De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben wel fan van Sram hun kleinere plateau's vooraan, en dan een cassette met een 10 als overdrive versnelling.
Als je alleen fietst (en zelfs in een klein groepje) zijn 11 tem 15 het meest van de tijd nutteloze kronen, dat is +40 per uur. Als je 3 kronen hebt voor die snelheden is dat meer als genoeg, 5 is eigenlijk gewoon dwaas. Jammer dat Shimano met hun nieuwe groep vasthoudt aan de standaard versnellingen.

Alleen kan je inderdaad al ver komen met je kleine plateau. Op mijn huidige fiets zit een 34 en ik heb die eigenlijk nooit veranderd. Vroeger heb ik nog met een 36 binnenblad gereden, dat was eigenlijk wel beter. Dan zit je net iets minder snel op je 11 of 12. En met die grote cassettes van vandaag geraak ik overal wel boven in het vlakke Vlaamse land.

Je hebt een paar maand geleden eens je FTP gepost… ik herinner mij dat dat niet spectaculair was (lees: alleszins minder dan 350, zelfs minder dan 300?).

Wel in dat geval is er geen enkel scenario waar jij beter af bent met een 52 dan met een 50.

Tenzij je graag uw grote kransen slijt (de lichtste), graag 70rpm rijdt of uw ketting graag scheef hebt.

Een 52 is een pseudopiemelverlenger. Het dient tot niks als je solo geen 40km/u kan vasthouden op het vlakke.

Ik heb er ook 1, maar die gaat eraf van zodra hij versleten is. En in goeie dagen heb ik (net geen) 300FTP en rij ik op cyclo’s in groep vaak 45. Nooit heb ik mijn 11 nodig, nooit.
Het voordeel is vooral de 36 :p
Veel meer bruikbaar dan de 34 op een compact. Toch in de vlakke omgeving waar ik woon alvast. En mits de goede cassette
ook voldoende om te klimmen.

Dat een 52 enkel maar nuttig zou zijn als je 40 rijdt is ook wel overdreven. Dan zit je al op de 15 als je 90 rpm trapt.

Als je een 11-30 hebt dan zijn uw vertandingen als volgt: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
Uw 7de krans van de 11 is dus uw 19 , dat is 31km/h aan 90rpm, dat is nu toch wel een eindje van 40 vandaan.
Ik denk overigens dat er weinigen zijn die vaak op hun 13 rijden, laat staan hun 13 of 11. Dat is goed voor in een afdeling maar voor gewoon op het vlakke krijgt niemand dat lang soepel rond.

Daarbij is zuiver wattage niet alles. Belangrijker is dat ik maar 1m77 ben en 66kg weeg. Dan is die sub 300 watt ineens al iets anders :P En er in de echte wereld ook wind is waardoor je mee of tegenwind hebt. Waardoor die 36 tof is voor tegenwind en de 52 met meewind. :p

Laatst bewerkt:
Zelfs geen cap number op voorhand? Ik zie het wel als de deelnemerslijst wordt gepubliceerd, veel Belgen doen er sowieso niet aan mee.
Als de kinderen hier wat ouder zijn, waag ik me er ook wel eens aan. De Tour Divide lonkt natuurlijk ook....
Bij mij wordt het in mei bikepacken met wat vrienden op het gemak, en in juni de Taunus. Heel toffe race, gemoedelijke sfeer, kleinschalig en gezellig (en een heel goede organisatie)
Vooralsnog niks, ik denk dat die dingen allemaal gewoon last minute uitgedeeld worden in Osh, dus voor 10-12 augustus ga ik zelf vermoedelijk ook niet al te veel weten. Als het meevalt, hoop ik ook nog wat meer dikke bikepackingtochten/races te doen. Einddoel blijft wel naar Azië fietsen. :unsure:

Dat een 52 enkel maar nuttig zou zijn als je 40 rijdt is ook wel overdreven. Dan zit je al op de 15 als je 90 rpm trapt.

Je bedoelt: nog maar. Je hebt dan nog 4 kransen over die je bijna niet gebruikt. Complete overkill dus
Als je een 11-30 hebt dan zijn uw vertandingen als volgt: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
Uw 7de krans van de 11 is dus uw 19 , dat is 31km/h aan 90rpm, dat is nu toch wel een eindje van 40 vandaan.
Om dan nog 6 kransen over te hebben?

Daarbij is zuiver wattage niet alles. Belangrijker is dat ik maar 1m77 ben en 66kg weeg. Dan is die sub 300 watt ineens al iets anders :p En er in de echte wereld ook wind is waardoor je mee of tegenwind hebt. Waardoor die 36 tof is voor tegenwind en de 52 met meewind. :p

In de oefening of een 52 nuttig is, is wattage wel alles. Dat je een pluimpje bent en daardoor wel snel kan klimmen heeft 0,0 relevantie hé. Daar heb je ook geen 52 nodig. Enkel keiharde watts tellen, en of je al dan niet wedstrijden (peloton) rijdt.

Of zelfs al gewoon elke betaalbare groepset. Wil een herspoten frame met nieuw materiaal opbouwen voor mevrouw landtlord, maar vind niets betaalbaar met 11 speed en velgremmen.

