Diy Server/nas

• Onderwerp starter Onderwerp starter vow
  • Startdatum Startdatum
Zit 2x 5tb in, voor mijn toepassing op dit moment ruim genoeg. Foto’s + documenten pakt niet zo veel ruimte in, camera wordt automatisch gedeletet na een periode, media ben ik ook niet zo’n hoarder. Hangt af van je gebruik natuurlijk.

Edit: alleen spijt dat ik in het begin geen raid ingesteld heb, schijven nemen dus niet automatisch van elkaar over als er een uitvalt. Op zich niet erg want er wordt wel gebackupt naar elkaar, maar als een schijf uitvalt ga ik wat meer werk hebben nu.

Heb de ugreen dxp 4800.
Zitten ondertussen 3 harde schijven van 16 tb in. Bij het bijvoegen van de harde schijven heb ik die de transfer laten maken naar RAID. Duurde wel eventjes. Maar het ugreen OS maakte dat gewoon mogelijk. En voor mij voldeed dat aan mijn behoeften. Zag niet echt meerwaarde aan installatie uraid of een andere open source oplossing.
Nog gekocht voordat de prijzen zot gingen... zie ook hier : https://www.beyondgaming.be/threads/systeem-voor-plex-nuc.34310/

Op dit moment is er een aanbieding lopende bij hen, dus bij ugreen dus wel iets van korting. Je moet gewoon even kijken wat je effectief wil en wenst. Maar de prijzen zijn wel wat duurder geworden...
Al valt het voor deze nog wel mee : https://nas-eu.ugreen.com/products/ugreen-nasync-dxp4800-gt-4-bay-nas-storage
Deze is maar 60€ meer dan hetgeen ik destijds voor de mijne betaald heb.
Maar lijkt wel niet ideaal te zijn voor videocontent op het eerste zicht.

Gisteren wel even een UPS gekocht omdat mijn NAS al een paar keer een vroegtijdige stopzetting gekregen heeft wat niet ideaal is voor de schijven. En met de kost van de schijven en dergelijke van tegenwoordig... word ik niet happy indien die vroegtijdig dood gaan...

Unraid in een jonsbo case. Heb hier een unraid box met 64gb ram , 120 tb storage, 2tb ssd cache en i5 13600k. Kan een 15 tal gelijktijdige 4k transcodes aan van 100GB blu ray remuxes met tone mapping.

Unraid is echt een must imho. Het grootste stroomverbruik komt van uw schijven en in een unraid array slapen 90% van uw disks. Ik zie zelden meer dan 1 disk actief en ik upload een 3tb per maand.

Wss seed je ook torrents met dat ding en dan slapen uw schijven op synology sowieso nooit. Op een synology nas moeten die allemaal upspinnen vanaf het minste beetje activiteit in uw ARR stack of torrent client.

Mijn ds418play met shitty celeron verbruikte meer stroom met 4 disks dan mijn unraid box met 3x zoveel disks cpu die 20 keer sneller is. En voor iets dat 24/7 draait is dat echt een honderd euro per jaar die je bespaart…

Synology is tegenwoordig overpriced rommel voor wat je krijgt. Ze zijn als bedrijf ook zo anti consumer als maar kan zijn met hun vendor locks van tegenwoordig. Grote fan vroeger maar dat is echt gedaan nu er gewoon betere alternatieven zijn. Software ecosysteem is leuk , maar dat is ook niets speciaal meer, unraid is beter. Same for SHR, unraid array is gewoon beter…

Van ugreen al wat goeds gehoord maar ik ben sceptisch over Chinese besturingssystemen draaien :p , ook mist het weer de leuke features die unraid heeft ifv energiebesparing en disks mixen van verschillende groottes.

Laatst bewerkt:
Ze zijn als bedrijf ook zo anti consumer als maar kan zijn met hun vendor locks van tegenwoordig.
Daar zijn ze al van afgestapt. Met 1 van de toenmalige updates hebben ze die HDD vendor lock uitgeschakeld.

Heb al jaren een DS418 en ben daar nog altijd heel content van. Heb ook geen grootse verwachtingen van die NAS. Doet waar ik die voor gekocht heb. Plus de UI is gemakkelijk, Android apps zijn ook echt een zaligheid.

Zo gigantisch veel verbruikt zo'n NAS niet echt. De mijne toch niet alleszins. 5-10W per schijf en 30W voor de NAS. Max ±70W. Mijn PC verbruikt een pak meer.

Als je natuurlijk de mogelijkheid hebt om een deftig systeem zelf samen te stellen en zelf er wat mee wilt prutsen e.d. is zelfbouw uiteraard wel beter.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan