Documentatie elektriciteit (AREI vanaf 6/2020)

Eendraadsschema

Active member
Ik heb online een map gedeeld met documentatie in van keurings instanties en het AREI boek 1.

Heb dit gemaakt voor mensen die zelf hun elektriciteit willen leggen en niet vertrouwd zijn met de regels rond het AREI.

Er staat nuttige informatie in voor een leek.

Link

Als er zich nog elektriciens zich geroepen voelen om in deze map ook nuttige informatie in te delen wil ik jullie wel toevoegen om deze map mee te bewerken.

Heb er ook nog andere documentatie bij geplaatst.

zoals:
  • Catalogi van Niko
  • Catalogi van Legrand/Bticino
  • Catalogus van Eltako
  • Catalogi van verschillende verlichtings merken
  • Catalogi van Helia
 
Op uw eendraadschema ontbreken volgende zaken :

-plaatsingswijze kabels
-types kabel klopt niet,het is niet flex maar VOB in flex
-uitvoerder met alle gegevens
-keuraddres
-ondertekend door uitvoerder en eigenaar
-Uw dsi zijn wss van het type A,moet erbij staan
-uitschakelcurce van uw automaten
-op welke L(ijn) uw monofasige automaten zijn aangesloten
-waarde hoofdbeveiliging teller
-EAN code (moet niet persee op attest maar moet wel gekend zijn)


 
Toestellen zitten normaal ook achter een stopcontact of aftakdoos, deze mis ik ook op het eendraadsschema.
Nu we het toch over het eendraadschema hebben, ik heb hier een vraagje over want ben ook net begonnen met tekenen.

Wij hebben dus onze hoofddifferentieel (4p 300mA) in kast 1 zitten, in die kast heb ik 3 automaten die elk een kast beveiligen:

Kring C met 4p 32A: voor de woning
Kring D met 4p 32A: Gaat naar de kast in de garage
Kring E met 4p 32A: Gaat naar de kast op de eerst verdieping.

Hoe teken ik deze kasten best ? Heb het nu zo gedaan, dus automaat C na de hoofddiferentieel, maar geen idee of dit correct is ?



BTW, Mijn hoofddifferentieel heeft ook een symbool gekregen (A). Is dit de normale gang van zaken of nummer je deze niet ? Indien ik deze invul (in trikker) komt deze niet zichtbaar in het eendraadsschema, daarom ook het vermoeden dat dit niet gebruikelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Op uw eendraadschema ontbreken volgende zaken :

-plaatsingswijze kabels
-types kabel klopt niet,het is niet flex maar VOB in flex
-uitvoerder met alle gegevens
-keuraddres
-ondertekend door uitvoerder en eigenaar
-Uw dsi zijn wss van het type A,moet erbij staan
-uitschakelcurce van uw automaten
-op welke L(ijn) uw monofasige automaten zijn aangesloten
-waarde hoofdbeveiliging teller
-EAN code (moet niet persee op attest maar moet wel gekend zijn)


Dat eendraadschema is gewoon een voorbeeld voor een PV installatie met een remautomaat.
 
Dat eendraadschema is gewoon een voorbeeld voor een PV installatie met een remautomaat.
Ja en? Ik zeg gewoon wat er op ontbreekt... Is het geen waar mss wat ik aanduid dat ontbreekt en/of foutief is?? En als het enkel schema is van uw pv dan is het nog minder in orde. Dan mag je enkel de te keuren kringen opnemen // en ivm met uw pv ontbreekt nog
-omvormer : type & vermogen en SN
Panelen : type / aantal / vermogen per paneel + totaal + Sn.

Als je een topic aanbied met wat er wel en niet verplicht is maak dan dat het klopt.
 
Ja en? Ik zeg gewoon wat er op ontbreekt... Is het geen waar mss wat ik aanduid dat ontbreekt en/of foutief is?? En als het enkel schema is van uw pv dan is het nog minder in orde. Dan mag je enkel de te keuren kringen opnemen // en ivm met uw pv ontbreekt nog
-omvormer : type & vermogen en SN
Panelen : type / aantal / vermogen per paneel + totaal + Sn.

