De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Op zich hoeft dat geen probleem te vormen, dat is namelijk best een mooi fietspad en ligt heel het traject tot aan de E17 afgescheiden van de rijbaan. "Rustig" fietsen is het niet met die auto's maar dat is op zich ook niet het doel van een fiets-o-strade. De bedoeling is zo snel/vlot mogelijk van stad naar stad rijden en net daar gaan ze daar vollédig de mist in. Bij het passeren van Hamme sta je op een paar kilometer tijd 3 keer voor de lichten, en niet heel even maar vaak minuten. Er is zelfs 1 van die 3 kruispunten waar je eerst een zijbaan moet kruisen en dan de N41 moet kruisen omdat het fietspad daar van kant verspringt met wat pech sta je daar 5 minuten uit uwe neus te eten.

Ik heb daar toen dat stuk net open was ne mail voor gestuurd naar (ik denk) wegen en verkeer met het feit dat het toch niet de bedoeling kan zijn dat je daar als fietser zoveel tijd verliest en dat het concept van een fiets-o-strade toch wel teniet doet.
Reactie: "voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat we zoveel mogelijk conflictvrije situaties creëren." Of iets in die trend. Lees: als de auto's op de N41 groen hebben mogen de fietsers op het naastliggend fietspad niet mee over rijden want als er nen auto afslaat heb je een conflict situatie. Wat gebeurd er in de plaats? Den helft van de fietsers rijdt gewoon knal door het rood want niemand heeft zin om elke paar 100m te stoppen, op een knopje te duwen en dan véél te lang te moeten wachten. Misschien is de situatie daar intussen veranderd maar ik vermoed van niet.
Ik ben van Hamme afkomstig, momenteel wel woonachtig in Stekene, maar het is daar nog steeds dramatisch. Het zijn trouwens 5 verkeerslichten kort op elkaar. Die fietsostrade is goed aangelegd en veilig om op te rijden maar die lichten maken ze compleet onbruikbaar, je bent veel sneller als je de mirabrug neemt en dan door het centrum rijd dan dat je die fietsostrade gebruikt. Het duurt inderdaad minuten voor je groen krijgt en dat dus 5 keer waardoor je als gevolg krijgt dat zo goed als iedereen het rode licht negeert met alle gevolgen van dien. Agentschap wegen en verkeer vertikt het inderdaad om er iets aan te veranderen en de gemeente steekt zich weg achter het feit dat dit een provincieweg is en ze geen zeggenschap hebben. Typisch Belgie dus.

Ben ik nu zo bizar omdat ik sneller met korte mouwen rijd dan met korte broek?

Bij 13 graden en zon kan ik al eens beginnen denken aan korte mouwen met een windstopper. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dan al een korte broek te dragen.

Gisteren de 150km gedaan van de Brabantse Pijl. Het parcours is toch wel wat veranderd, dat de splitsing viel bij de eerste bevoorrading was voor veel mensen, inclusief mezelf, niet duidelijk. Ik had gelukkig per toeval de lus van de 150 gevolgd, er waren er wel veel van de 110 die dag ook op reden…

Kort na de tweede bevoorrading (of de eerste voor de 75/110 rijders) was er een afdaling op kasseien met redelijk wat aarde. Wie bedenkt er zoiets?! Had het geregend was dat totaal onverantwoord geweest.

Kort na de tweede bevoorrading (of de eerste voor de 75/110 rijders) was er een afdaling op kasseien met redelijk wat aarde. Wie bedenkt er zoiets?! Had het geregend was dat totaal onverantwoord geweest.
Inderdaad, onbegrijpelijke strook om te integreren in een cyclo vind ik. Uiteindelijk qua kasseien viel het over de gehele rit goed mee, maar die strook was niet verantwoord. Iedereen kneep daar met de remmen dicht naar beneden, mogen van geluk spreken dat de weergoden gunstig gezind waren.

Ook zeer rare start via het kasteel, wetende hoeveel volk daar door moet. Schoon zicht, maar de meerwaarde daarvan ontging mij ook wel. Uiteindelijk wel een mooie rit, maar toch de zoveelste bevestiging waarom ik liever in een klein groepje van 2 of 4 fiets. Veel te veel volk, de platte stukken was echt freewheelen tussen de andere renners. Voor zo een stevige route uiteindelijk thuis gekomen met een wattage dat lager lag dan mijn gemiddelde duurtrainingen. Enige voordeel is dat ik wel telkens goed uitgerust aan de beklimmingen kwam, op quasi elke heuvel mijn PR verbroken gisteren :D

Correct. Ik heb een paar jaar vlakbij St Anna gewoond en wat je beschrijft is inderdaad de aangenaamste route om die richting uit te gaan - zeker sinds de Coupure een fietsstraat is geworden, veel plaats zo. Wel steeds opletten geblazen want Gentenaars West-Vlamingen kunnen absoluut niet met de fiets rijden.
Fixed that for you…

Het zijn die West-Vlaamse studenten die nooit in een stad hebben leren rijden.

Ik ben deze ochtend in de regen vertrokken. Dat was even doorbijten. Achteraf bekeken was ik beter langer in mijn bed blijven liggen...
Revanche genomen en deze ochtend Ronde van het Waasland vtt gereden in Sint Gillis Waas aangezien ik om 12u toch de oudste moet ophalen in st niklaas. Daar ligt het bijna altijd goed, dus goed gevlogen met de gravelbike :love:

Ben ik nu zo bizar omdat ik sneller met korte mouwen rijd dan met korte broek?

Bij 13 graden en zon kan ik al eens beginnen denken aan korte mouwen met een windstopper. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dan al een korte broek te dragen.

Gisteren de 150km gedaan van de Brabantse Pijl. Het parcours is toch wel wat veranderd, dat de splitsing viel bij de eerste bevoorrading was voor veel mensen, inclusief mezelf, niet duidelijk. Ik had gelukkig per toeval de lus van de 150 gevolgd, er waren er wel veel van de 110 die dag ook op reden…

Kasseiafdalingen zijn sowieso niet verantwoord om zoveel vlok over te sturen. Als het een rechte vrij brede baan is zoals bv aan de Congoberg cava nog maar ik, ik denk ook in die coté van de Brabantse Pijl al afdalingen gereden in zo´n holle dat je je af vraagt hoe ze het godsnaam in hun hoofd halen.

En zelfs als het een brede rechte baan is... ik heb ooit eens op een cyclo een kasseiafdaling gereden net achter een zwerm van 30-40man met truitjes van Deloitte, le-vens-gevaarlijk. Die reden met de remmen dicht over de volle breedte van de weg (incl. andere richting) naar beneden :wtf:

Inderdaad, onbegrijpelijke strook om te integreren in een cyclo vind ik. Uiteindelijk qua kasseien viel het over de gehele rit goed mee, maar die strook was niet verantwoord. Iedereen kneep daar met de remmen dicht naar beneden, mogen van geluk spreken dat de weergoden gunstig gezind waren.

Ook zeer rare start via het kasteel, wetende hoeveel volk daar door moet. Schoon zicht, maar de meerwaarde daarvan ontging mij ook wel. Uiteindelijk wel een mooie rit, maar toch de zoveelste bevestiging waarom ik liever in een klein groepje van 2 of 4 fiets. Veel te veel volk, de platte stukken was echt freewheelen tussen de andere renners. Voor zo een stevige route uiteindelijk thuis gekomen met een wattage dat lager lag dan mijn gemiddelde duurtrainingen. Enige voordeel is dat ik wel telkens goed uitgerust aan de beklimmingen kwam, op quasi elke heuvel mijn PR verbroken gisteren :D
Ik heb merendeel alleen gereden :p

Kasseiafdalingen zijn sowieso niet verantwoord om zoveel vlok over te sturen. Als het een rechte vrij brede baan is zoals bv aan de Congoberg cava nog maar ik, ik denk ook in die coté van de Brabantse Pijl al afdalingen gereden in zo´n holle dat je je af vraagt hoe ze het godsnaam in hun hoofd halen.

En zelfs als het een brede rechte baan is... ik heb ooit eens op een cyclo een kasseiafdaling gereden net achter een zwerm van 30-40man met truitjes van Deloitte, le-vens-gevaarlijk. Die reden met de remmen dicht over de volle breedte van de weg (incl. andere richting) naar beneden :wtf:
Die afdaling heb ik dus uit mijn komoot gehaald (gewoon alle kasseien op 1 na omdat ik dan teveel rond moest).
Maar in RvV doen ze ook stationsberg naar beneden bv

Revanche genomen en deze ochtend Ronde van het Waasland vtt gereden in Sint Gillis Waas aangezien ik om 12u toch de oudste moet ophalen in st niklaas. Daar ligt het bijna altijd goed, dus goed gevlogen met de gravelbike :love:

Ik kom daarnet thuis en mijn vriendin begint direct te ranten over de MTB’ers toen ze aan het lopen was.
Jij was daar dus één van :P

Kan je mij anders de GPX eens overmaken? Ben wel eens benieuwd hoe er gereden is.

Ik kom daarnet thuis en mijn vriendin begint direct te ranten over de MTB’ers toen ze aan het lopen was.
Jij was daar dus één van :p

Kan je mij anders de GPX eens overmaken? Ben wel eens benieuwd hoe er gereden is.
Ah neen want ik reed met de gravelbike é (en ik zeg altijd vriendelijk goeiedag) :coolbrows:. Maar het was in de buurt van 't stropersbos idd behoorlijk druk met joggers, wandelaars én fietsers.

Ik zal straks eens de gpx uit mijn Garmin halen (ook voor @Chelark007 ). Er zaten wel private passages in, dus niet zomaar narijden :nono:.

Prachtige TT gereden in Tangissart. 65km, 1200hm's. Drie uitgebreide bevoorradingen. Op elke oversteek stonden seingevers (lokale scouts ofzo) en de twee keer dat we de hoofdbaan moesten kruisen hield de politie alle verkeer tegen. Alle splitsingen perfect aangeduid, elke 5km een aanduiding hoe ver je was, alles in het Frans en Nederlands. Achteraf stond de bbq aardig te roken, wat gezien het weer nu niet echt het grootste succes was. 8 euro well spend.

Zelfde tocht als @Airjinx gereden.

Om 10u effectief vertrokken. Slechts een keertje wat miezer gehad, beter dan verwacht dus.
Het parcours lag er op enkele stukken na, ook overal wel ok bij.
Het waren de eerste hoogtemeters van het jaar, en sommige steile stukken piekten enorm.

Ik heb hem al twee keer gereden bij droog en warm weer. Dit was dus een iets andere beleving, maar nog steeds leuk.

Vandaag ook beslist dat april mijn minst favoriete maand is. In januari kijk ik altijd uit naar april, want dan schijnt de zon en is het twintig graden.
Elk jaar kom ik bedrogen uit. :)

Pff een "rookie numbers" ritje gereden vanmiddag (55km) met de koersfiets, en al last van mijn polsen. Vind precies geen comfortabele positie op stuur.
Gewoon plat zoals een normale fiets is niet zo handig. En links/rechts boven op begint na een tijd te duwen aan polsen.

Hoe je met die haken rijd is me al helemaal een raadsel 😂 dan lig ik gewoon dubbeltoe

Pff een "rookie numbers" ritje gereden vanmiddag (55km) met de koersfiets, en al last van mijn polsen. Vind precies geen comfortabele positie op stuur.
Gewoon plat zoals een normale fiets is niet zo handig. En links/rechts boven op begint na een tijd te duwen aan polsen.

Hoe je met die haken rijd is me al helemaal een raadsel 😂 dan lig ik gewoon dubbeltoe
Met koersfiets heb ik nooit last van de polsen. Je hebt daar namelijk meerdere posities om te wisselen (los boven, aan de shifters, in de beugels, ...)

Met MTB wel (zeker als ik veel afdalingen doe).

Vraagje voor de JOIN fanatics (excuses voor de iets langere intro):
Ik heb de voorbije 10 dagen het herstelschema gebruikt na 7 weken van de fiets door een zware virale infectie. Ik heb bij aanvang het schema dan ook vogelepiek moeten spelen voor mijn FTP en die op 270W gezet (down from ~300W half februari), dat bleek wildly optimistic maar ik durfde eerlijk gezegd nie zomaar een test doen net na mijn herstart (ook al omdat een half uur aan ~160-170W gewoon genoeg was 2 weken terug). Uiteindelijk manueel bijgeregeld naar 240W en dat lijkt wel min of meer in de buurt te liggen op basis van gevoel in mijn duurzone.

