Dunkin' Donuts

• Onderwerp starter Onderwerp starter Agony
  • Startdatum Startdatum

Agony

Well-known member
Net gezien dat er in Gent een Dunkin' Donuts vestiging is, met serieuze wachtrij. Wat maakt dit zo speciaal?

België loopt steeds achter als het op Amerikaanse ketens afkomt. We hebben nog maar vrij recent een Burger King of een Starbucks en een KFC, stel u voor.
Allemaal brol eigenlijk. Spendeer u geld liever aan een deftige bakker, frituur of bar. Elke keer ik zo'n vuil merk hier zie landen hoop ik dat ze zo snel mogelijk weer op de fles gaan. Komende jaren zullen ze als echte aasgieren hier wel de horeca volledig proberen in te palmen.

Allemaal brol eigenlijk. Spendeer u geld liever aan een deftige bakker, frituur of bar. Elke keer ik zo'n vuil merk hier zie landen hoop ik dat ze zo snel mogelijk weer op de fles gaan. Komende jaren zullen ze als echte aasgieren hier wel de horeca volledig proberen in te palmen.
En waarom zou dat brol zijn? Mochten die producten van slechte kwaliteit zijn, zouden ze nooit de wereld kunnen veroveren.

Ik ben van Dendermonde, Brussel is wat ver.. Het is deels hype ja. Maar die kleine zelfstandigen zijn met hun speciallekes pas begonnen dankzij de Starbucks hype. Voor Starbucks had je in Gent enkel Mokabon dat wat gekend was als koffiezaak, nu zijn het er overal.

Of neem nu de Ben&Jerry's winkels. In New York had je dat her en der, maar hier? Nope ongekend allemaal. Ze kiezen eerst voor landen die graag consumeren. Wij potten graag ons geld in een spaarrekening om huizekes te komen, veel geld om voor leuke dingen te spenderen hebben we niet. Consumptie ligt laag in België. Ik vermoed dat dat de reden is waarom het lang duurt eer ze naar hier komen. Ook het gebrek aan ondernemerschap in België zal wellicht wel meespelen.

Of ze kiezen voor landen waar de eetcultuur sowieso vooral brol is, waardoor het in vergelijking met de rest best ok is.

Zoveel lekkere artisanale producten te vinden in ons landje, waarom zou je dan kiezen voor veel te dure industriële boecht vol vet en suiker?

Ik zou u aanraden om eens op een zaterdagnamiddag buiten Covid naar plaatsen als de Meir in Antwerpen of de Veldstraat in Gent of.... te gaan. Wandel daar eens langs de terrasjes, kijk eens binnen in de winkels,.... als je dan nog kan beweren dat het hier geen consumptiemaatschappij is, probeer het dan nog een keer maar met uw ogen open.

Ik ben van Dendermonde, Brussel is wat ver.. Het is deels hype ja. Maar die kleine zelfstandigen zijn met hun speciallekes pas begonnen dankzij de Starbucks hype. Voor Starbucks had je in Gent enkel Mokabon dat wat gekend was als koffiezaak, nu zijn het er overal.

Of neem nu de Ben&Jerry's winkels. In New York had je dat her en der, maar hier? Nope ongekend allemaal. Ze kiezen eerst voor landen die graag consumeren. Wij potten graag ons geld in een spaarrekening om huizekes te komen, veel geld om voor leuke dingen te spenderen hebben we niet. Consumptie ligt laag in België. Ik vermoed dat dat de reden is waarom het lang duurt eer ze naar hier komen. Ook het gebrek aan ondernemerschap in België zal wellicht wel meespelen.
De tax rate niet vergeten. In de US zit je snel aan 4k disposable income, in Belgie moeten veel het met 2k doen. Maar het valt mij inderdaad ook op dat de Belg gewoon zeer weinig consumeert, laag netto inkomen gecombineerd met hoge savings rate = niet interessant voor zo een ketens.

