Drillrap in België

Nrt

Well-known member
Altijd al wat bang gehad dat het naar hier zou komen overwaaien. In Londen al lang in probleem. In Nederland even later ook.

Eigenlijk was het zelfs hier al aanwezig, maar nu toch weer wat meer in the picture.


16-jarige Steven laat het leven in Berchem, dodelijke steekpartij mogelijk afrekening tussen drillrappers: “Verschrikkelijk nieuws”​

Berchem-
Het slachtoffer van de dodelijke steekpartij in Berchem is de 16-jarige Steven B. De jongeman werd woensdagochtend vlakbij zijn woning neergestoken op straat. Het incident kadert mogelijk in een vete binnen het drillrapmilieu. De daders zijn nog op de vlucht.


Nieuw fenomeen in Antwerpen: drillrappers pronken met geweld in video’s en scoren punten met overvallen en steekpartijen

Antwerpen heeft sinds de zomer af te rekenen met een nieuw fenomeen: drillrappers. Dat zijn (minderjarige) jongeren die in video’s pronken met geweld en oproepen om winkels te beroven, overvallen te plegen en tegenstrevers neer te steken. Voor elk feit verdien je punten. Op sociale media houden ze hun score bij. De Antwerpse politie zit bovenop het fenomeen om elke escalatie te voorkomen. In Nederland vielen al doden bij confrontaties tussen drillrapgroepen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap persoonlijk niet dat zulke dingen allemaal online mogen blijven staan. Het is toch niet omdat je al zingend oproept tot geweld dat het ineens toelaatbaar is? Die gangsta rap van vroeger was al maar op het randje en die deden vaak alsof en voor de show, maar deze zingen vaak al stoefend over waar gebeurde moorden waar ze zelf achter zaten en als die in een nummer dreigen iemand te doden is dat niet voor te lachen maar is dat gewoon echt een dreigement en vaak wordt die persoon ook effectief vermoord.

Waarschijnlijk verhuist dat dan gewoon richting underground sites maar als je niet op youtube en facebook staat zal het vermoed ik toch al een stuk moeilijker zijn om mainstream te gaan. Ik snap uberhaupt niet dat dit mainstream kan gaan maar dat dacht ik van gangsta rap ook al.
 
Ik snap persoonlijk niet dat zulke dingen allemaal online mogen blijven staan. Het is toch niet omdat je al zingend oproept tot geweld dat het ineens toelaatbaar is? Die gangsta rap van vroeger was al maar op het randje en die deden vaak alsof en voor de show, maar deze zingen vaak al stoefend over waar gebeurde moorden waar ze zelf achter zaten en als die in een nummer dreigen iemand te doden is dat niet voor te lachen maar is dat gewoon echt een dreigement en vaak wordt die persoon ook effectief vermoord.

Waarschijnlijk verhuist dat dan gewoon richting underground sites maar als je niet op youtube en facebook staat zal het vermoed ik toch al een stuk moeilijker zijn om mainstream te gaan. Ik snap uberhaupt niet dat dit mainstream kan gaan maar dat dacht ik van gangsta rap ook al.

Ik heb altijd moeite gehad met die schizofrene houding van de media/public opinion.

Woordjes zijn tegenwoordig heel gevoelig als je de foute gebruikt, maar dit soort muziek die vaak gewelddadig/homofoob/... is dat blijft maar gedraaid worden.
Voor mij ok, hoor. Ik heb geen enkele probleem met DMX, Snoopy D-O-double G,... integendeel. Maar een beetje rechtlijnigheid zou mogen.
 
Ik denk nu niet dat mainstream media drillrap brengt? Het gaat denk ik eerder over online media en social media. Ik kan youtube niet open klikken of het algoritme serveert mij alt right haat rommel. Dat terwijl ik niets van politiek zie. Dus die foute woordjes en daden, het boeit internet bedrijven allemaal niet. Als het maar controversieel is want dan brengt het geld op.

