Een nieuw schooljaar: advies en ervaringen van ouders

Ah echt, is dat zo? In theorie moet je dus niks voorzien voor kinderen uit de lagere school buiten een boekentas en eten?
Maximumfactuur en al van die dingen. Basisonderwijs moet voor iedereen gratis en toegankelijk zijn.
Mijn zoon gaat nu naar het 3e leerjaar en heeft in al die jaren nog nooit iets moeten meebrengen. Alles is voor handen op school.

Eerste schooldag in de eerste kleuterklas. Het allerlastigste vond hij zijn koek laten zitten tot aan het koekmoment in de namiddag. 😅

Maw heel vlot eerste schoolmoment. We zullen wel horen hoe het was deze namiddag maar ik ben er wel gerust in.

Altijd zalig gevonden de eerste schooldag, zorg ook altijd dat ik er bij kan zijn. Hier geeft dat nooit problemen gegeven. Voor de grootste was het ietwat spannend vandaag want hij moest voor het eerst naar de 'de andere school' (vanaf het 3e lj is het aan de overkant van de straat). De jongste was kus/knuffel en *roetsj* de speelplaats op.

Aangezien ik voornamelijk thuis werk is de routine en structuur van school terug welgekomen.

Hier was die eerste schooldag toch wel enorm druk. Direct op een speelplaats met gigantisch veel kinderen en ouders die overal rondlopen.
Jammer dat ik nu tot vanavond moet wachten om te weten hoe het nu gaat met hem.

Mijn vrouw staat in het onderwijs (andere school dan mijn dochter), dus een eerste schooldag is een privilege dat ik altijd mag meemaken.

Hier is de eerste schooldag altijd een verlofdag. Eerst samen de kindjes afzetten en daarna met de madam een daguitstap. Onze herwonnen vrijheid vieren met shoppen en eten.

Achja? Hier naar het ste leerjaar:
stiften, kleurpotloden, schort, lijmstift en A4 map, schrijfpotloden, slijper allemaal mee te brengen 🤔
Dan zou het inderdaad terecht zijn om te klagen, het staat er zelfs bij dat de school expliciet een rekenmachine enz. moet voorzien. Ik zou als ouder dan wel eens gaan horen waarom je dit zelf moet voorzien en evt een klacht indienen bij de Commissie.

Zou het kunnen dat het een infomoment voor de ouders samen met een kennismaking met de klas voor de kleuters zelf was? Dat zou kunnen verklaren dat het overdag georganiseerd werd.
Zou goed kunnen, stond er niet expliciet bij. Nu goed, alles is vlot verlopen en de leerkrachten zagen mij wat ronddwalen en hebben me naar de juiste klas gebracht. Ben al blij dat hij niet geweend heeft toen ik ben vertrokken. Benieuwd vanavond wat hij allemaal uitgestoken heeft.

Kleintje naar het eerste leerjaar gedaan. Daarna nog even langs de poort gekeken hoe ze geen ene moer meer om me gaf en met haar vriendinnetjes op de speelplaats stond te taterwateren.

Heerlijk. Zelf beetje emo geweest, maar dat was snel over.

En hoe was het hier deze morgen voor alle papa's en mama's die hun kleintje de 1ste keer naar school moesten brengen?
Hier was er plots een opstoot van wind in mijn ogen, denk een noordoosten wind, mijn dochter had er precies minder last van, heel speciale windvlaag wel :sneaky:
Bij het stappen naar school had ik het even "moeilijk" maar onze dochter was meteen zo enthousiast en vol zelfvertrouwen dat het wel meeviel 🙂

Éénmaal bij de juf had ze meteen geen oog meer voor ons. Bon, liever zo!! Hopelijk vanavond nog even enthousiast

Kleine traditie is ingezet om bij elke eerste schooldag een foto te nemen van onze dochter met een papier met de datum erbij. Ze gaat nu naar de eerste kleuterklas, vorig jaar was het de instapklas.
Als ik de foto's vergelijk krijg ik bijna tranen in de ogen wat een schattig petoetje dat toch was toen ze vorig jaar haar eerste keer naar school moest, vol onzekerheden,hangen aan de mama, een stap zettend in die onbekende wereld van de school. In vergelijking daarmee is het nu een trotse kleuter die de wereld wel lijkt aan te kunnen. Geen traantjes bij haar, alleen duidelijk dat ze het jammer vindt dat de vakantie gedaan is. Maar na 30 seconden aan de schoolpoort was ze alweer weggesneld met haar vriendinnetjes.

Onze dochter gaat pas in maart naar school, maar we zitten nu wel al met wat schrik voor het eerste kleuterklasje jaar erna :help:
We verhuizen normaalgezien ergens middenin het schooljaar (dus halverwege eerste kleuterklas) en maken ons al wat zorgen over hoe we die overstap vlot kunnen maken. 't is altijd "ze zijn nog klein en ze vergeten rap", maar zelfs voor een vierjarige moet dat toch een ferme aanpassing zijn.

Iemand ervaring met kleuters die van school wisselen en hoe jullie het hebben aangepakt?

