Een succesvolle carrière: kwestie van geluk, talent of inzet?

Als ik naar mezelf kijk zijn er een paar factoren:
1) De juiste studierichting kiezen. Dit valt imo niet onder geluk (al kan je "interesse in iets dat de arbeidsmarkt toevallig leuk vindt" daar wel onder plaatsen)
2) Talent: Ook effectief nog goed zijn in uw specifieke job natuurlijk
3) Risico's durven nemen
4) Geluk met eerste project manager, de projecten waar ik op terecht kwam, ...
Eerste is wel een belangrijke. Ge kunt burgie of geschiedenis leuk vinden, maar soms maakt ge inderdaad keuzes die een invloed hebben op uw carrière en loon.

Het verbaast weer niet dat BG vol echte selfmade men zit. Hoe durft men nog maar insinueren dat geluk en externe factoren aan de basis liggen van hun succes?!

Ik kan er eerlijk gezegd niet bij hoe je als intelligent persoon zo stekeblind kan zijn voor al die schijnbaar onbenullige maar o zo belangrijke factoren die bepalen welk pad je uiteindelijk gaat bewandelen. Factoren die bij wijze van spreken al drie generaties voor jou hun uitwerking beginnen hebben, maar tuurlijk, jullie hebben het allemaal zelf gedaan.

- Errol musk: ' In a 2018 interview with Business Insider, Musk boasted that as a result of the emerald mine "we had so much money we couldn't even close our safe."[4][8]'
(Mogelijks heeft de zoon de grootheidswaanzin van de papa geërfd)
- Jobs heeft aan dure en gereputeerde mogen studeren
-Bill gates is van rijke afkomst

Niemand claimt overigens dat je volledig zonder talent ergens geraakt
Maar Musk is vooral groot geworden met Paypal, en zijn vader was niet een grote softwareingenieur die betalingssoftware schreef.
Jobs kende Steve Wozniak al uit het middelbaar. De oprichting van Apple had niks te maken met die dure opleiding (wel met een hogere opleiding obv).
Idem voor Gates. Hij kwam van rijke komaf, maar de ontwikkelingen van Microsoft staan daar los van. Zowel Musk, Jobs als Wozniak stonden zelf achter de technologie die hen groot gebracht hebben. Geen enkele van die 3 heeft gewoon met het geld van papa mensen ingehuurd om onder zijn naam te werken ofzo.

Je kan van iedereen zeggen dat ze veel kansen hebben gekregen, want tov een kind op een vuilnisbelt in Bangladesh zal dat ongetwijfeld zo zijn.

Maar Musk is vooral groot geworden met Paypal, en zijn vader was niet een grote softwareingenieur die betalingssoftware schreef.
Jobs kende Steve Wozniak al uit het middelbaar. De oprichting van Apple had niks te maken met die dure opleiding (wel met een hogere opleiding obv).
Idem voor Gates. Hij kwam van rijke komaf, maar de ontwikkelingen van Microsoft staan daar los van. Zowel Musk, Jobs als Wozniak stonden zelf achter de technologie die hen groot gebracht hebben. Geen enkele van die 3 heeft gewoon met het geld van papa mensen ingehuurd om onder zijn naam te werken ofzo.

Je kan van iedereen zeggen dat ze veel kansen hebben gekregen, want tov een kind op een vuilnisbelt in Bangladesh zal dat ongetwijfeld zo zijn.
Dus (steen)rijke ouders hebben heeft geen invloed op je carrière als die in een andere sector werkten? Dat is gewoon ongelooflijk naïef.

Heb jij eigenlijk de thread gelezen?

Dus (steen)rijke ouders hebben heeft geen invloed op je carrière als die in een andere sector werkten? Dat is gewoon ongelooflijk naïef.

