Éénjarige staatsbon

En om €10.000 vast te zetten voor amper €271 op 12 maanden tijd... Ach ja, nemen wat we kunnen zeker?
Dat is 2,81% voor amper 15 minuten werk. Om het in een andere context te zetten: dat is evenveel rendement als iemand die een afbetaald appartement van 300.000€ verhuurt voor 700€ netto per maand.

Verder verbaas ik mij aan de grote risicoaversie bij sommigen. Als ik het ook maar ietwat realistisch acht dat de staat op Y+1 failliet gaat, dan zou ik meteen plannen maken om te emigreren.

Iets wat ik niet goed begrijp:

Hier spreken ze van 15% roerende voorheffing. Moet dat geen 30% zijn?

Iets wat ik niet goed begrijp:

Hier spreken ze van 15% roerende voorheffing. Moet dat geen 30% zijn?

Daar gaat de welles-nietes van de laatste dagen vooral over:

Vermindering van de roerende voorheffing op staatsbons​

De ministerraad keurt op voorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem een ontwerp van amendement aan het voorontwerp van wet houdende diverse fiscale bepalingen goed over een lagere roerende voorheffing voor staatsbons.

Om banken te stimuleren om hun spaarboekjes aantrekkelijker te maken en burgers een interessant alternatief te bieden, wordt de roerende voorheffing voor particulieren verlaagd van 30% naar 15% voor staatsbons van één jaar, uitgegeven van 1 juli tot en met 31 december 2023.
Door de roerende voorheffing te verlagen, wordt het netto rendement hoger dan de totale rente van het meest renderende spaarboekje op de markt.
Het ontwerp van amendement wordt ter advies voorgelegd aan de Raad van State.

Wat gebeurt er eigenlijk met het geld dat je belegd hebt bij de staatsbon indien de staatsbon afloopt. Wordt dat automatisch overgeboekt naar de rekening van waar dat komt of moet je zelf actie ondernemen 1 jaar vanaf nu ;p.

Dus voor €37.000 krijg je €1000 gratis
Nog altijd stukken beter dan de 0.11% die ik de laatste wat is het 6 jaar of zo gewend ben ? En het enige dat ik ervoor moet doen is een overschrijving doen.

Zonder dat het risico echt zodanig veel verschillend is.

Dat van die duitse staatsbon even lezen om te zien wat dat juist inhoudt. Ik kan mij op dit moment niet echt inbeelden dat de duitse staat failliet gaat binnen dit en 1 jaar. En als je daar geen 30% moet op betalen, waarom niet. Ik heb toch niet direct andere plannen met mijn spaargeld dit jaar...

en 1000€ extra zonder al te veel moeite. Waarom niet.

Daar gaat de welles-nietes van de laatste dagen vooral over:

Ben je dan niet beter of door in te tekenen bij Deutsche Bank die 4.1% bruto bieden ipv. 3.3% bij de staatsbon. Of valt de termijnrekening er dan niet onder.

Ben je dan niet beter of door in te tekenen bij Deutsche Bank die 4.1% bruto bieden ipv. 3.3% bij de staatsbon. Of valt de termijnrekening er dan niet onder.

Is een termijnrekening bij Deutsche Bank niet pas vanaf €100.000? En daarop geldt sowieso 30% roerende voorheffing, dat staat los van de discussie voor de 1-jarige staatsbon.

Allemaal goed en wel... ik zie dat de meesten het faillissement als enige risico zien. Iedereen vergeet wellicht de inflatie.. die er ook voor zorgt dat ons geld minder waard wordt.. dus als je 2.81% interest hebt op je geld, en de inflatie is 10%, dan doe je nog steeds 7.19% verlies op dat bedrag...

Allemaal goed en wel... ik zie dat de meesten het faillissement als enige risico zien. Iedereen vergeet wellicht de inflatie.. die er ook voor zorgt dat ons geld minder waard wordt.. dus als je 2.81% interest hebt op je geld, en de inflatie is 10%, dan doe je nog steeds 7.19% verlies op dat bedrag...
De meeste bekijken het dan ook als alternatief op de spaarrekening, waar je 9% verlies zou doen in dat geval.

Als jij iets weet met een laag risico dat 10% oplevert?.. :)
Bestaat niet dus men zoekt gewoon the next best thing.

ge kunt het ook meteen opsmodderen zoals het merendeel van de slimme mensen.

Geld sparen is alleen maar goed als je in iets belegt dat meer opbrengt dan de inflatie. Heel uw leven bokes met choco eten, om dan alleen uw geld op een spaarrekening te zetten (wat dus jaar na jaar in waarde daalt, want de inflatiegraad is al 30 jaar of zo steeds hoger dan de spaarrentes), dat is inderdaad héél lomp. 😌 In zo'n geval consumeer je beter ineens alles op. Dan krijg je in totaal over uw leven heen meer waar voor uw geld (letterlijk).

Geld sparen is alleen maar goed als je in iets belegt dat meer opbrengt dan de inflatie. Heel uw leven bokes met choco eten, om dan alleen uw geld op een spaarrekening te zetten (wat dus jaar na jaar in waarde daalt, want de inflatiegraad is al 30 jaar of zo steeds hoger dan de spaarrentes), dat is inderdaad héél lomp. 😌 In zo'n geval consumeer je beter ineens alles op. Dan krijg je in totaal over uw leven heen meer waar voor uw geld (letterlijk).
Succes met uw aankopen van max 2000€...

Na 1j heb je toch ook de waarde die lager kan zijn van een bon op de beurs?
Als ik het artikel lees:
"Let op: de prijs die je ervoor krijgt, kan lager zijn dan de prijs die je betaald hebt. De prijs wordt bepaald door de koers van de staatsbon op de beurs. De waarde van elke staatsbon is te volgen op de website van Euronext Brussel."

Als je na 1j de bonnen terug wil verkopen kan het dus zijn dat je toch verlies doet?

Als ik het artikel lees:
"Let op: de prijs die je ervoor krijgt, kan lager zijn dan de prijs die je betaald hebt. De prijs wordt bepaald door de koers van de staatsbon op de beurs. De waarde van elke staatsbon is te volgen op de website van Euronext Brussel."

Als je na 1j de bonnen terug wil verkopen kan het dus zijn dat je toch verlies doet?
Dat gaat over de secundaire markt, dat is als je binnen het jaar wil verkopen.
Na 1 jaar krijg je gewoon uw geld + interest terug.

Waar lees jij wat ik doe? Ik heb een spaarbuffer van rond een half jaar loon, meer dan dat is geldverlies. De rest gaat naar beleggingen.
Maar die zijn ook niet per definitie beter dan de inflatie? Er is geen enkel fonds/etf/aandeel... dat kan garanderen dat ze beter doen dan de inflatie.

Als ik het artikel lees:

Ja, als je hem zou verkopen vooraleer het jaar afloopt aan iemand anders.

Een staatsbon is eenvoudigweg een lening van jou aan de overheid. In dit geval een lening van 1 jaar. De overheid betaalt u dat geld dat je aan hen geleend hebt na 1 jaar terug + de rente (het rendement op de staatsbon). Daarom dat uw geld 1 jaar vaststaat.

Echter als je dat wil kan je jouw lening aan de overheid ook verkopen aan iemand anders. Die andere mens heeft dan het recht op het geld van de overheid + de intrest. Maar hoeveel wil die andere persoon betalen voor dat recht? Dat is vraag en aanbod en kan stijgen en dalen. Maar als je gewoon van plan bent om je geld een jaar vast te laten staan en ondertussen de rente te innen is dat niet relevant, want je verkoopt je lening niet.

Terug
Bovenaan