Éénjarige staatsbon

Heeft er nu iemand een idee hoe de DE0001141802 op Degiro in zijn werk gaat?
Wordt deze automatisch verkocht na 1 jaar? Of is deze zelf handmatig te verkopen zoals een gewone ETF of aandelen?
En kan je deze dus in principe ook na 1 jaar en 2 maand verkopen bijvoorbeeld?
 
Na alles te lezen heb ik nu eigenlijk geen idee wat te doen :unsure: :laugh:

Een betere spaarrekening zoeken en een deeltje staatsbons zou mijn conclusie zijn.
 
Na alles te lezen heb ik nu eigenlijk geen idee wat te doen :unsure: :laugh:

Een betere spaarrekening zoeken en een deeltje staatsbons zou mijn conclusie zijn.
Geld dat je kan missen en waarmee je weinig risico wil nemen --> TD, Duitse of Belgische staatsbon kopen

Geld dat je mogelijks nodig hebt (worst case scenario) --> Indien je dit nog niet gedaan hebt (eigelijk had je dit al lang gedaan moeten hebben), nieuwe spaarrekening openen (2%+ interesten), uw spaargeld overzetten naar een nieuwe spaarrekening.


[Indien je meer risico wil nemen zijn er natuurlijk nog beter opties]
 
Geld dat je kan missen en waarmee je weinig risico wil nemen --> TD, Duitse of Belgische staatsbon kopen

Geld dat je mogelijks nodig hebt (worst case scenario) --> Indien je dit nog niet gedaan hebt (eigelijk had je dit al lang gedaan moeten hebben), nieuwe spaarrekening openen (2%+ interesten), uw spaargeld overzetten naar een nieuwe spaarrekening.


[Indien je meer risico wil nemen zijn er natuurlijk nog beter opties]
Welke spaarrekening geeft 2% waar er geen limiet van 500 euro per maand is
 
Andere alternatieven zijn:

Santander (2,25%):

Keytrade (2,10%):

Om te herhalen, de volledige lijst staat hier:
 
Andere alternatieven zijn:

Santander (2,25%):

Keytrade (2,10%):

Om te herhalen, de volledige lijst staat hier:
Bij Santander is de rente van 2,5% pas van toepassing bij inlage van min. 125.000. Die van 2,25% daarentegen precies op alle bedragen.

Edit: vergist van rekening
 
Ik ben precies geneigd om voor MeDirect te kiezen. Wat maakt dat jullie voor Keytrade gaan? Het platform (voor ook op de beurs) of nog andere zaken?
 
Ik ben precies geneigd om voor MeDirect te kiezen. Wat maakt dat jullie voor Keytrade gaan? Het platform (voor ook op de beurs) of nog andere zaken?
Geen ervaring met MeDirect maar als ik de reviews lees trekt da platform op niet veel. Easy access tot de beurs is ook een plus, maar daarvoor moet je het niet doen denk ik. Dat gaat met MeDirect ook. Maar je maakt net zo vlot ergens anders een account aan.
 
Heeft er nu iemand een idee hoe de DE0001141802 op Degiro in zijn werk gaat?
Wordt deze automatisch verkocht na 1 jaar? Of is deze zelf handmatig te verkopen zoals een gewone ETF of aandelen?
En kan je deze dus in principe ook na 1 jaar en 2 maand verkopen bijvoorbeeld?
Schiet mij niet dood als het niet waar is, maar is dat geen 0 coupon bond?
Die dingen worden eigenlijk met een soort "korting" (96.406% momenteel) verkocht en aan het einde van de looptijd (18 oktober 2024 hier) aan de volle pot teruggekocht door de uitgever als ik het goed heb. Je betaald nu dus €96,406 om er over ~14 maand €100 terug te krijgen zonder rekening te houden met taksen/kosten etc.

Hoe dichter tegen de einddatum hoe lager die korting in principe wordt omdat 1,5% op een half jaar uiteindelijk hetzelfde is als 3% op 1 jaar.
 
Belgen zijn toch zó risico-avers.
Voor ieder profiel past er een andere formule maar het belang voor deze staatsobligatie is echt disproportioneel. Het wordt ook gewoon alsmaar duidelijker hoe weinig mensen er zijn die even durven opzoeken wat investeren in aandelen, ETFs, obligaties, etc. inhoudt en hoe makkelijk dit kan zijn.

Eventjes kaderen; ik werk zelf op de obligatiemarkt en er zijn zelfs dichte collega's die hun geld parkeren op het spaarboekje en nu met grote bedragen investeren in de staatsobligatie.

Ik ben wel eens benieuwd; moest HLN opeens met een artikel komen dat een gerenommeerd bedrijf als Vandemoortele NV met een omzet van >1 miljard een obligatie uitgeeft die 7 jaar lang bruto 5,60% garandeert en er valt op dezelfde wijze in te schrijven als de staatsobligatie ... hoe populair zou deze obligatie dan zijn in vergelijking met de staatsobligatie ?

Voor velen onder ons schrikt 7j af maar vergis je niet, voor de meerderheid is die 7j net een zegen want na 1j komt het geld terug op rekening en wordt het voor de meesten weer braaf afwachten op de staat wegens geen knowledge dat er andere mogelijkheden bestaan.

Lang leve de media
 
Ik ben precies geneigd om voor MeDirect te kiezen. Wat maakt dat jullie voor Keytrade gaan? Het platform (voor ook op de beurs) of nog andere zaken?
Als je al op het platform zit om te beleggen is Keytrade praktischer.

Een kleine overweging is ook het regelgevend kader: Medirect werkt als groep uit Malta (ondertussen onder Belgisch depositogarantiestelsel), Keytrade is onderdeel van een Franse groep. Maar dat is meer een kwestie van gevoel van gemoedsrust, dan hindernis.
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met MeDirect maar als ik de reviews lees trekt da platform op niet veel.
Ik kan dat bevestigen, maar voor een spaarrekening is dat toch niet zo belangrijk? Vlot kunnen inloggen en overschrijven, dat is het voornaamste en dat kan MeDirect ook. Als je daarnaast ook wil beleggen (in iets anders dan actief beheerde fondsen) is het een ander verhaal.
Medirect werkt met depositogarantie uit Malta
Nee, MeDirect valt onder het Belgisch garantiestelsel:
Als bank die onder Belgisch recht valt, staat MeDirect onder toezicht van de FSMA, de Nationale Bank van België en de Europese Centrale Bank. Daarnaast is MeDirect aangesloten bij het Belgische depositogarantiestelsel, waardoor uw deposito’s bij de bank gedekt zijn tot € 100.000 per persoon.
 
Terug
Bovenaan