Heb jij eigenlijk de thread gelezen?
Dat kan een invloed hebben. Maar de 3 gevallen die ik beschrijf, daar heeft het vermogen niet veel te maken met het succes in hun carrière.
Als ik naar mezelf kijk: mijn vader is beenhouwer van diploma en is lang technieker geweest.
Mijn moeder heeft diploma handel en is na winkelbediende in een tankstation daar een administratieve functie gaan doen.
Ze zijn "rijk" geworden nadat mijn studiekeuze al vast stond. Dus dat heeft geen enkel effect daar op gehad. En geen enkele van mijn carrièrekeuzes is onder invloed van mijn ouders gebeurd.

Een broodje aap verhaal van wazige wereldwijde "gemiddeldes".
Foei Forbes, zo clickbait zever publiceren.

Ik ken Musk noch Jobs hun verhaal goed, maar voor Gates is het een feit dat hij enkel kon doen wat hij deed omdat hij op een heel dure universiteit zat met de middelen om de tech aanwezig te hebben waar hij op kon leren en experimenteren.

En weerom dat is ook geluk eh, als Gates als zoon van een rijke familie in de USSR geboren wordt dan is dat ook niks.

Dat kan een invloed hebben. Maar de 3 gevallen die ik beschrijf, daar heeft het vermogen niet veel te maken met het succes in hun carrière.
Als ik naar mezelf kijk: mijn vader is beenhouwer van diploma en is lang technieker geweest.
Mijn moeder heeft diploma handel en is na winkelbediende in een tankstation daar een administratieve functie gaan doen.
Ze zijn "rijk" geworden nadat mijn studiekeuze al vast stond. Dus dat heeft geen enkel effect daar op gehad. En geen enkele van mijn carrièrekeuzes is onder invloed van mijn ouders gebeurd.
Je bekijkt succes in een carrière extreem eng, alsof je ouders praktisch je examens moeten maken om een invloed te hebben. Ook de keuzes die je kan maken en die je ziet lijken me een pak meer van je omgeving af te hangen dan jij hier wil toegeven.

Je bent het licht van de zon aan het ontkennen IMO.

Ja en als ge ne persoon bent met autisme en daardoor hebt ge enorm veel energie en kunt ge 20/24h gepassioneerd gefocusd werken of met 5 dingen tegelijk bezig zijn zonder afgeleid te worden of zelfs zonder te eten, dan hebt ge ook "geluk" gehad want ge hebt autisme en uw inspanning is dus niet aan uw eigen te wijten maar wel aan puur geluk. Tel daar nog bij het "geluk" van een hoog IQ te hebben of van met 5 uur slaap toe te komen enz. Ik snap ook niet waarom ze talent ook niet onder geluk rekenen. Alles is gewoon geluk en niks is iemands eigen verdienste voila nu hebben we weeral veel bijgeleerd. Nuttig.

Je bekijkt succes in een carrière extreem eng, alsof je ouders praktisch je examens moeten maken om een invloed te hebben. Ook de keuzes die je kan maken en die je ziet lijken me een pak meer van je omgeving af te hangen dan jij hier wil toegeven.

Mensen zijn graag de held van hun eigen verhaal

Grotendeels?
Puur op de arbeidsmarkt gericht: je zal maar een allochtoon zijn ouder dan 50j... Om maar 2 factoren te benoemen die een negatieve invloed hebben op je werkkansen.
Of zoals @lammeken een fysieke beperking hebben waardoor je belachelijk stevig moet knokken om maar een kans te kunnen krijgen.

Maar hey, als je het echt ècht wil... :unsure:
Geluk is een grote factor.
Na mijn ongeval veel geluk gehad dat ik blijkbaar talenten heb die ik anders nooit zou ontwikkelen wegens geen interesse.
Doorzettingsvermogen is uiteraard ook een grote factor om te slagen. Heb een ok job, maar heb er inderdaad moeten voor knokken.

Ooit "the boy that harnessed the wind" gezien?
Heeft die zijn "carrière" dan te danken aan geluk? Want zonder die hongersnood had hij nooit die windmolen kunnen bedenken. Hij woonde zelfs in een dorp met een school, dus dat is puur op basis van geluk.

