De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wanneer drinken jullie dat zoal? Enkel na lange duurtrainingen of ook na een uurtje interval knallen op de rollen?
Kan gerust na beiden en is een perfecte aanvulling als je intensief sport om uw eiwitten in balans te houden. Je moet je vooral de vraag stellen of je voldoende eiwitten consumeert om uw trainingsschema te ondersteunen. Of dat dan een korte intense, of een lange duurrit is maakt eigenlijk weinig uit. Als je voldoende eiwitten uit voeding haalt is een eiwitshake zelfs niet nodig.

Er bestaat wel nogal veel onduidelijkheid en verwarring rond eiwitshakes, mede gevoed door krachttraining en alle 'high protein'-producten die je tegenwoordig in de supermarkt vindt. Onnozele yoghurtjes die 8 keer de prijs kosten om dan 2g eiwitten/100g meer te hebben, en dan nog zijn er mensen die dat kopen.

De simpele regel is en blijft nog altijd: Carbs aanvullen na de rit in functie van wat je verbrand hebt en dan eiwitten aanvullen als je voeding onvoldoende eiwitrijk is.

Wanneer drinken jullie dat zoal? Enkel na lange duurtrainingen of ook na een uurtje interval knallen op de rollen?
Eerder na een inspanning waarbij je uw spieren zwaar hebt belast. Dus eerder na een stevige interval en minder ne lange duurtraining.

@Polle32 ik had onlangs via een maat gehoord dat kaas echt not done was na een training. Hij had dat verhaal gehoord in één of andere podcast van een prof wielrenner? Iemand dat dat hier kan bevestigen of fake news? :)
ik eet sindsdien geen kaas meer na een training :D

Laatst bewerkt:
Ik zie wel voordelen in een recovery shake, maar niet op het niveau waar 95% van ons op traint.
Voor de topsporters die elke dag opnieuw moeten presteren zijn er echt wel voordelen, voor de doorsnee wielertoerist zijn bv een chocomelk of een sandwich met kruidenkaas/gerookte zalm even geschikt en waarschijnlijk veel lekkerder.

Eerder na een inspanning waarbij je uw spieren zwaar hebt belast. Dus eerder na een stevige interval en minder ne lange duurtraining.

@Polle32 ik had onlangs via een maat gehoord dat kaas echt not done was na een training. Hij had dat verhaal gehoord in één of andere podcast van een prof wielrenner? Iemand dat dat hier kan bevestigen of fake news? :)
Ik was ook maar een beetje aan het zeveren (al lust ik wel graag een Omerke na een goeie fietsrit).

Na een zware rit drink ik ook wel eens een recupshake (die van Born, vanille, vind ik lekker), dat helpt ook tegen de honger (en zorgt ervoor dat ik niet alles opfret de rest van de dag).

Kwam in de podcast "beter worden" voor. Dat Laurens Ten dam van één of andere coach geen kaas meer op zijn smos mocht leggen. Toen zijn ze daar niet verder op ingegaan (mss later wel maar heb nog niet alles beluisterd).
De meeste kazen bevatten aardig wat vet en kaas is over het algemeen ook gewoon slecht verteerbaar.

Als post recovery food wel vrij waardeloos ja. Smiddags op je smos, altijd doen 😀!

Ik zie wel voordelen in een recovery shake, maar niet op het niveau waar 95% van ons op traint.
Voor de topsporters die elke dag opnieuw moeten presteren zijn er echt wel voordelen, voor de doorsnee wielertoerist zijn bv een chocomelk of een sandwich met kruidenkaas/gerookte zalm even geschikt en waarschijnlijk veel lekkerder.
Inderdaad.. En nog belangrijker: gewoon opnieuw volledig hydrateren..

Zijn er hier mensen die gebruik maken van recovery shakes? Ik weet dat chocomelk een van de meest aangerade is, maar dat krijg ik onmogelijk door mijn strot geramd en het lijkt me dat er wel betere alternatieven zijn dan gewoon water.
Chocomelk shake dan bedoel je? Want als chocomelk niet te zuipen vindt dan moet je aan die shakes zelfs niet beginnen. :p

Ik ben wel fan van de vanille Rego van SiS. Iets minder fan van chocolade. Maar écht lekker is het nooit.

Ik gebruik het toch na zwaardere of langere trainingen maar alleen als ik niet meteen nadien ga eten. Anders heb ik na langere ritten heel vaak last van hoofdpijn en zware benen later op de dag. Het feit dat je met zo´n shake 500-600ml water mee binnen kapt zal zeker ook wel helpen.