We moeten ergens de grens trekken maar het lijkt me wel logisch dat we die voorbij snoop dog en co trekken. Ik ben ook geen fan maar ik denk nu niet dat die geweld verheerlijken? Het is een moeilijke afweging want muziek over geweld en povere jeugd moet zeker kunnen. Zelfs sadistische "kunst" moet kunnen als het allemaal niet serieus is, of metaforisch, satirisch, absurdist, ... en je niet letterlijk met voorbedachte rade je toekomstige misdaad aankondigt in een nummer. Het heeft een redelijk hoge "i know it when i see it factor" wat het moeilijk maakt om het in een wettekst te gieten maar anderzijds moet er toch echt wel legale grond zijn om criminal scoreboards en het nota bene aankondigen en vieren van specifieke moorden te weren.
 
Het is moeilijk om een grens te trekken, dat is altijd een hellend vlak. Zowat elk dorp heeft een antichristelijke metalband en niemand maalt erom wanneer die bands brullen (of krijsen) dat kerken moeten affikken of christenen voor de leeuwen moeten worden gesmeten. Vervang "christenen" door "moslims" en je zit met doodsbedreigingen en antiracismeklachten. En dan zwijg ik over Joden. Dat gaat natuurlijk om historische gevoeligheden, dat begrijp ik ook wel. Maar ik vind het frappant. In feite ben je soms beter af door rechtuit misantropisch te zijn en IEDEREEN te haten in plaats van een selecte minderheid. Dat is aardig democratisch, zo.

Wie gaat bepalen wanneer het shock value heeft en wanneer het oprecht wordt gemeend? Als je met je rapmaatjes andere mensen gaat aflappen of omleggen is de grens wel zeer duidelijk overschreden, maar dat is niet altijd het geval.
 
Ik denk nu niet dat mainstream media drillrap brengt? Het gaat denk ik eerder over online media en social media. Ik kan youtube niet open klikken of het algoritme serveert mij alt right haat rommel. Dat terwijl ik niets van politiek zie. Dus die foute woordjes en daden, het boeit internet bedrijven allemaal niet. Als het maar controversieel is want dan brengt het geld op.

We moeten ergens de grens trekken maar het lijkt me wel logisch dat we die voorbij snoop dog en co trekken. Ik ben ook geen fan maar ik denk nu niet dat die geweld verheerlijken? Het is een moeilijke afweging want muziek over geweld en povere jeugd moet zeker kunnen. Zelfs sadistische "kunst" moet kunnen als het allemaal niet serieus is, of metaforisch, satirisch, absurdist, ... en je niet letterlijk met voorbedachte rade je toekomstige misdaad aankondigt in een nummer. Het heeft een redelijk hoge "i know it when i see it factor" wat het moeilijk maakt om het in een wettekst te gieten maar anderzijds moet er toch echt wel legale grond zijn om criminal scoreboards en het nota bene aankondigen en vieren van specifieke moorden te weren.

Nee, maar wel gangsta rap.
En als je die teksten hoort puilen die ook vaak uit van gewelddadige, seksuele, homofobe, vrouwonvriendelijke,... uitspraken.
 
Ik zeg het ik ben daar ook geen fan van maar zulke zaken weren zou ik toch al een stap te ver vinden. Hier worden ook vaak seksuele, homofobe en vrouwonvriendelijke uitspraken gemaakt en dat is jammer maar valt wel gewoon onder vrije meningsuiting imo. Geweld verheerlijking in't breed zoals bij gangsta rap is ook een moeilijke want dan zou je sommige films, waarvan sommigen heel hoog aangeschreven, ook kunnen afvoeren. Mij stoort het eerder, betreffende die drilrap, dat het over specifieke aanwijsbare reële misdaden gaat.
 
Ik zeg het ik ben daar ook geen fan van maar zulke zaken weren zou ik toch al een stap te ver vinden. Hier worden ook vaak seksuele, homofobe en vrouwonvriendelijke uitspraken gemaakt en dat is jammer maar valt wel gewoon onder vrije meningsuiting imo. Geweld verheerlijking in't breed zoals bij gangsta rap is ook een moeilijke want dan zou je sommige films, waarvan sommigen heel hoog aangeschreven, ook kunnen afvoeren. Mij stoort het eerder, betreffende die drilrap, dat het over specifieke aanwijsbare reële misdaden gaat.

