De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dit weekend toch al veel groepen van 10 gezien, allemaal zelfde tenue. Kwestie van de vlag zo groot mogelijk te maken als de flikken je kruisen.
Vorige week kwam ik een groep 70+ tegen op hun elektrische fietsen, ze waren zeker met een stuk of 15.
Maar goed, er zijn veel ergere dingen dan buiten te gaan fietsen. Het blijft nogal krom dat ik op mijn werk op een week in contact mag komen met een paar 100 man (ok met mondmasker) maar dat ik geen toertocht mag gaan rijden.

Vorige week kwam ik een groep 70+ tegen op hun elektrische fietsen, ze waren zeker met een stuk of 15.
Maar goed, er zijn veel ergere dingen dan buiten te gaan fietsen. Het blijft nogal krom dat ik op mijn werk op een week in contact mag komen met een paar 100 man (ok met mondmasker) maar dat ik geen toertocht mag gaan rijden.
100percent akkoord hoor.

Maar ik denk dan, wacht nog een dagje en dan mag het wel +je helpt de perceptie tegen wielertoeristen er niet mee.

Mijn ergernis zou trouwens krak hetzelfde geweest zijn moest het de bejaardenbond van 15+mensen zijn die me passeert hoor. Alleen op een zondagochtend valt het aantal bejaardenbond groepen wat in het niets tegenover de wielertoeristengroepen 😁

Wat mij gisteren (tijdens de gezinswandeling :)) vooral opviel, was hoeveel mensen er dezer dagen zonder helm op weg zijn. Vooral op de mtb. Dat snap ik echt niet.

We zijn gaan wandelen in de buurt van Erpe-Mere, en het was echt opvallend. Ook duidelijk veel mensen die niet lang of vaak fietsen, met gewone sportschoentjes en trainingsbroek...

Wat mij gisteren (tijdens de gezinswandeling :)) vooral opviel, was hoeveel mensen er dezer dagen zonder helm op weg zijn. Vooral op de mtb. Dat snap ik echt niet.

Diegene die ik zonder helm zie rondbollen zijn meestal oudere knarren op een koersfiets, die zich (aan hun outfit te zien) Marco Pantini wanen.. Echte onbegrijpelijk.

Diegene die ik zonder helm zie rondbollen zijn meestal oudere knarren op een koersfiets, die zich (aan hun outfit te zien) Marco Pantini wanen.. Echte onbegrijpelijk.
Inderdaad. Toch vooral oude mannen.
En ook gewoon de goed weer fietsers, normaal zag je die pas in mei opduiken maar hun seizoen is verlengd met dat alles toe is.

Das een redenering die ik nog regelmatig hoor... die contacten op het werk kan je echter niet vermijden (tenzij je stopt met werken), die contacten tijdens een VTT kan je wel vermijden. Uiteindelijk gaat het om zoveel mogelijk te beperken. Dan is het logisch dat ze die contacten vooral bij de vrijetijdsbesteding proberen te verminderen.
Inderdaad. Toch vooral oude mannen.
En ook gewoon de goed weer fietsers, normaal zag je die pas in mei opduiken maar hun seizoen is verlengd met dat alles toe is.
Tcho... zijn zeker niet alleen goed weer fietsers als je ziet hoe scherp een aantal van die mannen soms staan. Valt wel op dat het niet zelden kalende mannen zijn. Die willen hunne kale knikker gelijkmatig laten bruinen zeker? :unsure:

als je een nieuwe wielset koopt, zitten die steekassen of QR's + de hubs er dan bij, of krijg je enkel de wielen?
Through-axles zijn frame-afhankelijk, dus die zitten nooit bij een wielset. QR's hangt er echt vanaf, maar doorgaans ook niet (maar een QR is een QR, die zijn wel cross-compatible met elkaar, zolang de lengte maar juist is. Bij TA's heb je verschil in diameters, schroefdraad (pitch) en geometrie van de plug aan de andere kant.

Ondertussen na veel vijven en zessen alle onderdelen gevonden om de monstercrosser op te bouwen (een GRX groepset vinden was onmogelijk, dus alle onderdelen afzonderlijk moeten kopen bij 6 verschillende winkels). Afgelopen weekend er maar eens aan begonnen... om dan te merken dat je toch een adapter vergeten bent voor je achterste remklauw. Die zou morgen op de mat moeten ploffen.

nCNUOgG.jpeg

Maar disc wielen gaan op alle disc-fietsen?
Vriendin heeft quick release en ik steekas, heb nog niet geprobeerd of ik die kan wisselen vroeg het me gewoon af

Hangt van de inbouwbreedte af (voor moderne wegfietsen en gravelfietsen is dat in 99% van de gevallen een 12mm steekas van 100mm vooraan, en 12mm/142mm achteraan). Die 100mm/142mm is hetzelfde als bij een moderne QR hub, dus da's het probleem niet.

Er bestaan adapterpluggen waarmee je een wiel met een through-axle hub kunt ombouwen naar een quick-release. In feite is dat niet meer dan een conversie van 12mm naar 5mm (en dan begrijp je ineens waarom omgekeerd dat niet mogelijk is). De uitlijning van de remschijf zelf zou dan ook grofweg juist moeten staan, maar je gaat zeer waarschijnlijk je remklauw zelf terug moeten uitlijnen.

1470713084-2.jpg

Das een redenering die ik nog regelmatig hoor... die contacten op het werk kan je echter niet vermijden (tenzij je stopt met werken), die contacten tijdens een VTT kan je wel vermijden. Uiteindelijk gaat het om zoveel mogelijk te beperken. Dan is het logisch dat ze die contacten vooral bij de vrijetijdsbesteding proberen te verminderen.
Een kameraad werkt in een psychiatrische instelling. Daar zijn allerlei regels als het aankomt op contact met patiënten, bezoekers, etc. En s'middags? Dan gaat het personeel gewoon in een volle cafetaria eten ...

Vanaf 1 mei alle remmen los, kijk er al naar uit!!!

Een kameraad werkt in een psychiatrische instelling. Daar zijn allerlei regels als het aankomt op contact met patiënten, bezoekers, etc. En s'middags? Dan gaat het personeel gewoon in een volle cafetaria eten...
Uhu, bij mijn vriendin op school ook hoor... hele regeling met bubbles etc. En dan voeren ze die kleine mannen naar den opvang (voor/na school en tijdens de middag en smijten ze die allemaal samen op nen hoop) :thumb:. Maar goed we wijken af.

Ik hoop ook dat we zo snel mogelijk opnieuw TT's kunnen rijden. Ik ben nu verhuisd dus ik kan opnieuw beginnen met de omgeving te verkennen maar zal toch ook blij zijn als we opnieuw op verplaatsing kunnen gaan rijden en niet moeten hopen van op het juiste moment een supermarktje tegen te komen waar je dan moet hopen dat ze uwe fiets niet pieken terwijl ge binnen zijt...

Terug
Bovenaan