Eerste schooldag én verjaardag. Dus afgezet met 24 raketijsjes in een koeltas. Eerst toch wat verlegen en achter mij verschuilend, maar na een paar minuten ontdooide ze toch en mocht ik gaan. Gelukkig geen traantjes.
Gelukkige verjaardag :woohoo:
Onze zoon verjaart ook in het begin van het schooljaar. Ik vind het zo erg voor hem dat hij niet in de zomervakantie verjaart. Ik kan dat precies geen plaats geven.

Ik vind het stom dat hij dus na de paasvakantie naar school zal moeten gaan in 2026. Dan moet hij 2 maanden naar school en dan is het zomervakantie. Bijna alle opvang en kampjes die hier georganiseerd worden zijn vanaf 3 jaar. Wat moet ik daar dan in de zomer mee doen? (Ja, ik ben daar nu al mee bezig)

Gelukkige verjaardag :woohoo:
Onze zoon verjaart ook in het begin van het schooljaar. Ik vind het zo erg voor hem dat hij niet in de zomervakantie verjaart. Ik kan dat precies geen plaats geven.

Ik vind het stom dat hij dus na de paasvakantie naar school zal moeten gaan in 2026. Dan moet hij 2 maanden naar school en dan is het zomervakantie. Bijna alle opvang en kampjes die hier georganiseerd worden zijn vanaf 3 jaar. Wat moet ik daar dan in de zomer mee doen? (Ja, ik ben daar nu al mee bezig)

Hier kan hij normaal gezien starten na hemelvaart, en heb ook al de bedenking gemaakt dat dat dan voor een dikke maand is ofzo en dat we daarna twee maanden opvang moeten hebben. Maar het is toch niet verplicht om dan te starten? Ik speel met het idee om hem gewoon te laten starten in september. Dan moet er ook geen nieuwe routine gestart worden voor 1 à 2 maanden, en kan hij nog naar de creche in de grote vakantie.
Of is dat niet aangeraden?

Hier kan hij normaal gezien starten na hemelvaart, en heb ook al de bedenking gemaakt dat dat dan voor een dikke maand is ofzo en dat we daarna twee maanden opvang moeten hebben. Maar het is toch niet verplicht om dan te starten? Ik speel met het idee om hem gewoon te laten starten in september. Dan moet er ook geen nieuwe routine gestart worden voor 1 à 2 maanden, en kan hij nog naar de creche in de grote vakantie.
Mijn broer zijn dochter mocht ook na Hemelvaart starten, maar zij is gewoon tot en met augustus in de crèche gebleven en dan op 1 september op school gestart. Het is inderdaad opvang voorzien anders.
Plus, mijn bij mijn dochter waren de peuter/eerstekleuter heel grote klassen na Pasen/Hemelvaart, dus ik denk dat je kind in die periode ook niet veel “mist”.

Eerste schooldag (tweede kleuterklas) al in mineur. Na een maand ouderschapsverlof ik terug naar kantoor, vriendin zoontje afgezet, blijkbaar al bleiten van thuis, van de nek moeten aftrekken en tot in de gang: "Nee mama nee" gebrul moeten horen.

Vriendin had dan berichtje gestuurd nr de juf of alles goed was, antwoord: "[foute naam] maakt het goed, was na vijf minuten al aan het spelen." Soit, foute naam kan gebeuren eerste dag, mr toch...

Net telefoon van het school gekregen, schouder uit de kom en we mogen hem ophalen om naar het ziekenhuis te gaan. Toch halve dag kunnen werken zeker

Er is geen leerplicht voor 5 jaar hé. Je doet ik principe wat je wil. Je laat gewoon aan de school weten dat je later wil starten.

Hier zoals elk jaar heel tevreden over de werking van de school. Vorige week donderdag was er het kennismakingsmoment, tussen 17u en 19u. De vriendjes terugzien, een drankje gekregen + ijsje voor de kinderen. Nadien dag gaan zeggen aan de nieuwe juf en de klas zien, daar ook een brochure gekregen met meer info over de leerkracht, komende uitstappen, wanneer ze LO hebben enz.
Verder ook nog nooit iets moeten meegeven, enkel een lege pennenzak zodat ze in de klas makkelijk alles kunnen bijhouden. Al de rest krijgen ze op school.

Goh het kan ook zijn dat je kind tegen dan ook echt schoolrijp is en de crèche een beetje beu is.
Onze is na hemelvaart naar de instapklas gegaan, in juli en augustus kon hij nog terecht in de crèche en in september dan naar de eerste kleuterklas. Dat ging allemaal heel vlot.

Ik zou dus zeker eens horen bij de crèche wat de opties zijn voor de zomermaanden.

Alles ging goed, tot het moment dat de bel ging. De speelplaats was ook druk, al die ouders stonden daar, de kinderen alle juffen enzo. Dus heel overweldigend natuurlijk. We gingen zo laat mogelijk om het afscheid zo kort mogelijk te houden maarja. De juf heeft haar van mijn lijf moeten trekken. Tis te zeggen de dochter trok mijn kleren ver uit. Dus heel wat drama, eens de juf haar stevig vast had, direct salu tot vanmiddag en maken dat we weg waren. Pff was dus een lastige. Daarna nog even gehuild blijkbaar, en de rest van de voormiddag in de klas naast de juf gezeten. Ik ben benieuwd naar morgenvroeg, maar dan is het aan papa :biglaugh:

Terug
Bovenaan