En ze mogen zeggen van kaas wat ze willen maar mijn pistoléke met kaas gaat ze mij niet af pakken! :)

Zijn er hier mensen die gebruik maken van recovery shakes? Ik weet dat chocomelk een van de meest aangerade is, maar dat krijg ik onmogelijk door mijn strot geramd en het lijkt me dat er wel betere alternatieven zijn dan gewoon water.
Ik heb die uit de decathlon...chocoladesmaak :)

Neem ik enkel in periodes waar ik veel zware trainingen doe. Ik merk er niet veel van (niets), laat ik vermoed dat die dingen meetbare resultaten opleveren en niet per se merkbare

Ik heb die uit de decathlon...chocoladesmaak :)

Neem ik enkel in periodes waar ik veel zware trainingen doe. Ik merk er niet veel van (niets), laat ik vermoed dat die dingen meetbare resultaten opleveren en niet per se merkbare
Ik heb dezelfde. Ik vind deze gewoon zeer lekker en het helpt me gewoon al om me niet op andere 'bocht' te gooien na het fietsen want je hebt direct een redelijk verzadigd gevoel als je 500cc adfundum drinkt met 3 zo'n schepjes.

Chocomelk shake dan bedoel je? Want als chocomelk niet te zuipen vindt dan moet je aan die shakes zelfs niet beginnen. :p
Niks vloeibaar met chocoladesmaak. Geen shakes of geen chocomelk 🤢
Heb altijd banaan of vanille gehad, en voor isotone zaken altijd citroen of agrum (6d).

Niks vloeibaar met chocoladesmaak. Geen shakes of geen chocomelk 🤢
Heb altijd banaan of vanille gehad, en voor isotone zaken altijd citroen of agrum (6d).
Banaan... waarom zou je jezelf met opzet vergiftigen? :D
Nee serieus, chocomelk vind ik wel lekker (eerder die dark van cecemel) maar choco shakes vind ik ook niet lekker.

Voor iso pak ook vaak naar citrus/lemon. Dat smaakt meestal niet té zoet.

Het feit dat je met zo´n shake 500-600ml water mee binnen kapt zal zeker ook wel helpen.
Dat absoluut! In de koude heb ik dit weekend te weinig gedronken, ik merkte gisteren goed dat ik nog bij moest drinken.
Op dag 2 had ik niet de benen van dag 1. Zal wel mede daar aan gelegen hebben want het waren 2x rustige ritten.

Na rustige ritten hebben je die extra eiwitten niet nodig maar als het je kan helpen hydrateren en dus recupereren is het sowieso een plus. Ik weet het en toch doe ik het niet altijd 😅. Daarom dat het ook goed is van zoiets een gewoonte te maken, dat je er niet meer bij nadenkt. Ik ga mijn leven proberen beteren!

Ik gebruik ook de rego schakes van SiS vanille, wel enkel na lange belastende tochten of echte trainingen.
Chocolade smaak vind ik minder goed maar zeker niet slecht, aardbei is niet mijn ding. 6d bvb smaakt veel fletser dan SiS andere merken heb ik nog niet geprobeerd.
Sis vermeld wel op de fles om zeker niet te mengen met melk omdat dit de opname zou vertragen, dan ga ik er van uit dat voor kaas hetzelfde probleem geld.

Ik gebruik enkel een shake als ik net een vrij zware rit gedaan heb en nog een lange autorit naar huis te doen heb of als ik de volgende dag weer op niveau wil sporten.

Ik gebruik enkel een shake als ik net een vrij zware rit gedaan heb en nog een lange autorit naar huis te doen heb of als ik de volgende dag weer op niveau wil sporten.
Het zou bij mij ook vooral zijn om die klop in de auto een beetje op te vangen. (en als alternatief voor 2 Red Bulls)

echte trainingen.
Elke training is een echte training :p
Ook een wedstrijd kan een training zijn want ook dat kan bijdragen tot verbeteren. Rustig zone 2 rijden is zeker een training, zo niet de belangrijkste soort :p

Het is eerder een training waarbij je uw reserves hebt aangesproken hebt en uw energiesystemen goed hebt belast/ gebruikt.
Het draait uiteindelijk om spierafbraak en afvalstoffen, je moet uw lichaam een manier geven om afvalstoffen te verwijderen en voeding geven om die spieren terug op te bouwen.
Maar ook niet te veel extra vet en kcal toevoegen als je zo hard uw best hebt gedaan om het te verbranden :p
Moeilijke balans, daarom dat elke atleet die er serieus voor wilt gaan ook advies krijgt qua voeding. Gewoon denken ik heb hard gereden nu kan ik buffelen dat werkt niet.

Redbull als herstel heb ik wel nog nooit gehoord. Maar moet ik onthouden en aan mijn vriendin straks zeggen, ze krijgt spontaan een hersenbloeding denk ik :P

Terug
Bovenaan