Eerste hulp bij klus-gevallen

Zijn er mensen die thuis een haard hebben op bio-ethanol? Is dat doenbaar of het zoveelste afkooksel van een gewone houthaard?

Ik zit met een toekomstige verbouwing in de living en zou eventueel overwegen om een minimalistisch maar realistisch sfeervuur te maken in het salon.
Ik heb een vlakke muur van 2.10m en ik kan 0.60m diep gaan waar de TV nu staat maar het moet wel de moeite waard zijn.

Beetje die stijl:

Waar kan ik ergens meer leren over katrollen en hijsen?

Ik heb een speeltuinproject waarbij ik het deksel van de zandbak wil ophoog hijsen mbhv katrollen. Maar ik wil eerst meer vertrouwd geraken met de materie en weten wat ik nodig heb en hoe te implementeren. Het moet nog altijd veilig zijn voor de kids hé.

Waar kan ik ergens meer leren over katrollen en hijsen?

Ik heb een speeltuinproject waarbij ik het deksel van de zandbak wil ophoog hijsen mbhv katrollen. Maar ik wil eerst meer vertrouwd geraken met de materie en weten wat ik nodig heb en hoe te implementeren. Het moet nog altijd veilig zijn voor de kids hé.
Deze site geeft al veel informatie: https://www.safetyfreaks.nl/hijsen
Het basisprincipe is niet zo moeilijk, maar de technische kant achter verschillende types katrollen ken ik ook niet.

Welke primer is aan te raden voor bezette muren? Ik had Boss prim gelezen maar dit kost al snel 250 euro voor 10l. Is dat dan zoveel beter?

Ik had van 3 verschillende merken een vinylkliksysteem besteld om eens te oordelen naar stevigheid, krasbestendigheid,...
Mijn houten trap en zitbank staan VOL krassen van mijn hond zijn nagels, dus de krastest op de stalen geprobeerd...

Van slecht naar goed:
Moduleo
Quickstep
Floorify

Waarbij floorify zijn positie als favoriet bevestigd.
Maar hierdoor ook beslist om enkel boven klikvinyl te gebruiken en beneden - als er wat meer budget is - "parkettegels" te plaatsen. Voorlopig zal een vloerkleed op de (bugh, lelijk!) grijze vloer me wel tevreden stellen 😁

Zijn er mensen die thuis een haard hebben op bio-ethanol? Is dat doenbaar of het zoveelste afkooksel van een gewone houthaard?

Ik zit met een toekomstige verbouwing in de living en zou eventueel overwegen om een minimalistisch maar realistisch sfeervuur te maken in het salon.
Ik heb een vlakke muur van 2.10m en ik kan 0.60m diep gaan waar de TV nu staat maar het moet wel de moeite waard zijn.

Beetje die stijl:
Ik heb hier een gashaard van Dru, ik weet dat ze een Powervent-systeem hebben waarbij je rookgasafvoer flexibel weg kan via de vloer.
Mocht je serieus gaan verbouwen is dat misschien een optie als je vloer eruit zou gaan?

Hier is mijn gashaard (Dru Maestro 60, dus 60cm vuurbeeld) volledig afgewerkt een kleine 60cm diep.
De muur waar die staat is ongeveer 3m, afgewerkt met schouwmantel is de haard 1,05m breed zodat ik nog een goeie 1,85m heb als tv-hoek.

edit: aan mijn draadafsluiting hangt klimop, een keer of 2-3 per jaar snoei ik die bij zodat hij niet begint te woekeren.
De andere kant heb ik Portugese laurier die nu ook mooi dichtgegroeid is, met dat groen als afsluiting vergroot mijn tuin optisch toch wel vind ik.

Ik heb overal shakelmateriaal van Legrand. Ik zou graag de afdekplaatjes in een ander kleur zetten. Moet dit terug van Legrand zijn, of past Niko daar ook op (ik weet dat ik de kabels ook kan losmaken etc, maar da's wat overkill).
Ergo: past Niko afdekmateriaal op inbouwmateriaal van Legrand

Ik heb overal shakelmateriaal van Legrand. Ik zou graag de afdekplaatjes in een ander kleur zetten. Moet dit terug van Legrand zijn, of past Niko daar ook op (ik weet dat ik de kabels ook kan losmaken etc, maar da's wat overkill).
Ergo: past Niko afdekmateriaal op inbouwmateriaal van Legrand
Kort antwoord: nee
Langer antwoord: neen
😉
Die dingen zijn merk-gebonden, eigenlijk vaak zelfs reeks-gebonden. De mosaiec en niloé reeksen van Legrand zijn alleszins al niet compatibel

Wat is de prijs ongeveer van een EPC attest + verslag?
Aanraders (of afraders) regio Westerlo/Hulshout?