Als je een topic aanbied met wat er wel en niet verplicht is maak dan dat het klopt.
Dit is gewoon voor aan te duiden hoe je u remautomaat moet plaatsen en hoe zwaar dat die moet zijn voor de rest moet je daar niet naar kijken want weet dat er dingen op ontbreken.
 
Toestellen zitten normaal ook achter een stopcontact of aftakdoos, deze mis ik ook op het eendraadsschema.
Nu we het toch over het eendraadschema hebben, ik heb hier een vraagje over want ben ook net begonnen met tekenen.

Wij hebben dus onze hoofddifferentieel (4p 300mA) in kast 1 zitten, in die kast heb ik 3 automaten die elk een kast beveiligen:

Kring C met 4p 32A: voor de woning
Kring D met 4p 32A: Gaat naar de kast in de garage
Kring E met 4p 32A: Gaat naar de kast op de eerst verdieping.

Hoe teken ik deze kasten best ? Heb het nu zo gedaan, dus automaat C na de hoofddiferentieel, maar geen idee of dit correct is ?



BTW, Mijn hoofddifferentieel heeft ook een symbool gekregen (A). Is dit de normale gang van zaken of nummer je deze niet ? Indien ik deze invul (in trikker) komt deze niet zichtbaar in het eendraadsschema, daarom ook het vermoeden dat dit niet gebruikelijk is.
Je tekent voor de kast met hoofddiff en 3 hoofdzekeringen een apart schema, los van al de rest.
Daarna voor elke kast ook nog eens een apart schema.
Wel goed vermelden van waar de voeding komt (op de aparte schema's).

Diff nummeren doe je zo:

'Naam Kring' invullen en 'nummeren verliesstroomschakelaar' op JA

Ik noem deze meestal D300 en D30 aangezien ik graag heb dat de automaten vanaf A beginnen.

Ah ja, plaatsing leiding moet er ook nog bij.
 
Je tekent voor de kast met hoofddiff en 3 hoofdzekeringen een apart schema, los van al de rest.
Daarna voor elke kast ook nog eens een apart schema.
Wel goed vermelden van waar de voeding komt (op de aparte schema's).

Diff nummeren doe je zo:

'Naam Kring' invullen en 'nummeren verliesstroomschakelaar' op JA

Ik noem deze meestal D300 en D30 aangezien ik graag heb dat de automaten vanaf A beginnen.

Ah ja, plaatsing leiding moet er ook nog bij.
Ik zal even een foto erbij halen, dat is duidelijker.


A is de hoofddifferentieel, B omvormer zonnepanelen, C de hoofdzekering voor deze kast, D gaat naar de kast garage, en E naar de kast bovenverdieping. Je zou dan deze allemaal in 1 kast plaatsen, en dan voor C, D en E afzonderlijke kasten tekenen, ook al zit C in deze zelfde kast ?

ps Even niet op bekabeling A letten :)
 
Je tekent voor de kast met hoofddiff en 3 hoofdzekeringen een apart schema, los van al de rest.
Daarna voor elke kast ook nog eens een apart schema.
Wel goed vermelden van waar de voeding komt (op de aparte schema's).

Diff nummeren doe je zo:

'Naam Kring' invullen en 'nummeren verliesstroomschakelaar' op JA

Ik noem deze meestal D300 en D30 aangezien ik graag heb dat de automaten vanaf A beginnen.

Ah ja, plaatsing leiding moet er ook nog bij.

Heb je raad even gevolgd, je bedoelt dus op deze manier ?


Ik ga me trouwens ook een labelaar halen en mijn automaten en differentieel anders benoemen.
 
Heb je raad even gevolgd, je bedoelt dus op deze manier ?

Aha, ik had begrepen dat er in deze kast enkel vertrekken zaten naar de 3 borden (dus C, D en E).
Aangezien bord benedenverdieping in dezelfde kast zit mag de rest van het schema gewoon erbij.

Voor kringen D en E dan wel een apart schema voorzien aangezien dat andere borden zijn.

Vergeet ook niet je afdekkapjes op het einde van je kamgeleider. Dit zou een opmerking kunnen zijn bij de keuring wegens directe aanraking.
 
