De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Met verlengd weekend half mei zit ik 4 dagen in weris/Durbuy met de schoonfamilie. Niemand anders die fietst maar ik zou zowel mijn race als gravelfiets kunnen meedoen om een keer of 2/3 max 3u te fietsen. Ikzelf ken de streek minder daarom, Hellingtips, graveltips, algemene tips zijn welkom!

Met verlengd weekend half mei zit ik 4 dagen in weris/Durbuy met de schoonfamilie. Niemand anders die fietst maar ik zou zowel mijn race als gravelfiets kunnen meedoen om een keer of 2/3 max 3u te fietsen. Ikzelf ken de streek minder daarom, Hellingtips, graveltips, algemene tips zijn welkom!
Op lecoffeeride staan wel routes mss?

Mountainbike kilometers in de Ardennen mag ik die dan maal 2 doen?
Sure, maar ik vraag mij wel af hoe relevant die gewandelde kilometers zijn in deze :unsure: :hug:

Het probleem is niet zozeer duidelijk als je de totale klim bekijkt.
34/32, 80RPM dat is 10,6km/h en dus 1u15min omhoog aan 3w/kg over de hele klim. Dat is bon denk je dan. Maar dat is gemiddeld.
Maar het zijn de steilere stukken waar je al op het grootste kroontje rijdt en je dus twee mogelijkheden hebt, cadans verminderen of power verhogen.
En daar zit de echte uitdaging. :p

Virtueel kan je desnoods aan 2km/h nog rijden. In het echte leven val je dan omver :p
Voor Alpe d'Huez maakt dat niet uit... die klim is eigenlijk mooi egaal 8% (+/-2%), met het steilste stuk helemaal in het begin en op dat moment is zowat elke fietser toch nog overmoedig (meer vermogen dus :tongue: ). Zolang je niet plots halfweg stukken hebt van 3 kilometer aan 12-13% (zoals Ventoux vanuit Malauncène bv) doet dat dus niet zo gek veel.

Maar je hebt wel een punt... virtueel kan je perfect 2kph rijden. Het in het echt is alles onder de 7-8 al meer moeite doen om niet om te vallen dan dat je nog moeite doet om vooruit te rijden.

Laatst bewerkt:
Buiten dat uw ketting anders ligt, verandert dat niets aan een meter op het vlakke he. Uw fiets blijft in dezelfde positie, uw lichaamshouding is nog steeds dezelfde, belasting op de onderrug is er niet. Alpe Du Zwift aan 250 watt omhoog rijden of in 250 watt ERG-mode op het vlakke geeft u exact hetzelfde resultaat. De vergelijking met echte hoogtemeters gaat echt niet op.

Of bekijk het anders. Stel dat je straks op het jaagpad gaat fietsen bij waanzinnig harde tegenwind dat je op een zeer lage versnelling verder moet. Zijn dat hoogtemeters voor u?

Tuurlijk is dat behoorlijk. Maar de nuance tussen 5.000 en 3.500 is gigantisch he. Zeer goed dat ge de kilometers maalt, ook in de winterperiode wanneer de meesten stil zitten, maar de vergelijkingsbasis valt toch helemaal weg als je 4 maanden het gros van de tijd op de rollenbank hebt gezeten? De vergelijking met de 200 km in de polder gaat wel op, al rij ik zelden in groepen >4.

Mij gaat het vooral om het feit dat je op Zwift makkelijk 35/h gemiddeld haalt op een simpele trainingsrit, mits beredeneerde keuzes zelfs richting de 40. Dan neem ik uw afstanden toch met een stevige korrel zout. Soit, discussie in de marge natuurlijk.
Volgens die logica is een echte hoogtemeter ook maar hetzelfde als tegenwind rijden. Een helling en tegenwind hebben hetzelfde effect, je hebt meer watts nodig voor een bepaalde snelheid.

Als je virtuele rijd en de simulatie laag staat kan je uw eigen cadans kiezen en kan je elk moment kiezen zonder gevolg hoe hard je op de pedalen duwt.
Als je op 100% staat moet je u aanpassen aan het terrein als er een piek inzit van 16% ga je ofwel harder moeten duwen of hopen dat je nog lichter kan schakelen.

Buiten dat uw ketting anders ligt, verandert dat niets aan een meter op het vlakke he. Uw fiets blijft in dezelfde positie, uw lichaamshouding is nog steeds dezelfde, belasting op de onderrug is er niet. Alpe Du Zwift aan 250 watt omhoog rijden of in 250 watt ERG-mode op het vlakke geeft u exact hetzelfde resultaat. De vergelijking met echte hoogtemeters gaat echt niet op.

Of bekijk het anders. Stel dat je straks op het jaagpad gaat fietsen bij waanzinnig harde tegenwind dat je op een zeer lage versnelling verder moet. Zijn dat hoogtemeters voor u?

