Dragon Age: The Dread Wolf Rises

Dragon Age: The Veilguard

Zit nu 10 uur ver in de game en zover ik weet heb ik maar 1 echte keuze moeten maken.
Waar zijn de choice en consequenses?

Wat mij ook stoort zijn de "side" quests die ik momenteel heb en totaal niet interessant zijn.

Vind het een vreemde game. Ik heb goesting om te spelen en wil zien waar het naartoe gaat maar hoe meer ik speel hoe meer de negatieve punten toch beginnen op te vallen.
Buiten Neve heb ik ook nog geen interessante companions tegengekomen (Varric telt niet mee).

*edit* ik mis ook totaal het "role-playing" deel in dit spel.
Ook de skillpoints die je per level kan zetten ergeren mij. Alles is combat related.
Waar zijn de social skills?
Heb nog geen enkel gevecht tegen gekomen waar je u uit kan praten.
Die social skills zijn na Origins al afgevoerd. Je bedoelt zaken zoals coercion, alchemy etc. zeker? Op zich vind ik het niet erg dat die verwijderd zijn, in Origins was de implementatie toch pover met nutteloze skills als trap-making en pickpocketing. Wel teleurstellend inderdaad dat het aantal keuzes tot nu toe zeer beperkt is. Veilguard zet de evolutie voort van minder RPG naar meer action. Al wist ik dit gelukkig al op voorhand en ben ik eigenlijk al blij dat we uberhaupt nog een sequel hebben gekregen. Initieel wou EA een live-service multiplayer Dragon Age game maken :unsure:

Gekocht op Steam, gespeeld, refunded. Pas erna reviews en deze thread beginnen lezen.
Alle kritiek hier en elders is de reden dat ik het zijn geld niet waard vind. Misschien koop ik het later als het eens ergens in sale sta maar voor mij is het geen €60 waard, ik heb nog genoeg dingen op mijn backlog staan :P

Waar ze in II & Inquisition al deels richting aRPG aan het gaan waren zijn ze er voor mij nu te ver in gegaan. Er is echt geen moeite in de keuzes en dialoog gestoken. En van wat ik lees, verbetert het niet. In het algemeen te braaf, zowel combat, gore, dialoog, characters, ... Dit is het niet voor mij.

Binnen een week of 2 gaan we zicht hebben op de cijfers, zelfs maandag na het launch weekend al. Maar steamchart cijfers zien er niet super uit. Geen overduidelijke flop zoals sommige andere games, maar voor een AAA game van een bekende dev in een bekende en geliefde franchise is dit pijnlijk laag.

Cohh legt de duim op de pijnlijke plekken, maar hij vind het spel 'goed' he, niet "im gonna refund this shit".
Hij vindt het fine. Da's niet goed, ook niet slecht; zoals wij cava zouden zeggen. En dat is ook mijn mening. Het is cava, niet goed genoeg dat het nu €60 waard is; maar als het ooit in sale staat en ik heb tijd, ga ik het waarschijnlijk wel nog een kans geven ;)

Er zijn hier in dit topic al voorbeelden gegeven van reviewers die in het verleden zeer kritisch waren voor bioware en toch een reviewkopie gekregen hebben.
Het probleem daarmee (voor mij, zoals al aangegeven in mijn vorige post) is dat er al een preselectie gebeurt. Maakt niet uit om welke reden, als de publisher/developer de reviewers gaat reviewen alvorens ze een review mogen maken; dan is dat voor mij genoeg reden om de reviews niet te vertrouwen.

Dat ze waarschijnlijk niet gecancelled zijn en de reden waarom ze geen kopie gekregen hebben niet is omdat ze kritisch zijn. Gezien andere kritische reviewers er wel gewoon eentje gekregen hebben
Er is toch duidelijk een patroon. Ook een hoop fake reviews online, allemaal met “return to form” erin.

Het wappiedenken richt zich nu ook al op games, de 21ste eeuw is me toch wat. Een terugkeer naar een van de meest succesvolle IP's van een legendarische gamedeveloper, welke reviewer ouder dan 20 gaat niet refereren naar dat verleden?

Het wappiedenken richt zich nu ook al op games, de 21ste eeuw is me toch wat.
Of er zit hier een hoop naïef volk, langs beide kanten, dat niet beseft dat zeker bij grote publishers, reviews altijd al deels afgekocht en gemanipuleerd zijn geweest. Ongeacht de content.

