Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

Het is relevant in die zin dat er voor beleggingsgoud dus al eens een uitzondering werd gemaakt. Dat doet de kans toenemen dat die wordt doorgetrokken.
In de VS heb je in bepaalde staten sales tax (dus BTW) op goud en in andere dan weer niet.

Maar die vrijstelling op BTW is op Europees vlak, niet op nationaal vlak. UK is er ook geen brw op goudverkopen toch is er een meerwaardebelasting.
Sales tax in de VS is geen BTW. (en de meerwaardebelasting is daar federale materie, geen staatsmaterie.)

Dus ik vind het geen relevant argument om te denken dat ze hier in België een uitzondering voor fysiek goud gaan bedenken voor meerwaardebelasting.

Dus iemand die hier post "fysiek goud valt niet onder meerwaardebelasting"

De europese unie beschouwt fysiek goud als liquide middelen en financieel instrument, net zoals cash geld.

Daar heb je geen meerwaarde op. Dat is ook de reden waarom je geen btw op goud moet betalen, in geen enkel eu land. Zou nogal gek zijn, ff wat geld uit de bankautomaat halen en daar 21% van moeten afgeven.

Goud kent geen meerwaarde maar volgt gewoon de levensduurte. De tijd dat men ongebreideld decennia lang geld heeft bijgedrukt zonder dat dit weerspiegelde in de goudprijs is voorbij.

Goud wordt niet duurder, ons geld is gewoon minder waard.
Ierland, Spanje, Italie en Frankrijk(behalve als je het 20jaar bijhoudt) hebben meerwaardebelasting op goud.

Duitsland indien verkoop op korte termijn.

Maar die vrijstelling op BTW is op Europees vlak, niet op nationaal vlak. UK is er ook geen brw op goudverkopen toch is er een meerwaardebelasting.
Sales tax in de VS is geen BTW. (en de meerwaardebelasting is daar federale materie, geen staatsmaterie.)

Dus ik vind het geen relevant argument om te denken dat ze hier in België een uitzondering voor fysiek goud gaan bedenken voor meerwaardebelasting.

Dus iemand die hier post "fysiek goud valt niet onder meerwaardebelasting"

Ierland, Spanje, Italie en Frankrijk(behalve als je het 20jaar bijhoudt) hebben meerwaardebelasting op goud.

Duitsland indien verkoop op korte termijn.
De meerwaardebelasting zou gelden voor financiële activa, inclusief cryptomunten. Fysiek goud is geen financiële activa, dus het zou zeer vreemd zijn als het voor fysiek goud zou gaan tellen.

Ik beweer nergens met 100% zekerheid te weten dat ze een uitzondering gaan maken. Alleen dat het in de praktijk sowieso niet afdwingbaar is. Er zijn met fysiek metaal tig manieren om die te omzeilen. Zie enkele voorbeelden in eerdere posts.

In NL (vermogensbelasting) moet je in Box 3 in theorie ook je goud aangeven. Geen mens die dit doet, of slechts een fractie ervan. Je zou wel gek moeten zijn. Dat valt allemaal totaal niet te controleren.

Dus wat is de best optie (voor lange termijn), physical gold of een gold ETF?
Ik zou daarin dan beleggen in aanvulling naast de IWDA ETF.
Een tracker is gewoon een financieel instrument. Je speculeert op de prijswijziging van de onderliggende waarde.
Goudtrackers zijn daar geen uitzondering op. Zelfs bij zogenaamde fysieke trackers kan je je deelbewijs als particulier nooit omruilen naar fysiek metaal.
Als je met 'beste optie' bedoelt ifv de meerwaardebelasting dan 100% zeker geen tracker.

In NL (vermogensbelasting) moet je in Box 3 in theorie ook je goud aangeven. Geen mens die dit doet, of slechts een fractie ervan. Je zou wel gek moeten zijn. Dat valt allemaal totaal niet te controleren.
Nochtans makkelijk te controleren toch, bij verhandelen/verkoop van het goud?

Een tracker is gewoon een financieel instrument. Je speculeert op de prijswijziging van de onderliggende waarde.
Goudtrackers zijn daar geen uitzondering op. Zelfs bij zogenaamde fysieke trackers kan je je deelbewijs als particulier nooit omruilen naar fysiek metaal.
Als je met 'beste optie' bedoelt ifv de meerwaardebelasting dan 100% zeker geen tracker.
Ik ga nu een domme vraag stellen waarschijnlijk, maar klopt het dat onderstaande geen tracker is en effectief het fysieke product?
EGLN:xloniShares Physical Gold ETCIE00B4ND3602

De meerwaardebelasting zou gelden voor financiële activa, inclusief cryptomunten. Fysiek goud is geen financiële activa, dus het zou zeer vreemd zijn als het voor fysiek goud zou gaan tellen.
Waarom is fysiek goud geen financieel activa? ik zie die bewering soms passeren maar ik zie nooit iets substantieel erbij om die claim waar te maken. Er is geen wetsartikel die financieel activa definieert naar mijn weten in België.