Bedoel je de volledige groep incl. remmen/cranks/… of is een upgradeset (derailleur, shifter, cassette, ketting) ook een optie?
Indien mogelijk volledige groepset, maar een upgradeset volstaat op zich wel, dan krab ik de rest wel bij elkaar.

Of zelfs al gewoon elke betaalbare groepset. Wil een herspoten frame met nieuw materiaal opbouwen voor mevrouw landtlord, maar vind niets betaalbaar met 11 speed en velgremmen.
Bike-discount.de al doorsnuffeld?

Je bedoelt: nog maar. Je hebt dan nog 4 kransen over die je bijna niet gebruikt. Complete overkill dus

Om dan nog 6 kransen over te hebben?

Daarbij is zuiver wattage niet alles. Belangrijker is dat ik maar 1m77 ben en 66kg weeg. Dan is die sub 300 watt ineens al iets anders :p En er in de echte wereld ook wind is waardoor je mee of tegenwind hebt. Waardoor die 36 tof is voor tegenwind en de 52 met meewind. :p

In de oefening of een 52 nuttig is, is wattage wel alles. Dat je een pluimpje bent en daardoor wel snel kan klimmen heeft 0,0 relevantie hé. Daar heb je ook geen 52 nodig. Enkel keiharde watts tellen, en of je al dan niet wedstrijden (peloton) rijdt.

Maar goed laat ons nu ook eerlijk zijn bij veel mensen zal de 11 tot 14 toch niet de meeste slijtage hebben hoor. Als daar tezamen 5% van de tijd op gereden is dan heb je al goed uw best gedaan. Zelfs met een compact.

Maar goed zoals ik zal zei is het vooral die 36 die ik zalig vindt. Die extra 2 tandjes zorgen ervoor dat je deze iets ruimer kan inzetten zonder veel in te boete qua klimmen met een groot genoege eindkrans.

Met een 50 als groot blad zou ik ook gewoon hier op het vlakke kunnen rijden hoor. Maar die 2 extra tandjes zijn dan weer goed als je moet bijtrappen in een afdaling.
Want in principe zelfs een 48 of 46 op het vlakke is voldoende, dan moet je nog goed uw best doen om op de 12 of 11 te rijden. Zeker rekening houden dat je ook uw cadans kan aanpassen tussen 85 en 100.

Korte broek voor het eerst dit jaar :love:

En dan kwam er een idioot in zijn grijze Jeep het losrijden verpesten door me in de kant te proberen rijden omdat hem niet door kon (eenbaansbreed wegje tussen de velden waar je dus nooit volgende de wet überhaupt een fietser kunt inhalen).
Niet de eerste keer dit jaar in die straat, heb de politie eens een mailtje gestuurd (en nummerplaat voor zover ik ze kan herinneren van die Jeep)

😬. Ja de mensen hun lontje wordt korter en korter he. Merk dat dagelijks, op het werk en op de fiets. Het gaat er niet beter op worden . Op weg naar huis heb ik een stuk fietspad waar altijd andere fietsers komen spookrijden, maar je komt daar op dat fietspad vanuit een blinde bocht. Als je dan zegt dat ze aan hun kant moeten rijden of een blokje om rijden (zoals ik s'morgens doe, kost u letterlijk 15 seconden) dan worden ze agressief. Vroeger of laat klop ik daar ene de tanden uit zijn bakkes, of omgekeerd 😅. Niks aan te doen.

Vandaag ook eerste keer met korte broek gereden. Gisteren andere dingen te doen, vandaag de TT van Oud Heverlee nagereden. Matig parcours 😬. Bovenop de kluis dacht ik een andere afdaling te pakken, hebben ze daar ook al een bord in de grond geklopt van verboden toegang. Pfff, al die corona mountainbikers hebben onze sport naar de kloten geholpen. Zal straks nog ne gravelbike moeten kopen omdat ik toch nergens meer mag rijden.

Vandaag bijna een fietser aangereden...
https://goo.gl/maps/qEbwJ9SDwYz9oUnDA
Ik volg dus gewoon de weg, zijnde de bocht, komt die fietser uit die straat voor/ links. Duidelijk dat je daar gewoon moet stoppen en voorrang verlenen als er verkeer komt, toch zeker als je naar de overkant moet omdat daar het fietspad is.
Maar nee nee meneer komt gewoon zonder te remmen die straat uit en volgt de bocht terwijl ik t.h.v. de straat ben. Met andere woorden ineens komt die naast mij rijden, ik kon nog maar net opzij gaan omdat er geen tegenligger kwam...
Het was duidelijk iemand die niet vaak gaat fietsen en nu met het mooie weer maar eens de antieke fiets van de haak had genomen. Maar rijdt die maar eens aan eh, die knalt gewoon tegen zo een paal.

Als ik vanavond sportdrank maak, is dat nog te drinken morgen avond? Is omdat ik morgen met de fiets ga werken en erna mijn trainingsrondje zou doen. Dus zou ik mijn bidons al maken vanavond.

Als ik vanavond sportdrank maak, is dat nog te drinken morgen avond? Is omdat ik morgen met de fiets ga werken en erna mijn trainingsrondje zou doen. Dus zou ik mijn bidons al maken vanavond.
Of zoals de echte. Dat poeder in een ziplock zakje en zo meenemen.
Wedden dat ze op je werk nogal gaan kijken als jij met dat zakje wit poeder passeert :scream:

Terug
Bovenaan