Het zijn niet meer de hoogdagen van de jaren 90 waar promogirls, goodiebags en luxueuze hotels en wat nog allemaal werd gebruikt om de pers te lijmen. Maar er is nog altijd genoeg speelruimte om reviews te sturen(zoals hier al is aangehaald).

Het wappiedenken richt zich nu ook al op games, de 21ste eeuw is me toch wat.
Of er zit hier een hoop naïef volk, langs beide kanten, dat niet beseft dat zeker bij grote publishers, reviews altijd al deels afgekocht en gemanipuleerd zijn geweest. Ongeacht de content.

Het zijn niet meer de hoogdagen van de jaren 90 waar promogirls, goodiebags en luxueuze hotels en wat nog allemaal werd gebruikt om de pers te lijmen. Maar er is nog altijd genoeg speelruimte om reviews te sturen(zoals hier al is aangehaald).

Ik heb dan ook niks specifiek benoemd of een reden gegeven, maar het valt idd wel op dat er veel gelijkenissen tussen een hoop reviews zijn. Lees mijn eerste comment erover maar.

Kans bestaat dat dit vroeger ook zo was, in de hoogdagen van papieren game-magazines. Maar meestal kocht je maar 1 game boekje en waren er veel minder review sites, dus dan viel het waarschijnlijk minder op. Feit blijft dat er nu selectief reviewers gekozen werden voor de prerelease (om gelijk welke reden), dat dit bekend geraakt is en dat er toch wel opmerkelijke overeenkomsten zijn tussen de pre-release reviews. Zowel qua zinsconstructies als woordgebruik, en dan heb ik het niet enkel op de "return to form" waar sommigen zo graag op focussen.
Vergeet niet dat de hele discussie begonnen is omdat iemand aan het afgeven was op content-creators en die niet vertrouwde maar wel blindelings afging op de meta-critic score. En dan waren professionele reviews waardeloos voor sommigen. En dan waren user reviews waardeloos voor anderen. Mijn mening blijft onveranderd: probeer het en vorm zelf uw mening, want er zijn met alle media-vormen wel problemen.

Al snap ik de kritiek op het veelvuldig gebruik van "return to form" in professionele reviews wel na het gespeeld te hebben. Maar ik snap ook dat het een mode-trend is, want ook bij muziek-reviews wordt dat zinnetje het laatste jaar veel gebruikt. Maar in dit geval klopt het gewoon niet. Naar wat gaat Bioware terug? Zowat alle aspecten van het spel zijn anders dan de vorige Dragon Age games. Zelfs breder gekeken alle vorige Bioware games in mijn ogen. Er is niks dat er voor mij uitspringt dat zo opvallend terugkeert naar de oude Bioware-glorie...

Er is ook niets van de Bioware glorie want iedereen is het daar afgetrapt, en hebben een nieuwe studio gemaakt waar ze allemaal werken aan die Exodus game.

Hoe zit dat voor Mass Effect? Is het team dat Andromeda gemaakt heeft dan weg, of was dat al het "nieuwe" Bioware?
Yep studio dat Andromeda had gemaakt is opgedoekt geweest door EA kort na de release van Andromeda. Jammer want ik vond Andromeda best wel ok als game en verhaal. Zeer jammer dat we nooit het vervolg gaan krijgen.

Tijdens het weekend +/- 10 uren gespeeld en ik kan niet wachten om verder te spelen. Omgevingen zijn fantastisch, verhaal is interessant genoeg dat ik verder wil blijven spelen. Cutscenes en character model zijn ook toch wel allemaal top en de combat is voor mij voorlopig het hoogtepunt.

Grootste minpunten zijn lipsync die vrij vaak verkeerd is en schrijfstijl die soms wat raar is. Soms rushen ze ook wel de story. Op een bepaald punt kom je in een stad om een bepaald personage te vinden. Binnen de 5 minuten sta je voor de resistance leider en vertelt deze persoon je info die zelf haar inner circle niet wist ook heeft ze je maar 1 minuut geleden leren kennen.

Voor mij zit het net onder games zoals GoW: Ragnarok en Pillars of Eternity en meer in het gezelschap van Outer Worlds en Fable waar ze sommige dingen fantastisch goed doen maar ook enkele minpunten hebben die je uit het spel halen.

