Digitale meter: heb je enkelvoudig of 2voudig tarief? en waarom.

welke?

• Enkelvoudig

Stemmen: 15 50,0%
  • Dag en nacht tarief

Stemmen: 15 50,0%

• Totaal aantal stemmers
    30

TRUMP

Active member
Naar aanleiding van de andere thread , of je al digitale meter hebt...
De vraag voor degenen die al een digitale meter hebben: Koos je voor Enkelvoudig of 2voudig tarief, en waarom?

Zelf nog geen digitale meter, maar die kan elk moment komen.
En ik weet nog niet goed wat ik dan zal kiezen.
We hebben wel zonnepanelen, maar verbruiken toch vooral electriciteit VOOR de nacht tarief uren (van 22.00 tot 07.00),
tijdens de dag tarief uren dus,
dusja: vermoedelijk gaan we voor een enkelvoudig tarief gaan.

Laatst bewerkt:
Tweevoudig, maar ga overschakelen op enkelvoudig.

Reden: meeste verbruik zit tijdens daltarief. Maar ik merk dat we ook wel productie verloren laten gaan omdat we verbruik naar de daluren verschuiven.
Dag zoals vandaag: 300-400 W productie. Maar we zetten de boiler (1800W) niet op omdat het goedkoper uitkomt om die dan op nachttarief te laten opladen. Zou echter goedkoper uitkomen als we op enkelvoudig tarief zitten en die toch gewoon overdag laten opladen, gebruikmakend van de weinige productie waarvoor we nu peanuts injectievergoeding krijgen.

Ik zou daar een hele analyse van kunnen doen om te zien wat nu het goedkoopste uitkomt, maar ik weet dat het op jaarbasis maximum een tiental euro verschil zal zijn. Echter is het ook gewoon veel makkelijker om te gaan optimaliseren (en de optimalisatie aan uw vrouw uitgelegd krijgen, die wel wat moeite wil doen maar ook weer niet constant met mentale flow charts wil zitten werken, wat ik eigenlijk wel doe... beroepsmisvorming) aangezien de regel dan gewoon wordt: zo veel mogelijk overdag, ongeacht het weer en of het nu week of weekend is. De enige resterende flankerende regel is dan: als het vandaag bewolkt is en morgen zonnig, en je kan het uitstellen, laat de wasmachine dan morgen draaien.

Enkelvoudig. Sinds zonnepanelen overgeschakeld van dag/nacht. Na de digitale meter heb ik daar eens een hele analyse over gemaakt en terug overschakelen had geen zin.

Sinds het begin (2020 ergens) enkelvoudig.
Reden is omwille van de simplicity, dat ze dag/nacht toch gingen afschaffen langs nettarieven/heffingen kant, en dat we zonnepanelen gingen hebben.
We zetten dus doorgaans de grote verbruikers overdag op, en hopen dan dat de zon iets meehelpt.

Eigenlijk wat parabellum hierboven neerpent. Behalve dat ik niet echt mentaal flowcharts wil gaan uitdenken, zelfs niet voor mezelf.
Ik ben al heel blij dat ik mijn wederhelft kan overtuigen op de verbruikspieken te letten.

Bij mij zijn ze die digitale meter blindelings komen installeren.Hoe zie ik dat ik een enkelvoudig of 2voudig tarief heb?
Appartement en geen zonnepanelen of eender wat.

Dag/nacht. Al altijd gehad, en is voordeliger wegens veel groter verbruik 's nachts door opladen auto. Al is het nog eens tijd om de VTest te doen hier.
Overigens geen zonnepanelen.

Enkelvoudig. Sinds zonnepanelen overgeschakeld van dag/nacht. Na de digitale meter heb ik daar eens een hele analyse over gemaakt en terug overschakelen had geen zin.
Misschien wat context, wij leven niet op de elektriciteitsmeter, wij willen verbruiken wanneer het ons uitkomt en niet zitten wachten tot het goedkoper is. Uiteindelijk is de energiecompontent amper 40% van de factuur en is die andere 60% vaste kost. Ik heb dat eens allemaal uitgerekend en dat was belachelijk. Want de enige (groot)verbruikers die je wat kan managen naar de daluren zijn droogkast/wasmachine. Veel moeite voor amper winst.

