De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik denk er toch aan om op mijn volgende fiets geen powermeter meer te zetten.
Het heeft absoluut zijn voordelen, maar toch ook wel wat nadelen. Ik merk op hellingen dat ik al snel op een bepaald wattage mik en daar dan zeker niet boven wil gaan. Op Zwift races merk ik ook dat ik teveel op dat cijfer zit te letten ipv 'vrij' te koersen. Je legt jezelf een soort van limiet op. Soms heb ik het gevoel dat de data het overneemt van het gewoon gaan fietsen voor het plezier.
Ik heb zelf geen powermeter maar wat je schrijft echt het geen dat me tegenhoudt. Het lijkt me wel een voordeel bij bepaalde klimmetjes om te weten hoe veel Watt ik trap, want ik heb echt veel moeite met het kiezen van de juiste versnelling, maar op een gegeven moment weet je dat ook wel en kan je terug naar het gevoel lijkt me

Ik heb zelf geen powermeter maar wat je schrijft echt het geen dat me tegenhoudt. Het lijkt me wel een voordeel bij bepaalde klimmetjes om te weten hoe veel Watt ik trap, want ik heb echt veel moeite met het kiezen van de juiste versnelling, maar op een gegeven moment weet je dat ook wel en kan je terug naar het gevoel lijkt me
Je zou dat denken maar dat is dus niet zo, dat is ook de reden waarom profs het massaal gebruiken. Als uw waarden bepaald zijn dan liggen deze vrij goed vast.
Dus als je fietst dan kan je van die data gebruik maken om in te schatten hoe lang je dat kan volhouden of hoe zwaar de inspanning is. Uw gevoel kan u wel eens in de steek laten, en meer dan eens hoor.
Het is al eens gezegd maar als je pakweg tegen de wind of bergop fietst dan zou je soms schrikken hoe diep je in uw zone gaat zonder het goed te beseffen.
Stel jij plant een ritje van 100km met 1500hm en na 20km is er een klimmetje van 200hm waar je al diep in het rood gaat, gevoel is nog vrij cva waarschijnlijk. Maar toch ga je op het einde daar de weerbots van krijgen en misschien zelfs die rit niet kunnen uitrijden.

Daarbij als je het niet wilt zien dan maak je op uw fietscomputer een pagina zonder wattage :P
Bij een wahoo heel simpel op te lossen door wattage onderaan te zetten, pijltje omhoog en weg is de wattage!

Ik denk er toch aan om op mijn volgende fiets geen powermeter meer te zetten.
Het heeft absoluut zijn voordelen, maar toch ook wel wat nadelen. Ik merk op hellingen dat ik al snel op een bepaald wattage mik en daar dan zeker niet boven wil gaan. Op Zwift races merk ik ook dat ik teveel op dat cijfer zit te letten ipv 'vrij' te koersen. Je legt jezelf een soort van limiet op. Soms heb ik het gevoel dat de data het overneemt van het gewoon gaan fietsen voor het plezier.
Dat heeft toch ook zijn voordelen? Je kan veel beter pacen. Eerlijk gezegd gebruik ik het vooral echt bij lange ritten waar ik zeker wil zijn dat ik er de laatste 20-30km niet keihard door zak. Als ik ritten ga rijden tot pakweg 80-100km dan kijk ik daar niet echt naar, dan draai ik gewoon de gas open als ik zin heb. Zelfs als ik mij een beetje opblaas in de eerste 2u dan geraak ik altijd wel nog deftig thuis, bij een rit van 130km en meer kan dat lelijk tegenvallen.

José had wel 100% gelijk in Extra Time deze week, als prof moet je tijdens een koers daar niet teveel naar kijken. Bij lange beklimmingen wel maar bij klassiekers bv? Je moet inderdaad maar eens die once-in-a-lifetime wonderbenen hebben en dan denken "oei, de cijfers zeggen dat ik dit niet langer kan".

Ik geraak preciea niet meer vooruit de laatste tijd met de koersfiets. Ik rij even rap (of traag) met mijn grizl. Vandaag thuis gekomen met 26,7 gemiddeld. Mijn conditie voelt nochtans goed. Geen idee wat er aan de hand is of het zal die wind zijn.

Dat heeft toch ook zijn voordelen? Je kan veel beter pacen.
Jaja, ik zeg niet dat het geen voordelen heeft. Bij serieuze wind tegen is het veel leuker om te zien dat je 200w trapt, dan te kijken op een tellertje dat amper 23km/u aan geeft.

