De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Maar denk dat dat ook wreed persoonsgebonden is. Ik heb ook enorm snel last van koude tenen en vingers (en neus).
Inderdaad.

Toen ik mijn (hondslelijke) Northwave Celcius Arctic GTX kocht zei de verkoopster: ge gaat u doodzweten bij alles boven -5 graden.

Als ik die aandoe als het 6 graden is buiten heb ik ijskoude voeten terwijl de meesten dan nog met gewone schoenen (+evt overshoes) rijden

Inderdaad.

Toen ik mijn (hondslelijke) Northwave Celcius Arctic GTX kocht zei de verkoopster: ge gaat u doodzweten bij alles boven -5 graden.

Als ik die aandoe als het 6 graden is buiten heb ik ijskoude voeten terwijl de meesten dan nog met gewone schoenen (+evt overshoes) rijden
Ik kan ijskoude voeten hebben die nat van het zweet zijn :lol:

Deze morgend bij -5°C naart werk gereden op de mtb. Goed aangekleed en eigenlijk nergens koud gehad. Had voor de eerste keer dunne handschoen + want erover. Enkel mn duim was een beetje koud.
Voeten cava.. overtrekschoenen doet veel bij mij.
Ik snap de opmerking hierboven wel niet goed waarom je niet mag doortrainen als het koud is. Is juist een extra motivatie om het snel warm te hebben?

Ik had vandaag wat warming balm aan de bovenkant van mijn hand gedaan. Shit man, 2x gestopt om mijn handschoenen 5' uit te doen om ze wat te doen afkoelen. Ik moest me inhouden om ze niet in de Dijle te doppen. Jammer genoeg werkt zoiets niet bij mijn tenen, die hebben kou van de eerste tot de laatste minuut.
Ik heb een nieuwe merino wollen truitje van Gripgrab, dat is wel een toppertje! Neemt super goed zweet op, ik kan prima een pitstop maken en weer verder fietsen zonder dat ik me opnieuw 'warm' moet rijden.

Kan je dat nog eens linken?
Aangezien je er een minuscule hoeveelheid van gebruikt doe je jaren met zo'n tuub. Ik vind het echt een wonderbaarlijk product, zelfs een beetje gevaarlijk als iemand zo'n bus zou kopen en denkt, nu ga ik er eens goed wat op doen se.

Hier hetzelfde problemen met mijn voeten... Met de winterschoenen heb ik ook nog te snel koude voeten. Denk dat ik vooral het nadeel heb van snel zweetvoeten te krijgen en dat ze daarol heel snel afkoelen wegens nat zijn. Maar als ik ze niet aan doe, zijn ze verkleumd vanaf moment 1 🙈

Aangezien je er een minuscule hoeveelheid van gebruikt doe je jaren met zo'n tuub. Ik vind het echt een wonderbaarlijk product, zelfs een beetje gevaarlijk als iemand zo'n bus zou kopen en denkt, nu ga ik er eens goed wat op doen se.

is het niet zo dat je dat eigenlijk niet onder kledij mag aandoen? Ik heb dat ook, zelfs gewoon simpele van decathlon en dat is waaanzinnig hoe hard dat brandt. Zo hard zelfs dat het ijskoud aanvoelt :D

opletten als je het eraf wil wassen trouwens, dat versterkt het effect extreem

Ik zie niet goed in waarom je niet zou stevig zou mogen rijden in dit weer?
Buiten dat het gevaarlijk kan zijn voor te vallen of zo door ijsplekken, maar voor de rest?

Als je goed aangekleed bent en goede kledij draagt dan zorgt deze ervoor dat uw transpiratie naar buiten kan maar dat de lucht die opgewarmd is niet te veel weg kan. Transpiratie is een manier om warmte af te voeren, dus als je transpireert wilt het eigenlijk zeggen dat je het te warm hebt wat zeker niet verkeerd is in deze koude :p
Dat is zo dat 100% waterdicht maar wel ademend fabeltje...
Op zich zal zweten ook weer van persoon tot persoon afhangen. Je hebt mensen die quasi niet zweten en je hebt mensen die zweten als een rund. Een beetje zweten kan geen kwaad, dat krijg je wel weg als je deftige kledij hebt. Maar als je uzelf in het zweet rijdt tot het punt waar het zweet van u rug loopt en u thermisch onderlijf is drijfnat ga je het echt niet warm houden. Dat kan je doen als je gewoon een uur gaat rammen maar als je langere ritten gaat rijden is dat geen goed idee.

Sowieso is het gewoon niet verstandig/efficient van buiten interval trainingen te doen met dit weer. Je mag u nog goed aankleden wat je wil, de koude ga je toch voelen => u bloedvaten gaan vernauwen => minder goede doorbloeding => minder zuurstof/brandstof naar u spieren => mindere prestaties en voor eenzelfde belasting => je gaat u blokken aan een lagere intensiteit uitvoeren dan je zou moeten/kunnen => minder gains.