Het enigste wat ik echt in het achterhoofd hou is een dynamisch contract. Aangezien ik een EV heb kan uitsluitend 's nachts opladen wel een groot voordeel halen, maar de prijzen zijn op andere momenten dan wel heel duur. Op dit moment laad ik niet heel veel op thuis en het wordt ook al terugbetaald.

Laatst bewerkt:
Welkom terug :p

Hier enkelvoudig sinds zonnepanelen en digitale meter. Het verschil (uitgerekend met de V-test) was verwaarloosbaar per jaar en hing vooral af van welke aannames ik deed. Je kan je verbruik ook eens in de V-test steken en zien wat het verschil zou zijn.

en het wordt ook al terugbetaald.

Maar toch niet aan JOUW tarief maar ergens een afgesproken forfait (bvb CREG tarieven). Dan maakt het juist wel verschil.
Ik had eerst ook die redeneerfout toen ik Engie Drive overwoog (daltarief nog goedkoper, piektarief nog duurder). Ik dacht eerst: jamaar, mijn eigen verbruik (zonder EV) wordt dan nog duurder dan het was, en het is vooral mijn wagen opladen dat goedkoper wordt. Maar dat doet eigenlijk niets terzake, want het is wel ook ik die mijn verbruik van mijn EV betaal via mijn elektriciteitscontract, en wat terugbetaald wordt is gewoon totaal onafhankelijk van hoeveel het mij kost. Dus ja, mijn niet-EV verbruik zal wel duurder uitvallen, maar mijn EV goedkoper terwijl ik er wel evenveel voor terugbetaald wordt door mijn werkgever. Dus netto komt het wel goedkoper uit.

EDIT: uiteraard hang het natuurlijk ook af van hoe vaak je laadt (jij had al aangegeven niet veel thuis te laden). In mijn geval is 75% van mijn dalverbruik het laden van mijn EV, en dalverbruik is daardoor ook 2x a 3x zoveel als piekverbruik

Maar toch niet aan JOUW tarief maar ergens een afgesproken forfait (bvb CREG tarieven). Dan maakt het juist wel verschil.
Ik had eerst ook die redeneerfout toen ik Engie Drive overwoog (daltarief nog goedkoper, piektarief nog duurder). Ik dacht eerst: jamaar, mijn eigen verbruik (zonder EV) wordt dan nog duurder dan het was, en het is vooral mijn wagen opladen dat goedkoper wordt. Maar dat doet eigenlijk niets terzake, want het is wel ook ik die mijn verbruik van mijn EV betaal via mijn elektriciteitscontract, en wat terugbetaald wordt is gewoon totaal onafhankelijk van hoeveel het mij kost. Dus ja, mijn niet-EV verbruik zal wel duurder uitvallen, maar mijn EV goedkoper terwijl ik er wel evenveel voor terugbetaald wordt door mijn werkgever. Dus netto komt het wel goedkoper uit.

EDIT: uiteraard hang het natuurlijk ook af van hoe vaak je laadt (jij had al aangegeven niet veel thuis te laden). In mijn geval is 75% van mijn dalverbruik het laden van mijn EV, en dalverbruik is daardoor ook 2x a 3x zoveel als piekverbruik
Uiteraard komt het netto goedkoper uit.

Uiteindelijk zet een EV ander verbruik maar in schril contrast he, zeker als je vaak moet laden. Dus je kan best je keuze daar rond maken.

Kan je dat makkelijk aanpassen? Ze komen hier donderdag voor de digitale meter, wist zelf niet dat ik moest kiezen? :p

Terug
Bovenaan