Tuurlijk is dat behoorlijk. Maar de nuance tussen 5.000 en 3.500 is gigantisch he. Zeer goed dat ge de kilometers maalt, ook in de winterperiode wanneer de meesten stil zitten, maar de vergelijkingsbasis valt toch helemaal weg als je 4 maanden het gros van de tijd op de rollenbank hebt gezeten? De vergelijking met de 200 km in de polder gaat wel op, al rij ik zelden in groepen >4.

Mij gaat het vooral om het feit dat je op Zwift makkelijk 35/h gemiddeld haalt op een simpele trainingsrit, mits beredeneerde keuzes zelfs richting de 40. Dan neem ik uw afstanden toch met een stevige korrel zout. Soit, discussie in de marge natuurlijk.
Overlaatst was ik buiten eens met een maat gaan rijden en ik zat aan +-220W gemiddeld. (iets van een 350 hoogtemeters op 50km). Stel dat ik dat op Zwift rijd op een vrij vlak parcours, dan is dat >37 gemiddeld. Moet niet eens een groepsrit zijn. Ik zou op Zwift wel meer afzien om 220W gemiddeld te rijden, omdat het binnen is, en je minder afkoeling hebt.

Buiten spelen de weerelementen toch nog altijd een grote rol. Wind mee of wind tegen , het kan 100W verschil maken. Ik heb dat op Zwift nog niet gehad op een vlak parcours dat de windrichting een groot verschil maakte. En op Zwift kunt ge door de bochten vlammen, en moet ge u nooit inhouden voor het verkeer, dat kan al wel 1km/u schelen schat ik tegenover wanneer je uw ritje doet buiten. Buiten ga je veel meer moeten optrekken, dat kost veel energie.

Nog even en we gaan zeggen dat enkel maar kilometers tegenwind tellen. En enkel maar gereden op een parcours met om de 500m een haakse bocht of een stoplicht.
Aja want als je meewind hebt dan rij je sneller voor hetzelfde wattage, en als je gewoon enkel maar rechtdoor rijdt dan rij je ook sneller!

:wtf::wtf:

Gewoon erbij neerleggen dat uren in het zadel en NP objectief gezien goede maatstaven zijn.

Godmiljaar ik haat achterderailleurs afstellen, lukt me voor geen meter, zal weer fietsenmaker worden..

Heb mijn mtb omgezet van 2x10 naar 1x10, en achter dan meteen ook 11x42 naar 11x46.
Volgens de interwebs was dit een plausibele combinatie met de crank en derailleur die ik heb

Maar nu krijg ik dat kreng voor geen meter deftig afgeregeld 🤬🤬

Godmiljaar ik haat achterderailleurs afstellen, lukt me voor geen meter, zal weer fietsenmaker worden..

Heb mijn mtb omgezet van 2x10 naar 1x10, en achter dan meteen ook 11x42 naar 11x46.
Volgens de interwebs was dit een plausibele combinatie met de crank en derailleur die ik heb

Heb je een andere ketting gestoken?

Wat doet uw derailleur? Niet soepel elke krans of sommige kransen?

ik heb dat ook altijd aan de hand ze :D

Eerst en vooral checken of alles nog recht staan aan de achterderailleur, best zichtbaar op het grootste tandwiel. Afstelkopjes of hoe ge die dingen ook moogt noemen terug naar hun beginpositie draaien (net niet volledig ingedraaid), schakelen naar kleinste tandwiel, kabel losmaken en vanaf nul beginnen. Goed opspannen met de hand en vastmaken, dan vermoedelijk nog een klein tikje bijregelen. Steeds een klein beetje meer/minder spanning en de versnellingen afgaan in beide richtingen.

Eens ge het in de vingers hebt, duurt het doorgaans minder dan twee minuten als er geen andere problemen zijn.

Nieuwe kmc 10 speed ketting erop, en geen schakels eruit gehaald, staat naar mijn idee al zeer strak op grootste tandwiel.

Al paar filmpjes bekeken en telkens ik er bijna ben, bv in het midden nog eentje of 2 die niet vlot gaan dan fuck it het weer zodat het erger is -_-
Ook geen stelschroef achter, is gewoon kabel klemmen met een plaatje. Stelschroef vanvoor doet precies geen hol eender hoe ik draai :D

En naast niet perfect verzetten dan loopt (klinkt) het precies ook niet allemaal vlot. Morgenochtend nog een poging en anders FM

Het weer ziet er goed uit de komende dagen! Verlang al om sochtends in korte broek en mouwen te kunnen vertrekken, toch een serieus verschil dan altijd te moeten denken aan welke kledij te moeten aantrekken

Zondag Opwijk TT!

Mijn motivatie is eindelijk terug.
Ik kijk ernaar uit om mijn Zwift trainingen af te werken :)

Normaal sta ik begin juni met goeie conditie aan de start van de Rally Di Romagna:)

Iemand hier met een canyon ultimate van jaar 2018-2020 zit er aan de onderkant van het frame een gat in de kader? Want ik stel me nu toch vragen , net fiets gehaald bij FM en nu zit er een gat van 2op3cm bij de trapas en kwil weten als dat normal is

Terug
Bovenaan