Dresscode bruiloft 18-jarige: wie sponsort?

Als je als 18j wordt uitgenodigd als +1 op een bruiloft met dresscode in pak (dat je niet hebt)..

• Gezien de +1 ivm de leeftijd zou een bijdrage niet gek zijn.

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik had ook op mijn 18 jaar een kostuum, een lelijk grijs kostuum voor mijn mondelinge examens en proclamatie in't 6de middelbaar.
20 jaar geleden was het nu eenmaal "verplicht" om mondeling examen af te leggen in kostuum bij ons.

Dat zal nu wel niet meer van toepassing zijn.

Zoals reeds aangehaald, je hebt al deftige kostuums voor 100 EUR. Niet op maat gemaakt natuurlijk maar als uw zoon de gangbare maten heeft moet dat geen probleem zijn denk ik.

20 jaar geleden was het nu eenmaal "verplicht" om mondeling examen af te leggen in kostuum bij ons.
Bij ons niet, en ook later aan de universiteit nooit gedaan en amper gezien bij (toegepaste) wetenschappen. Maar goed, ik vind dat ook geen argument eigenlijk. Het is gewoon nog altijd het formele kledingsstuk voor mannen bij uitstek.

En persoonlijk, als je wordt meegenomen naar een trouw (uitgenodigd is daarvoor al een groot woord) als +1 van een gast, vind ik het redelijk absurd dat je een probleem zou maken van de dresscode. Zeker omdat die dresscode voor het merendeel van de gasten dan volgens mij nog als logisch wordt aanzien. Het is niet of ze vragen een smoking uiteindelijk. Daar een probleem van maken vind ik dan ook redelijk kinderachtig. Enfin ja, ik herhaal mezelf.

Laatst bewerkt:
Mee eens. Mensen geven een feest (in dit geval, hopelijk, een once-in-a-lifetime-feest), dus mogen ze gerust de regels bepalen. Net zoals ze evengoed mogen beslissen om enkel vegetarisch te serveren of geen alcohol te serveren of geen kinderen toe te laten (dat laatste komt best nog wel vaak voor)

Je bent niet verplicht om te gaan, dus die keuze staat vrij. Enkel als het om een dicht familielid of zeer goede vrienden draait, dan ligt dat wat moeilijker natuurlijk.

Ok, het kost wat geld (ook 100-200 euro kan voor mensen veel geld zijn), maar eens je de 18 gepasseerd bent, zou dat toch een tijd moeten kunnen meegaan en zal het bij andere gelegenheden ook nog wel eens van pas komen.

Wat betreft die mondelinge examens, dat heb ik toch zelden gezien hier. In het middelbaar werd dat sowieso al niet gedaan bij ons. In de Hogeschool was dat zeker maar een enkeling. Kan me herinneren dat we dat ooit voor een presentatie eens aangedaan hebben, maar dat was onze eigen keuze en werd helemaal niet verwacht. Voor de rest heb ik dat enkel op de proclamatie gedragen, denk ik. In de Hogeschool kwam ik gewoon in een deftig hemd (en/of blazer) naar de examens, of zelfs gewoon een deftige trui.

Ik had al mondelinge examens in het 3e middelbaar, dat zou dan helemaal vreemd aangevoeld hebben.

Ik ga er vanuit dat de leerkrachten in dat geval ook een kostuum aan hadden? Anders vind ik dat zelfs eerder wat weird :tongue:

Zeker omdat die dresscode voor het merendeel van de gasten dan volgens mij nog als logisch wordt aanzien. Het is niet of ze vragen een smoking uiteindelijk. Daar een probleem van maken vind ik dan ook redelijk kinderachtig. Enfin ja, ik herhaal mezelf.

Tuurlijk, je houdt je aan de dresscode of je komt niet. Maar het probleem was dat een pak in zijn maat niet te vinden is en al helemaal niet te huur. Gezocht tot 100 km buiten onze regio. Het was gemakkelijker geweest als de dresscode smoking of rokkostuum was want die zijn wel makkelijk te huur.