Laatst bewerkt:
Ondertussen level 32 hier, al redelijk wat unique items equipped + mezelf en heel de party enchanted en fully upgraded at caretaker (level6).
Alle companion quests afgewerkt en grootste deel van mijn side quests die ik al aanvaard had.

Ik amuseer me enorm met de combat, zeker sinds level 20+, enigste minpunt aan de combat encounters vind ik de varieteit in mob encounters.
Veel dezelfde mobs en zelfs de elite tegenstanders/mini bosses zijn vaak een copy paste van mechanics, met hier en daar kleine variaties.

Dus meestal wals ik overal door, nog maar 1 encounter gehad op bijna 30 uren spelen waar het wat uitdagender was en dat was de Archdemon Razikale Boss Fight.

Van heel die gender/woke discussie op heel mij playthrough bijna niets van ondervonden, maar ik pak in bijna iedere conversatie de snelste uitweg. Want op den duur krijg je zoveel icoontjes om weer eens te gaan praten tegen 1 van je party members en meestal is het maar een lege doos.

Ondertussen level 32 hier, al redelijk wat unique items equipped + mezelf en heel de party enchanted en fully upgraded at caretaker (level6).
Alle companion quests afgewerkt en grootste deel van mijn side quests die ik al aanvaard had.

Ik amuseer me enorm met de combat, zeker sinds level 20+, enigste minpunt aan de combat encounters vind ik de varieteit in mob encounters.
Veel dezelfde mobs en zelfs de elite tegenstanders/mini bosses zijn vaak een copy paste van mechanics, met hier en daar kleine variaties.

Dus meestal wals ik overal door, nog maar 1 encounter gehad op bijna 30 uren spelen waar het wat uitdagender was en dat was de Archdemon Razikale Boss Fight.

Van heel die gender/woke discussie op heel mij playthrough bijna niets van ondervonden, maar ik pak in bijna iedere conversatie de snelste uitweg. Want op den duur krijg je zoveel icoontjes om weer eens te gaan praten tegen 1 van je party members en meestal is het maar een lege doos.

Met welke class speel je? Hier warrior gestart nog maar level 14 maar damage loopt niet over hier,wel nog niks geupgraded van weapon of armor.
Denk dat ik eens iets ander zal proberen , ik ga nu meer naar de whirlwind skill.
Naar welke build ga jij?

Met welke class speel je? Hier warrior gestart nog maar level 14 maar damage loopt niet over hier,wel nog niks geupgraded van weapon of armor.
Denk dat ik eens iets ander zal proberen , ik ga nu meer naar de whirlwind skill.
Naar welke build ga jij?

Warrior - reaper.
Ik heb enkel necro skills genomen en vooral passive skills die +damage barrier doen, + stagger en + necrosis. (ook op mijn equip).

Maar zoveel mogelijk en zo snel mogelijk de caretaker upgraden in de lighthouse, zodat je ook al je equip constant kan upgraden.
En op regelmaat gaan zien bij de faction vendors of je daar ook al kan upgraden of betere stuff kopen.

Maar inderdaad, het kwam bij mij ook maar goed op gang vanaf level 20.
En ik neem altijd 1 van de members mee die de healing skill heeft, ookal heb ik ondertussen 4 potions.
Als tweede member neem ik altijd die die de betere equip heeft.

skills.jpg

Als

Laatst bewerkt:
Warrior - reaper.
Ik heb enkel necro skills genomen en vooral passive skills die +damage barrier doen, + stagger en + necrosis. (ook op mijn equip).

Maar zoveel mogelijk en zo snel mogelijk de caretaker upgraden in de lighthouse, zodat je ook al je equip constant kan upgraden.
En op regelmaat gaan zien bij de faction vendors of je daar ook al kan upgraden of betere stuff kopen.

Maar inderdaad, het kwam bij mij ook maar goed op gang vanaf level 20.

skills.jpg
Oké , merci voor de tips , zal ook eens beginnen met upgraden en mijn build respeccen.

Btw voor diegene die zeggen dat er geen bloed zichtbaar is, dat is wel zo ;)
Alleen blijft het niet liggen/plakken.