Afgelopen weekend heb ik wel rustig eens een uur en eens 45min kunnen rijden met al een heel ander (beter) gevoel dan 2 weken terug.
Ik heb nu een trainingplan voor een 3-tal maand gekozen. Nu had ik na mijn eerdere ervaring met JOIN verwacht dat hij ging beginnen met een test te pushen maar dat doet hij dus gewoon niet :confused:
Nu komt dus de (drievoudige :unsure:) vraag: regelt JOIN zelf u FTP bij op basis van trainingen? Of moet je specifiek testen? En gaat hij op basis van die test dan wel u FTP bijregelen of is FTP een setting die altijd zelf moet aanpassen?

Met koersfiets heb ik nooit last van de polsen. Je hebt daar namelijk meerdere posities om te wisselen (los boven, aan de shifters, in de beugels, ...)

Met MTB wel (zeker als ik veel afdalingen doe).
Kan dat ook niet te maken hebben met het feit dat veel MTB sturen (veel) te breed zijn? Als ik vroeger op mijn MTB 2 uur ging rijden was ik ongeacht het parcours (vlak, vlakker, vlakst in het Waasland) altijd redelijk gebroken, op mijn koersfiets deed ik 200km zonder echt veel problemen.

Kan dat ook niet te maken hebben met het feit dat veel MTB sturen (veel) te breed zijn? Als ik vroeger op mijn MTB 2 uur ging rijden was ik ongeacht het parcours (vlak, vlakker, vlakst in het Waasland) altijd redelijk gebroken, op mijn koersfiets deed ik 200km zonder echt veel problemen.
Is de houding van de pols idd (te gebogen), zou eens wat meer moeten zien dat ik die rechter hou
Maar bij afdalingen valt het gewoon meer op :p
Al valt het bij TT beter mee omdat je daar al eens stopt, even pauze nemen helpt!

Bij mtb (of offroad rijden in het algemeen eigenlijk) knijp je ook veel harder in uw stuur. Zeker bij afdalingen, want als je het goed doet, knijp je van de doodsangst.

Voor de voedingsdeskundigen:

Hoe komt het dat het bv. een Maurten 160 drink mix slechts 32g suiker/100g heeft (en 99g carbs/ 100), daar waar heel veel andere isotone sportdranken (6D, etc..) ook rond de 90 koolhydraten bevatten - maar veel meer suiker c60g/ 100.

Vraagje voor de JOIN fanatics (excuses voor de iets langere intro):
Ik heb de voorbije 10 dagen het herstelschema gebruikt na 7 weken van de fiets door een zware virale infectie. Ik heb bij aanvang het schema dan ook vogelepiek moeten spelen voor mijn FTP en die op 270W gezet (down from ~300W half februari), dat bleek wildly optimistic maar ik durfde eerlijk gezegd nie zomaar een test doen net na mijn herstart (ook al omdat een half uur aan ~160-170W gewoon genoeg was 2 weken terug). Uiteindelijk manueel bijgeregeld naar 240W en dat lijkt wel min of meer in de buurt te liggen op basis van gevoel in mijn duurzone.

Afgelopen weekend heb ik wel rustig eens een uur en eens 45min kunnen rijden met al een heel ander (beter) gevoel dan 2 weken terug.
Ik heb nu een trainingplan voor een 3-tal maand gekozen. Nu had ik na mijn eerdere ervaring met JOIN verwacht dat hij ging beginnen met een test te pushen maar dat doet hij dus gewoon niet :confused:
Nu komt dus de (drievoudige :unsure:) vraag: regelt JOIN zelf u FTP bij op basis van trainingen? Of moet je specifiek testen? En gaat hij op basis van die test dan wel u FTP bijregelen of is FTP een setting die altijd zelf moet aanpassen?

Join gaat om de zoveel weken gewoon zelf een FTP-test voorstellen in plaats van een reguliere training. Dus het stelselmatig verhogen op basis van uw trainingen gaat hij niet doen. Op zich ook niet onlogisch omdat heel de trainingsopbouw zodanig is opgebouwd dat je amper op FTP traint. Na uw test gaat hij wel uw nieuwe FTP gebruiken als setting en dat als basis gebruiken voor toekomstige trainingen.

Terug
Bovenaan