Een nieuw schooljaar: advies en ervaringen van ouders

Onze dochter gaat pas in maart naar school, maar we zitten nu wel al met wat schrik voor het eerste kleuterklasje jaar erna :help:
We verhuizen normaalgezien ergens middenin het schooljaar (dus halverwege eerste kleuterklas) en maken ons al wat zorgen over hoe we die overstap vlot kunnen maken. 't is altijd "ze zijn nog klein en ze vergeten rap", maar zelfs voor een vierjarige moet dat toch een ferme aanpassing zijn.

Iemand ervaring met kleuters die van school wisselen en hoe jullie het hebben aangepakt?
Voor een kind is dat normaal absoluut geen probleem. Die weten dat niet dat veranderen niet normaal is. Ik zou wel starten/stoppen bij een vakantieperiode, gewoon omdat er dan altijd kinderen in de kleuterklas bijkomen (normaal gezien enkel peuterklas, maar de school is dat dan gewoon). Weet wel dat de telling van kinderen op 1 februari gebeurt, elke school zal dus graag het kind op 1 februari bij zich hebben (en als je je kind in de nieuwe school op 1 februari steekt, krijgt die school het jaar erna dan uren extra voor je kind en niet de oude school)
Hier kan hij normaal gezien starten na hemelvaart, en heb ook al de bedenking gemaakt dat dat dan voor een dikke maand is ofzo en dat we daarna twee maanden opvang moeten hebben. Maar het is toch niet verplicht om dan te starten? Ik speel met het idee om hem gewoon te laten starten in september. Dan moet er ook geen nieuwe routine gestart worden voor 1 à 2 maanden, en kan hij nog naar de creche in de grote vakantie.
Of is dat niet aangeraden?
Kijk naar je kind, er zijn kinderen die al op 2 jaar schoolrijp zijn en dan is starten op 3 jaar héél laat, terwijl sommige kinderen net deugd hebben om iets later te starten (dat heeft niks met slimheid te maken, niet elk kind evolueert op zelfde ritme).

Onze jongste kwam met tranen naar huis. We hadden hem gezegd dat er vanaf het eerste leerjaar ook huiswerk voor hem ging inzitten, net zoals broer.

Geven ze dat kind niks mee na zijn eerste dag. Ontroostbaar omdat ie geen huiswerk meegekregen heeft :laugh:

Ik hoop dat ie die motivatie kan houden tot in zijn masterjaren. :laugh:

Laatst bewerkt:
Hier viel het al bij al nog wel mee gisteren. Onze oudste, 3j sinds mei, heeft vorig schooljaar sinds januari al in de instapklas gezeten dus echt helemaal niet was het niet. Toen mochten we hem in de klas afzetten en ophalen elke dag.
Gisteren was het op de speelplaats achterlaten en dat vond hij wel moeilijker. Het was ook al super druk met veel kindjes en ouders en denk dat hij wat onder de indruk was. Liet mijn been niet los, maar niet wenen.

Dan rustig uitgelegd dat als de bel gaat hij wel naar zijn rij moet gaan waar hij zijn zakje heeft gezet. Meestal lukt het wel als we hem rustig iets uitleggen. En effectief, bel gaat en meneer was weg. 😅
En het was ook gewoon weer een goede dag.

Vandaag was ze nog steeds super enthousiast om naar school te gaan, mooi haar spulletjes weggezet etc maar eenmaal op de speelplaats was ze toch (super logisch) wat onzeker. Niet met wenen ofzo maar ik moest toch in haar buurt blijven. Gisteren was het wat omkaderd terwijl het nu vrij spel is. "Papa jij gaat niet weggaan he" 🥲🥲🥲

Ben er uiteindelijk gebleven tot rond 08:20 en dan aan een juffrouw "gegeven"

Ze zal het wel goed doen eens ze wat vriendjes begint te herkennen.

Ze moest vannacht overduidelijk ook superveel verwerken van haar eerste schooldag, 6tal keer wakker :crazy: terwijl ze normaal mooi van 19-7 slaapt

Laatst bewerkt:
Vandaag was ze nog steeds super enthousiast om naar school te gaan, mooi haar spulletjes weggezet etc maar eenmaal op de speelplaats was ze toch (super logisch) wat onzeker. Niet met wenen ofzo maar ik moest toch in haar buurt blijven. Gisteren was het wat omkaderd terwijl het nu vrij spel is. "Papa jij gaat niet weggaan he" 🥲🥲🥲

Ben er uiteindelijk gebleven tot rond 08:20 en dan aan een juffrouw "gegeven"

Ze zal het wel goed doen eens ze wat vriendjes begint te herkennen.

Ze moest vannacht overduidelijk ook superveel verwerken van haar eerste schooldag, 6tal keer wakker :crazy: terwijl ze normaal mooi van 19-7 slaapt
Hier ook nog steeds zonder tranen, maar ik vind dat toch maar niks om ze zo maar naar de speelplaats te moeten sturen, zonder dat ik de juf zag...ga ik morgen toch aankaarten.
Kind was echt zo naar mij aan het kijken van...euh en nu?