Aha, ik had begrepen dat er in deze kast enkel vertrekken zaten naar de 3 borden (dus C, D en E).
Aangezien bord benedenverdieping in dezelfde kast zit mag de rest van het schema gewoon erbij.

Voor kringen D en E dan wel een apart schema voorzien aangezien dat andere borden zijn.

Vergeet ook niet je afdekkapjes op het einde van je kamgeleider. Dit zou een opmerking kunnen zijn bij de keuring wegens directe aanraking.
Got it, thx. Kast 1 zit idd alles in.
Waar plaats ik de automaat van Kast 1 dan op het eendraadsschema, vlak na de hoofddiferentieel ? Dus aan de onderkant dan van kast 1 ?

En merci voor de tip ivm afdekplaatjes.
 
Got it, thx. Kast 1 zit idd alles in.
Waar plaats ik de automaat van Kast 1 dan op het eendraadsschema, vlak na de hoofddiferentieel ? Dus aan de onderkant dan van kast 1 ?

En merci voor de tip ivm afdekplaatjes.
Achter "C" begin je eigenlijk met het schema te tekenen van kast 1. Dus waar nu de tekst 'Naar bord 1 benedenverdieping' staat.
Daar teken je best een symbool van verdeelbord achter, en dan kan je beginnen met alle kringen.
 
Achter "C" begin je eigenlijk met het schema te tekenen van kast 1. Dus waar nu de tekst 'Naar bord 1 benedenverdieping' staat.
Daar teken je best een symbool van verdeelbord achter, en dan kan je beginnen met alle kringen.


Op deze manier dan ? Zal de automaten dan mss best herlabelen naar 1, 2 en 3, dan kan ik de F bijvoorbeeld starten met A.
En ook eens zien wat ik met het label van de zonnepanelen doe (B) want die zit op dezelfde geleider dan 1, 2, 3 en de hoofddiferentieel. Kan ik deze hier behouden of ze ik die ook naast F,G en H ?
 

Op deze manier dan ? Zal de automaten dan mss best herlabelen naar 1, 2 en 3, dan kan ik de F bijvoorbeeld starten met A.
En ook eens zien wat ik met het label van de zonnepanelen doe (B) want die zit op dezelfde geleider dan 1, 2, 3 en de hoofddiferentieel. Kan ik deze hier behouden of ze ik die ook naast F,G en H ?
Wat je kan doen is het volgende:
Ipv. 1, 2 en 3 te gebruiken Q1, Q2 en Q3.
Dan kan je de automaten na hoofdzekering Q1 benoemen als volgt: Q1.1, Q1.2, ...
Zo benoem ik mijn industriële borden meestal aangezien ik daar met meerdere differentieels zit die ik dan benoem als Q1, Q2, Q3 ,...

Het label van zonnepanelen kan je eventueel "PV" noemen? Dan is het meteen duidelijk waarover het gaat.
Als deze mee achter de D300 staat, kan deze gewoon blijven staan op het schema
 
Wat je kan doen is het volgende:
Ipv. 1, 2 en 3 te gebruiken Q1, Q2 en Q3.
Dan kan je de automaten na hoofdzekering Q1 benoemen als volgt: Q1.1, Q1.2, ...
Zo benoem ik mijn industriële borden meestal aangezien ik daar met meerdere differentieels zit die ik dan benoem als Q1, Q2, Q3 ,...

Het label van zonnepanelen kan je eventueel "PV" noemen? Dan is het meteen duidelijk waarover het gaat.
Als deze mee achter de D300 staat, kan deze gewoon blijven staan op het schema
Top :) De zonnepanelen staan op automaat B als je op de foto kijkt, dus uiterst links, op dezelfde kamgeleider dan de hoofddifferentieel (A), maar links ervan.
 
Top :) De zonnepanelen staan op automaat B als je op de foto kijkt, dus uiterst links, op dezelfde kamgeleider dan de hoofddifferentieel (A), maar links ervan.
Ah inderdaad.
Dat is wel bizar, hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Afgezaagd tussen L2 en L3 dan? Zodat de B op L3 en N zit?
Want dat is een kamgeleider voor 3F+N :biglaugh:
 
Terug
Bovenaan