De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Alé, afgelopen zondag ook mijn allereerste fietstocht ooit gedaan, samen met 2 meer ervaren vrienden.

51 km à 22,7 km/u. Van Zolder tot Pelt en terug, best wel leuke route.
In de helft kreeg ik wel last van steken in de knie (buitenkant), natuurlijk zwaar geforceerd blijven doorrijden, want ja no way back. En dan laatste 5 km totale verzuring in bovenbenen :p

Ook handpalmen en kont voel ik nog steeds. Knieën voel ik vandaag gelukkig al minder.
Alle begin is moeilijk! Nee echt, belangrijkste wat ik je kan meegeven is 'consistentie'. Ik ben begin vorig jaar begonnen, en gewoon regelmatig blijven gaan is het belangrijkste. Al was dat soms mezelf op de fiets trekken voor maar 27km te doen.

Ook de 'kwaaltjes', je moet er natuurlijk op blijven letten, maar heel wat zaken verdwijnen vanzelf door gewenning.

En na een tijdje word het steeds meer en meer genieten.

Alle begin is moeilijk! Nee echt, belangrijkste wat ik je kan meegeven is 'consistentie'. Ik ben begin vorig jaar begonnen, en gewoon regelmatig blijven gaan is het belangrijkste. Al was dat soms mezelf op de fiets trekken voor maar 27km te doen.

Ook de 'kwaaltjes', je moet er natuurlijk op blijven letten, maar heel wat zaken verdwijnen vanzelf door gewenning.

En na een tijdje word het steeds meer en meer genieten.

“It never gets easier, you just get faster”, Greg Lemond

Alé, afgelopen zondag ook mijn allereerste fietstocht ooit gedaan, samen met 2 meer ervaren vrienden.

51 km à 22,7 km/u. Van Zolder tot Pelt en terug, best wel leuke route.
In de helft kreeg ik wel last van steken in de knie (buitenkant), natuurlijk zwaar geforceerd blijven doorrijden, want ja no way back. En dan laatste 5 km totale verzuring in bovenbenen :p

Ook handpalmen en kont voel ik nog steeds. Knieën voel ik vandaag gelukkig al minder.
Mooi hoor voor een eerste fietstocht!
Zoals phate zegt is consistentie het belangrijkste, dan kun je in no-time zo een rit doen zonder een pijnlijk zitvlak ;)
Alvast veel mooie (en veilige) kilometers gewenst!

Je moet u de vraag stellen of ze 80€ goed zijn natuurlijk.
Die korte mouwen die niet vlak zijn dat stoort mij vooral het meeste.
Toch de Core lightweight gekocht, samen met een long sleeve.
Staan ik promo, 56€ ipv 80€ en 62€ ipv 85€.
Daarbovenop nog eens 10% korting, dus daar kan ik niet voor sukkelen…

Steken in de knie wil zeggen dat je voeten niet juist op de pedalen staan. Daar moet je dus wat mee experimenteren, want als je dat niet aanpakt, krijg je gegarandeerd blessures.

Steken in de knie wil zeggen dat je voeten niet juist op de pedalen staan. Daar moet je dus wat mee experimenteren, want als je dat niet aanpakt, krijg je gegarandeerd blessures.
Wss in combinatie met veel te lage cadans zoals je bij beginners vaak ziet. Had ik ook heel veel last van tot ik een cadansmeter gekocht heb en mijn cadans boven de 90 probeerde te houden.

Wss in combinatie met veel te lage cadans zoals je bij beginners vaak ziet. Had ik ook heel veel last van tot ik een cadansmeter gekocht heb en mijn cadans boven de 90 probeerde te houden.
Lijkt me dit aannemelijker, samen met dat het gewoon 'wennen' is.

Maar wel zeker iets om in de gaten te blijven houden!

Ja, ook wat zitten lezen en kan zijn dat mijn plaatjes te ver naar buiten staan op de schoen, waardoor mijn knie teveel naar binnen komt tijdens het fietsen. Ik ga er niet direct aan beginnen sleutelen, maar als de steken blijven misschien toch een andere positie proberen. Of een bikefitting laten doen?

Lage cadans chèèck, was gemiddeld 73. En hartslag gemiddeld 145 :p
Vandaag komt nog wat te vroeg, maar morgen ga ik wat tourkes rijden op het circuit en dan ga ik proberen die cadans toch al naar 80 te brengen.

