De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dat maakt iedereen toch voor zichzelf uit :p?

(maar even echt serieus: een Willier is dat al zéker niet :unsure:)
Iedereen doet met zijn geld wat hij wilt uiteraard :P

Nee maar ik heb altijd graag op mijn BMC’s gereden. Maar in hun huidige gamma vind ik dat ze niet meer echt concurrentieel zijn.
Hun topmodellen wel, maar daaronder is hun teammachine voor de gewone man toch maar een matige koop voor de prijs. Het is ook een mix bag van aero en klimfiets waar hij in beide in feite maar machtig presteert. Toen ik ermee ging testen voelde ik direct dat hij gewoon een pak makker was dan de rest en ook bij de zwaardere was. Zelfs met een lichtere wielset voelde je duidelijk het hogere framegewicht zonder de benefits van aero.

Roadmachine is echt wel heel endurance. Moet je voor zijn. En hun timemachine is dan weer heel agressief en zit echt niet zo goed.

@straight_six had zo een teammachine ALR, en was daar toch niet zo tevreden van.

Iedereen doet met zijn geld wat hij wilt uiteraard :p

Nee maar ik heb altijd graag op mijn BMC’s gereden. Maar in hun huidige gamma vind ik dat ze niet meer echt concurrentieel zijn.
Hun topmodellen wel, maar daaronder is hun teammachine voor de gewone man toch maar een matige koop voor de prijs. Het is ook een mix bag van aero en klimfiets waar hij in beide in feite maar machtig presteert. Toen ik ermee ging testen voelde ik direct dat hij gewoon een pak makker was dan de rest en ook bij de zwaardere was. Zelfs met een lichtere wielset voelde je duidelijk het hogere framegewicht zonder de benefits van aero.

Roadmachine is echt wel heel endurance. Moet je voor zijn. En hun timemachine is dan weer heel agressief en zit echt niet zo goed.

@straight_six had zo een teammachine ALR, en was daar toch niet zo tevreden van.
Mijn alu canyon grizl is maar een halve kg zwaarder dan dat mijn bmc was op de originele wielen. Ik heb voor die fiets in 2018 1500€ betaald (met 10% korting op). Dan krijg je een mix van 105 met andere goedkope groep. Zware goedkope shimano wielen.

In die tijd kon ik voor dat geld een carbon canyon hebben met volledige 105 groepsset.

De alu canyon met volledige 105 stonden toen aan 900€. Heb ik me altijd beklaagd dat ik het niet durfde riskeren omdat mijn kennis toen 0 was op vlak van fietsen.

In die hogere prijsklasses bestaan er volgens mij geen slechte fietsen meer en is dat eerder voorkeur.
Ik kwam van een Madone en rij nu op een Teammachine en ik ben daar enorm gelukkig mee.

In die hogere prijsklasses bestaan er volgens mij geen slechte fietsen meer en is dat eerder voorkeur.
Ik kwam van een Madone en rij nu op een Teammachine en ik ben daar enorm gelukkig mee.
Het gaat dan niet zozeer over slecht. Maar logischerwijs kijk je wat andere fietsen voor hetzelfde geld bieden, en vooral hoe ze effectief presteren en rijden.
En looks spelen ook mee uiteraard.

Zo heb je bij andere merken voor hetzelfde geld wel volledig interne kabels, een lichter frame, betere aero performance en een betere afmontage.

Allez het is nu precies of ik zit hier uw fiets af te zeiken maar dat is het zeker niet hoor :P
Het is wel een zeer herkenbaar frame want hij is op al die jaren weinig veranderd. En het is ook wel een tijdloos design in mijn ogen. Maar dat heeft ook wel een impact op zijn prestaties moet je ook toegeven.

Zo heb je bij andere merken voor hetzelfde geld wel volledig interne kabels, een lichter frame, betere aero performance en een betere afmontage.

Allez het is nu precies of ik zit hier uw fiets af te zeiken maar dat is het zeker niet hoor :p
Het is wel een zeer herkenbaar frame want hij is op al die jaren weinig veranderd. En het is ook wel een tijdloos design in mijn ogen. Maar dat heeft ook wel een impact op zijn prestaties moet je ook toegeven.

Eerlijk? Geen flauw idee, maar dat weet je toch nergens?
Bij elk nieuw frame smijten ze maar wat termen naar uw kop: X% efficiënter X% stijver maar tegelijk toch X% meer 'compliance', zoveel minuten sneller op een 40km aan 250 watt,... maar er heeft toch niemand een eenduidige ranglijst met een top 3 van 'de beste fietsen'?

Ik heb ook nog nooit een testrit gedaan als ik een nieuwe fiets kocht, dus dat is vooral op buikgevoel en looks. Zelfs met een testrit zou dat voor mij niet representatief zijn, want aan die nieuwe fiets heb ik evengoed wat moeten wennen. In het begin vond ik die ook wat log aanvoelen maar die ervaring werd alleen maar beter.

Eigenlijk wou ik een Tarmac bestellen ipv de BMC, maar bij Specialized konden ze toen geen prijzen/levertermijnen geven voor het nieuwe frame (Corona). Ook vandaag blijft die Tarmac voor mij toch een droomfiets en ik kan er zelfs mijn vinger niet opleggen waarom (marketing?). En is die tarmac dan de beste fiets? Ik vermoed van niet

Bij elk nieuw frame smijten ze maar wat termen naar uw kop: X% efficiënter X% stijver maar tegelijk toch X% meer 'compliance', zoveel minuten sneller op een 40km aan 250 watt,... maar er heeft toch niemand een eenduidige ranglijst met een top 3 van 'de beste fietsen'?
En Mr Kendl kan niet eens een half uur aan 250watt rijden!

Garmin Edge 530 nog de moeite om te kopen? Want niet meer het nieuwere model
Heeft die dan een update gehad? Kan ik precies niks over terugvinden.
Ik heb er alleszins ene en super content van. Batterijduur is super en ik mis het touchscreen totaal niet (als je dat een grote plus vindt zou ik kijken naar de 830)?

Heeft die dan een update gehad? Kan ik precies niks over terugvinden.
Ik heb er alleszins ene en super content van. Batterijduur is super en ik mis het touchscreen totaal niet (als je dat een grote plus vindt zou ik kijken naar de 830)?
Nee, het model van 2019 (?)

Ik heb ook nog nooit een testrit gedaan als ik een nieuwe fiets kocht, dus dat is vooral op buikgevoel en looks. Zelfs met een testrit zou dat voor mij niet representatief zijn, want aan die nieuwe fiets heb ik evengoed wat moeten wennen. In het begin vond ik die ook wat log aanvoelen maar die ervaring werd alleen maar beter.

Eigenlijk wou ik een Tarmac bestellen ipv de BMC, maar bij Specialized konden ze toen geen prijzen/levertermijnen geven voor het nieuwe frame (Corona). Ook vandaag blijft die Tarmac voor mij toch een droomfiets en ik kan er zelfs mijn vinger niet opleggen waarom (marketing?). En is die tarmac dan de beste fiets? Ik vermoed van niet
Het is vooral door reviews en door testen die ze uitvoeren dat er naar voren komt dat hij minder presteert dan frames met dezelfde insteek.
Ook is het zo dat als uw frame+vork al gauw 300g meer wegen dan de competitie dat het moeilijk wordt om dat weg te werken.

Ik snap waarom een tarmac in uw hoofd blijft spoken hoor :P
Was bij de beste fietsen die ik in mijn afweging genomen heb. Marketing speelt een rol, maar het is ook gewoon een heel goeie fiets. Alleen duur eh, duur eh :P

En Mr Kendl kan niet eens een half uur aan 250watt rijden!
Momenteel gaat dat moeilijk zijn inderdaad :P
Maar goed jij weegt misschien 20kg meer als mij, dan is vergelijken van pure wattage lastig :P

Garmin Edge 530 nog de moeite om te kopen? Want niet meer het nieuwere model
Is nog steeds het meest recente model hoor :P
Is een perfecte unit, niks mis mee. De eventuele komst van een opvolger gaat daar weinig aan veranderen.

Ik heb vorig jaar een Edge 830 gekocht, en als echte Garmin fanboy heb ik daar toch een beetje spijt van.

Ik vind de kaart daarop zo onduidelijk om te zien welke lijn je moet volgen... De "chevrons/kepers" die Wahoo gebruikt in zijn navigatie zijn veel duidelijker.

Mijn eerste ritje in twee en een halve week door nieuw werk, vriendin die bij mij is komen wonen, trouwfeest van mijn beste maat en covid-besmetting.

Na anderhalf uur rijden geloof ik er nog in dat L3B op 4 juni mogelijk is 😁

Het is vooral door reviews en door testen die ze uitvoeren dat er naar voren komt dat hij minder presteert dan frames met dezelfde insteek.
Ook is het zo dat als uw frame+vork al gauw 300g meer wegen dan de competitie dat het moeilijk wordt om dat weg te werken.
Mits alle andere parameters gelijk zijn, komt die 300g over 100km op vlak terrein overeen met een tijdsverschil van ongeveer 3 à 6 seconden. Nihil dus. Bij heuvelachtig terrein wordt dat 20 à 40 seconden. Ook niet om over naar huis te schrijven. Gewicht is een veel minder bepalende factor dan veel mensen aannemen, betere wielen of vlotter rollende banden hebben een impact die vele malen groter is.

Mits alle andere parameters gelijk zijn, komt die 300g over 100km op vlak terrein overeen met een tijdsverschil van ongeveer 3 à 6 seconden. Nihil dus. Bij heuvelachtig terrein wordt dat 20 à 40 seconden. Ook niet om over naar huis te schrijven. Gewicht is een veel minder bepalende factor dan veel mensen aannemen, betere wielen of vlotter rollende banden hebben een impact die vele malen groter is.
Je vergeet het aanzetten na een bocht. Met een lichter, stijver frame zit je ook veel vlugger terug op snelheid en dat heeft wel veel invloed op je gemiddelde op 100 km.

Dat gezegd zijnde, als uw concurrentie voor gelijkaardige of lagere prijs wel die 300g minder kan aanbieden is dat wel een factor om mee te nemen bij je beslissingsproces. Op die lichtere fiets kan je dan ook nog betere wielen of vlotter rollende banden steken.

Terug
Bovenaan