In mijn geval komt er ook bij dat mijn langste en meest intensieve ritten die met de mtb zijn. Ik ga geen LBL rijden of Marmotte. S'avonds na het werk is het op de koersfiets ook vaak 2u bollen en naar niks kijken. Ik moet ook zeggen dat ik vaak geen zin heb om mezelf af te peigeren, voor wie of voor wat? Ik zal wel hard of traag rijden naar gelang ik goesting heb, niet om x watt beter te worden.
Als ik met de mtb het bos in duik is het gezien de hoogtemeters hier in de buurt altijd interval. Zonder dat ik mezelf dat moet opleggen, gewoon omdat ik fun heb in het bos.

In mijn situatie vind ik de meerwaarde vrij beperkt. Daarvoor 'train' ik te weinig. Dus ook mede doordat ik niet puur met de koersfiets rijd.
Ik zit ook al wel een tijdje in een "less data fase". Ik zal wel niet de enige zijn die na jaren van data, power, hartslag graag eens back to basics gaat.

Laatst bewerkt:
Ik wil de sealant in de banden van mijn gravel bike eens vervangen. Zijn er aanraders qua merken? En hoe lang blijft zo sealant goed? Want ik zie veel bussen van 500 ml maar dat is wel veel als ik het nadien moet weggieten.
Ik denk niet dat er nog een slechte sealant bestaat. Ik heb NoTubes in mijn banden, je hebt ook de Race, dewelke wat dikker is.
Regelmatig eens schudden met je bus helpt al veel, dan kan het product niet beginnen klonteren.

Ik geraak preciea niet meer vooruit de laatste tijd met de koersfiets. Ik rij even rap (of traag) met mijn grizl. Vandaag thuis gekomen met 26,7 gemiddeld. Mijn conditie voelt nochtans goed. Geen idee wat er aan de hand is of het zal die wind zijn.
Als je nu een powermeter had dan kan je zien of het effectief van niet kunnen was of gewoon veel wind ;)
Daarbij ik weet niet hoe uw ultimate uitgerust is. Maar als deze niet zo aero is en geen super goeie banden heeft dan is het niet zo gek dat je niet veel trager bent op de grizl.

Als je nu een powermeter had dan kan je zien of het effectief van niet kunnen was of gewoon veel wind ;)
Daarbij ik weet niet hoe uw ultimate uitgerust is. Maar als deze niet zo aero is en geen super goeie banden heeft dan is het niet zo gek dat je niet veel trager bent op de grizl.
Is een ultimate met ultegra, 50mm carbon wielen en 25mm schwalbe one banden vs grizl al 6. 0.

Zou toch wel een redelijk verschil mogen zijn. Al moet ik zeggen dat het met de grizl wel avond was en met de ultimate in de voormiddag en in de voormiddag ben ik sowieso wel iets minder.

Is een ultimate met ultegra, 50mm carbon wielen en 25mm schwalbe one banden vs grizl al 6. 0.

Zou toch wel een redelijk verschil mogen zijn. Al moet ik zeggen dat het met de grizl wel avond was en met de ultimate in de voormiddag en in de voormiddag ben ik sowieso wel iets minder.
Ja dat zou toch iets vlotter moeten bollen :P
Een powermeter had hier uitsluitsel over kunnen geven natuurlijk, je hoorde he, voor 300€ ben je gesteld ;)

2 powermeters dan… of je hebt al pedalen nodig die je snel kan overzetten :)
Als uw achternaam Rockefeller is dan kan dat ja :P
Nee ik zou persoonlijk zeggen plaats dat op uw primaire fiets en op de fiets waar je effectief mee traint. Daar heeft het het meeste nut uiteindelijk. Op een gravelbike kan je dat ook zetten natuurlijk, maar buiten als je echt serieus gaat gravellen en pacen belangrijk is dan zou ik dat niet doen.
Of uw gravel zou uw primaire fiets moeten zijn en de trainingsfiets. Maar in België is trainen op een gravelfiets niet zo simpel, dan is het toch vaak meer een wegmachine wil je mooie blokken afwerken.

Ik denk niet dat er nog een slechte sealant bestaat. Ik heb NoTubes in mijn banden, je hebt ook de Race, dewelke wat dikker is.
Regelmatig eens schudden met je bus helpt al veel, dan kan het product niet beginnen klonteren.
Merci, toevallig net notubes besteld ook

@Airjinx 2 nieuwe sparks gezien waarvan 1 zoals u qua kleur (maar andere wielen, denk 240 naven) maar dat leek me iemand anders. Of had je uw fiets even geruild voor een oud exemplaar (zwart/geel)?