Ik laat binnenkort een gasaansluiting uitvoeren door Fluvius maar ben momenteel nog aan ‘t twijfelen wat ik met de voorbereidende werken ga doen: aannemer grondwerken of zelf uitvoeren.

Betreft een rechte sleuf van 7m (0,7m diep) + werkput van 1x1x1m tegen de gevel. Oprit uit kasseien.
Ik heb daarnet al eens een kassei uitgehaald en tot 40cm diep gegraven. Kasseien zijn niet gevoegd en liggen gewoon in stabilisé, daaronder ook niet meteen gekke dingen te bespeuren.
Qua bestaande leidingen: waterleiding komt binnen +- ter hoogte van de regenpijp naar boven. Gas mag binnenkomen waar de ene kassei is verwijderd, dus ik verwacht de waterleiding met enige voorzichtigheid wel te kunnen vermijden.
Elektriciteit ligt aan de andere kant van de garage en afvalwater loopt langs het huis.

Heeft er iemand ervaring mee? Zou dat (manueel, geen machines) te doen zijn, mis ik iets, of onderschat ik het?
8F7ED233-091B-4E31-BADD-298A2281C0D4.jpeg

Ik laat binnenkort een gasaansluiting uitvoeren door Fluvius maar ben momenteel nog aan ‘t twijfelen wat ik met de voorbereidende werken ga doen: aannemer grondwerken of zelf uitvoeren.

Betreft een rechte sleuf van 7m (0,7m diep) + werkput van 1x1x1m tegen de gevel. Oprit uit kasseien.
Ik heb daarnet al eens een kassei uitgehaald en tot 40cm diep gegraven. Kasseien zijn niet gevoegd en liggen gewoon in stabilisé, daaronder ook niet meteen gekke dingen te bespeuren.
Qua bestaande leidingen: waterleiding komt binnen +- ter hoogte van de regenpijp naar boven. Gas mag binnenkomen waar de ene kassei is verwijderd, dus ik verwacht de waterleiding met enige voorzichtigheid wel te kunnen vermijden.
Elektriciteit ligt aan de andere kant van de garage en afvalwater loopt langs het huis.

Heeft er iemand ervaring mee? Zou dat (manueel, geen machines) te doen zijn, mis ik iets, of onderschat ik het?
Bekijk bijlage 4067
Ik zou dat proberen, moest het echt niet lukken kan je nog altijd laten doen door aannemer, het is geen verloren werk

Bekijk bijlage 4067
Het is zelf normaal wel te doen, en de kans dat je het onderschat is er wel. Het hangt ook wel af van de grondsoort. Hier is dat leem, en is zo’n put wel zwoegen en niet op 1 2 3 gedaan. Als het een zandgrond is zou dat veel gemakkelijker moeten gaan.

Maar van die zaken deden we gewoon zelf met de schup tijdens de bouw. Heel de riolering is hier met de hand uitgegraven, behalve de regenwaterput en septische put. Veel en hard werk, maar in plaats van dat het geld kost, kost het tijd.

Een put van 1 kuub is groot, maar nu ook weer geen titanenstrijd. Bovendien gaat Fluvius daar ook niet met de meter bij staan (afhankelijk van diegene die ze sturen), ze moeten gewoon plaats genoeg hebben. Als de onderkant van die put gene meter breed is gaan ze niet rap lopen klagen. Biedt die man ne verse koffie aan, dat kan al veel doen.

Welke smeerolie gebruik ik best voor het boren in staal? Momenteel doe ik zonder (6mm gaten in 3mm staal) maar ik merk dat de boorkop piept en ik moet na elk gat mijn boor koelen met water anders wordt ze zwart. Ik boor niet meer als 1000 toeren de minuut.

Boorkoppen zijn Bosch HSS-CO voor (roestvrij) staal

Het is zelf normaal wel te doen, en de kans dat je het onderschat is er wel. Het hangt ook wel af van de grondsoort. Hier is dat leem, en is zo’n put wel zwoegen en niet op 1 2 3 gedaan. Als het een zandgrond is zou dat veel gemakkelijker moeten gaan.

Maar van die zaken deden we gewoon zelf met de schup tijdens de bouw. Heel de riolering is hier met de hand uitgegraven, behalve de regenwaterput en septische put. Veel en hard werk, maar in plaats van dat het geld kost, kost het tijd.

Een put van 1 kuub is groot, maar nu ook weer geen titanenstrijd. Bovendien gaat Fluvius daar ook niet met de meter bij staan (afhankelijk van diegene die ze sturen), ze moeten gewoon plaats genoeg hebben. Als de onderkant van die put gene meter breed is gaan ze niet rap lopen klagen. Biedt die man ne verse koffie aan, dat kan al veel doen.
Zandgrond hier dus dat valt wel mee 😁 ik had vooral schrik van bestaande leidingen omdat die niet (exact) op de plannen uit 1979 staan. Dus vandaar mijn idee om het een aannemer te laten doen, die hebben ervaring + ze zijn verzekerd. Maar tegen dat ik eentje tot hier krijg heb ik die put al lang zelf gegraven…

Gewoon aan beginnen dus, soms denkt ne mens (lees: ik) teveel na.

Beter even zelf doen.

Een aannemer gaat daar geen verantwoordelijkheid voor nemen hoor. Tenzij jij schriftelijk alles doorgeeft, met plan. En ze dan ook exact zo liggen..

Laten doen gaan een relatief duur werkje worden hoor. Daar heeft anders toch niemand tijd / zin voor.

Ik zou dat bv niet voor minder dan 800eur komen doen denk ik.

Ik heb dat hier ook zelf gedaan (leemgrond, harder werken, maar ge kunt wel recht naar beneden graven zonder dat je put instort).

De plek waar de gas binnen komt zat ook de aansluiting voor water, elektriciteit en Telenet, bovendien liep daar ook nog de regenwaterafvoer langst de gevel.
Als je dat met de hand uitgraaft kan je normaal niet veel beschadigen (bij mij lagen er beschermkapjes op al de leidingen.

De put van een kuub was wel een klotejobke tussen al die kabels, zeker toen de mannen van Fluvius hier toekwamen en de gasleiding door het gat van de waterleiding hebben gestoken (die put is nodig om te kunnen doorboren) en de put dus eigenlijk niet noodzakelijk was.
De gleuf naar de straat had ik een rioolbuis ingelegd en al terug toe gesmeten voor die mannen hier kwamen werken.

Iemand hier ervaring met het nemen van een ABR + BA10 polis als bouwheer? Via architect wordt aan elke aannemer sowieso gevraagd de nodige verzekeringen te nemen en voor te leggen, maar heb toch al een paar keer aangeraden gekregen om dit beter zelf te nemen voor de volledige bouw. Iemand tips, ervaringen? Bij welke maatschappij?

Iemand hier ervaring met het nemen van een ABR + BA10 polis als bouwheer? Via architect wordt aan elke aannemer sowieso gevraagd de nodige verzekeringen te nemen en voor te leggen, maar heb toch al een paar keer aangeraden gekregen om dit beter zelf te nemen voor de volledige bouw. Iemand tips, ervaringen? Bij welke maatschappij?
Wij hebben een ABR genomen. Geen idee of dat nuttig is, we hadden gewoon geen zin in zever en miserie. Zijn veel opties in (naar verzekeren van derden toe, bedragen, termijnen) en komt altijd met bvb 1j bouw en 1j "ingebruiksname" garantie achtig iets. Dus als je in de periode na de bouw nog iets voorhebt of ontdekt kan je dat op die verzekering verhalen (indien gedekt). Best eens met een verzekeringsmens gaan babbelen om de details te weten.

De BA10 verzerkering was enorm duur, en van de paar aannemers die het wel konden schrappen uit hun offerte (want die hebben een overkoepelende verzekering hiervoor dat naar gelang de schaal van de aannemer echt peanuts is voor een enkel project) kwam dat bijlange niet in de buurt van het bedrag dat wij zouden moeten betalen om het zelf te dekken.

Terug
Bovenaan