Gisteren moesten de jufkes haar met twee van mij aftrekken. We moesten wat uitleg geven over haar hoorapparaatjes en had haar op mijn heup gezet. Grote fout, madame hing aan mij als een aapje en ze heeft kracht, met brullen en bleiten bij. Maar da's binnen de twee minuten gedaan, en ze heeft zich rotgeamuseerd gisteren. Wat een uitleg dat ze na school in de auto had, en maar vertellen en vrolijk zijn.

Op de opvang vorige week hetzelfde voorgehad, hing ze aan mijn been, de dag erna zet @Coolguy haar af en dan zwaait ze vrolijk, 'Dag papa!' en is alles goed. 🤷‍♀️

Vandaag wou ze weer gepakt worden, ik was alleen en heb haar halvelings gepakt, maar aan de poort weer op haar voeten gezet en aan haar juf gegeven die haar meteen oppakte. Zat ze daar met een lange lip, maar geen tranen en geen gebrul. We gaan erop vooruit. Maar mijn kleine teen zegt me, als papa haar afzet, dat alles perfect rustig zal verlopen. Ze hangt sinds haar operatie half juli hard aan mij.

*Hier staat altijd 1 v/d 4 juffen voor de allerkleinsten aan de poort, plus nog wat kleuterjuffen, vaak de directrice en de hulpjuffen van de allerkleinsten, dus er is altijd iemand om de kleintjes op te vangen. Werkt heel goed.

Hier ook nog steeds zonder tranen, maar ik vind dat toch maar niks om ze zo maar naar de speelplaats te moeten sturen, zonder dat ik de juf zag...ga ik morgen toch aankaarten.
Ja hier ook, ik vind het momenteel een onwennig iets. "Alé, veel plezier hé :unsure:"

bon, het is aanpassen en gaat ook wel met tijd vlot gaan maar nu is het inderdaad zeer vervelend.

Eerste schooldag (tweede kleuterklas) al in mineur. Na een maand ouderschapsverlof ik terug naar kantoor, vriendin zoontje afgezet, blijkbaar al bleiten van thuis, van de nek moeten aftrekken en tot in de gang: "Nee mama nee" gebrul moeten horen.

Vriendin had dan berichtje gestuurd nr de juf of alles goed was, antwoord: "[foute naam] maakt het goed, was na vijf minuten al aan het spelen." Soit, foute naam kan gebeuren eerste dag, mr toch...

Net telefoon van het school gekregen, schouder uit de kom en we mogen hem ophalen om naar het ziekenhuis te gaan. Toch halve dag kunnen werken zeker
Update: was niet schouder uit de kom, maar elleboog gebroken. Gisteren geopereerd en drie pinnen erin, al minstens twee weken thuis vant school. Erg om hem zo te zien liggen onder narcose. Wilt nu wel hele tijd spelen maar lukt niet goed met één arm helemaal in het gips.

Dus over twee weken hebben we terug "eerste" schooldag hier.

Hier al een eerste probleem/misverstand

Bij de inschrijving aangevinkt dat onze dochter warm eet. Eerste dag ook nog eens op de papieren aangeduid. We moesten ook een "versnapering of boterham" meegeven als ze in de opvang blijft. Dus geven we ook een klein boterhamdoosje/brikje melk mee.

Dochterlief heeft al twee dagen op rij één simpele enkele boterham met smeerkaas gegeten smiddags omdat ze dachten dat ze boterhammen at :crazy: :wtf:

Hier is het al luizenalarm :/ Ik weet niet of het in haar klas is of een andere klas. Maar in elk geval dat was nu het laatste waar ik aan dacht dat ging komen. :sop:

Gisteren hier info avond voor de ouders van het 1ste leerjaar. Hoe ze leren lezen, schrijven en de wiskunde. Allemaal via of 1 of andere methode.

Het is toch allemaal veranderd tov vroeger 😅. En tussen nu en december moeten ze dus alle letters gedaan hebben, stevig tempo wel :)

Op de speelplaats is er normaal gezien toch altijd toezicht? Kan je ze niet aan de toezichthouder afgeven?

Bij ons kan je als ouder gewoon de speelplaats en klassen in/uitlopen, zou het zelf ook vreemd vinden dat je niet minstens iemand kan aanspreken.

Je kan die wel aan een juf geven die daar staat, en dat gebeurt ook, maar dat is dan niet altijd de juf van je kind. Dusja die weet ook niet hoe het er verder in die klas aan toegaat. Hier ook al sinds maandagmiddag geleden dat we haar eigen juf zagen.

Normaal staat er altijd iemand toezicht te houden bij ons was dat aan het hekje waar ze binnen kwamen.
Soms was dat eens haar juf of een andere leerkracht.

Terug
Bovenaan