Enfin, iedereen moet vooral doen waar ze zich goed bij voelen en als op de rollen rijden u ding niet is, then by all means.

sinds ik die rollen heb is de goesting om in deze koude nog buiten te rijden quasi 0,0 geworden
Sinds mijn rollen kapot zijn heb ik terug ontdekt hoe prachtig buiten rijden in de winter is (mits voldoende kledij).

Gisteren nog gedacht: "normaal zat ik nu op Zwift.... Dan is dit 1000 keer zo schoon"

Sowieso is het gewoon niet verstandig/efficient van buiten interval trainingen te doen met dit weer. Je mag u nog goed aankleden wat je wil, de koude ga je toch voelen => u bloedvaten gaan vernauwen => minder goede doorbloeding => minder zuurstof/brandstof naar u spieren => mindere prestaties en voor eenzelfde belasting => je gaat u blokken aan een lagere intensiteit uitvoeren dan je zou moeten/kunnen =>
Daarom dat ik zo afzie tijdens mn trainingen tegenwoordig. Rollen staan in de tuinkamer zonder verwarming = buitentemperatuur.
Koud heb ik het niet maar het kan idd zijn dat mijn benen minder bloed opnemen.

Zijn er hier mensen die gebruik maken van recovery shakes? Ik weet dat chocomelk een van de meest aangerade is, maar dat krijg ik onmogelijk door mijn strot geramd en het lijkt me dat er wel betere alternatieven zijn dan gewoon water.

Zijn er hier mensen die gebruik maken van recovery shakes? Ik weet dat chocomelk een van de meest aangerade is, maar dat krijg ik onmogelijk door mijn strot geramd en het lijkt me dat er wel betere alternatieven zijn dan gewoon water.
Ik vind bananen eitwitshakes gemengd met melk altijd goed binnen kappen.
Na een zwaardere training pak ik dat wel eens, al dat niet in combinatie met een eiwitreep.

Deze heb ik momenteel. Ik lust enkel banaan.

Een shake waar iso-leucine in zit is zeker aan te raden ikv herstel.
Maar quasi geen enkele fabrikant slaagt erin de bijzondere smaak hiervan te verdoezelen.
Dus betwijfel of je die dan wel binnen krijgt.
(Idem met ketonen, maar dan wordt het al een dure aangelegenheid)

Sinds mijn rollen kapot zijn heb ik terug ontdekt hoe prachtig buiten rijden in de winter is (mits voldoende kledij).

Gisteren nog gedacht: "normaal zat ik nu op Zwift.... Dan is dit 1000 keer zo schoon"
ik moet altijd in het donker gaan in de winter na het werk nog dan is er niet veel meer te zien buiten wat hertjes en konijnen

Dat is zo dat 100% waterdicht maar wel ademend fabeltje...
Op zich zal zweten ook weer van persoon tot persoon afhangen. Je hebt mensen die quasi niet zweten en je hebt mensen die zweten als een rund. Een beetje zweten kan geen kwaad, dat krijg je wel weg als je deftige kledij hebt. Maar als je uzelf in het zweet rijdt tot het punt waar het zweet van u rug loopt en u thermisch onderlijf is drijfnat ga je het echt niet warm houden. Dat kan je doen als je gewoon een uur gaat rammen maar als je langere ritten gaat rijden is dat geen goed idee.

Sowieso is het gewoon niet verstandig/efficient van buiten interval trainingen te doen met dit weer. Je mag u nog goed aankleden wat je wil, de koude ga je toch voelen => u bloedvaten gaan vernauwen => minder goede doorbloeding => minder zuurstof/brandstof naar u spieren => mindere prestaties en voor eenzelfde belasting => je gaat u blokken aan een lagere intensiteit uitvoeren dan je zou moeten/kunnen => minder gains.

Enfin, iedereen moet vooral doen waar ze zich goed bij voelen en als op de rollen rijden u ding niet is, then by all means.

Je hebt echt wel heel goeie kledij die ademt en toch goed isolerend is.
Maar je hebt veel verschil en ook gewoon veel kledij die een specifieke toepassing kent, een bangelijk jasje voor de regen is niet perse het beste om in droog koud weer te fietsen.

Zweten doe je om af te koelen. Dat je afkoelt door te zweten is ook logisch, dat is het nut van zweten :P
Als je natuurlijk in een gesloten plastieken zak gaat rijden dan ga je zwemmen in uw eigen zweet en komt er niks van in huis.

Ik volg u deels met dat koude nefast is voor prestaties. Het klopt wat je zegt, maar dat is ook de reden waarom je goed moet opwarmen en u warm genoeg moet kleden. Net omdat die spieren het niet te koud mogen hebben.
Sowieso is het zeker wel opletten, maar dat je enkel maar heel rustige duur zou mogen of moeten doen is een beetje bij de haren getrokken :P

Ik gebruik dat wel eens als ik wat extra eiwitten nodig heb na een zware training of wedstrijd.
Maar als je verwacht dat dat lekker is, think again :P Dat is echt zeer fletse en raar smakende boel :P

Vander Ghinste maakt goeie recupdrank. Hoef je niet te shaken, heeft van nature een schone col en zit vol mout en een Citrus afdronk 😍. Blokske kaas dabei voor de eiwitten.

Terug
Bovenaan