De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Morgen mijn fiets nog eens proper zetten na een dik jaar stof te vangen. Speciale dingen die ik moet doen? Ga nieuwe binnenbanden steken, derailleur + ketting goed proper maken, ontvetten en opnieuw invetten en gewoon mijn kader eens proper maken. Zijn er dan dingen die ik mis of best eens nakijk? Gewone koersfiets, geen mtb.

Morgen mijn fiets nog eens proper zetten na een dik jaar stof te vangen. Speciale dingen die ik moet doen? Ga nieuwe binnenbanden steken, derailleur + ketting goed proper maken, ontvetten en opnieuw invetten en gewoon mijn kader eens proper maken. Zijn er dan dingen die ik mis of best eens nakijk? Gewone koersfiets, geen mtb.
Nieuwe binnenbanden? Gewoon plakken.
Ketting reinigen doe je ook best met Dosty, verdund uiteraard, scheelt weer een paar euro. /s

Zot jong, daar is het veel te warm voor. Ik spaar mijn peper voor barre winterkou in plaats van er al te kwistig mee om te springen tijdens warme dagen. Scheelt weer een paar euro.
Ik vraag altijd wat extra peper wanneer ik op restaurant ga. Ik pak dan van die zakskes van den Ikea en begin dan loco te gaan :unsure:

Heb zonet de Rapha Core Cargo bibshort en Jersey besteld, ik denk dat ik op een punt gekomen ben dat ik meer fietskledij dan gewone kledij heb…

Ik vraag altijd wat extra peper wanneer ik op restaurant ga. Ik pak dan van die zakskes van den Ikea en begin dan loco te gaan :unsure:

Heb zonet de Rapha Core Cargo bibshort en Jersey besteld, ik denk dat ik op een punt gekomen ben dat ik meer fietskledij dan gewone kledij heb…
Op restaurant? Zot jong, ik dumpster dive al mijn eten bij elkaar. Scheelt weer een paar euro.

Kijken of je wielen nog recht lopen, eventjes voelen aan alle spaken of er geen enkele los staat, remblokjes nakijken of die nodig zijn, remschijven zelf kuisen, velgrand schoon maken, nakijken of alles vlot schakelt (voor en achter) en eventueel wat bijregelen. Op zich 15 minuten werk, maar kan oplopen tot een halve dag :D

Kijken of je wielen nog recht lopen, eventjes voelen aan alle spaken of er geen enkele los staat, remblokjes nakijken of die nodig zijn, remschijven zelf kuisen, velgrand schoon maken, nakijken of alles vlot schakelt (voor en achter) en eventueel wat bijregelen. Op zich 15 minuten werk, maar kan oplopen tot een halve dag :D
Remmen is verspilling dus zou zeggen van niet

Iemand aanraders voor kleding voor de huidige temperaturen? 5°-15°C?
Ik denk dat een lange broek nog wel wenselijk is? Wat zijn zo de deftige merken (ben aan de grote kant met 1.98m)?
't is voor op de gravel, voor de enduro heb ik genoeg kleren :unsure:

Iemand aanraders voor kleding voor de huidige temperaturen? 5°-15°C?
Ik denk dat een lange broek nog wel wenselijk is? Wat zijn zo de deftige merken (ben aan de grote kant met 1.98m)?
't is voor op de gravel, voor de enduro heb ik genoeg kleren :unsure:
Beenstukken met korte broek
trui lange mouw met windvestje en licht ondershirt/zomershirt met armstukken met windvestje en ondershirt

Prijs kwaliteit ben ik fan van bioracer van broeken. Shirt maakt voor mij niet uit welk merk. Bioracer, vermarc, sportful, castelli

Weekje GC zit erop en heeft weer deugd gedaan. Nooit overdreven en wat van het weer genoten maar toch 330k en 5000+hm gereden en wat gaan lopen ook.

Van de fiets die ik daar gehuurd heb, een Tarmac SL7 Expert Di2, eigenlijk écht niet onder de indruk. Ok, er zaten geen goede wielen onder, maar het verschil met m'n nieuwe canyon ultimate aero is navenant, ook al is die goedkoper.

Gisteren nog rit gedaan van 100km+ thuis en was weer alsof het de eerste keer ermee was. Zalig gevoel. :bow: Binnenkort ook nog eens een ramp test doen want gisteren na dik 90km kon ik toch nog gewoon nieuwe power pr's zetten. Die week zal serieus goed gedaan hebben.
In welk opzicht vind je de Ultimate een stuk beter?

Typisch iets dat je meer aanvoelt en moeilijk kan omschrijven (ik toch) maar vooral veel vinniger en snel reagerend (responsiveness zeg maar). Voelt ook gewoon meer aan als een snelle race bike waardoor het leuker aanvoelt en je harder wilt gaan. Over putjes springen, scherp indraaien, pedalenkracht die zich beter vertaalt in reactie door de fiets, ... gaat ook allemaal beter naar mijn idee. Maar veel van dit kan ook wel gewoon te maken hebben met het feit dat er zo'n 1300-1400eur verschil tussen de wielsets zat natuurlijk. M'n canyon heeft ook een 52 vooraan en de tarmac had 50, wat ik soms wel wat weinig vond op het vlakke met meewind of afdalingen. En dan heb je nog eens placebo effect omdat ik voor m'n canyon wel gewoon een mooie som heb neergelegd en die tarmac maar een gehuurde fiets was, al was ie wel gloednieuw.
Dat gevoel heb ik ook, en ligt niet aan de wielen. Ik had dezelfde wielset op mijn bmc als op mijn ultimate en die bmc was een pak luier en minder comfortabel. Was precies een sportwagen vs een camion.

Mijn voorwiel draait niet zo vlot meer, als ik eraan draai stopt hij veel rapper dan mijn achterwiel. Vorige keer kwam dit door de lagers. Toen heeft een fietsenmaker dit vervangen. Nu vraag ik me af indien ik dit zelf niet kan oplossen... Moet ik daar misschien gewoon eens wat smeervet aan smeren of ga ik het enkel erger maken ?

OP DIT FORUM WORDT NIET SLECHT GESPROKEN OVER GRIZLS EN BMCs :nono:
Ik ga er eerlijk in zijn, altijd BMC gereden.
Ben verdomme kwaad daarom, al die tijd heb ik niet op een betere fiets kunnen rijden!

Nee maar even serieus, BMC, dat is anno 2022 not the bike to ride on.

Terug
Bovenaan