Drugsproblematiek en geweld in Brussel

“Dit is een voorbeeld van de multinationalisering van de cocaïnemaffia”, zegt de president. “Tegenwoordig zijn er kartels die veel machtiger zijn dan in de tijd van Pablo Escobar. De versterking van de maffiaorganisaties toont het falen van het verbod en de afwezigheid van alternatieve maatregelen naast het simpele verbod.”

Tuurlijk, Colombia zou wel natuurlijk economische belangen hebben daarbij maar het wordt toch ook eens tijd om eens out of the box te denken

Artikel elvendertig over de drugsproblematiek op Bethlehem. Is er iemand bij de bevoegde instanties die dit leest?

“Dit is een voorbeeld van de multinationalisering van de cocaïnemaffia”, zegt de president. “Tegenwoordig zijn er kartels die veel machtiger zijn dan in de tijd van Pablo Escobar. De versterking van de maffiaorganisaties toont het falen van het verbod en de afwezigheid van alternatieve maatregelen naast het simpele verbod.”

Tuurlijk, Colombia zou wel natuurlijk economische belangen hebben daarbij maar het wordt toch ook eens tijd om eens out of the box te denken
Uit praktijk blijkt duidelijk dat een verbod er niet voor zorgt dat er geen druggebruik meer is, wel dat er veel criminaliteit is mee gemoeid.

Alcohol is een legale drug, hierbij kan je zeggen dat het ook weinig effect heeft om misbruik, genoeg ongevallen/verslaafden die aangeven dat legalisering niet helpt om het gebruik te verminderen. Maar, verbeter me als ik hierin verkeerd zit, zo goed als geen criminaliteit ivm verdeling mee gemoeid.

Een eenvoudige oplossing is er niet, maar voor mij de enige oplossing is een gecombineerde oplossing, waarbij gebruikers worden bijgestaan (liefst zo vroeg mogelijk) een duidelijk kader, en optreden tegen misbruik. Dit gaat echter geld kosten, die pas op langere termijn op andere domeinen eventueel financieel kunnen opbrengen.

en dan klaagt de burgemeester dat we geen oorlogswapens mogen maken in Vorst, ze zijn er al en masse, wat gaat het verschil nog maken?

en dan klaagt de burgemeester dat we geen oorlogswapens mogen maken in Vorst, ze zijn er al en masse, wat gaat het verschil nog maken?
Dat is typische retoriek van een PS politicus. Als er in Vorst militaire voertuigen gemaakt zouden worden wat is het probleem? Het is nu niet dat daar vroeger ingebroken werd om Audi's te stelen.

Die burgemeester stelde dat een wapenfabriek het eerste is wat vijanden zullen bombarderen in het geval van een oorlog, en dat hij zo'n doelwit liever niet in dichtbevolkt gebied ziet. Dat is een logische bezorgdheid.

Eentje die voor Brussel misschien niet helemaal opgaat, gezien die stad met al haar instellingen en kritische infrastructuur sowieso doelwit nummer 1 is.

Die burgemeester stelde dat een wapenfabriek het eerste is wat vijanden zullen bombarderen in het geval van een oorlog, en dat hij zo'n doelwit liever niet in dichtbevolkt gebied ziet. Dat is een logische bezorgdheid.

Eentje die voor Brussel misschien niet helemaal opgaat, gezien die stad met al haar instellingen en kritische infrastructuur sowieso doelwit nummer 1 is.
Klopt ook niet volledig hé. Evere (en de NATO) ligt helemaal aan de andere kant van de stad. Meer als 10km van elkaar. Moet je al heel de stad gaan annihileren om die 2 locaties tegelijkertijd te raken. En dan mag je voor mij ook een schietgebedje zeggen 😅

De Audi fabriek is maar voor een klein deel omgeven met huizen. Meer als de helft van die fabriek grenst aan de sporen, containerpark & sportvelden (Bemptpark oa waar Union zijn voetbalstadion wilt bouwen).

De Merodestraat (en zeker die kant vanaf Place Antoine tot Wiels) is't altijd koekenbak. Da's ook de straat waar met nieuwjaar altijd een paar auto's uitbranden.

Klopt ook niet volledig hé. Evere (en de NATO) ligt helemaal aan de andere kant van de stad. Meer als 10km van elkaar. Moet je al heel de stad gaan annihileren om die 2 locaties tegelijkertijd te raken. En dan mag je voor mij ook een schietgebedje zeggen 😅

De Audi fabriek is maar voor een klein deel omgeven met huizen. Meer als de helft van die fabriek grenst aan de sporen, containerpark & sportvelden (Bemptpark oa waar Union zijn voetbalstadion wilt bouwen).
Brussel kent wel meerdere doelwitten dan de NAVO in Evere natuurlijk. De verschillende parlementen, Euroclear, de overheidsdepartementen, de spoorinfrastructuur, het hoofdkwartier van het Belgische leger (dat ligt wel naast de NAVO), de militaire school, ...

Naar Brusselse normen is de site in Vorst inderdaad niet het meest dichtbevolkt.

De discussie rond een aanval op die fabriek is niet relevant. Wanneer die fabriek een realistisch doelwit wordt zijn we ofwel verwikkeld in een nucleaire oorlog ofwel zijn Russiche bommenwerpers of onderzeeërs binnen bereik. In beide gevallen is het al lang game over

Een realistische bezorgdheid is volgens mij een incident of sabotage. De fabriek ligt ook in de nabijheid van een chemische site.

