Éénjarige staatsbon

Bij ING net hetzelfde met die daglimieten, je kan die online aanpassen voor 1 dag en die worden actief na 4u.
Het werd tot 3x toe nooit uitgevoerd, ik heb het dan maar in schijven gedaan.

Echt belachelijk dat ze dit bewust gaan doen.

Wat een miserie lees ik hier om die staatsbon aan te kopen via grootbanken....
Meanwhile bij Keytrade: 500.000€ overschrijvingslimiet; hup naar Degiro: aankoop gelijkaardige obligatie +-3.15% netto, en 3€ aan kosten.
Geen telefoon, geen verplaatsing, geen bewaarloon.

Zelf Mercedes Benz @ 3.46% netto gekocht, vervalt in februari al, maar ik beschouw dat als een voordeel. Ik verwacht niet dat de rentes dan al substantieel gedaald zullen zijn en er geen andere opportuniteiten meer zullen zijn, integendeel.

Bon, is inderdaad gelukt zonder te moeten bellen met KBC. Zo'n betaling geeft mij wel gigantische stress :unsure: Constant denken van fuck kheb toch geen verkeerd cijfertje getyped of kga toch me geld terugzien.

Binnen jaartje kan ik dan me pc of sim setup upgraden met de interest :unsure:

Er zit sowieso een checksum op IBAN nummers, dus zelfs al mistyp je, de kans is klein dat het bedrag in een of ander zwart gat verdwijnt.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee of je een bevestiging krijgt als het succesvol gestort is? Zie je dat dan verschijnen in je portefeuille op de staatsbon site?

(eerste keer dat ik doe)

Bon, is inderdaad gelukt zonder te moeten bellen met KBC. Zo'n betaling geeft mij wel gigantische stress :unsure: Constant denken van fuck kheb toch geen verkeerd cijfertje getyped of kga toch me geld terugzien.
Een cijfertje verkeerd typen is geen probleem, de overschrijving zal gewoon geweigerd worden.

Een rekeningnummer is geen willekeurige reeks cijfers hé.
Dat is een specifieke deling met restgetal.

De kans dat je dus overschrijft op iemand anders zijn rekening door 1 of meerdere cijfers verkeerd te typen, is ~ nihil.

Iemand een idee of je een bevestiging krijgt als het succesvol gestort is? Zie je dat dan verschijnen in je portefeuille op de staatsbon site?

(eerste keer dat ik doe)

Uit de FAQ :
Is mijn betaling gelukt?
Er wordt geen betaalbevestiging verstuurd. Er kan geen gevolg gegeven worden aan individuele vragen ter controle van de goede ontvangst van de betaling.
Voor de uitgifte van september 2023 dienen de gelden ten laatste 1 september 2023 effectief op onze rekening te staan.
Betalingen die niet tijdig ontvangen werden, worden teruggestort.
Vanaf 4 september 2023 kunt u de effecten raadplegen in de onlinetoepassing in het tabblad ‘portefeuille’.

Iemand kennis met belasting op staatsobligatie van Italië (IT0005482309)? Bruto = netto (net majurity yield van 3,58% - eenjarig).

Als Belgisch fiscaal inwoner ga je daar belasting op moeten betalen in België en dat is niet de 15% zoals de huidige staatsbon van België maar aan 30%

Wat een miserie lees ik hier om die staatsbon aan te kopen via grootbanken....
Meanwhile bij Keytrade: 500.000€ overschrijvingslimiet; hup naar Degiro: aankoop gelijkaardige obligatie +-3.15% netto, en 3€ aan kosten.
Geen telefoon, geen verplaatsing, geen bewaarloon.

Zelf Mercedes Benz @ 3.46% netto gekocht, vervalt in februari al, maar ik beschouw dat als een voordeel. Ik verwacht niet dat de rentes dan al substantieel gedaald zullen zijn en er geen andere opportuniteiten meer zullen zijn, integendeel.

Er zit sowieso een checksum op IBAN nummers, dus zelfs al mistyp je, de kans is klein dat het bedrag in een of ander zwart gat verdwijnt.
Welke ISIN is dat?

Edit: Deze dus: DE000A2YNZV0

Laatst bewerkt:
Dacht via ING te investeren in de staatsbon omdat ze het bewaarloon laten vallen op deze uitgifte. Op 't einde van het verhaal zie je dan dat ze bij uitbetaling na 1 jaar nog 0,62% kosten aanrekenen voor hun services. Ja dag Jan! Dan doe ik het wel via de site van de overheid.

DE000A2YNZV0
(Er is ook nog XS2343821794 van Volkswagen @ 3.8% netto, vervalt wel pas 5 maand later in juli, en helaas niet te vinden op Degiro.)
Thanks ook net gevonden.
Iemand al eens gekeken naar US bonds als alternatief? Ik moet eens uitzoeken of die ook 0% RV eligible kunnen zijn.

Als Belgisch fiscaal inwoner ga je daar belasting op moeten betalen in België en dat is niet de 15% zoals de huidige staatsbon van België maar aan 30%
Die werd uitgegeven @ 100.24 en is zero-coupon, dus geen RV toch?
3.05%/yr netto dus. Vervalt wel al op 28/11 dus reëel maar 0.76%.