Of was dat toch een jongen die kansen gegrepen heeft en veel talent heeft?
Aangezien ik niet geloof in "het lot", is alles dat er gebeurt een gevolg van een random event en dus "geluk".

Ooit "the boy that harnessed the wind" gezien?
Heeft die zijn "carrière" dan te danken aan geluk? Want zonder die hongersnood had hij nooit die windmolen kunnen bedenken. Hij woonde zelfs in een dorp met een school, dus dat is puur op basis van geluk.

Of was dat toch een jongen die kansen gegrepen heeft en veel talent heeft?
Aangezien ik niet geloof in "het lot", is alles dat er gebeurt een gevolg van een random event en dus "geluk".
Jij beweert hier dat Musk, jobs, gates,... Exact dezelfde kansen zouden gehad hebben als ze in één of ander marginaal getto gezin in ruraal Amerika waren opgegroeid.

Dat is toch niet serieus te nemen?

Het verbaast weer niet dat BG vol echte selfmade men zit. Hoe durft men nog maar insinueren dat geluk en externe factoren aan de basis liggen van hun succes?!
Zie openingspost he. Gemiddeld 9% van het (loopbaan)succes van iemand wordt bepaald door de inspanning die hij levert, 15% door talent (opnieuw gemiddeld, afhankelijk van job) . De rest is door geluk.

Er zullen dus altijd wel mensen zijn bij, die 0% geluk hebben en die er toch gewoon geraken. Die mensen zijn er altijd. Net zoals er mensen zijn die de euromillions winnen, 0% talent hebben, en er ook gewoon geraken he.

Maar het feit blijft: bij de overgrote deel van de bevolking is 'geluk' (helaas) de hoofdfactor. Talent op plaats twee, en inspanning komt daar nog achter.

Jij beweert hier dat Musk, jobs, gates,... Exact dezelfde kansen zouden gehad hebben als ze in één of ander marginaal getto gezin in ruraal Amerika waren opgegroeid.

Dat is toch niet serieus te nemen?
Maar beweer jij dan dat eender wie met ouders met dezelfde komaf als die 3 hetzelfde succes in hun carrière hebben?

Dat is allemaal geluk hebben. Je had ook het doorzettingsvermogen niet kunnen hebben of ontwikkelen of ...

De definitie van succes is ook zoiets random. Als je 5k per maand verdient, 3 cutie kinderen hebt, een mooi huis en elk jaar 2 x op reis kunt. Waarom moet je meer hebben?

Ik benijd vb Elon niet. Die is zo zot als een achterdeur, heel de tijd miserie en elke scheet die je doet staat in de gazetten. Ja, hij heeft 50mrd extra door zijn crazy shit van de laatste jaren. Is hij nu meer succesvol dan die jaren ervoor?

En mensen overschatten echt het belang van "mijn pa kent xxx". Op de unif maakt dat echt geen hol uit hoor. 95% van de proffen zijn random figuren die niemand kent. Alsof die zich gaan laten beinvloeden door "de pa van". Ik heb er ook nog zo in de les gehad "mijn pa is xxx, kan ik mijn examen verzetten?" (Schaamteloos). "Ja, naar augustus" (2e zit dus). Misschien dat dat heel random lukt. Maar dat zal het verschil niet maken. Genoeg random cases gezien waar mensen die geflest waren een 16 ipv een 6 kregen per ongeluk.

En in het bedrijfsleven zal dat ook wel meevallen bij 98% van de bedrijven. Je kent de CEO, so what. Als je een mannetje bij mij dropt als CEO (waar ik mij al sterk tegen zou verzetten, ze gaan je daar nooit voor buiten smijten) en het mannetje presteert niet, dan ligt het mannetje rap buiten. Alsof een hoge pief zich gaat verbranden aan dergelijke toestanden of zich gaat bezig houden met te micromanagen van dergelijke zaken...

Terug
Bovenaan