En zelfs binnen België zijn er belangrijke doelwitten dan Brussel an sich.
Brussel is interessant als hoofdstad (nationaal en internationaal) en knooppunt van het spoornet en dan nog eerder het 2e. Nato HQ in BXL is ook maar puur administratief, commando zelf zit dacht ik in Chevre.
Betere doelwitten:
Havens ( A´pen, zeebrugge,....)
(spoor) infrastructuur
Militair: leopoldsburg, kleine brogel, zelfs zutendaal (grootste VS legermagazijn buiten N-Amerika),...

Allez ja, vrees voor bxl een (nog aantrekkelijker) doelwit tegen maken is echt wel een beetje een stok zoeken om te slaan

Alweer prijs gewoon overdag

“Het zoveelste schietincident leidt vooral tot politieke verontwaardiging, maar in de praktijk verandert er niets"

Dat vat het mooi samen inderdaad.

Ik woon in het westen van Dilbeek in de Brusselse rand, en onze oosterbuur is Anderlecht, met de Ring ongeveer als grens. Eens "over de ring" is het gewoon vuil en nu ook gevaarlijk, dus daar ga ik nog minder komen dan voorheen. Als ik verplicht zou worden naar een stad te gaan voor iets zou ik naar Gent rijden ipv Brussel hier vlakbij. Zeer absurde, spijtige en vermijdbare zaak als je daar bij stilstaat, en ik verwens dan ook de opportunistische en egoistische politici die hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik hoop dat ze elke dag met hun kleine teen tegen een kast lopen.

Enige oplossing lijkt me het opdoeken van dat aparte Brussels gewest en er één grote gemeente van maken.
Ocharme al die politieke postjes die gaan verdwijnen en natuurlijk... de nabijheid naar de bevolking!

Als je ziet dat men nu al geen regering kan vormen met al deze schietpartijen...

Enige oplossing lijkt me het opdoeken van dat aparte Brussels gewest en er één grote gemeente van maken.
Ik denk nu wel niet dat er een oplossing bestaat die de hele drugsproblematiek reduceert tot 0, maar ja het stroomlijnen van Brussel, of gewoon het niet absurd inefficiënt houden, zou al helpen.

Ik ben er nu 47. In het middelbaar was meer dan de helft van mijn klas dagelijks in het bezit van illegale drugs.
Ik ben 37 en zat in het middelbaar kort op een stadsschool in Gent. De XTC werd in onze klas voor mijn neus gedeald. De helft van die gasten hadden dagelijks drugs op zak. Ik zat toen in het 4e middelbaar.

Vrienden van mij in het hoger smoorden er op los in die tijd.

Collega's bij mijn eerste werkgever gebruikte in het weekend af en toe coke. En ja, dat waren collega's die uit 'hogere kringen' kwamen, geen marginalen.

Ik ben 37 en zat in het middelbaar kort op een stadsschool in Gent. De XTC werd in onze klas voor mijn neus gedeald. De helft van die gasten hadden dagelijks drugs op zak. Ik zat toen in het 4e middelbaar.
In de jaren 90 en begin 2000 ging het natuurlijk wel vooral om Johnny's die graag bollen pakten in 't weekend.

In de jaren 90 en begin 2000 ging het natuurlijk wel vooral om Johnny's die graag bollen pakten in 't weekend.
Zat maar 1 Johny in :p Ging toch al over serieuze volumes. Ging ook over andere drugs. Ik was toen begot 15 jaar. Alleszins situaties die ik nooit meer ga vergeten.

Uit praktijk blijkt duidelijk dat een verbod er niet voor zorgt dat er geen druggebruik meer is, wel dat er veel criminaliteit is mee gemoeid.

Alcohol is een legale drug, hierbij kan je zeggen dat het ook weinig effect heeft om misbruik, genoeg ongevallen/verslaafden die aangeven dat legalisering niet helpt om het gebruik te verminderen. Maar, verbeter me als ik hierin verkeerd zit, zo goed als geen criminaliteit ivm verdeling mee gemoeid.

Een eenvoudige oplossing is er niet, maar voor mij de enige oplossing is een gecombineerde oplossing, waarbij gebruikers worden bijgestaan (liefst zo vroeg mogelijk) een duidelijk kader, en optreden tegen misbruik. Dit gaat echter geld kosten, die pas op langere termijn op andere domeinen eventueel financieel kunnen opbrengen.
Anderszijds, al die criminelen betrokken in de drughandel gaan zich dan niet ineens omscholen naar een knelpunt beroep. Dus dan worden er weer andere activiteiten opgestart, die mogelijk nefaster zijn voor de modale burger.

Anderszijds, al die criminelen betrokken in de drughandel gaan zich dan niet ineens omscholen naar een knelpunt beroep. Dus dan worden er weer andere activiteiten opgestart, die mogelijk nefaster zijn voor de modale burger.
Legaliseren gaat het probleem niet van vandaag op morgen oplossen. En het klopt dat je de denkwijze van een persoon in de criminaliteit niet zomaar kan veranderen.

In de criminaliteit leven en handelen, brengt ook voordelen mee voor deze personen. Snel en veel cashen (om ander problemen op te lossen), status binnen hun gemeenschap, zelfvertrouwen, enz... Dit gecombineerd met waarschijnlijk een korte termijn visie van deze personen, gaat er niet voor zorgen dat men geen andere manieren gaat zoeken om hetzelfde voordeel te halen.

Stel jij dan voor om het zo te laten om nefastere activiteiten proberen te ontlopen?

Terug
Bovenaan