Drone vliegen

Raa

Active member
Als vrijetijdsfotograaf wekken drones mijn interesse al langer. De mogelijkheid om beelden te maken vanuit perspectieven dat je vanop de grond niet hebt kan wel een meerwaarde betekenen.

Ik heb de benodigdheden om een drone te vliegen proberen lijsten.

Het begint met een goede drone. Als ik reviews lees, komt DJI met zijn Mavics er vaak als betere uit. Mensen met ervaring of tips welke drones en monteerbare camera's goede en stabiele beeldkwaliteit oplevert? Waar moet ik op letten bij aankoop van een drone? En de camera?

Naast de drone denk ik ook nog de opleiding klasse 2 te gaan doen en een getuigschrift te halen. Hebben hier mensen ervaring in? Welke opleidiingscentra zijn goed? Door een veranderde wetgeving op 1 januari 2021 organiseert de DGLV tijdelijk geen examens. Is het dan beter om tijdelijk te wachten met de opleiding? Is het getuigschrift onbeperkt geldig zoals een rijbewijs?

Een verzekering is ook vereist. Zijn er betere verzekeriaars dan anderen? Wat is de richtprijs voor een verzekering BA drone per jaar?
 
De regelgeving in België beperkt uw vrijheid om met een drone te vliegen echt enorm, zeker in Vlaanderen, maar dat zal je zelf wel al bekeken hebben. Weinig plekken waar je je kan uitleven zonder dat je een gevaar bent voor derden.

In Frankrijk moest je enkele jaren geleden een half vliegbrevet halen om met een drone te mogen vliegen, geen idee of dat nu nog zo is maar het kan dus wel nog erger.

De Mavic is alleszins een prima drone. Licht en zeer gemakkelijk te besturen.
 
Bedankt om je mening te delen.

De vrijheid wordt inderdaad beperkt. Ik zou de drone vooral gebruiken om natuurbeelden te schieten. Gebruiken in stedelijke gebieden mag zover ik lees niet. Of toch niet zonder afspraken en akkoorden.

Zijn er kaarten of plattegronden dat tonen waar je wel en niet mag vliegen?
 
Als iemand in de buurt van Hemiksem woont en hobby drone-er is die mag me altijd contacteren. Ik zou graag de staat van ons dak van het appartement zien.
 
Naast de drone denk ik ook nog de opleiding klasse 2 te gaan doen en een getuigschrift te halen. Hebben hier mensen ervaring in? Welke opleidiingscentra zijn goed? Door een veranderde wetgeving op 1 januari 2021 organiseert de DGLV tijdelijk geen examens. Is het dan beter om tijdelijk te wachten met de opleiding? Is het getuigschrift onbeperkt geldig zoals een rijbewijs?
Ik lees hier toch wat dingen die niet meer van toepassing zijn sinds 31/12/2020. De wetgeving is sindsdien nogal gewijzigd en in heel EU gelijkgetrokken. Er mag alvast al heel wat meer dan vroeger, tot vorig jaar mocht je als particulier max. 10 meter hoog vliegen. Typisch Belgisch: Absurde regeltjes en dus houdt niemand zich eraan.

Op dit moment is de interessantste optie eigenlijk de DJI mini 2 (of voorganger Mavic mini, maar die heeft ook wat nadelen, vooral qua range). Die weegt minder dan 250 g. In dat geval is enkel een registratie van de drone "exploitant" vereist, dat is gratis. Je krijgt dan een exploitantennummer dat je op al je drones moet kleven, dat kan met zo'n dymo labeltje of zo. Het is niet slecht ook contactgegevens op uw drone te plakken, mocht je hem ooit kwijtspelen en een eerlijke vinder vindt hem terug.

Op dit moment is het onduidelijk in hoeverre drones zwaarder dan 250 g na 2022 nog gaan mogen vliegen. Er zijn nieuwe dronecategorieën van toepassing, de specs daarvan zijn nog niet duidelijk en bijgevolg is er nog geen enkele drone op de markt die onder zo'n categorie valt. Lichter dan 250 g valt onder uitzondering en zal wel mogen blijven vliegen.

Wil je zwaarder dan 250 g gaan dan moet je sowieso cursus volgen. Dat is gratis en online (categorie A1 en A3), een anderhalf uur filmpjes en dan examen doen. Als je wat technisch aangelegd bent is dat allemaal goed te doen zonder voorkennis. Maar, zoals gezegd, je kan nu investeren in een drone zwaarder dan 250 g om dan te merken dat je er binnen 2 jaar niet meer mee mag vliegen. Zeker als beginner zou ik het bij de DJI mini 2 houden. Met een drone lichter dan 250 g mag je ook over bebouwde kom en "niet betrokken personen" vliegen, met zwaardere drones mag dat allemaal niet. Let wel, je mag niet over meutes vliegen (festivals, evenementen, ...). Max hoogte is 120 m.
Hoewel een cursus niet verplicht is voor drones lichter dan 250 g vind ik het persoonlijk toch aan te raden die cursus eens te volgen, ook al doe je achteraf het examen niet. Dan ben je op de hoogte van wat er wel en niet kan.

Meer info over die opleidingen: https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/nieuwe_regelgeving/opleidingen_en_examens
Registratie als exploitant (ook vereist bij drone lichter dan 250 g met camera): https://es.mobilit.fgov.be/eLoket/main/home?lang=nl > Registreer u als UAS exploitant

Qua verzekering: In principe voldoet je verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (familiale verzekering). Even checken of drones (onbemande vliegtuigen) in de voorwaarden staan. Bij mij (Belfius) was dat het geval. Als je u registreert als exploitant vragen ze het polisnummer van uw verzekering.

