Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik ben op zoek naar een dimmodule voor in de elektrische kast met reeds ingebouwde ondersteuning voor Philips Hue Bridge (Zigbee protocol dus).

Op dit moment hebben wij een teleruptor in de kast en een dimknop op de plaats van het lichtpunt. Ik wil dus de teleruptor gaan vervangen door een dimmodule zodat we kunnen dimmen (armatuur en spotjes zijn er al op voorzien). Echter vroeg ik mij af of er zoiets bestaat als een dimmodule die ook bestuurbaar is via het Zigbee protocol zodat we deze kunnen toevoegen in onze Hue app. Ik vind het niet meteen terug.
Ik vind enkel deze terug: een gewone dimmodule die 'dom' is (deze bijvoorbeeld).

Wat ik wel terug vind zijn dimmodules die achter (of voor, te zien hoe je het bekijkt) de schakelaar geplaatst worden met ondersteuning van Zigbee (deze bijvoorbeeld).

Ik had verwacht aangezien deze dimmodule in de kast altijd voorzien is van stroom dat dit zou bestaan?

Iemand een idee welk merk/type schakelaar dit is:

4pobpfH.png

Al een goed uur aan het scrollen maar het is wat zoeken naar een naald in een hooiberg :p

Een 'bakelietschakelaar' is het niet. Heb dit open gedaan en vond inderdaad het type. Maar mijn vraag was mogal dom gesteld. Ik wou eigenlijk weten van welk merk het 'binnenwerk' was, omdat ik op een plaats waar nu een aan/uit-schakelaar zit ik een dimschakelaar zou willen. Deze moet ik dus aankopen.

Het type van de behuizing/buitenkant is een "Berker 1930 Zwart". Ik ging ervan uit dat de buitenkant van de schakelaar en de binnenkant van de schakelaar van hetzelfde merk waren en 1 set zijn, maar ik denk dat de binnenwerk (dus de effectief aangesloten ingebouwde dimschakelknop) toch van een ander merk/type is. Het is die die ik nodig heb maar ik zie daar niet meteen veel op staan (zonder hem eens los te maken --> aangezien ik nogal een klunske ben hierin doe ik dat liever morgen in het daglicht met de zekering af).

Mocht iemand toch op zicht kunnen zien welke dimschakelaar dit intern is (dus niet het buitenste omhulsen) dan hoor ik het graag :D
v1UhxAC.png

wClMv1W.png

Ik vond zelf het volgende: een pulsschakelaar van het merk Berker type 1930 (maar dit lijkt er niet echt op qua looks vind ik?): https://www.berkerstore.nl/designseries/1930/1930-zwart-kunststof/pulsdrukkers/

Laatst bewerkt:
Het binnenwerk is volgens de markering op het frame toch ook berker hoor. Waarschijnlijk een ouder model.
Wat is de functie van de huidige bediening en hoe werkt deze? Is het aan/uit of dimmen, is het een tuimelschakelaar, een drukknop, een draaiknop,....

Als ge dat veilig kunt doen misschien eens de volledige schakelaar uit het potje halen, serienummers staan vaak op de achterkant

Het binnenwerk is volgens de markering op het frame toch ook berker hoor. Waarschijnlijk een ouder model.
Wat is de functie van de huidige bediening en hoe werkt deze? Is het aan/uit of dimmen, is het een tuimelschakelaar, een drukknop, een draaiknop,....

Als ge dat veilig kunt doen misschien eens de volledige schakelaar uit het potje halen, serienummers staan vaak op de achterkant
Zal ik eens proberen helemaal uit te halen.

Hoe het nu is:
het is een schakelaar die ik 90 graden kan draaien. Elke draai van 90 graden (in welke richting maakt niet uit) zorgt dat het lichtpunt terug aan gaat of terug uit gaat. Een simpele aan/uit schakelaar dus.

Wat we willen:
We willen hier van hetzelfde merk (omdat we dan zeker zijn dat dit goed past en het dan matched met de andere schakelaars in huis) nu een schakelaar installeren die ook kan dimmen (met dimmodule achter die schakelaar dus, maar dat even terzijde). We hebben in huis al zo'n schakelaars die er exact hetzelfde uit zien maar we kunnen ze maar 45 graden draaien (zowel wijzerzin als tegenwijzerzin).
Van zodra je hem loslaat komt hij terug naar zijn rustpositie en dat is dan de het 'stokje' verticaal. --> Ik denk dat dit een pulsdrukschakelaar heet?

We willen dus nog een extra 'dimschakelaar' van dit merk kopen en dus kwam ik uit op deze:
https://www.berkerstore.nl/designseries/1930/1930-zwart-kunststof/pulsdrukkers/

Alleen weet ik dus niet zeker of dat wel de juiste is :D

Ja, dat is, zo te zien, inderdaad een impulsbediening (kwartslag draaien en terugveren).
Maar, alleen daarmee gaat ge niet kunnen dimmen. Die knop moet ergens een dimmodule bedienen die dan uw lichtpunt gaat dimmen.
Helaas is "die knop ff wisselen om te dimmen" niet zo simpel

Sommige van onze deuren klemmen enorm, zeker als het wat vochtiger wordt.

Ik zou ze dan ook in de breedte graag een half cmeke eraf willen doen. Ik neem aan dat ik dat het beste kan doen langs de scharnierkant? En dan eerst de uitsparingen van de scharnieren een halve CM dieper frezen?

Het zijn massief eiken deuren. Zou dat een probleem opleveren?

