De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik vond die prijs precies wel nog 'meevallen'. Niet speciaal veel duurder/goedkoper dan op een ander denk ik?
Deze week toch eens gaan informeren.

Klopt eigenlijk wel nu ik er bij stilsta. Een 'instapper' (carbon met 105) kost mij Trek, BMC,... eigenlijk ook al tegen de 3K..

Onlangs die Boson in dat mooi blauw gespot, zeer knap.

Klopt eigenlijk wel nu ik er bij stilsta. Een 'instapper' (carbon met 105) kost mij Trek, BMC,... eigenlijk ook al tegen de 3K..

Onlangs die Boson in dat mooi blauw gespot, zeer knap.
Ik heb een tijdje geleden bijna een boson gekocht, maar hij kwam maar niet binnen en toen kwam een supersix Evo in mijn maat beschikbaar (wat ik nog steeds 1 van de mooiste frames vind). Voor hetzelfde geld, had de Isaac (iets) betere wielen en een carbon aero cockpit (maar dat is voor mij geen meerwaarde, integendeel). Dus wel redelijk bang for the buck.

Er zijn ook Road 12-speed cassettes die op HG passen hoor:
https://sunrace.com/product/csrz800-wat/ bijvoorbeeld
Een 12-speed casette van Shimano past ook gewoon op een HG-body, dus dat is geen probleem :p

En zo een een NX-casette ook. Alleen veel geld voor een loodzwaar ding met sprongen zoals een gek :p

En waarom niet voor een sunrace gaan? Hyperglide+. En gaan ook iets minder langer mee.
Maar bon dan is niet onoverkomelijk.

Waarom zie je die Isaac's zo weinig rijden..
Toch ook wel proper eigenlijk. Weinig dealers, dat dan weer wel.
Dealernetwerk en omdat het een relatief onbekend merk is. En ook geen groot merk.
Sponsoren geen grote ploeg en zijn niet zo visueel aanwezig ik het wielrennen.
Ook is dat design van fiets vrij universeel en als je dat mooi vindt zijn er andere opties die dat ook gewoon bieden. En ook gewoon andere kleuren, die boson is enkel maar in het zwart.

Ik denk zelfs, maar ben niet zeker, dat het een standaard chinees malframe is.

Laatst bewerkt:
Een 12-speed casette van Shimano past ook gewoon op een HG-body, dus dat is geen probleem :p

En zo een een NX-casette ook. Alleen veel geld voor een loodzwaar ding met sprongen zoals een gek :p

En waarom niet voor een sunrace gaan? Hyperglide+. En gaan ook iets minder langer mee.

Dealernetwerk en omdat het een relatief onbekend merk is. En ook geen groot merk.
Sponsoren geen grote ploeg en zijn niet zo visueel aanwezig ik het wielrennen.
Ook is dat design van fiets vrij universeel en als je dat mooi vindt zijn er andere opties die dat ook gewoon bieden. En ook gewoon andere kleuren, die boson is enkel maar in het zwart.

Ik denk zelfs, maar ben niet zeker, dat het een standaard chinees malframe is.

Zijn er grote merken (naast Ridley) die ook met Chinese malframes werken?

Ik dacht dat Shimano standaard microspline was met hun 12-speed, maar kan me dus vergissen.
11-50 nx is één van de cassettes met minst grote sprongen (in het 12-speed mtb segment).

Nog eens een vraagje over training.
Ik ben nu een jaar terug wat intensiever bezig met fietsen. (Nu zit ik op 5000km incl zwift). Ik zit op een plateau qua niveau en wil het deze winter een beetje anders aanpakken en polarized trainen invoeren. Vorige winter beginnen zwiften en dat was constant threshold of erboven zonder doel en dat een 3 a 4 tal uur per week. Nu wil ik minimum 5.5a6u rijden want dat is echt wel de ondergrens voor polarized lees ik.
Nu enkele vragen. Ik rij graag zwift races en dit wil ik wekelijks 1 maal blijven doen. Ik warm 10min op race 40min rond mijn FTP en koel 10min af. Is dat dan 60min op max rekenen of slechts 40min?

Nog een vraag mag ik een training van 1u30 plannen waarvan 1u15 lage intensiteit en 15 min volle bak interval?
Of is dit beter gescheiden te houden?