Collega zijn vorm is brak dus na 1e bevoorrading hem achtergelaten (met maat van hem).
Was drinkbus vergeten thuis dat was wel minder en mijn fiets wilt sneller naar beneden als mij :lol:

Sinds vorig jaar steeds terugkerende problemen met de knie (itb). Tijd voor een bikefit dus.

Heeft iemand aanraders. Liefst in de buurt van Gent, maar positieve ervaringen uit heel Vlaanderen mogen gedeeld worden.
Liefst met wat ervaring voor een mtb-fit ook en uitgevoerd door iemand met medische achtergrond (kinesist, osteopaat ...)

Bij mijn meest recente schoenen heb ik het gevoel dat mijn plaatjes niet ver genoeg naar achteren kunnen. Ik krijg ook altijd op andere plekken pijn in de knieën met die schoenen, de plaatjes al meermaals verzet. Ik ben de gleuf nu dus aan het verlengen met een boor. Dat gaat eigenlijk bijzonder makkelijk. De plaatjes gaan dan ook afgeveild moeten worden zodat ze ver genoeg kunnen doorschuiven.
Met die extra speelruimte hoop ik dan dat ze bij de fit gewoon goed gezet kunnen worden. De schoen zelf zit nl. beter dan alle andere schoenen die ik al heb gehad.

En dan hopen dat het niet gewoon mijn lichaam is dat steeds opspeelt 🙏
't is begonnen bij het zwift racen vorig jaar, en nu weer bij het zwift racen. Zwaar trainen deed ik daarvoor ook al op de rollen, maar toch een beetje eigenaardig.

Sinds vorig jaar steeds terugkerende problemen met de knie (itb). Tijd voor een bikefit dus.

Heeft iemand aanraders. Liefst in de buurt van Gent, maar positieve ervaringen uit heel Vlaanderen mogen gedeeld worden.
Liefst met wat ervaring voor een mtb-fit ook en uitgevoerd door iemand met medische achtergrond (kinesist, osteopaat ...)

Bij mijn meest recente schoenen heb ik het gevoel dat mijn plaatjes niet ver genoeg naar achteren kunnen. Ik krijg ook altijd op andere plekken pijn in de knieën met die schoenen, de plaatjes al meermaals verzet. Ik ben de gleuf nu dus aan het verlengen met een boor. Dat gaat eigenlijk bijzonder makkelijk. De plaatjes gaan dan ook afgeveild moeten worden zodat ze ver genoeg kunnen doorschuiven.
Met die extra speelruimte hoop ik dan dat ze bij de fit gewoon goed gezet kunnen worden. De schoen zelf zit nl. beter dan alle andere schoenen die ik al heb gehad.

En dan hopen dat het niet gewoon mijn lichaam is dat steeds opspeelt 🙏
't is begonnen bij het zwift racen vorig jaar, en nu weer bij het zwift racen. Zwaar trainen deed ik daarvoor ook al op de rollen, maar toch een beetje eigenaardig.
Vanuit gent is 360 sports wel interessant, ni te ver en redelijk wat ervaring. Wel soms lange wachttijden heb ik al gehoord.

@SomeDude dan was ik het niet. Ik rijd met de silverton wielen, ik heb die uiteindelijk overgekocht. Ook pas om half 10 vertrokken. Veel nieuwe Sparks gezien, zeker een stuk of 5.
Momenteel nog op de apres, straks naar huis fietsen. Wordt een lange dag. Als ik daar niet beter van word weet ik het ook ni meer 😁

@SomeDude dan was ik het niet. Ik rijd met de silverton wielen, ik heb die uiteindelijk overgekocht. Ook pas om half 10 vertrokken. Veel nieuwe Sparks gezien, zeker een stuk of 5.
Momenteel nog op de apres, straks naar huis fietsen. Wordt een lange dag. Als ik daar niet beter van word weet ik het ook ni meer 😁

Van den après wordt je helaas niet beter :lol:

@Arkaine
Gezien je voorkeur hebt met iemand met een medische achtergrond zou ik inderdaad wolfperformance (Joris Verreydt) aanraden.
Hij is zelf kiné en master in de revalidatiewetenschappen.

Niet dat ik 360 sports zou afraden evenals nog enkele andere adressen maar binnen Belgie zit je bij Joris denk ik het beste. Zeker als er specifieke problemen zijn.

Terug
Bovenaan