Naast de drone denk ik ook nog de opleiding klasse 2 te gaan doen en een getuigschrift te halen. Hebben hier mensen ervaring in? Welke opleidiingscentra zijn goed? Door een veranderde wetgeving op 1 januari 2021 organiseert de DGLV tijdelijk geen examens. Is het dan beter om tijdelijk te wachten met de opleiding? Is het getuigschrift onbeperkt geldig zoals een rijbewijs?
Ik lees hier toch wat dingen die niet meer van toepassing zijn sinds 31/12/2020. De wetgeving is sindsdien nogal gewijzigd en in heel EU gelijkgetrokken. Er mag alvast al heel wat meer dan vroeger, tot vorig jaar mocht je als particulier max. 10 meter hoog vliegen. Typisch Belgisch: Absurde regeltjes en dus houdt niemand zich eraan.
Op dit moment is de interessantste optie eigenlijk de DJI mini 2 (of voorganger Mavic mini, maar die heeft ook wat nadelen, vooral qua range). Die weegt minder dan 250 g. In dat geval is enkel een registratie van de drone "exploitant" vereist, dat is gratis. Je krijgt dan een exploitantennummer dat je op al je drones moet kleven, dat kan met zo'n dymo labeltje of zo. Het is niet slecht ook contactgegevens op uw drone te plakken, mocht je hem ooit kwijtspelen en een eerlijke vinder vindt hem terug.
Op dit moment is het onduidelijk in hoeverre drones zwaarder dan 250 g na 2022 nog gaan mogen vliegen. Er zijn nieuwe dronecategorieën van toepassing, de specs daarvan zijn nog niet duidelijk en bijgevolg is er nog geen enkele drone op de markt die onder zo'n categorie valt. Lichter dan 250 g valt onder uitzondering en zal wel mogen blijven vliegen.
Wil je zwaarder dan 250 g gaan dan moet je sowieso cursus volgen. Dat is gratis en online (categorie A1 en A3), een anderhalf uur filmpjes en dan examen doen. Als je wat technisch aangelegd bent is dat allemaal goed te doen zonder voorkennis. Maar, zoals gezegd, je kan nu investeren in een drone zwaarder dan 250 g om dan te merken dat je er binnen 2 jaar niet meer mee mag vliegen. Zeker als beginner zou ik het bij de DJI mini 2 houden. Met een drone lichter dan 250 g mag je ook over bebouwde kom en "niet betrokken personen" vliegen, met zwaardere drones mag dat allemaal niet. Let wel, je mag niet over meutes vliegen (festivals, evenementen, ...). Max hoogte is 120 m.
Hoewel een cursus niet verplicht is voor drones lichter dan 250 g vind ik het persoonlijk toch aan te raden die cursus eens te volgen, ook al doe je achteraf het examen niet. Dan ben je op de hoogte van wat er wel en niet kan.
Meer info over die opleidingen:
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/nieuwe_regelgeving/opleidingen_en_examens
Registratie als exploitant (ook vereist bij drone lichter dan 250 g met camera):
https://es.mobilit.fgov.be/eLoket/main/home?lang=nl > Registreer u als UAS exploitant
Qua verzekering: In principe voldoet je verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (familiale verzekering). Even checken of drones (onbemande vliegtuigen) in de voorwaarden staan. Bij mij (Belfius) was dat het geval. Als je u registreert als exploitant vragen ze het polisnummer van uw verzekering.
Als je een DJI drone koopt is het niet slecht de care refresh verzekering te kopen (kan achteraf via hun website, maar best voor je de drone opstart en gebruikt). Crasht uw drone, dan kan krijg je voor een beperkte "franchise" een nieuwe/refurbished. Je neemt dat af voor 1 jaar. Koop je uw drone op de shop van DJI zelf, kan je ook een verzekering voor 2 jaar nemen. Sinds kort zit daar ook flyaway coverage op, dan kan je ook een nieuwe/refurbished drone krijgen wanneer je hem verliest tijdens een vlucht, maar de "franchise" is dan een stuk hoger.
Wat betreft de kaart die toont waar je mag vliegen is dit voor België te vinden op
https://map.droneguide.be. Let op, de situatie wijzigt soms per dag. Hier zijn de regels soms absurd. Zo sluiten ze bvb. vaak half West-Vlaanderen af voor "helikoptertraining", als je dan de NOTAM checkt blijkt dat die heli's niet lager dan 200m mogen vliegen terwijl een drone niet hoger mag dan 120m.
Voor Nederland staat de kaart hier:
https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic Hier zit soms ook meer nuance in per categorie drone. Elk land zal wel zijn eigen kaart hebben waar het wel en niet mag.
In de drones zelf zit ook een kaart ingebakken, hij gaat bvb. niet willen opstijgen vlakbij een luchthaven. Die kaart is een stuk minder strikt dan de officiële kaarten, maar het zijn wel de officiële kaarten die bepalen of je al dan niet wettelijk mag vliegen.