Ik zou dat ook niet willen weren hoor, ik vind het gewoon een wat schizofrene houding.
Dat we toch vaak (in de media) erop gewezen worden dat woorden gevoelig liggen, heel de genderdiscussie-gevoeligheden, rasdiscussies,...
Om dan iets erna DMX te draaien op de radio die vrolijk rapt:

Last I heard, y'all niggas was havin sex, with the same sex I show no love, to homo thugs Empty out, reloaded and throw more slugs How you gonna explain fucking a man? Even if we squashed the beef, I ain't touching ya hand I don't bunk with chumps, for those who been to jail That's the cat with the Kool-Aid on his lips and pumps I don't fuck with niggas that think they broads Only know how to be one way, that's the dog
 
Drillrap is gewoon een moderne sociale media versie van bendegeweld. Het is er altijd geweest en het zal er vermoedelijk ook altijd zijn, enkel in wat andere jasjes gestoken.
Geweld tussen jongeren bestaat al jaren, maar wanneer dit dodelijk afloopt is uiteraard iedereen gechoqueerd en springen verschillende mediakanalen erop om zoveel mogelijk sappige details boven te halen.

Het feit dat dit al jaren bestaat, toont ook aan dat er geen pasklare oplossing is om dit te bestrijden.
Ik ben uiteraard geen fan van de muziek specifiek, maar dit verbieden gaat echt niet het wondermiddel zijn. De video's zijn maar een zeer klein deel van het hele gebeuren.

Interessant is trouwens dat er helemaal geen stijging is in de cijfers van jeugddelinquentie. Perceptie vanuit de (sociale) media speelt zeker een rol hierin.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dat ook niet willen weren hoor, ik vind het gewoon een wat schizofrene houding.
Dat we toch vaak (in de media) erop gewezen worden dat woorden gevoelig liggen, heel de genderdiscussie-gevoeligheden, rasdiscussies,...
Om dan iets erna DMX te draaien op de radio die vrolijk rapt:
komt dat effectief nog op de radio? Kzou niet weten wanneer ik dat voor het laatst gehoord heb. Dat zal toch ook al wel en alsmaar meer weggemoffeld worden als het al niet verdwenen is vermoed ik. Het is wansmakelijk en je zou idd vrij gemakkelijk kunnen argumenteren dat het geweld tegen homos verheerlijkt. De radio hoort zoiets niet aan te bieden maar moet het van het net verdwijnen? Ik weet het niet, het heeft ondertussen ook enige historische waarde omdat het vroeger een stuk normaler was en ook gewoon breed populair. Op het net moet je er zelf achter gaan zoeken dus kan het imo al een stuk minder kwaad. Anderzijds is het internet de nieuwe mainstream en kan het daar viraal gaan en populairder worden dan eender welk radio station het ooit zou kunnen maken.

Ik weet het niet. 🤷‍♂️
 
Drillrap is gewoon een moderne sociale media versie van bendegeweld. Het is er altijd geweest en het zal er vermoedelijk ook altijd zijn, enkel in wat andere jasjes gestoken.
Geweld tussen jongeren bestaat al jaren, maar wanneer dit dodelijk afloopt is uiteraard iedereen gechoqueerd en springen verschillende mediakanalen erop om zoveel mogelijk sappige details boven te halen.

Het feit dat dit al jaren bestaat, toont ook aan dat er geen pasklare oplossing is om dit te bestrijden.
Ik ben uiteraard geen fan van de muziek specifiek, maar dit verbieden gaat echt niet het wondermiddel zijn. De video's zijn maar een zeer klein deel van het hele gebeuren.

Interessant is trouwens dat er helemaal geen stijging is in de cijfers van jeugddelinquentie. Perceptie vanuit de (sociale) media speelt zeker een rol hierin.
goh ja, jeugddelinquentie is ook gewoon één van de grote problemen bij justitie he. er is gewoon geen mogelijkheid voor plaatsing: vaak moeten ze iemand vrij laten als ze iemand willen plaatsen.

dat er geen stijging van de cijfers is, wil dus op zich niet veel zeggen: als ze van 1 fenomeen een prioriteit willen maken, wil dat vaak zeggen dat ze voor een ander geen moeite meer (kunnen) doen. en dat komt dan amper nog in de cijfers terecht.
 
komt dat effectief nog op de radio? Kzou niet weten wanneer ik dat voor het laatst gehoord heb. Dat zal toch ook al wel en alsmaar meer weggemoffeld worden als het al niet verdwenen is vermoed ik. Het is wansmakelijk en je zou idd vrij gemakkelijk kunnen argumenteren dat het geweld tegen homos verheerlijkt. De radio hoort zoiets niet aan te bieden maar moet het van het net verdwijnen? Ik weet het niet, het heeft ondertussen ook enige historische waarde omdat het vroeger een stuk normaler was en ook gewoon breed populair. Op het net moet je er zelf achter gaan zoeken dus kan het imo al een stuk minder kwaad. Anderzijds is het internet de nieuwe mainstream en kan het daar viraal gaan en populairder worden dan eender welk radio station het ooit zou kunnen maken.

Ik weet het niet. 🤷‍♂️

Nee se, ik argumenteer ook niet dat dat moet verdwijnen.
DMX is nu maar één van de nummers, maar ik kan hier wel een lijstje maken van dat soort nummers hoor. :)
 
goh ja, jeugddelinquentie is ook gewoon één van de grote problemen bij justitie he. er is gewoon geen mogelijkheid voor plaatsing: vaak moeten ze iemand vrij laten als ze iemand willen plaatsen.

dat er geen stijging van de cijfers is, wil dus op zich niet veel zeggen: als ze van 1 fenomeen een prioriteit willen maken, wil dat vaak zeggen dat ze voor een ander geen moeite meer (kunnen) doen. en dat komt dan amper nog in de cijfers terecht.

Ook dat verdient wel wat nuancering. Er blijven plaatsen bijkomen in de Gemeenschapsinstellingen. Er bestaat ook zoiets als kortverblijf waar een snelle instroom mogelijk is en wat zorgde voor een verlaging van de opnamedruk de afgelopen 2 jaren.
Ook daar speelt buikgevoel en perceptie een belangrijke rol. Er is een grote reflex om beslotenheid in te zetten en de maatschappij lijkt dit bijna standaard te verwachten. Een jongere niet opsluiten na het plegen van feiten lijkt gelijk te staan aan straffeloosheid. Dat is uiteraard helemaal niet het geval. Er zijn veel alternatieve maatregelen mogelijk en geslotenheid is echt niet altijd de beste oplossing.
Daarnaast is er het nieuwe jeugddelinquentierecht dat ervoor zorgt dat er enkel nog maar jongeren die feiten hebben gepleegd in de gemeenschapsinstellingen terecht komen, waardoor er ook weer wat plaatsen worden vrijgemaakt.

Het loopt zeker allemaal niet perfect en er zou nog veel verbeterd kunnen worden, maar er gebeuren ook al heel veel goede dingen. Jongeren die ernstige feiten plegen, moeten echt bijna nooit worden vrijgelaten hoor.
In de zomer van 2021 heeft Wouter Beke nog meegegeven dat voor de periode tussen oktober en maart ze in 2019-2020 256 weigeringen registreerden voor bufferfeiten. Voor dezelfde periode sinds de start van het kortverblijf bedroeg het aantal weigeringen 11. De maanden voor de zomer van 2021 waren er geen weigeringen van bufferbare feiten.
 
Laatst bewerkt:
Dat filmpje met die tantes. "Het was een beleefde, kalme jongen zonder slechte vrienden."


Hieronder blijkt dat hij in een jeugdinstelling heeft gezeten. En onder toezicht van een jeugdrechter stond. Liegen tot ge ... ziet!

Nuja zolang die elkaar neersteken...


Edit mod: taalgebruik opgekuist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat filmpje met die tantes. "Het was een beleefde, kalme jongen zonder slechte vrienden."