En de reden dat ik denk dat men fysiek goud waarschijnlijk ook onder meerwaardebelasting zal steken, is juist door die crypto. Ik vind het anders heel moeilijk om zinnig te argumenteren dat fysiek goud er niet onder valt en bitcoin wel.

Maar zomaar zeggen: fysiek goud wordt niet belast zoals deze hieronder. Veel te gevaarlijk op dit moment om zoiets te claimen.

Fysiek valt er niet onder. Een gold etf daarintegen.

Waarom is fysiek goud geen financieel activa? ik zie die bewering soms passeren maar ik zie nooit iets substantieel erbij om die claim waar te maken. Er is geen wetsartikel die financieel activa definieert naar mijn weten in België.

En de reden dat ik denk dat men fysiek goud waarschijnlijk ook onder meerwaardebelasting zal steken, is juist door die crypto. Ik vind het anders heel moeilijk om zinnig te argumenteren dat fysiek goud er niet onder valt en bitcoin wel.

Maar zomaar zeggen: fysiek goud wordt niet belast zoals deze hieronder. Veel te gevaarlijk op dit moment om zoiets te claimen.
Als ik de definitie van "Financiële activa" opzoek, kom ik altijd op iets gelijkaardig als dit uit (deze komt van ChatGPT):

"Een financieel actief is een activum dat zijn waarde ontleent aan een contractuele recht of claim op toekomstige kasstromen of een eigendomsbelang in een onderneming. Financiële activa worden meestal verhandeld op financiële markten."

Zolang je fysiek goud koopt, is het geen contractuele recht of claim.

Ze kunnen de wet natuurlijk nog uitwerken zoals ze willen, maar het zou me vreemd lijken aangezien goud niet apart vermeld werd in de nota.

Ik ga nu een domme vraag stellen waarschijnlijk, maar klopt het dat onderstaande geen tracker is en effectief het fysieke product?
EGLN:shutup:loniShares Physical Gold ETCIE00B4ND3602
Neen, een tracker is per definitie nooit fysiek, zelfs al staat er "Physical" in de naam. Waar dat op slaat, is dat de deelbewijzen in theorie gedekt zijn door eenzelfde hoeveelheid fysiek goud als er zijn van uitgegeven maar jij als houder van die tracker hebt niets fysiek in de hand.

Fysiek goud koop je bij Goldforex, Argentor, The House, etc.

Als ik de definitie van "Financiële activa" opzoek, kom ik altijd op iets gelijkaardig als dit uit (deze komt van ChatGPT):

"Een financieel actief is een activum dat zijn waarde ontleent aan een contractuele recht of claim op toekomstige kasstromen of een eigendomsbelang in een onderneming. Financiële activa worden meestal verhandeld op financiële markten."

Zolang je fysiek goud koopt, is het geen contractuele recht of claim.

Ze kunnen de wet natuurlijk nog uitwerken zoals ze willen, maar het zou me vreemd lijken aangezien goud niet apart vermeld werd in de nota.

Het is dat dat ik zeg. Best wachten hoe men de wet uitwerkt in plaats van zomaar wilde claims te lanceren.

Neen, een tracker is per definitie nooit fysiek, zelfs al staat er "Physical" in de naam. Waar dat op slaat, is dat de deelbewijzen in theorie gedekt zijn door eenzelfde hoeveelheid fysiek goud als er zijn van uitgegeven maar jij als houder van die tracker hebt niets fysiek in de hand.

Fysiek goud koop je bij Goldforex, Argentor, The House, etc.
Is het mogelijk om fysiek goud via Saxo aan te kopen? Zodat alles nog mooi in dezelfde app staat? :unsure:

Record in dollar idd. maar gezien die de voorbije weken in vrije val is (nog) niet in euro.
Nog meer dan 100€ onder de top van 11 februari

Regering bekijkt verkoop van goud om defensie te financieren.

Nu denkt de federale regering volgens De Tijd ook aan de verkoop van een deel van de goudreserves van ons land. De Nationale Bank van België bezit 227 ton goud, dat op dit moment 20 miljard euro waard is. Bovendien is het een gunstige tijd om dat van de hand te doen. Door de enorme onzekerheid op de financiële markten, die voornamelijk veroorzaakt worden door de importheffingen van Donald Trump en de oorlogen, heeft goud een nieuwe recordprijs bereikt. Voor het eerst is een ounce goud 3.000 dollar waard.

Delen van de goudreserves van de hand doen is een recept dat ex-premiers Jean-Luc Dehaene en Guy Verhofstadt ook al hebben toegepast in het verleden. Toen ging het om respectief 1.000 ton en 30 ton goud.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan