Even mijn situatie proberen in het kort te schetsen. Beseffende dat ik onwaarschijnlijk veel geluk heb gehad en misschien het nog wel steeds heb.
Geboren in een dorpje in WVL uit ouders die onder de arbeidsklasse vielen. De prioriteiten bij mijn vader lagen vooral bij het voetballen. Had ik een slechte wedstrijd gespeeld, werd ik gestraft en moest ik bvb 's avonds verplicht 5km nog lopen en dit afhaspelen binnen een bepaalde tijd.
Op mijn 16e verdiende ik met het voetballen meer dan hij in de fabriek. Op mijn 18e dan zware kwetsuur opgelopen, met de nodige weken in het ziekenhuis en daar ging mijn voetbal. Dit was in het 6e middelbaar.
In mijn middelbaar deed ik TSO (handel-talen). Ik mocht niet verder studeren, want er moest brood op de plank komen. Mijn voetbalgeld moest ik trouwens ook afgeven. Dan mij op goed geluk ingeschreven via jobpol en ik mocht politieschool doen. Zo kon ik toch nog 'studeren' en geld verdienen gelijktijdig. Na 1j echt gezien dat dit niets voor mij was en dan maar als magazijnier in een grootwinkelcentrum begonnen.
Gelukkig had ik in mijn middelbaar Spaans gevolgd en kreeg ik net van een grote firma in de regio een brief in de bus dat ze een administratief medewerker zochten met basiskennis Spaans. Gesolliciteerd en uiteindelijk mocht ik daar beginnen. In 6j uitgegroeid van eigenlijk orderinput tot verantwoordelijke van Lat.Am en ook een eindje in de USA verbleven. Bedoeling was om daar te blijven (ze waren bezig met mijn greencard), maar privé is er dan iets tussengekomen waardoor ik terug naar België moest.
Trouwens, in de meetings had ik wel de indruk dat mijn gebrek aan diploma toch wel meespeelde. Bepaalde voorstellen werden steeds door dezelfde pesonen consequent afgewezen. Gelukkig had ik een leidinggevende die in mij geloofde... Eénmaal terug in België kwam er een vacature vrij waar ik wou voor solliciteren, maar toen hebben ze voor een externe gekozen. Zelfs nooit eens op gesprek mogen gaan. Ik was pissed en diende meteen mijn ontslag in.
Dan gestart in een totaal andere branche als externe sales. Ook hier het geluk gehad dat mijn leidinggevende sterk in mij geloofde en we een zeer sterke professionele en privé band hebben opgebouwd. De overstap hier was in 2012.
In 2015 heeft mijn toenmalige leidinggevende beslist om zijn eigen bedrijf te starten en vroeg me of ik zin had om mee te springen. Dit gedaan, eerst als werknemer. Ondertussen zijn we 2023 en ziet het plaatje er als volgt uit:
- 100% eigenaar van de firma
- KMO met ondertussen 12 werknemers en omzet van +/- € 8.000.000 op jaarbasis
- Al enkele malen benaderd geweest om bedrijf te verkopen maar doe ik bewust niet. Met mijn 35 zomers heb ik nog wel wat drive om verder de firma uit te laten groeien. Misschien zal dit in de toekomst mijn ongeluk zijn, who knows?
- Nog steeds uitstekende band met mijn toenmalige leidinggevende, en zit mee in de firma
- Zonet verhuisd naar een nieuw kantoorgebouw
Ik besef dat ik ontzettend veel geluk heb gehad. Maar dit zorgt er ook voor dat ik weet waar ik vandaan kom en hierdoor ook bewust kansen geef aan nieuwe werknemers die ook over de "bewijzingsdrang" beschikken. Soms draait dit fantastisch uit, soms mispak ik mij ook wel eens.
Alles geleerd met vallen en opstaan. Ogen en oren goed openhouden en durven te springen.
Want in mijn vriendengroep zeggen ze ook allemaal wel dat ik ontzettend veel zakelijk geluk heb gehad. Maar niemand zou de investering en het risico (persoonlijk) durven te nemen wat ik wel heb gedaan.
Het zal dus een combinatie van factoren zijn denk ik. Maar geluk is toch de grootste factor die je nodig hebt!