De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik blijf erbij dat het frame scheef trekt wanneer je uitduwt met rechts.
Het frame zal op een gegeven moment inderdaad scheef trekken of vervormen. Een frame hoort net niet volledig rigide te zijn, anders is het comfort ook niet top.

En uw derailleur afstellen staat in de manual. Als hij niet 100% loopt dan is dit snel gepiept natuurlijk.
Dat is wel een beetje met canyon zo. Men verwacht wel dat je een beetje zelf kan knutselen aan uw fiets. Dat maakt ook dat de prijs wat lager kan.

Jammer dat je toch moet retourneren. Zeker omdat je er graag op rijdt.
En het geen garantie is dat een fiets van een fietsenmaker beter zal zijn.

Dat gezegd zijnde, een fiets hoort geen lawaai te maken. Als je een nieuwe fiets hebt en die tikt ergens kom je inderdaad zot, zeker als je zelf alles geprobeerd hebt en zelfs bij 2 FM bent langsgeweest.

Ik hoorde gisteren Stijn Steels bezig over de Epic Ride Weather app. Iemand ervaring mee?
In mijn ervaring is mywindsock beter, duidelijker, diepgaander en accurater.
Heb ERW enkele keren gebruikt maar kan mij niet overhalen.

Maar test het gerust zelf eens samen met mywindsock.

Mijn m8100 derailleur van mijn scalpel zit vol prut en komt niet meer op spanning.
Dit heb ik ook gehad met mijn m8000 derailleur van mijn canyon.

Die heb ik toen open gevezen en uitgekuist en die heeft nog lang dienst gedaan. De clutch deed het wel niet meer. Het probleem is dat ik over twee weken naar Italië vertrek. Geen zin om daar met mechanische pech te zitten. Aan't twijfelen om gewoon een nieuwe te kopen en deze dan te houden voor als ik ooit mijn Canyon ombouw naar 1x12...

Zucht

Mijn m8100 derailleur van mijn scalpel zit vol prut en komt niet meer op spanning.
Dit heb ik ook gehad met mijn m8000 derailleur van mijn canyon.

Die heb ik toen open gevezen en uitgekuist en die heeft nog lang dienst gedaan. De clutch deed het wel niet meer. Het probleem is dat ik over twee weken naar Italië vertrek. Geen zin om daar met mechanische pech te zitten. Aan't twijfelen om gewoon een nieuwe te kopen en deze dan te houden voor als ik ooit mijn Canyon ombouw naar 1x12...

Zucht
kheb hem kapot gekregen.
Bout zat muur-, maar dan ook muurvast.

Klotegedoe ook altijd. Eigenlijk zou je een fiets maandelijks uit elkaar moeten halen om dat gezever niet tegen te komen.

Een SLX derailleur gekocht ter vervanging van mijn XT.
De lokale fietsenboer had alles op stock. De grote tekorten zijn voorbij?

Net terug van een serieus mislukte fietspoging. 18km gedaan, 1u20 gefietst. Route vorig jaar gedaan en was een heerlijke gravel/weg combo. De stukken gravel uit het eerste deel waren halve modderrivieren en lagen vol met omgewaaide/gevallen bomen. Was toch even een pijnlijke ontnuchtering dat het beter is om nog even op de weg te blijven met de gravel.
Dat het zo slecht onderhouden was (dus los van de modder die logisch is door de gigantische neerslag van de laatste weken) vond ik misschien nog het ergste. Dat stukje is deel van een "officiële" mtb route in de buurt.

Om die reden vandaag eens een cyclo gereden (van WSC Merelbeke), iets wat ik anders nooit doe. Schoon rondje vanuit mijn hometown Merelbeke richting Brakel - Maarkedal, 122km en 1100hm's. Gemiddelde van 27, met Scotty de gravelbike.
Drie Pinarello's losgereden op een helling, dat moet toch pijn doen. Mijn fietsje is wss goedkoper dan hun wielen.
Er stond wel een stevige wind bij momenten.

Om die reden vandaag eens een cyclo gereden (van WSC Merelbeke), iets wat ik anders nooit doe. Schoon rondje vanuit mijn hometown Merelbeke richting Brakel - Maarkedal, 122km en 1100hm's. Gemiddelde van 27, met Scotty de gravelbike.
Drie Pinarello's losgereden op een helling, dat moet toch pijn doen. Mijn fietsje is wss goedkoper dan hun wielen.
Heb me inderdaad een andere gpx voor morgen klaargezet want dit was een teleurstelling

Omloop Schelde en Zwalm? Ik heb die vorig jaar gereden, was inderdaad wel een schoon tochtje.

Het terugkeren richting Merelbeke was wrs minder leuk dan het vertrekken. Er stond een lelijk Noorderwindje.

Ook niet moeilijk.
Die mannen moeten speciaal de extra fort versie van de wielen kopen omdat ze anders erdoor zakken.

Zo een pinarello grengar is wel nog betaalbaar hoor. Zit rond de 3,6k met apex.
Dat is een budget waarrond wel meerdere gravelfietsen die rondrijden bengelen.

Ook niet moeilijk.
Die mannen moeten speciaal de extra fort versie van de wielen kopen omdat ze anders erdoor zakken.

Zo een pinarello grengar is wel nog betaalbaar hoor. Zit rond de 3,6k met apex.
Dat is een budget waarrond wel meerdere gravelfietsen die rondrijden bengelen.
Bwa, bij deze viel het nog mee. Laten we ze als ‘stevig’ omschrijven.
Eentje reed op een F12, van de andere (ze reden dus effectief in een groepje van 3) heb ik het niet gezien.

Mijn fietsje was trouwens 1400 euro :oi22: . Alu, 2x10 grx en 38mm bandjes (Hutchinson Overide).

Voor de squirters onder ons.
Hoe maken jullie je ketting terug een beetje rein na een vettige rit?
Ik bedoel dan als er wat zand en andere bazaar tussenhangt.

Voor de squirters onder ons.
Hoe maken jullie je ketting terug een beetje rein na een vettige rit?
Ik bedoel dan als er wat zand en andere bazaar tussenhangt.
Water met een scheut dreft en met de spons/borstel erdoor. Droog wrijven en mooi laten drogen. Daarna nieuwe lube.

Water met een scheut dreft en met de spons/borstel erdoor. Droog wrijven en mooi laten drogen. Daarna nieuwe lube.
Dat is volgens mij bijna het slechtste wat ge kunt doen met een squirt ketting.

Een squirt ketting moogt ge nooit met water behandelen. Bij het wassen van de fiets moet die ketting dus eigenlijk ook altijd van de fiets af.
Gewoon met een droge borstel eventueel afborstelen. Af u er niks van aan trekken. Dat vuilt valt er wel gewoon af de volgende rit.

Squirt heeft het nodig om opgebouwd te worden. Dat duurt een aantal ritten. Als ge daar met water op prutst is het weer om zeep en begint uw ketting weer lawaai te maken na 50km.

Gaan fietsen met @SomeDude. Vrij voorspelbaar.

Screenshot-20230514-180535.jpg

Terug
Bovenaan