-Nog een vraag mag ik een training van 1u30 plannen waarvan 1u15 lage intensiteit en 15 min volle bak interval?
Dat is de definitie van een zware intervaltraining he... Sommige VO2-max trainingen zijn 1 of 2min knallen en dan 5 minuten recup, en dat 8 keer ofzo. Daarbij opwarmen en cooldown en je hebt 'maar' 8 minuten volle bak gereden. Veel meer is op een uur tijd alleszins niet realistisch, of je gaat niet diep genoeg. Mijn vorige training was 5x 3 minuten VO2max op een training van 1u10, dus eigenlijk werk je ook maar 15 minuten echt hard.

Het doel van interval is net dat uw eerste blok en uw laatste blok gelijkaardig van kwaliteit zijn.

Dat is de definitie van een zware intervaltraining he... Sommige VO2-max trainingen zijn 1 of 2min knallen en dan 5 minuten recup, en dat 8 keer ofzo. Daarbij opwarmen en cooldown en je hebt 'maar' 8 minuten volle bak gereden. Veel meer is op een uur tijd alleszins niet realistisch, of je gaat niet diep genoeg. Mijn vorige training was 5x 3 minuten VO2max op een training van 1u10, dus eigenlijk werk je ook maar 15 minuten echt hard.

Het doel van interval is net dat uw eerste blok en uw laatste blok gelijkaardig van kwaliteit zijn.
Ok dus gans dat uur inclusief opwarming en afkoeling is dan intensief te rekenen ook al heb je maar 15min volle bak gereden. Ik dacht het wel maar ik wou zeker zijn. Na wat op te zoeken de laatste weken is het wel heel duidelijk dat ik altijd te hard heb getraind. Je denkt ik heb maar enkele uurtjes dus doen we het volle bak...

Ok dus gans dat uur inclusief opwarming en afkoeling is dan intensief te rekenen ook al heb je maar 15min volle bak gereden. Ik dacht het wel maar ik wou zeker zijn. Na wat op te zoeken de laatste weken is het wel heel duidelijk dat ik altijd te hard heb getraind. Je denkt ik heb maar enkele uurtjes dus doen we het volle bak...
Ooit hier al eens getypt.
Toen ik via trainer werkte voor men triatlon had ik voor het fietsen 4 trainingen per week.
1 keer 3 a 4 uur rustig met opwarming en erna 20 tal versnellingen met 30sec rust.
En dan 3 trainingen van telkens tussen de 55min en 1u15 met inderdaad 15min opwarmen, training en 15min losrijden.

Wel voor een andere discipline, maar zelfde principe.

Dat is de definitie van een zware intervaltraining he... Sommige VO2-max trainingen zijn 1 of 2min knallen en dan 5 minuten recup, en dat 8 keer ofzo....
Ik ben fan van de korte editie; 40" alles geven, 20"recoup, dat maal 10. Wel enkel goed als je jezelf compleet wil uitwringen.

Nee je moet het in feite bekijken per zone.
Wil je polarized trainen dan moet je zien dat het gros van uw tijd je op een lage intensiteit fietst en dan een klein percentages echt heel hard. En dat bekijk je op weekbasis.
Een training van dus 2u waarin je1u30 in zone 2 (of zone 1 in het 3-zone model) rijdt en dan blokken doet van bij elkaar een half uur is polarized.

Zwift wedstrijden waar je dus rond FTP rijdt passen moeilijk in een polarized trainingschema. Toch zeker wekelijks. Die zone waar je tijdens de wedstrijd in rijdt is de middelste zone, sweerspot genaamd en daar zou je toch h zeker op maandbasis niet te veel in mogen rijden. Net omdat dit te intensief is om heel lang en vaak in te rijden, maar ook niet zwaar genoeg ik om echt te zeggen dat uw lichaam hard heeft moeten werken.
Vooral als je uw FTP wilt verhogen is dat een zone waar je veel in en tegen moeten trainen, maar als je polarized wilt trainen niet.

Na%CC%88ytto%CC%88kuva-2021-3-11-kello-13.37.08.png

Train je dus 6uur moet je dus 4,5u minimum in zone 1 rijden. Of anders gezegd het gros van uw tijd dat je fietst is dit op een rustig duurtempo.
De verhouding naar training en indeling van de training is trouwens belangrijker. De tijd is niet zo evident om dit zo mooi te laten uitkomen, op 6u training 54minuten in zone 3 rijden zal niet zo evident zijn.
Want dat is alles boven 106% FTP en je hebt daar 108% maar ook 150% wat allemaal zone 3 is maar een gigantisch verschil is. En er zijn trainingen waarbij je beide doet (niet tegelijk uiteraard).
2minuten VO2max blokken of 40-20’s is een heel andere training.

Laatst bewerkt:
Nog eens een vraagje over training.
Ik ben nu een jaar terug wat intensiever bezig met fietsen. (Nu zit ik op 5000km incl zwift). Ik zit op een plateau qua niveau en wil het deze winter een beetje anders aanpakken en polarized trainen invoeren. Vorige winter beginnen zwiften en dat was constant threshold of erboven zonder doel en dat een 3 a 4 tal uur per week. Nu wil ik minimum 5.5a6u rijden want dat is echt wel de ondergrens voor polarized lees ik.
Nu enkele vragen. Ik rij graag zwift races en dit wil ik wekelijks 1 maal blijven doen. Ik warm 10min op race 40min rond mijn FTP en koel 10min af. Is dat dan 60min op max rekenen of slechts 40min?

Nog een vraag mag ik een training van 1u30 plannen waarvan 1u15 lage intensiteit en 15 min volle bak interval?

Je mag het niet te ingewikkeld maken.
Met dit trainingsvolume bereik je vrij snel een niveau waarbij het moeilijk wordt om via verschillende types training een statistisch significant verschil in prestatie te bekomen.

4 sessies:
1 zwift race
2x rustige duur/herstel
1x korte intensieve blokjes of krachtblokjes

Training zal nog steeds perfect binnen het polarized model passen.

Wel grappig hoe de "trainingsleer" altijd maar veranderd. Het is echt niet zo gek lang geleden dat gcn alleen maar filmpjes maakte over sst. Je lichaam stevig prikkelen maar niet zo hard dat je er echt vermoeid van geraakt 😅

Bij polarized (en ook andere) moet je het niet in minuten bekijken. Als je 25% van je tijd in z3 wil rijden is het elke dag een zware intervaltraining. Als je 4x rijdt is het simpelweg 1x interval.

Wel grappig hoe de "trainingsleer" altijd maar veranderd. Het is echt niet zo gek lang geleden dat gcn alleen maar filmpjes maakte over sst. Je lichaam stevig prikkelen maar niet zo hard dat je er echt vermoeid van geraakt 😅

Bij polarized (en ook andere) moet je het niet in minuten bekijken. Als je 25% van je tijd in z3 wil rijden is het elke dag een zware intervaltraining. Als je 4x rijdt is het simpelweg 1x interval.
De vraag is nog maar in hoeverre iedereen mee is in die veranderingen... als je hier de vraag stelt: "wat is de beste cadans?" dan gaat de grote meerderheid alleszins zonder twijfelen antwoorden met: "minstens 90RPM". Een deel gaat afkomen met 100RPM!!!

Dat high cadance verhaal is ondertussen ook compleet achterhaald, Dylan Johnson heeft er gisteren zelfs nog een update over gemaakt:
TLDW versie: Er is eigenlijk geen enkel bewijs dat een hoge cadans beter zou zijn. De beste cadans is, door de band genomen, u preferred cadance. De cadance die je bijna automatisch kiest dus.

De aanwezigheid van bro schience in de wielerwereld is nogal een hardnekkig iets. Als iemand iets doet en die rijdt harder dan jij, gaan mensen nogal snel de denkwijze van "bij hem werkt het, dus het moet wel de beste manier zijn" toepassen. Terwijl de echte reden in bijna alle gevallen gewoon talent en/of hoger training volume is.

Me net een set Favero Assioma powermeterpedalen besteld, benieuwd of deze kwalitatief zijn.
Steeds met Power2Max gereden en daar eigenlijk steeds content van geweest, maar dubbele van de prijs.

Enkel of dubbelzijdig? Ik hoor van beide alleszins goede dingen..
De dubbele, niet dat ik die verhouding ooit ga bekijken.

en inderdaad vele goeds over gelezen daarmee dat ik is van de cranck powermeter wou afstappen.
De nieuwe power2max modellen vind ik ook niet echt mooi.

Terug
Bovenaan