En je hebt "spinners" en "grinders". Sommige mensen trappen nu eenmaal wat trager, anderen wat sneller. Optimale cadans zit rond de 90rpm, maar sommigen trappen liever sneller, anderen liever trager.

Er zijn veel fietswinkels met problemen hoor, er is niets verkrijgbaar...
Dat het op dat vlak niet simpel is is zeker een feit. Maar dat is toch ook deels kwestie van durven in te kopen in aantallen. Uiteraard moet je daar dan ook het budget voor hebben maar dat is nu eenmaal ondernemen. De kleinere garages gaan er ook uit tov die grote concessie groepen.

Ik ken die bmc winkel niet maar mijn eerste indruk is een afgelikte showroom met voornamelijk dure koersfietsen zijn, dat is ook een heel select publiek.

73 is dan nog wel heel laag hoor. Ik draai solo rond de 95 en op clubritjes is dat nog 90.
Ma das gewoon nie waar, 73 is niet heel laag, het is aan de lage kant meer niet, als niet-prof maakt dat eigenlijk geen fluit uit, integendeel.

Letterlijke quote uit onderstaand artikel: "This explains why the pros can spin fast and efficiently – even though they’re spinning fast, they’re still applying lots of force through the pedal. Amateur riders who pedal at 100rpm on the other hand won’t be able to generate enough force to make that pedalling cadence efficient (as we’ll see shortly)."

Dat is trouwens iets wat ik zelf ook zeer goed merk. Bij lagere vermogens vind ik het veel aangenamer van aan een lagere cadans te rijden maar in volle inspanning zoek ik automatisch naar een cadans die veel meer richting de 90-100RPM gaat gewoon omdat het geheel dan veel gemakkelijker in balans blijft, omdat je dus veel meer kracht zet per pedaalslag. Bij lagere vermogens zit ik constant te 'botsen' op mijn zadel gewoon omdat de pedal niet genoeg 'tegendruk' (niet de correcte term, maar je snapt wat ik wil zeggen) geeft.

Je moet geen solo ritje doen en dan langs het kanaal aan 65RPM gaan malen natuurlijk maar je hoeft écht niet naar die "magic 90" te mikken want dat is een fabeltje.

Ma das gewoon nie waar, 73 is niet heel laag, het is aan de lage kant meer niet, als niet-prof maakt dat eigenlijk geen fluit uit, integendeel.

Letterlijke quote uit onderstaand artikel: "This explains why the pros can spin fast and efficiently – even though they’re spinning fast, they’re still applying lots of force through the pedal. Amateur riders who pedal at 100rpm on the other hand won’t be able to generate enough force to make that pedalling cadence efficient (as we’ll see shortly)."

Dat is trouwens iets wat ik zelf ook zeer goed merk. Bij lagere vermogens vind ik het veel aangenamer van aan een lagere cadans te rijden maar in volle inspanning zoek ik automatisch naar een cadans die veel meer richting de 90-100RPM gaat gewoon omdat het geheel dan veel gemakkelijker in balans blijft, omdat je dus veel meer kracht zet per pedaalslag. Bij lagere vermogens zit ik constant te 'botsen' op mijn zadel gewoon omdat de pedal niet genoeg 'tegendruk' (niet de correcte term, maar je snapt wat ik wil zeggen) geeft.

Je moet geen solo ritje doen en dan langs het kanaal aan 65RPM gaan malen natuurlijk maar je hoeft écht niet naar die "magic 90" te mikken want dat is een fabeltje.
Tja uit eigen ervaring zeg ik dat het geen fabeltje is voor mij. Als ik last begin te krijgen aan mijn knieën ben ik op een te lage cadans aan het trappen.

Als ik mijn cadans dan verhoog dan heb ik een paar minuten later geen last meer.

Bij lagere vermogens zit ik ook op een lagere cadans, maar het is nogal logisch dat je dan nergens last van hebt aangezien het je knieën ook een pak minder gaat belasten door het lagere wattage.

En cadans trainen moet je ook geen prof voor zijn hoor. De eerste maand lag mijn gemiddelde ook een stuk lager door de hogere cadans, maar power houden op hogere cadans is iets wat iedereen kan trainen en heeft veel te maken met conditie.

