(ecologische) tuinvijver

Goh een combinatie van liever gewoon gazon hebben, bang zijn van insecten (ze komt uit Latijns-Amerika dus ik moet ze er al eens aan herinneren dat die hier niet gevaarlijk zijn), en ook veiligheid naar kinderen toe.
Dat laatste is ook wel een beetje mijn bekommernis, zoals @shiftyke. Mijn vrouw is nu zwanger, dus de komende jaren krijgen we een rondkruipend en dan lopend kind, je wil natuurlijk niet riskeren dat die daar ingeraakt.
Bij mijn ouders is er een muurtje rond de vijver gebouwd en daarop staan dan paaltjes met een draad aan.
 
Ik heb een put laten graven door een grondwerker. En ik heb de diepst liggende grond terug in de vijver gegooid(na de folie en de dammen).
Ik heb de vijver gevuld met kraantjeswater.
Waarom is je vrouw tegen? Indien je denkt dat dat kan helpen, je bent altijd welkom.
Ik heb je blogposts eens gelezen. Interessant hoe je zonder iets van extra versteviging hebt gewerkt, op dat YouTubekanaal wordt aangeraden voor het diepste deel toch de wand een beetje te verstevigen met wat losse stenen. Nu goed, de jouwe is ook wel iets groter, dan moeten die zijden niet zo steil omhoog gaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat maakt een vijver ecologisch of niet ecologisch?

Ik ga sowieso dat youtube kanaal eens doornemen, waarschijnlijk bevat dat al veel antwoorden.
Maar wij zijn dus in ons nieuw huis getrokken, en dat heeft ne vrij grote tuin en 2 vijvers. Van tuinwerk ken ik genoeg, van vijvers echter niks 0,0 rien de knots.

We hebben hier dus 2 best leuke vijvers.
Achter tuin is ~8X5 op breedste punten (geen rechthoek) met liner gevuld met keien en wel wat planten, zowel geplant langs de kanten en op bodem en in de filterbak, en in "drijfpotten".
De voortuin is ne betonnen/gemetste bak, ~rechthoek van ~2,5X2,5 met miniem plantjes in bakken en in de filterbak

Beide lijken mij kundig gebouwd met pomp en filterbak, achter vijver nog een aparte filter, en vissen (achter 6 grote kois + een 4tal kleintjes, voor 6 medium).

Nu mijn 2 vragen (wederom, ik ben een vijver noob):
  1. Het waterpeil van beiden daalt zichtbaar. Minstens elke week moet ik toch stevig bijvullen. Bvb de filterbak in de voortuin staat bijna droog na 1a2 weken. Het kan, maar het lijkt mijn onwaarschijnlijk dat beiden een lek hebben? En als dit normaal is: Wat een fucking waterverspilling is dees. Ecologisch kunnen we dat niet echt noemen 🤓
  2. Vooral in de voortuin loopt die filterbak vol met prut (zie foto). Is dat normaal? Moet ik dat laten liggen of net verwijderen?

Ps: Mijn foto's zijn blijkbaar te groot om op te laden. Ik zal morgen eens zien hoe dat te fixen.
 
Goh een combinatie van liever gewoon gazon hebben, bang zijn van insecten (ze komt uit Latijns-Amerika dus ik moet ze er al eens aan herinneren dat die hier niet gevaarlijk zijn), en ook veiligheid naar kinderen toe.
Dat laatste is ook wel een beetje mijn bekommernis, zoals @shiftyke. Mijn vrouw is nu zwanger, dus de komende jaren krijgen we een rondkruipend en dan lopend kind, je wil natuurlijk niet riskeren dat die daar ingeraakt.
Gelijkaardige situatie hier.
Ik zou graag een zwemzone willen hebben van 8 x 3 m, 140 cm diep, met filterzone 3 × 2.64 m.

Ik denk wel dat we een compromis kunnen sluiten.
- Ik betaal de kosten van de aanleg (of voer de werken zelf uit)
- We elimineren elders wel wat beplanting om geen gazon of gevoel van ruimte te verliezen

Je hebt tal van manieren om je zwemvijver de eerste jaren veilig voor kinderen te maken. Kennis van mij heeft een metalen vijverrooster voorzien zodat ze er niet door kunnen vallen.
 
Terug
Bovenaan