Als je een DJI drone koopt is het niet slecht de care refresh verzekering te kopen (kan achteraf via hun website, maar best voor je de drone opstart en gebruikt). Crasht uw drone, dan kan krijg je voor een beperkte "franchise" een nieuwe/refurbished. Je neemt dat af voor 1 jaar. Koop je uw drone op de shop van DJI zelf, kan je ook een verzekering voor 2 jaar nemen. Sinds kort zit daar ook flyaway coverage op, dan kan je ook een nieuwe/refurbished drone krijgen wanneer je hem verliest tijdens een vlucht, maar de "franchise" is dan een stuk hoger.

Wat betreft de kaart die toont waar je mag vliegen is dit voor België te vinden op https://map.droneguide.be. Let op, de situatie wijzigt soms per dag. Hier zijn de regels soms absurd. Zo sluiten ze bvb. vaak half West-Vlaanderen af voor "helikoptertraining", als je dan de NOTAM checkt blijkt dat die heli's niet lager dan 200m mogen vliegen terwijl een drone niet hoger mag dan 120m.
Voor Nederland staat de kaart hier: https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic Hier zit soms ook meer nuance in per categorie drone. Elk land zal wel zijn eigen kaart hebben waar het wel en niet mag.
In de drones zelf zit ook een kaart ingebakken, hij gaat bvb. niet willen opstijgen vlakbij een luchthaven. Die kaart is een stuk minder strikt dan de officiële kaarten, maar het zijn wel de officiële kaarten die bepalen of je al dan niet wettelijk mag vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig net ook aan't rondkijken. We vertrekken in September op roadtrip Denemarken, Zweden, Noorwegen en overwegen een dji mini om landschap in beeld te brengen. Het is dus niet zo dat ik gewoon een drone aankoop en deze in de lucht kan gooien om shots te nemen precies.... ergens wel logisch, maar wringt wel een beetje. Mag ik bv met een dji mini 2 boven ik zeg maar, Nationaal Park hoge kempen beelden nemen?
 
Volgens verschillende websites zou de DJI Mini 2 geen C0 erkenning hebben en onder speelgoeddrone vallen. Volgens de site van de overheid is registratie als exploitant dan niet nodig, ook bij cameradrones. Is het toch een veiliger idee om te doen. Beter ook als je in bv een buurland zou vliegen?

De Mini 2 ziet er verder wel een erg goed toestel uit om mee te starten. Merci voor de tip!

De familiale verzekering gecontroleerd. Drones worden gedekt.

Het begint wel hard te kriebelen!
 
De mini 2 is geen speelgoeddrone, daarvoor is hij te geavanceerd en kan hij te hoog en te ver. Speelgoeddrones zijn gemaakt om wat door uw huis of tuin mee te vliegen, niet veel meer dan dat. Met mijn mini 2 kan ik kilometers ver vliegen. Registratie als exploitant is wel verplicht met de mini 2. Bijvoorbeeld de DJI Spark of die prutsdingen die je in een Dreamland kan kopen zijn wel speelgoeddrones.

Er is nog geen enkele drone op de markt met een C keurmerk, de specs daarvan liggen nog niet vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raa
Dank voor al je info.

Tegen vanavond hier wellicht ook het Mini 2 fly more pakket in bezit. In de winkel is het care refresh pakket niet beschikbaar, maar vermoed dat dit snel geregeld kan worden via de DJI website?
 
Ja, die care protect hoeft je zeker niet via de winkel te doen, heb ik ook apart via de DJI site gedaan. Het gaat zelfs vlotter zo, uiteindelijk koop je in de winkel ook gewoon een voucher die je via hun site moet activeren. Je activeert die care protect best voordat je de drone aan zet.
 
Waarvoor gebruiken jullie de drone ?
fotografie (verveelt dat niet snel, altijd luchtfoto's?), of filmen in 4K (en om waarvoor te gebruiken dan?) of iets anders ?
 
Het zal vooral filmen met tussentijdse fotografie worden. Hoeft niet altijd hoog in de lucht te zijn, kan ook dichter bij de grond waar je te voet niet raakt.

Een eerste testvlucht uitgevoerd met de Mini 2. De drone vloeiend beelden laten schieten zal nog veel oefening vergen, maar ermee vliegen is wel kinderlijk eenvoudig.

@MisterV, zo een care refresh pakket moet je normaal binden met de drone. In de DJI Fly app zie ik geen optie om dat te doen. Weet jij raad of is dat niet nodig als je de care refresh kocht via DJI?
 
Als je care refresh kocht via DJI heb je normaal tijdens de aankoop het serienummer van uw drone moeten ingeven, zo is dat gekoppeld.

Voor de fly away coverage moet de afstandsbediening ook gekoppeld zijn. Het kan zijn dat dat al automatisch is gebeurd in de app. Eens kijken onder profile in DJI fly of de remote control binded is.
 
Mooi!

Ik leer nu al doende welke hoeken en methoden je mooie beelden schiet. Vergeet vaak nog wel iets zoals de camera draaien met dat wieltje terwijl ik rondvlieg.

Video editor gekozen voor Davinci Resolve. Het begint vorm te krijgen :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan