De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voorvork inderdaad gewoon proper houden, dat is het voornaamste.
Ik doe zelf jaarlijks een volledig onderhoud op de voorvork. Nu ik ook een fully heb moet ik nog eens bezien of dat ook haalbaar is voor de rear shock.

Yup, gisteren ook mee gereden. Nu de euro in mijne zak nog iets waard is.
Als ge mij stalkt vind ik nu wel dat ge mij kudo's moogd geven 😛
Ik wou die lus van gisteren bekijken :p

Bon den theorie van in de wielen kruipen kan ook de vuilbak in. Zat langs de Demer bij iemand in het wiel en merkte er niets van en hij had er nochtans 3! :unsure:

- Hoe onderhouden jullie een verende voorvork (los van jaarlijks onderhoud). Druppeltje olie na het wassen, of afblijven? Ik lees tegenstrijdige dingen..
Een sealmate en Brunox Deo

- Hoe smeren jullie kliksysteem van SPD of SPD-SL? Gewoon wat WD-40 op veren/ scharnieren?
Niet. Maar met WD-40 kan je niet veel verkeerd doen. Eigenlijk geen slecht idee om die af en toe eens in te spuiten

Ik wou die lus van gisteren bekijken :p

Bon den theorie van in de wielen kruipen kan ook de vuilbak in. Zat langs de Demer bij iemand in het wiel en merkte er niets van en hij had er nochtans 3! :unsure:
Ben gisteren al beginnen tekenen aan mijn route! Zal deze avond onthult worden, komt goed.

@SomeDude Voila se, van uit de sporthoofdstad van het land (Herent) tot aan Walibi in 77km. Je kan in Waver zelfs nog een lusje links laten liggen en in Ottenburg rechtdoor rijden, dan zal het niet meer als 70km zijn. Dat gekke lusje beneden aan de map is omdat er aan het ziekenhuis een geweldige afdaling ligt. Is éénrichting, perfecte asfalt en zwalpend door het bos :love:. Beneden moet je dan wel via de andere straat weer omhoog (anders beland je in Ottignies centrum) maar het is de moeite waard. Ik zal de route zelf één van de komende weekends eens proberen te rijden want er zitten wegen bij die ik ook niet ken.

https://ridewithgps.com/routes/39029929

Een sealmate en Brunox Deo

Niet. Maar met WD-40 kan je niet veel verkeerd doen. Eigenlijk geen slecht idee om die af en toe eens in te spuiten
Die Brunox wordt over het algemeen even veel of zelfs meer afgeraden dan aangeraden. De meesten die vorkonderhoud doen zeggen : afblijven met zulke producten. "Lost het vuil op, en trekt het aan de poten in"

Dat is ook wat de vraagsteller zegt. Veel tegenstrijdige berichten.

Ik weet wel dat Pe zijn vork al eens heeft moeten laten vervangen. En ik niet.

Laatst bewerkt:
Ik zou WD-40 op alles van een fiets toch zo veel mogelijk vermijden. Zelfs in die kliksystemen zit wat vet en dat wil je er niet uitspoelen met een ontvetter lijkt me.

Ik zou WD-40 op alles van een fiets toch zo veel mogelijk vermijden. Zelfs in die kliksystemen zit wat vet en dat wil je er niet uitspoelen met een ontvetter lijkt me.
Een echte ontvetter is WD40 niet natuurlijk, het heeft zelfs een licht smerend vermogen.

Maar je hebt gelijk, de multi-purpose WD-40 heeft geen plaats op een fiets - enkel in nood als je vastgeroeste bouten oid hebt

@SomeDude Voila se, van uit de sporthoofdstad van het land (Herent) tot aan Walibi in 77km. Je kan in Waver zelfs nog een lusje links laten liggen en in Ottenburg rechtdoor rijden, dan zal het niet meer als 70km zijn. Dat gekke lusje beneden aan de map is omdat er aan het ziekenhuis een geweldige afdaling ligt. Is éénrichting, perfecte asfalt en zwalpend door het bos :love:. Beneden moet je dan wel via de andere straat weer omhoog (anders beland je in Ottignies centrum) maar het is de moeite waard. Ik zal de route zelf één van de komende weekends eens proberen te rijden want er zitten wegen bij die ik ook niet ken.

https://ridewithgps.com/routes/39029929
Voor mij is dat wel 30km extra (vlak weliswaar dus ideaal om op te warmen en los te rijden)

Volgens mij moet je, als je het één keer doet, het altijd doen.

Want inderdaad. WD40 ontvet, maar smeert ook. Dus als je dat voor de rit doet, kan dat geen kwaad.
WD40 (de gewone) heeft ooit in een Duits fietsmagazine gestaan bij testen om te gebruiken als smeermiddel voor de ketting. En dat kwam daar heel goed uit. Maar je moet dan zeker iedere rit je ketting zuiver maken. En voor de rit inspuiten (en geen week voor de rit dus, maar echt voor je vertrekt).

Die Brunox wordt over het algemeen even veel of zelfs meer afgeraden dan aangeraden. De meesten die vorkonderhoud doen zeggen : afblijven met zulke producten. "Lost het vuil op, en trekt het aan de poten in"

Dat is ook wat de vraagsteller zegt. Veel tegenstrijdige berichten.

Ik weet wel dat Pe zijn vork al eens heeft moeten laten vervangen. En ik niet.
Ik heb inderdaad mijn vork al eens moeten vervangen. Een Rock Shox 30 gold was na 4 jaar helemaal versleten. Eerlijk is wel eerlijk, ik had 4 jaar helemaal niks aan die vork gedaan of laten doen. Bovendien was dat maar een vork van 30 mm. Niet echt opgewasssn tegen mijne rijstijl :D. Uw vork is een 32 mm wat toch heel wat steviger is. Die Brunox gebruikte ik toen nog niet.
In elk geval hebben ze mij toen die Brunox aangeraden. Of het echt zo goed is weet ik niet, maar het kan. volgens mij weinig kwaad om een product te gebruiken dat de dichtingen wat soepel houdt. Natuurlijk ga je dat niet op een vuile vork spuiten maar zorg je er eerst voor dat de vork proper is. Daarvoor dient die sealmate dan ook. Daarmee haal je het vuil van onder de stofkappen uit. Dat is iets dat ik jaren gebruikt heb op de crossmotor en waar ik altijd heel tevreden ben geweest.
Of die Brunox echt zo goed of zo slecht is weet ik niet. Mij is dat aangeraden en ben dat beginnen. gebruiken. Heb het zelfs gratis gekregen van de fm. Ik heb er nooit recensies van gelezen. Misschien toch eens doen :)

Half dagje verlof genomen en 3u op de mtb gekropen, heerlijk weertje.
Op einde langs de Balenberg, dat parcours blijft toch pittig zelfs op het gemakje (voor zover dat kan)

Half dagje verlof genomen en 3u op de mtb gekropen, heerlijk weertje.
Op einde langs de Balenberg, dat parcours blijft toch pittig zelfs op het gemakje (voor zover dat kan)
Daar ben ik jaloers op. We waren er deze middag op het werk nog over aan het lachen dat we allemaal een halve dag wouden nemen om te fietsen (op onze bureau van 11 mensen zijn er ook 11 fietsers, nooit meegemaakt).

Terug
Bovenaan