Ik heb nog een kortingsbon van futurumshop liggen. 20 euro korting als ge voor minstens 120 euro koopt.
Geldig tot 15 mei maar ik ga hem niet van doen hebben.
Als iemand hem kan en gaat gebruiken, let me know.

En cadans trainen moet je ook geen prof voor zijn hoor. De eerste maand lag mijn gemiddelde ook een stuk lager door de hogere cadans, maar power houden op hogere cadans is iets wat iedereen kan trainen en heeft veel te maken met conditie.
Het gaat niet over niet trainbaar op zich en het gaat al helemaal niet over power houden op hogere cadans, integendeel. Het gaat vooral over cadans willen houden op lagere vermogens en de absurditeit daarvan. Je moet geen 95RPM nastreven aan 180W bv...
Het probleem is dat een toerist, zeker in zijn duurzone, aan te lage vermogens rijdt om 100RPM efficient te maken en dan spreek ik over het vermogen bij een normale duurtraining. Dat wil niet zeggen dat je daarom 70RPM moet trappen, de sweet spot ligt wrs gewoon ergens tussenin en dat zal voor iedereen een beetje anders zijn. Crancklengte speelt trouwens ook een factor daarin.

Als een hoge cadans werkt voor u en een lagere cadans knieproblemen geeft, by all means, blijft dan inderdaad bij die hogere cadans. Maar een beginner als advies geven "koop een cadanssensor en focus op die 90" is objectief gewoon slecht advies. Veel beter voor een beginner is: probeer zowat op u eigen gevoel af te gaan en probeer dan regelmatig toch een tandje kleiner te schakelen om die prikkel te geven als je ziet dat je van nature uit ergens in de lage 70 hangt.

Het gaat niet over niet trainbaar op zich en het gaat al helemaal niet over power houden op hogere cadans, integendeel. Het gaat vooral over cadans willen houden op lagere vermogens en de absurditeit daarvan. Je moet geen 95RPM nastreven aan 180W bv...
Het probleem is dat een toerist, zeker in zijn duurzone, aan te lage vermogens rijdt om 100RPM efficient te maken en dan spreek ik over het vermogen bij een normale duurtraining. Dat wil niet zeggen dat je daarom 70RPM moet trappen, de sweet spot ligt wrs gewoon ergens tussenin en dat zal voor iedereen een beetje anders zijn. Crancklengte speelt trouwens ook een factor daarin.

Als een hoge cadans werkt voor u en een lagere cadans knieproblemen geeft, by all means, blijft dan inderdaad bij die hogere cadans. Maar een beginner als advies geven "koop een cadanssensor en focus op die 90" is objectief gewoon slecht advies. Veel beter voor een beginner is: probeer zowat op u eigen gevoel af te gaan en probeer dan regelmatig toch een tandje kleiner te schakelen om die prikkel te geven als je ziet dat je van nature uit ergens in de lage 70 hangt.
Ik kan niet goed volgen want 180w is gewoon in mijn duurvermogen :unsure:

ik doe af en toe ritjes van 45min-1u aan +100 RPM en aan wattage in Z1 (vd 5), op de rollen is dat iets makkelijker omdat je daar constante wattage hebt

Ik kan niet goed volgen want 180w is gewoon in mijn duurvermogen :unsure:

ik doe af en toe ritjes van 45min-1u aan +100 RPM en aan wattage in Z1 (vd 5), op de rollen is dat iets makkelijker omdat je daar constante wattage hebt
Lees het artikel in de link :tongue:

Ik zal (deel van) de conclusie al quoten voor convenience:
"When it comes to cadence, faster isn’t necessarily better. Although the elite pros tend to employ high cadences, for most cyclists, high cadences of 90-100rpm may only be beneficial during flat out efforts such as sprints and short time trials. At other times, lower cadences nearer to 80rpm may confer an advantage by increasing efficiency, resulting in less muscular energy consumed per watt produced on the bike."

Laatst bewerkt:

Maar als ik zo kijk naar mezelf en anderen die pas beginnen met fietsen is het wel een goed advies om er wat op te letten je cadans wat hoger te leggen en daar wat aan te wennen.

Mezelf, en de meesten, zijn heel gewoon 'te stoempen' op de pedalen. Dat wat afleren is een goede zaak, je moet er inderdaad niet van maken dat je gemiddeld 90-100rpm moet halen. Ik zit denk ik nu gemiddeld rond de 83.

Terug
Bovenaan