Discriminatie in Aalter - De Crem stapt uit de CD&V

De man heeft wel een punt, maar of hij nog een succesvolle doorstart gaat kunnen maken betwijfel ik.
Welk punt heeft hij? Dat CD&V Christelijk Vlaams is? Want daarmee kom je overal van de centrumpartij die CD&V ook evenzeer altijd geweest is, tot bij AVV-KVV en de IJzerwake. En hoewel de CD&V misschien wel in naam daarbij zou kunnen passen, in ieder geval niet qua inhoud of beleid. Op geen enkel moment in de geschiedenis.

Het is al een tijd warm onder de voeten van De Crem en gezien de uitkomst van de audit door Vlaanderen heeft hij de eer aan zichzelf gehouden. Naar mijn mening is het helemaal niet ok wat daar gebeurd is. Maar langs de andere kant stel ik mij wel de vraag of dat probleem exclusief bij De Crem ligt. Kan een burgemeester effectief op eigen houtje zulk beleid uitstippelen of hebben daar meerdere mensen boter op het hoofd. Ook stel ik mij de vraag of deze ganse heisa niet koren op de molen is van extreem rechts. Ergens is het een mes dat aan 2 kanten snijdt, discriminatie is niet ok maar ook kan ik wel begrip opbrengen voor mensen die angstig kijken naar hoe veel gemeenten op korte tijd "vervreemden", zeker als je ziet hoeveel kritiek er wel niet is op ons migratiebeleid en hoe groot de kloof wel niet aan het worden is tussen pro en anti migranten. Hoe kijken de bewoners van Aalter naar dit ganse verhaal? Ik vind de reactie van bvb groen wel helemaal overdreven, dat er excuses moeten komen kan ik enkel akkoord mee gaan maar dat er ook compensaties zouden moeten volgen is in mijn ogen gewoon afglijden naar Amerikaanse toestanden.
Als je het als theoretisch en globaal issue bekijkt, is het misschien gek om te spreken over compensaties. Maar het gaat om individuen die persoonlijk benadeeld zijn door het racistische beleid van de burgemeester. In de toeslagenaffaire wordt ook een terugbetaling voorzien voor de gedupeerden, en waarom ook niet? Als jij kunt aantonen dat een bedrijf je onterecht heeft behandeld, kun je compensatie krijgen. Dan moet dat in dit geval toch ook?

Zou dat ook niet deels zijn omdat burgemeesters/schepencolleges die hun zin doen schering en inslag zijn?

Hier in de buurt heeft een middelgrote gemeente een legislatie lang een burgemeester gehad die de gemeente eigenlijk behandelde als zijn persoonlijke winstkoe (zeer omstreden bouwprojecten die plots goedgekeurd werden, persoonlijke vrienden die bouwregels mochten overtreden bij hun nieuwbouw, tal van events die georganiseerd werden door bedrijven waar hij bij in zat terwijl events waarbij hij niets in de pap te brokken had bijna steevast geweigerd werden, ...). Die is er nu uit gestemd omdat het echt TE gortig werd, maar ik kan me voorstellen dat dat geen uitzondering is.

Volgens mij kan het zijn dat "de politiek" dat potje liever gedekt houdt.
Dat is goed mogelijk, ik denk dat iedereen zo wel voorbeelden kent. Mijn gemeente zat ook in die Pano-reportage rond verstrengeling van gemeenteraad en immobiliën, met raadsleden die gewoon "on the side" ook appartementsgebouwen bouwden en verkochten. Ook allerhande inmenging bij "onafhankelijke" aanwervingsprocedures lijkt me niet zo zeldzaam.

CD&V heeft weinig moeite om De Crem te laten vallen omdat het ook geen groot boegbeeld meer is, ik vermoed dat ze verder vooral hopen dat het allemaal snel overwaait.

Binnen een gemeente hangt er veel af hoe politiek en de ambtenaren tegenover mekaar staan. Er zijn gemeenten waar de politici vooral de touwtjes in handen willen hebben en alles bepalend zijn er zijn gemeenten waar de politici de ambtenaren hun ding laten doen.

Normaal gezien hebt ge een algemeen directeur binnen een gemeente die aan de politiek moet uitleggen dat hetgeen ze willen, niet wettelijk is. Maar als die kan natuurlijk ontslaan worden door de raad.

De man heeft wel een punt, maar of hij nog een succesvolle doorstart gaat kunnen maken betwijfel ik.

De NV-A die gaan hem toch ook niet willen als er sprake van discriminatie is zou ik denken.

Als je problemen hebt met immigratie of buitenlanders in uw gemeente dan zou je op een correcte manier moeten zoeken naar een oplossing en niet die mensen buiten pesten. Op zich is het wel niet slecht dat ze controles doen of mensen er wel degelijk wonen (en tegen huisjesmelkerij), maar het zou dan wel geen maanden of langer mogen duren.

Even ter mijner verduidelijking, er wordt altijd gesproken van “Belgen” en“niet-Belgen”. Vallen onder de niet-Belgen dan ook Ásgeir Sigurðsson, Mario Rossi, Hanz-Peter Hoffmann of Aleksandra Bliskanov?

De NV-A die gaan hem toch ook niet willen als er sprake van discriminatie is zou ik denken.

Als je problemen hebt met immigratie of buitenlanders in uw gemeente dan zou je op een correcte manier moeten zoeken naar een oplossing en niet die mensen buiten pesten. Op zich is het wel niet slecht dat ze controles doen of mensen er wel degelijk wonen (en tegen huisjesmelkerij), maar het zou dan wel geen maanden of langer mogen duren.
Waarom zou De Crem uberhaupt een nieuwe partij nodig hebben? Hij was toch al gestopt nationaal... áls hij volgende verkiezingen nog lokaal wil opkomen kan hij dat toch perfect doen als partij van de (ex-)burgemeester?

Ik kan mij alleszins niet voorstellen dat N-VA zich hieraan gaat verbranden... voor iemand die nationaal is uitgespeeld dan nog. Zowel De Wever als Van Peel zullen wel slim genoeg zijn zou ik denken.

Even ter mijner verduidelijking, er wordt altijd gesproken van “Belgen” en“niet-Belgen”. Vallen onder de niet-Belgen dan ook Ásgeir Sigurðsson, Mario Rossi, Hanz-Peter Hoffmann of Aleksandra Bliskanov?
Wat maakt dat precies uit?

Edit: Ter verduidelijking, omdat het precies gezien wordt als iets abstracts of theoretisch... de hele Pano-reportage kun je nog herbekijken: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/pano/2025-vj-/pano-s2025-vj-a1/?ndl=true

Er zitten drie mannen in, een Roemeen, een Turk en Ruslan Kakharsayev (van wie de nationaliteit niet vermeldt wordt volgens mij, maar die hier al van z'n 12de woont).

Rechtstreekse citaten:
- Er moesten lijsten bijgehouden met namen van de niet-Belgen, doorgeven worden of ze OCMW-steun kregen, Belgische leefloners maakten niet uit. Die lijst werd gebruikt om te kijken wie domicilie kreeg en wie een "verstrengde controle" kreeg.
- "Een aantal keer werd de maatschappelijk assistent gevraagd negatief advies te geven, zodat die cliënt de steun of het leefloon geweigerd werd op het Bijzonder Comité. Uitbetaling van leefloon geblokkeerd op vraag van burgemeester. Tegemoetkoming in de huur mocht niet betaald worden, ook al hadden die mensen daar recht op."

Dan vind ik het redelijk normaal dat Aalter alsnog die tegemoetkomingen moet uitbetalen, en een schadevergoeding moet betalen voor de mensen die soms een jaar aan het lijntje werden gehouden. Puur racisme. Hoe Aalter dat dan gaat verhalen op De Crem zelf, zien ze zelf maar.

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch ook wat te gemakkelijk om de verantwoordelijkheid, zowel politiek als juridisch, nu enkel op De Crem te gaan verhalen. Een burgemeester is wel eindverantwoordelijke, maar geen dictator. Dat hele schepencollege is medeverantwoordelijk.

Kijk eens aan her en der wordt er dan toch voorzichtig aangetikt waar dit echt over gaat. Burgemeesters voelen aan dat inwoners beducht zijn voor de invoer van grootstedelijke problemen door een verhoogde influx van migranten.

aanpak De Crem zet lokaal migratie-vraagstuk opnieuw op agenda​

De burgemeesters geven aan dat ook hun inwoners in kleine, meer landelijke gemeenten, wakker liggen van migratie en de gevolgen daarvan.
"De mensen zijn bezorgd, ik word daar vaak op aangesproken", zegt De Ceuninck. "Dat zal bij Pieter ongetwijfeld ook het geval geweest zijn. Hij heeft dat dan willen omzetten in lokaal beleid en daar een instrument voor gebruikt dat daar niet voor diende. Dat is duidelijk fout."

We moeten onder ogen zien hoe de mensen denken over migratie en hoe wij daar een antwoord op kunnen bieden, als partij en als lokaal bestuur
Lieven Huys, burgemeester Wingene CD&V
Ook de andere burgemeesters keuren de methode-De Crem af. "Maar we moeten beseffen hoe de mensen denken over migratie en hoe wij daar een antwoord op kunnen bieden, als partij en als lokaal bestuur", zegt Huys. "De Crem heeft zelf een oplossing proberen vinden, misschien niet de juiste, maar onbewust is dit wel een duidelijk signaal"

Kijk eens aan her en der wordt er dan toch voorzichtig aangetikt waar dit echt over gaat. Burgemeesters voelen aan dat inwoners beducht zijn voor de invoer van grootstedelijke problemen door een verhoogde influx van migranten.

Op de agenda zetten, oké. Beleid uitdenken, oké.

Actief en stiekem racistisch beleid voeren en daarmee zowat elke discriminatiewet te overtreden door de zwaksten nog dieper te duwen? Niet oke.

En uiteraard hoop ik dat ‘De Crem’ hier metonymisch wordt gebruikt voor het hele bestuur.

Komt De Crem toevallig op in Antwerpen en kan je er dan op stemmen? Ik vraag het voor een vriend.

Aangetikt om dan volledig genegeerd te worden door de nationale politiek om binnen 2 jaar terug zo'n verhaal te horen.
Laten we niet flauw doen. De Pano reportage bevestigde, zonder het waarschijnlijk zelf te beseffen, de vooroordelen die ze willen aanklagen.
We hebben de getrouwde gezinsherenigde Noord-Afrikaanse bruid, 1 of ander man waarvoor je een tolk nodig hebt, Franstalige Kameroener, Roemeen die enkel Engels spreekt. Om het compleet te maken de geïntegreerde Portugese kapper die enkel Engels praat en die veel van dergelijke verhalen hoort van zijn klanten.

Als je daarentegen kijkt naar de andere groep. De Palestijn(?) die Nederlands praat. Een Rus en Turk die samen meer Belg zijn dan heel Brussel samen. Bij een degelijk migratiebeleid hadden zij nooit deze problemen gehad. Nu betalen zij de prijs.

Dit is echt geen free palestine topic waar links en rechts samenvloeien.
Dit is een verkiezingstopic die al jaren scoort.

Op de agenda zetten, oké. Beleid uitdenken, oké.

Actief en stiekem racistisch beleid voeren en daarmee zowat elke discriminatiewet te overtreden door de zwaksten nog dieper te duwen? Niet oke.

En uiteraard hoop ik dat ‘De Crem’ hier metonymisch wordt gebruikt voor het hele bestuur.

Dat is ook wat men zegt natuurlijk.
De uitwerking is totaal fout. Maar de problematiek is wel aanwezig en de mensen, waarvan de politiek de vertegenwoordiging is, vragen naar concrete oplossing en willen gerust gesteld worden. Dus dat men daar aan tegemoet komt lijkt me ergens ook maar normaal.

Dat migratie en de bijhorende problemen geen thema voor CD&V zou zijn daar ben ik niet mee akkoord. De noodkreten komen wel degelijk van mensen die christen democraten zijn. Mensen die door migratie de angst voelen dat hun gemeente in sneltempo zal afglijden. CD&V zou net meer het hoofd moeten bieden aan deze bezorgdheid, aangezien dit een reeële problematiek is.
Maar iedereen knijpt zijn billen dicht omdat “racisme en discriminatie” bij velen al als een getrokken mes klaarstaat.

Terug
Bovenaan