Drukke plaatsen om te wonen

Dan verhuis je, en heb je dit voor :)
Ik ken ook vrienden in een luxe villa wijk, maar met feestende studenten als buren. (genre American high school films)

Er is inderdaad geen haast om te verhuizen, maar voorlopig heb ik nog geen goed alternatief gevonden. (of het moet belachelijk duur zijn)

Wat wel opviel, is dat tijdens die 1 week dat het sneeuwde, en de auto's trager moesten rijden, er direct een soort rust neer dwaalde in de straat.

Uw buren heb je niet in de hand eh.
Ik heb gebouwd in een doodlopende straat met 3 huizen, dat is nu bijnaa 10 jaar geleden, maar 2 van de 3 eigenaars wonen daar al niet meer (mijn buurman en ik).

Hier woon ik ook HOB, maar mijn buren zijn jonge mensen wiens papa het huis gebouwd heeft, ik zie die niet direct vertrekken. Het zal eerder wij zijn omdat dat spel hier voor 2 mensen niet goed ingedeeld is. Je bent op dat moment niet veel meer met 5 slaapkamers.

Zelf ook aan een steenweg gewoond waar veel boeren actief waren. Dit in combinatie met een baan met betonplaten zorgde toch voor ergernis. Was toch 1 van de redenen om onze woning te verkopen. Het was een open bebouwing en nieuwbouw. Natuurlijk kan je dat op voorhand ergens inschatten maar sommige dingen wennen (of niet) als je er in woont.
Als kind nog op een veel drukkere steenweg gewoond en dan maak je er minder van dan als 40'er vermoedelijk.

Nu wonen we in een veel rustigere straat qua verkeer maar in een appartement en hebben we veel minder last van lawaai algemeen dan onze OB op een steenweg. Hier wonen 20 keer zo veel mensen in pakweg 100meter straat rond mij en toch ben ik veel meer op men gemak qua geluid.

Zelf ook aan een steenweg gewoond waar veel boeren actief waren. Dit in combinatie met een baan met betonplaten zorgde toch voor ergernis. Was toch 1 van de redenen om onze woning te verkopen. Het was een open bebouwing en nieuwbouw. Natuurlijk kan je dat op voorhand ergens inschatten maar sommige dingen wennen (of niet) als je er in woont.
Als kind nog op een veel drukkere steenweg gewoond en dan maak je er minder van dan als 40'er vermoedelijk.

Nu wonen we in een veel rustigere straat qua verkeer maar in een appartement en hebben we veel minder last van lawaai algemeen dan onze OB op een steenweg. Hier wonen 20 keer zo veel mensen in pakweg 100meter straat rond mij en toch ben ik veel meer op men gemak qua geluid.
Idem, ik heb vorig jaar een jaar in een huurhuis gewoond naast de n8 (van Ieper naar de zee) en zelfs oordoppen hielpen niet. Om 3u wakker worden en geen oog meer toe doen van het gedreun van de vrachtwagens. Had ik daar nog een jaar gewoond, ik ging ooit door het venster gesprongen zijn.

Even een oud topic bovenhalen,

Wij wonen nu een 4-tal jaar naast een vrij drukke baan, toen wij het huis kochten was de weg tijdelijk afgesloten en verboden voor verkeer wegens wegenwerken, en heb ik de drukte van de baan onderschat. (wel slim van de verkoper :) )

Het is een 50-baan in een dorp, waar zeer veel sluipverkeer is, waar ongeveer 5000 auto's per dag passeren en gemiddeld ook sneller rijden dan 50. De typisch vlaamse situatie waar een sluipweg dwars door een dorp gaat en dus de leefbaarheid omlaag haalt.
Oorspronkelijk was het een fietsstraat, maar voor de "veiligheid" heeft de gemeente er fietspaden aangelegd, met als gevolg dat de auto's nu sneller rijden.

Ik had gehoopt hier aan te kunnen wennen, maar kan minder en minder tegen het continue straatlawaai (binnen ook hoorbaar), of in de tuin.
Zijn hier mensen die hier toch aan hebben kunnen wennen?

Wat mij betreft is verhuizen de meest plausibele oplossing, alhoewel het huis, tuin, ligging, grootte,.. wel allemaal goed is.

Laatste jaren een paar werven in mijn buurt en de camions respecteren niet altijd de werkuren. Vrij zeker van dat er een regel is dat men niet voor een bepaald uur mag werken maar ik hoor camions lossen rond 5u/6u 'smorgens.

Autoverkeer is beter geworden sinds een deel elektirisch rijdt. (Vooral als je in "street canyons" woont.)
In het centrum van een stad heb je natuurlijk altijd de witte Duitse wagens die om 3u s' nachts hun paringsroep willen doen luiden. Het is wel minder erg dan vroeger. Ik vermoed dat elektricificatie ook begint te helpen daarmee + het einde van "tjoening". Nu nog hopen op de elektrificatie van brommertjes :p.

In een vorige buurt, iemand met één of ander Ducati motor die shiftwerk deed, vermoed ik. De motor deed de ramen daveren midden in de nacht van heel de straat.

Moet ook beseffen dat je overal ergens wel last hebt. Paar jaar terug een terrasje aan het doen in een Westhoek dorp en het was één van de eerste droge dagen na een natte periode. Hele colonnes aan traktoren die rondreden. Dat is natuurlijk maar een paar dagen op het jaar. :p

Zelfs iets stomsals een rioolputdeksel die op de rijlijn bevindt in plaats van aan de kant van de straat. Om de X minuten: KADUK KADUK
Iemand werd zo gefrustreerd van dat die een verkeerskegel opgezet heeft zodat auto's deze zouden ontwijken maar mensen pikken natuurlijk verkeerskegels :p..

In 2006 gingen we huizen kijken om ons eerste huis aan te kopen. Eentje lag aan een weg in betonplaten met redelijk wat verkeer. De verkoper zei dat er plannen waren om 'volgend jaar' die weg opnieuw aan te leggen, dus dat de geluidshinder dan veel minder zou zijn. We hebben dat huis niet gekocht, we zijn nu 2026, en die betonplaten liggen er nog steeds. 😅 :ROFLMAO: Uiteindelijk toen in een straatje 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' gekocht, en dat was wel lekker rustig.

Nu wonen we in een 'lusje' met twee 'ingangen' met acht huizen, waarvan er de afgelopen jaren altijd maar een vijftal tegelijk bewoond waren, dus echt wel heel weinig verkeer. Ik vind het heerlijk rustig tussen weides en bossen. Soms erger ik me nog aan verkeer op doorgaande weg op anderhalve km in vogelvlucht dat ik toch goed hoor tot in mijn tuin. Ook al zeggen sommige mensen dat wonen op een drukke locatie of spoorweg 'went', ik denk dat lawaai toch altijd (onbewust) invloed heeft op je mentale en fysieke gezondheid.

Ik vind locatie allerbelangrijkste aan een huis. Liever een oud/eenvoudig huis op een rustige locatie met voldoende afstand tot de buren (liefst 100 meter of meer), dan een chique villa aan een weg met veel verkeer.

Lang naast steenweg gewoon, zone 50 & vers aangelegd. Maar die vrachtwagens, 600 per dag. Dat kon ik echt niet meer verdragen.
Nu wonen we in een wijk, met een buurvrouw die van haar man buiten moet gaan telefoneren omwille van het lawaai. Op regelmatige basis krijg ik een snelcursus spaans, live vanuit de tuin. En wat verder kinderen die graag voetballen tegen de zijwand van een metalen tuinhuis.
De trein op 200meter vogelvlucht ,die horen we ook wel (vooral in de winter).

Maar dat is allemaal peanuts vergeleken met die drukke baan :shutup:

Dit is een kaart die die punten toont, met een hogere waarde voor nachtgeluidsoverlast.

Meer dan 20 jaar in een 'oranje' zone gewoond/geslapen, zelfs randje rode zone. Aan een steenweg, op 50 meter van een treinspoor, en op 700 meter van de E40.

De trein word je gewoon. Ik ben er al meer dan 15 jaar weg en nu nog hoor ik de trein enkel als andere mensen opkijken van het lawaai, zelf filter ik dat onbewust weg.
De steenweg was lastiger, zeker omdat 20 jaar geleden het de hoogdagen waren van de luide scooters. Sommige kon je een minuut voor, en na, het passeren horen. Ik had wel rolluiken, zonder rolluiken zou het niet te doen zijn geweest om aan de straatkant te slapen.
En de E40 hoor je niet echt, maar was wel deel van het andere probleem: de vervuiling. Constant omringd door uitlaatgassen, roetpartikels, fijn stof etc. Causaliteit is moeilijk aan te tonen maar ik heb ook astma, en het zou mij niet verwonderen dat de omgeving waar ik opgegroeid ben daar iets mee te maken heeft.

Nu woon ik veel rustiger. Ik zou zelf graag helemaal afgelegen wonen maar dat ziet mijn vrouw niet zitten. En voor volwassenen is afgelegen inderdaad fijn, maar voor kinderen natuurlijk niet. Dus onze huidige woonplaats is het compromis.

Dan hebben wij nog het 'geluk', dat +3.5T vrachtverkeer niet is toegelaten. (behalve plaatselijk verkeer)
Helaas is er geen handhaving, waardoor ze af en toe toch nog doorrijden.
En de bus passeert ook elk uur, alhoewel de elektrische versies toch al stiller zijn.

Ik kan al afleiden uit het topic dat het toch niet echt went, mijn vrouw en kinderen vinden storen zich er niet aan, en ik denk ook dat hoe harder je er op gaat focussen, hoe meer je je er aan stoort.

Ik woon nu al jaren in Antwerpen, en loop veel, en je komt toch huizen op plaatsen waarvan je denkt, wie wilt daar nu wonen of waarom laten ze daar woen toe.

Bv dit huis https://www.realo.be/nl/2160-wommelgem/5193898?l=1643092665 ligt langs de E313, geen geluidsmuren of niks, er tussen ligt nog een drukke banen naar een industrieterrein. Je ziet de e313 zelfs vanuit de living! ohja slechts 515.000 euro :rofl:

Terug
Bovenaan