Maar ik doe heel veel takedowns, en bij iedere takedown spat het er toch even uit, maar zonder sporen erna 😂

Ik heb geen reviews gelezen en als DA fan vind ik het een leuk spel. Grafisch top in orde op de pc. Vloeiende combat, als warrior toch.
Mijn kritiek tot nu toe is wel: ik mis diepgang. Het blijft tot nu toe allemaal zeer aan de oppervlakte. Ik heb geen spijt dat ik het gekocht heb en ik amuseer me er voorlopig elke avond goed mee. Maar het voelt niet uitgediept genoeg.

Ik mis de kleine dingen, zoals meer gevolgen van mijn acties, of (als ik het mij goed herinner) het racisme naar elfen toe? Ik meen mij te herinneren in de vorige games dat elfen altijd te maken kregen met discriminatie, maar ondanks de feiten van het begin van de game, is iedereen precies happy onder elkaar? Of ik moet mij hier zwaar vergissen van fantasy wereld.

En begrijp mij nu niet verkeerd, tis niet dat ik racisme WIL in een game, maar als ik terugdenk aan de vorige games, waren die wel diepgaander qua personages en waar ze mee te maken krijgen. En was de hele wereld gewoon duisterder, nee?

Ik heb er nu ook zo'n 20 uur ingestoken en ik hou er tot dusver een dubbel gevoel aan over. Ter info: ik ben een erg trage speler (ook nightmare difficulty) dus ik zit nog redelijk vroeg in het verhaal.

Het zwakste punt van Veilguard is voor mij hoe de wereld gepresenteerd en geschreven is. En dan bedoel ik niet dialogen die slecht zijn (prosa), maar eerder het gebrek aan nuance in de wereldopbouw en hoe gehaast het verhaal aanvoelt. Het voelt erg gamified aan, bij gebrek aan een beter woord, met meer focus op spannende set pieces en actie dan contextualisering binnen de wereld. In Veilguard gaan we gewoon van A naar B zonder dat we de kans krijgen om ons echt af te vragen wat er gebeurt of waarom. Beetje zoals @Shotterke aanhaalt: het moet allemaal vooruit gaan.

Dit geldt ook voor Rook; na 20 uur weet ik nog steeds niet zeker hoe ik in deze wereld pas, behalve dat ik een agent ben om de plot vooruit te helpen. Heel anders dan in de drie vorige games, waar de hoofdpersoon goed geïntegreerd was in de spelwereld. En helaas maakt het gebrek aan keuzes, zowel in attitude als in het verhaal, het moeilijk om een duidelijke identiteit voor mijn Rook vast te stellen. Niemand kan diplomatieke Hawke verwarren met gemene Hawke, maar hier voelen alle dialoogkeuzes aan als verschillende tinten van vriendelijk.

Voorbeeld: vlak na de allereerste missie leren de elven dat er met Solas (Fen'Harel), Ghilan'nain en Elgar'nan drie van hun goden op Thedas rondlopen. Toch een vrij existentiële onthulling zou je denken maar hier wordt amper bij stilgestaan. Ook zou je denken dat veel elven, eeuwenlang onderdrukt en opgejaagd door de mensheid, zich bij hun goden zouden aansluiten omwille van traditionele-religieuze overwegingen of om simpelweg wraak te nemen. Blijkbaar niet. Wie sluit zich wel aan bij de goden? De Venatori "Make Tevinter Great Again" cult van menselijke supremacisten.

En zo zit het spel eigenlijk vol zaken die onlogisch zijn en enkel dienen om een zwart-wit verhaal te maken van de grijze, genuanceerde wereld die opgebouwd werd in de vorige games. De Antivan Crows die door Zevran werden beschreven als slavenhandelaars en kindermoordenaars zijn nu charmante vrijheidsstrijders en racisme tegen elven lijkt niet meer te bestaan. Ik heb trouwens nog niks gemerkt van de mediastorm rond woke; eigenlijk absurd dat mensen hier zoveel aandacht aan besteden terwijl er inhoudelijk zoveel andere en belangrijkere zaken mis zijn met het spel.

Nu klink ik misschien erg negatief maar er is ook veel goeds te vinden in Veilguard. De lore onthullingen zelf zijn fascinerend en het verhaal is ook intrigerend, de companions maken een twijfelachtige eerste indruk maar groeien wel over tijd en de combat is een enorme verbetering t.o.v. Inquisition met erg veel keuzemogelijkheden om verschillende builds te maken. Exploratie van levels is ook erg leuk met hier en daar wat puzzels en side quests die extra context geven.

Terug
Bovenaan