Ja, dat is, zo te zien, inderdaad een impulsbediening (kwartslag draaien en terugveren).
Maar, alleen daarmee gaat ge niet kunnen dimmen. Die knop moet ergens een dimmodule bedienen die dan uw lichtpunt gaat dimmen.
Helaas is "die knop ff wisselen om te dimmen" niet zo simpel

Ik had gedacht om gewoon die knop te wisselen (dus de juiste draden aan de nieuwe aan te sluiten) en daarbij nog een dimmodule. Waarom geef je juist aan dat het 'niet zo simpel' is?
Omdat het een prutswerk is of omdat het meestal niet in het hokje in de muur past?

Ik had gedacht om gewoon die knop te wisselen (dus de juiste draden aan de nieuwe aan te sluiten) en daarbij nog een dimmodule. Waarom geef je juist aan dat het 'niet zo simpel' is?
Omdat het een prutswerk is of omdat het meestal niet in het hokje in de muur past?
Ik had over de vermelding vd dimmodule gelezen, oeps, dus ik ging er van uit dat ge had gedacht van alleen de bediening te veranderen en klaar. Dat idee komen we nogal vaak tegen...

Oa eltako heeft trouwens puls-dimmodules bedoeld om achter een schakelaar te monteren en die werken best wel goed.

Ik had over de vermelding vd dimmodule gelezen, oeps, dus ik ging er van uit dat ge had gedacht van alleen de bediening te veranderen en klaar. Dat idee komen we nogal vaak tegen...

Oa eltako heeft trouwens puls-dimmodules bedoeld om achter een schakelaar te monteren en die werken best wel goed.
Ik dacht dat vorige week wel nog ja, maar ondertussen al geleerd dat er nog een dimmodule tussen moet inderdaad :D
Iets zoals dit denk ik dan. Grootste vraag zal zijn of dat wel allemaal in dat inbouwdoosje past. Dat zien we dan wel weer!

Ik vraag me dan wel af, als ik eentje zoals deze zou gebruiken met Zigbee integratie, of ik dan enkel via Zigbee kan sturen of ook via mijn pulsdrukschakelaar en hij gewoon zijn laatste stand onthoud?

My 2 cents, zonwerend glas plaatsen en elektriciteit voorzien voor screens. Screens kunt ge makkelijk nog achteraf plaatsen als nodig, glas wat minder.

En in een nieuwbouw gaat overhitting een veel groter probleem zijn dan "een beetje winterzon dat ge verliest". Uw isolatie en efficiënte verwarming houden het in de winter makkelijk warn.
Als ge daarentegen ene keer warmte binnen hebt in de zomer, krijgt ge het niet makkelijk buiten (zonder airco).

Wij hebben een woning gekocht met bekaert-draad (allez, toch zoiets in die stijl) en die heeft momenteel een rieten bedekking die aan het versterven is. Er zal dus iets anders moeten komen en minstens 1 van de 2 buren heeft daar al bij de huidige eigenaars naar gevraagd.

Als ze daar concreet bij ons zouden naar vragen, zou ik willen weten wat er op de markt is dat er wat mooi uitziet en liefst wat duurzaam is. Ik vind al doeken (yuk), vlechtsystemen (ca va, toch in een andere kleur dan standaard), nep-hagen (van yuk tot jammie), riet (op zich mooi, maar niet duurzaam), maar zijn er nog andere oplossingen?

Gaat over deze draad:

Wij hebben een woning gekocht met bekaert-draad (allez, toch zoiets in die stijl) en die heeft momenteel een rieten bedekking die aan het versterven is. Er zal dus iets anders moeten komen en minstens 1 van de 2 buren heeft daar al bij de huidige eigenaars naar gevraagd.

Als ze daar concreet bij ons zouden naar vragen, zou ik willen weten wat er op de markt is dat er wat mooi uitziet en liefst wat duurzaam is. Ik vind al doeken (yuk), vlechtsystemen (ca va, toch in een andere kleur dan standaard), nep-hagen (van yuk tot jammie), riet (op zich mooi, maar niet duurzaam), maar zijn er nog andere oplossingen?

Gaat over deze draad:
Als je echt privacy wil moet je zo'n vlechtband al dubbel invlechten om het dicht te krijgen. Anders kijk je er zo door, zeker als je er voorbij fietst/rijd.
Klimplant geen optie? Zeker als er een bovenbuis is moet dit lukken?

Gaat over deze draad:
Bij ons hangt daar klimop tegen, maar dat moet je wel een paar keer per jaar snoeien om dat wat binnen de perken te houden.
Doorzicht is daar wel nihil.
Zo'n vlechtband vind ik ook wel mooi en daar is geen onderhoud aan natuurlijk...

Gaat over deze draad:

Doek, vlechtband,.. Vind ik persoonlijk afschuwelijk lelijk. Maa goed, naar wat ik er van onthouden heb is dat niet je eigen woonst. Dus je moet er zelf niet op kijken. Maakt in dat opzicht niet uit dan. Doek kan wel uitscheuren etc.. Zeker geen langdurige oplossing.

Die heidemat/ericamat is best wel ok. Als je die in 'zware kwaliteit' neemt gaan die wel vrij lang mee en daar kijk je niet door.

Anders klimop als wintergroene zichtremmer. Wel jaarlijks te snoeien.

Doek, vlechtband,.. Vind ik persoonlijk afschuwelijk lelijk. Maa goed, naar wat ik er van onthouden heb is dat niet je eigen woonst. Dus je moet er zelf niet op kijken. Maakt in dat opzicht niet uit dan. Doek kan wel uitscheuren etc.. Zeker geen langdurige oplossing.

Die heidemat/ericamat is best wel ok. Als je die in 'zware kwaliteit' neemt gaan die wel vrij lang mee en daar kijk je niet door.

Anders klimop als wintergroene zichtremmer. Wel jaarlijks te snoeien.
Tweejaarlijks hier, maar snoeit zich ook wel zeer gemakkelijk.

Terug
Bovenaan