Geen idee waarom mensen dat geweldig vinden om ervoor in een rij te gaan staan.
Jaren geleden er eens eentje geprobeerd in Berlijn (omdat een kameraad er per se een doos wou gaan halen voor zijn lief), en ik had eerder goesting om het weg te gooien na de eerste 2 happen dan verder op te eten.

Allez man, dat geloof je toch zelf niet? De Amerikaanse eetcultuur is niets om trots op te zijn hoor, en het feit dat ze door bakken marketing en naambekendheid overal terecht komen wil niet zeggen dat de kwaliteit beter is. Op langere termijn zorgen dat soort ketens gewoon voor een verarming en een verdringing van de originele, ambachtelijke zaken (want die kunnen niet aan de prijzen).

Mijn bakker hier op de hoek heeft betere zaken dan zo'n gigaketen uit de VS hoor, maar wel een grootte-orde minder zaken in het aanbod, en ze zijn ook duurder.

Of ze kiezen voor landen waar de eetcultuur sowieso vooral brol is, waardoor het in vergelijking met de rest best ok is.

Zoveel lekkere artisanale producten te vinden in ons landje, waarom zou je dan kiezen voor veel te dure industriële boecht vol vet en suiker?

Ik zou u aanraden om eens op een zaterdagnamiddag buiten Covid naar plaatsen als de Meir in Antwerpen of de Veldstraat in Gent of.... te gaan. Wandel daar eens langs de terrasjes, kijk eens binnen in de winkels,.... als je dan nog kan beweren dat het hier geen consumptiemaatschappij is, probeer het dan nog een keer maar met uw ogen open.
Ja de laatste tijd zijn zijn er veel lokale winkels bijgekomen. Allemaal dankzij generatie Z en/of hipsters, want zij spenderen wel hun geld. De collega's die boomers zijn vinden dat allemaal véél te duur.
Er is in België echt ruimte voor veel meer, maar dan moeten de mensen wel hun portefeuille opendoen.
Vb in het buitenland zitten 's morgens de terrassen bomvol met mensen die ontbijten. Eigenlijk zou de vrijdagmarkt in Gent in het weekend 's morgens bomvol moeten zijn met mensen die ontbijten/brunchen, maar ja een ontbijtcultuur hebben we niet. Her en der heb je nu lokale ontbijtplekjes waar vooral hipsters op af komen idd. Kan ik enkel maar toejuichen.

Qua ontbijt staat na corona dit op den agenda: Must go lijkt me

Ja de laatste tijd zijn zijn er veel lokale winkels bijgekomen. Allemaal dankzij generatie Z en/of hipsters, want zij spenderen wel hun geld. De collega's die boomers zijn vinden dat allemaal véél te duur.
Er is in België echt ruimte voor veel meer, maar dan moeten de mensen wel hun portefeuille opendoen.
Vb in het buitenland zitten 's morgens de terrassen bomvol met mensen die ontbijten. Eigenlijk zou de vrijdagmarkt in Gent in het weekend 's morgens bomvol moeten zijn met mensen die ontbijten/brunchen, maar ja een ontbijtcultuur hebben we niet. Her en der heb je nu lokale ontbijtplekjes waar vooral hipsters op af komen idd. Kan ik enkel maar toejuichen.

Qua ontbijt staat na corona dit op den agenda: Must go lijkt me
Plaatsen met een "ontbijtcultuur" zijn vooral plaatsen zoals de VS waar mensen amper zelf voor hun eten zorgen en/of plaatsen waar uit eten gaan spotgoedkoop is vergeleken met hier.

Ik vind het een beetje kortzichtig om culturele verschillen zomaar gaan te gaan bestempelen als problematisch, en die boomer-plaat is helemaal absurd.

Oh en een lekkere restaurantmaaltijd zit vol boter en zout, we kunnen dan meteen bij de hipheid ook de obesitas bijnemen.

Ge bedoelt het buitenland waar sochtends de zon schijnt? Tot voor kort zou ik zeggen dat we hier in Belgie qua horeca echt wel een mooi aanbod hebben, maar de laatste 10 jaar al zoveel zien verdwijnen. Van onze aangrenzende buren doet denk ik enkel Frankrijk beter? Duitsers hebben wel veel leuke ontbijtzaken dat wel.

En ik geef elk van die ketens wel eens een kans, en keer op keer is er altijd een beter alternatief aanwezig.

Zevert ne keer niet. Het straatbeeld stikt al van de internationale franchises met amper toegevoegde waarde.

En geld spenderen aan leuke dingen impliceert net dat je ze niet in dergelijke geïndustrialiseerde tenten uitgeeft imo.

Plaatsen met een "ontbijtcultuur" zijn vooral plaatsen zoals de VS waar mensen amper zelf voor hun eten zorgen en/of plaatsen waar uit eten gaan spotgoedkoop is vergeleken met hier.

Ik vind het een beetje kortzichtig om culturele verschillen zomaar gaan te gaan bestempelen als problematisch, en die boomer-plaat is helemaal absurd.

Oh en een lekkere restaurantmaaltijd zit vol boter en zout, we kunnen dan meteen bij de hipheid ook de obesitas bijnemen.
Zout heeft 0 calorien he, die extra water retentie zal je niet obees maken

Zevert ne keer niet. Het straatbeeld stikt al van de internationale franchises met amper toegevoegde waarde.

En geld spenderen aan leuke dingen impliceert net dat je ze niet in dergelijke geïndustrialiseerde tenten uitgeeft imo.
Wel voor mij stikt het nog niet genoeg. Er zijn evengoed lokale alternatieven voor alles, dus voor iedereen een keuze dan.
Ben&Jerry's ijsjesketen? Laat maar komen zou ik zeggen, overal mogen ze hun standje zetten. Maar de lekkerste vanilleijs blijft voor mij die van Ijssalon Vleugels in Leopoldsburg. Vanuit Dendermonde is dat wat ver. Dus een keten is zeker handig, zeker die van lekkere ijs als die van Ben&Jerry's. Als consument wil ik meer keuze.

Wat ik ook nog wil.

Meer Sbarro winkels
Tchibo winkels.
einstein kaffee
Subway
papa john's pizza
Nordsee
Nusret(SaltBae):D
Waffle House

Als dat dezelfde keuze is als de Jumbo in Maastricht heb je wel maar 3-4 ''smaken'' in de Jumbo, bij een DD zaak heb je er 25-30, en betere smaken dan in de Jumbo ( die in de jumbo zijn eigenlijk heel basic )

DD kan je overigens ook bestellen en dan leveren ze aan huis, duurt wel een paar dagen maar hier in Limburg is bv geen DD maar mijn broer heeft er wel al eens 12 besteld en dan leveren die dat ( geen idee vanwaar die dan precies komen ) maar ze zijn wel vers, maar de shipping is niet heel goedkoop.

Ik lig er niet van om, enerzijds door de prijs ( 17.50 voor 6 donuts ofzo ) maar anderzijds vind ik donuts een redelijke waste voor de hoeveelheid calorieen, liever een goed stuk taart dan of een gebakje van de bakker.

Assortiment is wel heel wisselend bij DD dus altijd wel eens iets nieuw op de lijst, maar ook veel dingen die op elkaar lijken qua frosting of vulling ( ne donut met Lion of Nutella of nog iets chocolade achtig zijn voor mij al 3 dezelfde eigenlijk )
Enige wat ik er mis is donuts met echt goede vulling gelijk grape jelly of dergelijke, had ik nu wel bij een zaak als DD verwacht maar nog niet op de kaart gezien, vulling is altijd iets van creme maar nooit jam ofzo.

Terug
Bovenaan