Maar goed, gisteren heeft hij pakken gepast maar de broek zit dan zo raar (ala Charlie Chaplin) en de jasjes zitten wel goed. Nu heeft hij alleen mooi jasje gekocht dat goed zit en de rest zoeken we erbij.

Wie weet een merk van een mooi kwaliteits T-shirt? Hij wil geen overhemd. En een echt mooi T-shirt dat duidelijk van goede kwaliteit is, moet ook kunnen.

Laatst bewerkt:
Wie weet een merk van een mooi kwaliteits T-shirt? Hij wil geen overhemd. En een echt mooi T-shirt dat duidelijk van goede kwaliteit is, moet ook kunnen.

Je gaat hem toch geen t-shirt laten aandoen?

Die blazer zal ongetwijfeld wel is uit gedaan worden en dan staat hem daar in een tshirt.

Dan kan je hem beter een geklede trui met rolkraag aandoen, wordt wel meer gedaan onder een blazer, al ben ik daar ook geen fan maar alleszins beter dan een tshirt.

Dat is mijn mening natuurlijk, ik draag niks anders dan hemdjes en doe zelden tshirts aan.

Je gaat hem toch geen t-shirt laten aandoen?

Die blazer zal ongetwijfeld wel is uit gedaan worden en dan staat hem daar in een tshirt.

Dan kan je hem beter een geklede trui met rolkraag aandoen, wordt wel meer gedaan onder een blazer, al ben ik daar ook geen fan maar alleszins beter dan een tshirt.

Dat is mijn mening natuurlijk, ik draag niks anders dan hemdjes en doe zelden tshirts aan.
Nee niet zo maar in een doodgewoon tshirt. Daarmee haal je het hele pak omlaag. Nee een dress shirt, geen knopen. Dat is de moderne variant van het pak! We kijken nu naar iets van dunne gebreide katoen van Armani en naar iets van zijde& kashmir van de society shop.
Over een rib uit je lijf gesproken.

Kan dat enigszins jouw goedkeuring wegdragen?

Laatst bewerkt:
Nee niet zo maar in een doodgewoon tshirt. Daarmee haal je het hele pak omlaag. Nee een dress shirt, geen knopen. Dat is de moderne variant van het pak! We kijken nu naar iets van dunne gebreide katoen van Armani en naar iets van zijde& kashmir van de society shop.
Over een rib uit je lijf gesproken.
In het begin sprak je over een beperkt budget en nu zit je naar Armani te kijken. Allé ik zou dan toch eerder kiezen voor een basic slim fit hemd, dat kleedt beter af dan een T-shirt, kan ie nog bij meerdere gelegenheden dragen en zal minder kosten dan zijde & kasjmier

In het begin sprak je over een beperkt budget en nu zit je naar Armani te kijken. Allé ik zou dan toch eerder kiezen voor een basic slim fit hemd, dat kleedt beter af dan een T-shirt, kan ie nog bij meerdere gelegenheden dragen en zal minder kosten dan zijde & kasjmier
Ja, in de uitverkoop natuurlijk. En ik help hem natuurlijk ook. Zijn vriendje gaat in een pak van Hugo Boss van €400. Dat geld hebben we niet. Gaan we wel voor sparen zodat hij op een dag ,,,

Hij heeft nu een jasje gekocht en dat zit hem heel goed maar er was geen broek bij. Het probleem bij al die pakken bij zoon is de broek. Zodra hij die aantrekt lijkt hij naar een verkleedpartij te gaan. Jasje was €25 én echt wel mooi dus blijft iets meer over voor eronder.

Ja een mooi overhemd is ook best sexy. Vind ik ook wel. Ik zal hem nogmaals proberen een mooi overhemd aan te „smeren“ maar tot nu toe wil hij dat niet.

wat ben je streng! Wel een super leuke nick 😂😂

Laatst bewerkt:
M'n eerste kostuum was van de WE. In de Jules hebben ze ook kostuums. Ik had dat nodig om als 16 jarige snotneus naar een bal te gaan. Dat komt hoe dan ook nog van pas.

Als er een feest is doe ik al graag eens een kostuum aan.