Hieronder blijkt dat hij in een jeugdinstelling heeft gezeten. En onder toezicht van een jeugdrechter stond. Liegen tot ge ... ziet!

Welk antwoord verwacht je precies van familie die hun zopas vermoord neefje moeten beschrijven? Een objectieve en genuanceerde lijst van al zijn positieve en negatieve eigenschappen?
 
Welk antwoord verwacht je precies van familie die hun zopas vermoord neefje moeten beschrijven? Een objectieve en genuanceerde lijst van al zijn positieve en negatieve eigenschappen?
Zeer spijtig maar hij was op het verkeerde pad, had slechte vrienden maar hij was langzaamaan via onze steun er aan het proberen uitkomen.

Of zeer spijtig, hij was op het verkeerde pad, en wij hadden de hoop op een goede afloop opgegeven.

Of : geen commentaar.

Waarschijnlijk liever dat laatste. Van de ouders verwachtte ik het eerste of het tweede. Ik verwacht zo'n uitlating als dat was toch een lief en stil manneke hoor van een ander type slachtoffer.
 
Uiteindelijk is dat drillrap label maar wat bling bling die de media kan gebruiken om een verhaal over jeugdcriminelen wat extra cachet te geven.
Zelfs al hadden ze geen muzikale aspiraties gehad, had dit vroeg of laat eens gebeurd.

Dit zijn geen muzikanten die criminelen feiten plegen maar criminelen die hun schuldbekentenis al zingend doen. :laugh:
 
Welk antwoord verwacht je precies van familie die hun zopas vermoord neefje moeten beschrijven? Een objectieve en genuanceerde lijst van al zijn positieve en negatieve eigenschappen?
Allemaal niet maar beseffen en toegeven dat het zelf geen heilige was in plaats van net het tegenovergestelde te doen en hem wel als quasi heilige te omschrijven is dat dan zo veel gevraagd?

Wij hebben in de familie ook een zwart schaap, een nonkel, jaren ergens in Scandinavië vastgezeten al en terecht. Die zit naar ik verneem (zelf nul contact mee) nog steeds in t milieu, als die dan zoiets voorheeft is dat gruwelijk en moeten de daders streng bestraft worden maar ik mag hopen dat er niemand in onze familie maar denkt om op het nieuws te gaan verkondigen dat het een doodbrave engel was.
 
Allemaal niet maar beseffen en toegeven dat het zelf geen heilige was in plaats van net het tegenovergestelde te doen en hem wel als quasi heilige te omschrijven is dat dan zo veel gevraagd?
Ik kan alleen maar hopen dat wanneer ik de zwartste en meest emotionele dag van mijn leven beleef, ik geen microfoon van een journalist onder mijn neus geduwd krijg om dan beoordeeld te worden op de correctheid en neutraliteit van mijn uitspraken.
 
Die gangsta rap van vroeger was al maar op het randje en die deden vaak alsof en voor de show, maar deze zingen vaak al stoefend over waar gebeurde moorden waar ze zelf achter zaten en als die in een nummer dreigen iemand te doden is dat niet voor te lachen maar is dat gewoon echt een dreigement en vaak wordt die persoon ook effectief vermoord.

Het enige verschil is dat de gangsta rap van vroeger een ver van je bed show was. Wees maar zeker dat het merendeel van die teksten ook gewoon echt gebeurd waren.

Als je ziet wat Death row met suge knight vroeger allemaal uitgestoken heeft. En dat was 1 van de grootste hiphop labels. Die draaiden er hun hand niet voor om om er 1 meer of minder om te leggen.

Of kijk maar naar Raw 13 die met machetes rond zwaaiden enkele jaren terug.

Ik had in de begin jaren 2000 ook een hiphop groep en heb verschillende optredens meegemaakt dat ze plots de zaal afsloten omdat de security ergens een hoop messen gevonden had (bvb in de bakken van de wc's). Dat waren dan ook van die rivaliserende groepen.

En nu heb je ook nog de social media die erbij gekomen is waardoor alles veel dichter komt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan