De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn hier mensen die al eens een inspanningstest hebben laten doen? Zijn niet goedkoop maar wil dat wel eens doen, weet alleen niet zo goed waar, zijn hier wel aantal mogelijkheden in de buurt (bakala, wolf performance, trainer van WvA (die heeft nog andere test), chartreuze, sportman Leuven,..

Maar zal me eerst medisch moeten laten keuren voor overal neem ik aan? Laatste ECG is al 2j terug
Ik heb in 2014-2015 1 laten doen bij MG sports (ondertussen opgegaan in 360 sports). In 2019 heb ik nen test laten doen bij Energy Lab in de Ghelamco in de aanloop naar de Marmotte. Ik was daar wel super content van, was ook een 12 weken trainingsschema bij en dat werd ook verder opgevolgd door diezelfde trainer en zelfs aangepast indien nodig.

Ik heb overigens in geen van beide gevallen een medische keuring laten doen. Volgens de websites moet dat altijd wel maar voorlopig hebben ze daar nog niet moeilijk over gedaan.

Ik heb in 2014-2015 1 laten doen bij MG sports (ondertussen opgegaan in 360 sports). In 2019 heb ik nen test laten doen bij Energy Lab in de Ghelamco in de aanloop naar de Marmotte. Ik was daar wel super content van, was ook een 12 weken trainingsschema bij en dat werd ook verder opgevolgd door diezelfde trainer en zelfs aangepast indien nodig.

Ik heb overigens in geen van beide gevallen een medische keuring laten doen. Volgens de websites moet dat altijd wel maar voorlopig hebben ze daar nog niet moeilijk over gedaan.
Mja ik heb familie met hartproblemen (ingebouwde defibrillator), zou dus beter elk jaar een scan laten nemen

Echt een schema moet ik niet meteen hebben, eerder type trainingen en zones

Ik heb medische keuring + inspanningstest gecombineerd, ECG tijdens inspanningstest bij een bevriende sportarts die nu ploegdokter is bij Wanty en samen met een trainer iets heeft opgezet. Ik vermoed dat er nog wel zo'n combinaties zijn.

Hoe onderhouden jullie je mtb vering? Ik krijg advies om die op te sturen naar een Fox servicecenter ipv lokale fietsboer...

Van waar ben je? Kanten van Aalst zeker? Kans is groot dat de lokale fietsboer het ook niet zelf doet...

Leftyhouse in Destelbergen is een aanrader. Madbikes in Drongen idem.

swooth in aarschot doet ook zelf wat ze kunnen. Ken daar al 2 man dat fiets heeft gebracht niet van daar en die maken daar geen issue van (zelfs niet van een canyon)

Leftyhouse zeker, die doen eigenlijk alleen maar suspension-service. Ze delen een gebouw met Cameleonbikes.
K zou gewoon eens bellen, alleen maar vriendelijke en bekwame mensen daar. En gepassioneerd door alles mtb.

Hoe onderhouden jullie je mtb vering? Ik krijg advies om die op te sturen naar een Fox servicecenter ipv lokale fietsboer...
Gisteren in de les geleerd hoe waanzinnig simpel een basis onderhoud van een Fox is... Ik zou aanraden om een goed filmpje te kijken op YT en de onderdeeltjes zelf te bestellen.

Heel weinig fietsboeren doen dat zelf trouwens, zij krijgen gewoon een fee van Sabma als ze de vorken bezorgen zonder fiets.

Na 8 maanden wachten is hij er dan, de Trek Emonda Sl6 (pro). Moest het logo niet goed leesbaar zijn :biglaugh:.
Komen uiteraard nog 2 bidonhouders, dura ace remschijven en 28mm bandjes onder en dan rijden maar :). Verwacht hem did weekend volledig klaar te hebben.

51021832031_e6c2452dba.jpg

Zijn hier mensen die al eens een inspanningstest hebben laten doen? Zijn niet goedkoop maar wil dat wel eens doen, weet alleen niet zo goed waar, zijn hier wel aantal mogelijkheden in de buurt (bakala, wolf performance, trainer van WvA (die heeft nog andere test), chartreuze, sportlab Leuven,..

Maar zal me eerst medisch moeten laten keuren voor overal neem ik aan? Laatste ECG is al 2j terug
Wilt ge puur een inspanningstest voort hart functioneren of ook lactaat testen en heel de boel?

Ik heb 2 weken geleden nog een inspanningstest bij de cardioloog gehad samen met ECG. Dat kost toch niet veel? Was 41 euro en moet stuk van ziekenkas nog indienen, dus weet nog niet hoeveel dat is.

De lactaat testen is dan eerder bij een sportarts ipv een cardioloog. Dat heb ik nog niet gedaan.

Gisteren in de les geleerd hoe waanzinnig simpel een basis onderhoud van een Fox is... Ik zou aanraden om een goed filmpje te kijken op YT en de onderdeeltjes zelf te bestellen.

Heel weinig fietsboeren doen dat zelf trouwens, zij krijgen gewoon een fee van Sabma als ze de vorken bezorgen zonder fiets.
volg jij een cursus fietsherstelling? Valt dat wat mee?

en inspanningstest voort hart functioneren of ook lactaat testen en heel de boel?

Ik heb 2 weken geleden nog een inspanningstest bij de cardioloog gehad samen met ECG. Dat kost toch niet veel? Was 41 euro en moet stuk van ziekenkas nog indienen, dus weet nog niet hoeveel dat is.
Lactaat en heel de boel

volg jij een cursus fietsherstelling? Valt dat wat mee?
Dat is bijzonder interessant, zeker als je nog niet veel kaas gegeten hebt van herstellingen.

Ik volg het in het KISP in Gent, 1 avond per week, van 18u30 tot 22u. Door corona was de schwung er helaas wat uit.
Je hebt 4 niveaus:
0: basis basis (voor mensen met linkerhanden die thuis een paar dingen willen leren: leer een band oppompen)
1: Fietshersteller basis (veel controle, basisherstellingen, nieuwe remblokjes, banden vervangen,... heel praktisch, weinig "waarom")
2. Fietshersteller advanced (alle mogelijke herstellingen: lagers, headset, hydraulische leidingen, wielen richten, basis vorkonderhoud,...)
3. Fietshersteller Expert (voornamelijk in functie van e-bikes)

Ik ben ingestapt op advanced omdat ik eigenlijk al alles deed aan mijn fiets met uitzondering van wielen en de geveerde vork. 70% van de tijd behandelen we dan ook dingen die ik al ken, maar ik merk dat er veel nuttige tips aan bod komen. Headsettypes (EC, IS, ZS) herkennen en dan ook meteen de atypische maatvoering snappen. Derailleurs stellen met een paar nuttige adviezen etc...

Zelf aan uw fiets kunnen werken is op zich wel interessant maar ik kan het aantal keren dat ik mijn fiets heb moeten binnen brengen op 1 hand tellen. En als je dan kijkt hoeveel geld je kwijt bent, valt dit allemaal zeer goed mee.

Terug
Bovenaan