Wat je hier toch soms allemaal leest he. Naar een trouwfeest in een jeansbroek...

Koopt die jongen een paar witte sneakers (gaan Air Jordans) bijvoorbeeld: https://www.zalando.be/yourturn-unisex-sneakers-laag-white-yo115o007-a11.html . Een propere kostuum broek (https://www.zalando.be/next-pantalon-black-nx322a08q-q11.html) en een proper wit hemd met nen das in de kleur van je broek en je hebt je kostuum voor minder dan 100 euro. Een kostuum hoort echt wel thuis in een kleerkast van elke man. Los daarvan kan je ook elk onderdeel van een kostuum in een meer casual setting dragen (witte sneakers/hemdje/...) buiten dan misschien een blazer. Als het zijn eerste kostuum is en je met een beperkt budget zit zou ik ook gewoon voor iets zwart gaan. Dat gaat sowieso in de toekomst nog eens van pas komen.

Tuurlijk, je houdt je aan de dresscode of je komt niet. Maar het probleem was dat een pak in zijn maat niet te vinden is en al helemaal niet te huur. Gezocht tot 100 km buiten onze regio. Het was gemakkelijker geweest als de dresscode smoking of rokkostuum was want die zijn wel makkelijk te huur.
Ik zou gewoon voor die smoking gegaan zijn.

Een kostuum hoort echt wel thuis in een kleerkast van elke man.
Euh nee. Is toch heel persoonlijk.

Voor mijn werk is het niet nodig. In mijn omgeving is er nog nooit een trouw/feest geweest (ben er 42) waar niet naar toe kon in een chino (of andere niet jeans broek)+ hemd.

Waarom zou ik dan een kostuum moeten hebben.

Wat je hier toch soms allemaal leest he. Naar een trouwfeest in een jeansbroek...

Koopt die jongen een paar witte sneakers (gaan Air Jordans) bijvoorbeeld: https://www.zalando.be/yourturn-unisex-sneakers-laag-white-yo115o007-a11.html . Een propere kostuum broek (https://www.zalando.be/next-pantalon-black-nx322a08q-q11.html) en een proper wit hemd met nen das in de kleur van je broek en je hebt je kostuum voor minder dan 100 euro. Een kostuum hoort echt wel thuis in een kleerkast van elke man. Los daarvan kan je ook elk onderdeel van een kostuum in een meer casual setting dragen (witte sneakers/hemdje/...) buiten dan misschien een blazer. Als het zijn eerste kostuum is en je met een beperkt budget zit zou ik ook gewoon voor iets zwart gaan. Dat gaat sowieso in de toekomst nog eens van pas komen.
Bah, witte sneakers onder een kostuum. Ik zie dat teveel jonge veertigers dragen omdat ze er jong en hip willen uitzien, terwijl het echt niet schoon is. Bij jonge mensen die hun eerste kostuum kopen kan ik dat nog begrijpen.

M'n eerste kostuum was van de WE. In de Jules hebben ze ook kostuums. Ik had dat nodig om als 16 jarige snotneus naar een bal te gaan. Dat komt hoe dan ook nog van pas.

Als er een feest is doe ik al graag eens een kostuum aan.
90% van mijn kostuums komen nog steeds uit de WE. Daar is ook niks mis mee, dat zijn gewoon heel deftige kostuums.

Bah, witte sneakers onder een kostuum. Ik zie dat teveel jonge veertigers dragen omdat ze er jong en hip willen uitzien, terwijl het echt niet schoon is. Bij jonge mensen die hun eerste kostuum kopen kan ik dat nog begrijpen.

Ik vind dat best leuk, een sneaker onder een pak.
Alleen kan het niet onder élk pak en je moet er een bepaalde leeftijd voor hebben, om er mee weg te komen. Kan het beste onder een katoenen pak met taps lopende broekspijpen en een lederen sneaker, denk ik.

men-2-piece-suit-blue-suit-slim-fit-one-button-prom-suit-etsy.jpg@webp

in de zara hebben ze normaal gezien ook wel mooie kostuums en vaak smalle maatjes naar mijn gevoel

Terug
Bovenaan