Drugsproblematiek en geweld in Brussel

Legaliseren gaat het probleem niet van vandaag op morgen oplossen. En het klopt dat je de denkwijze van een persoon in de criminaliteit niet zomaar kan veranderen.

In de criminaliteit leven en handelen, brengt ook voordelen mee voor deze personen. Snel en veel cashen (om ander problemen op te lossen), status binnen hun gemeenschap, zelfvertrouwen, enz... Dit gecombineerd met waarschijnlijk een korte termijn visie van deze personen, gaat er niet voor zorgen dat men geen andere manieren gaat zoeken om hetzelfde voordeel te halen.

Stel jij dan voor om het zo te laten om nefastere activiteiten proberen te ontlopen?
Ik weet eerlijk gezegd niet. Maar het argument dat legalisering van drugs de criminaliteit zou verminderen snijdt volgens mij niet volledig hout.

Het zou in ieder geval een meersporenbeleid moeten zijn: en (beperkte) legalisering, en strengere aanpak van blijvende drugscriminaliteit en volop opbouwwerk in die stadswijken waar het meeste jongeren op vandaag mee gesleurd worden in de drughandel.

Ik weet eerlijk gezegd niet. Maar het argument dat legalisering van drugs de criminaliteit zou verminderen snijdt volgens mij niet volledig hout.

Het zou in ieder geval een meersporenbeleid moeten zijn: en (beperkte) legalisering, en strengere aanpak van blijvende drugscriminaliteit en volop opbouwwerk in die stadswijken waar het meeste jongeren op vandaag mee gesleurd worden in de drughandel.
In een ideale wereld ga je werken naar een maatschappij waar het niet nodig zou zijn of er geen verleiding is om in drugshandel te gaan.

Echter ga je dit dan ook globaal moeten kunnen aanpakken, wat veel te complex is.

Soit in marseille brandt het ook al een paar decennia dus we kunnen wel vermoeden hoe het in brussel gaat evolueren.
Ordehandhaving allemaal goed en wel maar toen ik deze week nog eens langs het justitiepaleis reed was die gevel een reflectie van hoe het met justitie momenteel gesteld is. In de steigers, geen zicht op directe verbetering.
Wel leuk als ons zo een evolutie te wachten staat.
https://www.hln.be/buitenland/meerd...fgevuurd-en-autos-in-brand-gestoken~ab4ba26e/

Allé nu is de hele Jacques Franck square met een politielint omsloten. Vol drugshonden etc.
Weer goed nieuws

Graag wat meer duiding over de inhoud van het filmpje.
Filmpje over een buurt in Frankfurt... bizar...
Edit na moderatie: het gaat dus om de stationsbuurt van Frankfurt en de drugsproblematiek die er heerst.

Edit crew: vanaf hier werden de volgende 20 posts verplaatst uit "kleine nieuwtjes".

Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje over een buurt in Frankfurt... bizar...
Edit na moderatie: het gaat dus om de stationsbuurt van Frankfurt en de drugsproblematiek die er heerst.

Wat wil je aantonen met een zelf geedite samengestelde video van een zuid-afrikaanse sensatievlogger die rondloopt met een t-shirt waar toevallig de E nogal op een "S" lijkt en naast een andere "S" staat en dat in runetekens én die t-shirts samen met andere leger-gethemede onzin verkoopt? Doet dat geen alarmtekens afgaan?

Wat wil je aantonen met een zelf geedite samengestelde video van een zuid-afrikaanse sensatievlogger die rondloopt met een t-shirt waar toevallig de E nogal op een "S" lijkt en naast een andere "S" staat en dat in runetekens én die t-shirts samen met andere leger-gethemede onzin verkoopt? Doet dat geen alarmtekens afgaan?

Beetje ironisch dat je de boodschapper viseert middels een oppervlakkige blik op zijn website en shop, met een hoop aannames en persoonlijke interpretaties.

Ik ken die kerel niet, en ben geen fan van dat soort sensatiefilmpjes, net zoals ik geen fan ben van HLN of Daily Mail, maar ik voel me daarom niet geroepen om de HLN-redactie aan te vallen als er daar weer eens een artikel van tevoorschijn komt waarbij ik de ogen frons. Het zijn dit soort low-effort tackles op de man die ervoor zorgen dat zo'n persoon meer aandacht krijgt, want het is enkel omwille van jouw comment dat ik het filmpje bekeken heb en zijn kanaal ook eens nagekeken heb. Sensatievlogger die overal ter wereld de gevaarlijke buurten opzoekt voor views te genereren.
Laat ons niet doen alsof er geen onveilige buurten in Europa zijn, dank u.

Lang geleden dat je zelf nog in een Duitse grootstad was? Heel groot moet je het niet zoeken, Aken is ook al voldoende.

Lang geleden dat je zelf nog in een Duitse grootstad was? Heel groot moet je het niet zoeken, Aken is ook al voldoende.
3 maand geleden in Berlijn, 2 maand geleden in Stuttgart. 1 jaar geleden in Aken.

@Général Zantas: Niemand claimt dat er geen onveilige buurten zijn in Europa. Wel dat deze video geen enkele nieuwswaarde heeft in pol-&actuatopic. Het is sensatie, maar iets deftigs over deze video zeggen kan niet.

Posts mogen minder spottend geschreven worden op P&A.
3 maand geleden in Berlijn, 2 maand geleden in Stuttgart. 1 jaar geleden in Aken.

@Général Zantas: Niemand claimt dat er geen onveilige buurten zijn in Europa. Wel dat deze video geen enkele nieuwswaarde heeft in pol-&actuatopic. Het is sensatie, maar iets deftigs over deze video zeggen kan niet.
Het duidt gewoon de dagelijkse realiteit in de stationsbuurt van Frankfurt, of denk je dat het acteurs zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het duidt gewoon de dagelijkse realiteit in de stationsbuurt van Frankfurt, of denk je dat het acteurs zijn? :oi22:
Nee, het duidt de realiteit aan als je daar bent om uit te dagen.

Dit is de realiteit volgens mensen die daar vaak zijn:

Ja, veel drugs en prostitutie omdat het in de Red light district ligt, zoals zowat elke grote stad er een heeft. Maar nee, geen gewelddelicten tenzij je natuurlijk mensen begint te filmen die drugs gebruiken of aan prostitutie doen. Net zoals overal.

Ik heb nog de nacht doorgebracht in vele stations als het station zelf gesloten is, waaronder bvb Paris nord. Zogezegd ook levensgevaarlijk.

Het gaat me niet om het geweld noch om de YouTuber, wel om het feit dat er hopen druggebruikers op klaarlichte dag zitten te gebruiken in die wijk. Als je dat normaal vindt, tja...

Tja, als je openlijk druggebruik en prostitutie vlakbij een station normaal vindt is er inderdaad 'niets aan de hand'.
Alsof enkel geweld problematisch is... Volgens mij is dat écht niet overal, maar is dat vooral in bepaalde West-Europese hoofdsteden.
Toch niet gezien in de buurt van het station van Geneve bijvoorbeeld.

Triest om te zeggen maar ook in Brussel zouden de stations een 'upgrade' qua leefbaarheid gebruiken, ik zou iedereen zonder geldig treinbewijs daar buiten sluiten. Of zoals in Nederland: wil je het station binnen: met ID een kaartje kopen.

Terug
Bovenaan