Een beangstigend bezoek aan de toekomst in The Peripheral

Ik ben een grote fan van Philip K Dick en zijn soort science fiction, meer van dat is altijd welgekomen. Een blik op de toekomst maar grimmiger en met gevaarlijke technologie plús weinig hoop voor de mensheid? Awesome sauce! William Gibson’s boeken zijn niet altijd honderd procent raak voor mij persoonlijk, maar als hij goed zit, man, dan zit hij goed. De cast is ook niet slecht: Chloe Grace Moretz (Kick-Ass, Let Me In), Gary Carr (Death in Paradise, 21 Bridges), Jack Reynor (Midsommar, Cherry). Regie in handen van Alrick Riley (Person of Interest, S.W.A.T) en Vincenzo Natali (Locke & Key, Westworld).

The Peripheral komt op 21 oktober naar Amazon Prime en laat dat nou één van de verhalen zijn waar Gibson sterk werk heeft geleverd. Burton Fisher is een oud marinier die een aantal baantjes heeft, waaronder eentje in de cyber security. Èchte cyber security: Burton staat in voor de veiligheid in een virtuele wereld. Wanneer hij een poosje zijn post niet kan opnemen, vraagt hij zijn zus Flynne om in te springen. Flynne is een introverte jonge vrouw, maar ziet het wel zitten om een paar dagen in een gamewereld rond te lopen. Tot haar grote verbazing is de plaats waar ze aan het werk moet een bijna exacte kopie van Londen, alleen moderner maar ook leger, donkerder, … gevaarlijker. Na enkele avonden rondvliegen in de security helicopter is Flynne getuige van een heftige ruzie op een balkon en een vrouw die gruwelijk om het leven komt. Flynne schrijft het toe aan het script van het spel waar ze in rondwaart, maar is het eigenlijk wel een spel?

The Peripheral speelt over twee tijdslijnen: de tijd waarin Flynne en Burton leven (Amerika) en zeventig jaar later, waar een zekere Wilf Netherton leeft (Londen). Tussen beide periodes moet een apocalyptisch evenement met naam The Jackpot plaatsgevonden hebben. Peripheral slaat op een technologie waarmee een cyborg avatar van een persoon naar een andere locatie en zelfs andere tijd kan gebracht worden. Dankzij deze peripherals kunnen Flynne, Burton en Wilf op zoek naar antwoorden, want dat de moord en de griezelige (en gruwelijke) toekomst verband houden is wel duidelijk. Wie te nieuwsgierig is om acht afleveringen op de ontknoping te wachten, kan hier het boek aanschaffen.

 
Terug
Bovenaan