De Standaard zoekt mensen die problemen ondervinden bij aankoop staatsbon.

Duurt het lang om de limieten van uw overschrijving aan te passen? Komt u in de wachtrij terecht als u uw bank opbelt? Of hebt u het gevoel dat de bank met de voeten sleept als u uw spaarcentjes er wil weghalen? De Standaard zoekt spaarders die willen getuigen over hindernissen die ze ondervinden bij de bank om de staatsbon aan te kopen. Vul het onderstaand formulier in, of stuur een mailtje naar [email protected]. Vermeld daarbij zeker uw naam en telefoonnummer.

En op HLN spreken mensen van wachttijd van week tot 10 dagen om limiet te verhogen...

Die limiet verhogen kan, maar dat moet aangevraagd worden aan de bank. Daar knelt het schoentje, aldus Jean Deboutte, directeur bij het Agentschap van de Schuld. Volgens hem zijn er de afgelopen dagen verschillende klachten binnengekomen van mensen die problemen ervaren bij het verhogen van die limiet. In veel gevallen krijgen investeerders te horen dat het een week tot zelfs tien dagen kan duren om het maximumbedrag voor een overschrijving tijdelijk te verhogen.

De Standaard zoekt mensen die problemen ondervinden bij aankoop staatsbon.

Duurt het lang om de limieten van uw overschrijving aan te passen? Komt u in de wachtrij terecht als u uw bank opbelt? Of hebt u het gevoel dat de bank met de voeten sleept als u uw spaarcentjes er wil weghalen? De Standaard zoekt spaarders die willen getuigen over hindernissen die ze ondervinden bij de bank om de staatsbon aan te kopen. Vul het onderstaand formulier in, of stuur een mailtje naar [email protected]. Vermeld daarbij zeker uw naam en telefoonnummer.

En op HLN spreken mensen van wachttijd van week tot 10 dagen om limiet te verhogen...

Die limiet verhogen kan, maar dat moet aangevraagd worden aan de bank. Daar knelt het schoentje, aldus Jean Deboutte, directeur bij het Agentschap van de Schuld. Volgens hem zijn er de afgelopen dagen verschillende klachten binnengekomen van mensen die problemen ervaren bij het verhogen van die limiet. In veel gevallen krijgen investeerders te horen dat het een week tot zelfs tien dagen kan duren om het maximumbedrag voor een overschrijving tijdelijk te verhogen.
'investeerders' :unsure:

Pfff, had alles klaargezet de vrijdag. Maar die limieten totaal vergeten. Aanpassen voor Fortis duurt 2 dagen. Te laat dus. Ben dan maar naar het loket gegaan. Het is gelukt, heel blij, maar lees net dat via het loket 6€ kosten worden aangerekend en dat terwijl ik daar nog spaarrekeningen/beleggingen heb. Wat een onzin. Reden te meer om daar weg te gaan.

Edit: Telefonisch binnen geraken bij Fortis is overigens quasi onmogelijk. Na 30 minuten wordt automatisch de lijn ingehaakt.

Laatst bewerkt:
Wat je hier allemaal leest.
Die irrationele afkeer of zelfs haat voor de banken (hier en in de media) is toch echt ongelooflijk.

Het is precies nog niet erg genoeg dat ze op minder dan 2 weken tijd 4% van al hun spaardeposito’s zien wegvloeien door deze dick move van de overheid. Neen, diezelfde banken moeten ook nog eens alles gratis regelen voor hun klanten. Mensenlief toch.

Die irrationele afkeer of zelfs haat voor de banken (hier en in de media) is toch echt ongelooflijk.

Het is precies nog niet erg genoeg dat ze op minder dan 2 weken tijd 4% van al hun spaardeposito’s zien wegvloeien door deze dick move van de overheid. Neen, diezelfde banken moeten ook nog eens alles gratis regelen voor hun klanten. Mensenlief toch.
Straks moeten we nog compassie krijgen met de banken. :rofl:

Straks moeten we nog compassie krijgen met de banken. :rofl:

Niet bleiten als ze straks een of andere kost doorrekenen.

Textbook "how to screw up" op macro niveau.

Anyway, ik kreeg van KBC vandaag een productfiche doorgestuurd van een kasbon voor KBC. 2.01 % netto op 3y. Goeie timing van de marketing daar.

Wat nu gratis alles regelen? In veel gevallen is het feit dat ze nu manueel vanalles "gratis" moeten beginnen regelen voor hun klanten te wijten aan het feit dat hun automatisatiesystemen gewoon ontoereikend zijn.

En waarom al dat medelijden met de banken? Intrest van bestaande spaarrekeningen naar beneden halen was nooit een probleem maar intrest op diezelfde rekening opnieuw verhogen? How maar! Nee dat doen we niet... we maken gewoon een nieuwe spaarrekening en we noemen ze Spaarrekening PLUS!!!, gewoon maar om een extra barriere te creëren. Over een dick move gesproken...

Al die mensen die nu als argument aanhalen dat de banken jaren hebben afgezien door de negatieve rentes... please. Dat zijn zaken die ze gewoon elders bespaard of doorgerekend hebben hoor...

Terug
Bovenaan