De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Amai goeie sponsor dan :p Zo wil ik er ook wel eentje.
Een paar jaar terug heb ik fietskledij gratis gekregen ook.

Twee korte broeken. Eén bioracer, en één waarvan ik het merk niet ken, daar rijdt de competitieploeg mee.
Twee shirts, 1 lange broek, 1 vest lange mouwen, 1 winterjas. Allemaal van bioracer.

En het strafste... Ik zit niet eens bij die club maar ken daar gewoon veel volk.

Dat zou ik toch graag eens op een niet dodgy manier testen. Moest er een klinische studie zijn gelinkt aan een Belgische universiteit zou ik het wel overwegen 😋
Ik woonde vroeger naast de grote baas van Amgen West-Europa (en Australie)
Heb het nooit durven vragen om eens te mogen proberen haha :D

@Knarf ga je naar bertem zondag?
Fietsen allemaal duurder maar de tochten van 5 euro zijn er ook 7 of 9 geworden precies ..

Ik woonde vroeger naast de grote baas van Amgen West-Europa (en Australie)
Heb het nooit durven vragen om eens te mogen proberen haha :D

@Knarf ga je naar bertem zondag?
Fietsen allemaal duurder maar de tochten van 5 euro zijn er ook 7 of 9 geworden precies ..
Ik heb het eind de 90jaren aangeboden gekregen van een sportarts als 17-jarige. Dat was dan ook de laatste keer dat ik daar geweest ben.

Ik wil de sealant in de banden van mijn gravel bike eens vervangen. Zijn er aanraders qua merken? En hoe lang blijft zo sealant goed? Want ik zie veel bussen van 500 ml maar dat is wel veel als ik het nadien moet weggieten.

Ik heb het eind de 90jaren aangeboden gekregen van een sportarts als 17-jarige. Dat was dan ook de laatste keer dat ik daar geweest ben.
Je wilt niet weten hoeveel mensen er valsspelen op het niet professioneel niveau hoor.
Je denkt dan onmiddellijk aan de mensen van de fitness. Maar in het wielrennen gebeurt het evengoed hoor. En voor wat? Wat prijzengeld en de “eer” om een kermiskoers te winnen.

Nee toch? Drempels in vermogen hé... HR drempels zijn uiteindelijk geen vast gegeven: als je bij 5°C gaat rijden en de week nadien is het 20°C is de kans zeer groot dat je HR drempels verschoven worden alleen door temperatuur en dan laat ik alle andere randzaken nog buiten beschouwing. Vermogen is ook geen compleet fixed gegeven maar toch minder variabel van dag tot dag dan hartslag.
Vermogen drempels: Vast absoluut getal (al zit hier ook nog wat speling op maar met die discussie gaan we helemaal down the rabbit hole)
Hartslag zone's: zodat je wat speling hebt omwille van externe en interne factoren op je hartslagfrequentie.

Trouwens 2 totaal andere parameters wattage en hartslag die beiden wel gebruikt worden in de trainingsleer maar waarbij er zowel voor als nadelen zijn bij beiden.

Fwiw: ik heb een achtergrond in de inspanningsfysiologie en ben er ook professioneel mee bezig dus voor wat meer info vraag gerust.

Vermogen drempels: Vast absoluut getal (al zit hier ook nog wat speling op maar met die discussie gaan we helemaal down the rabbit hole)
Hartslag zone's: zodat je wat speling hebt omwille van externe en interne factoren op je hartslagfrequentie.

Trouwens 2 totaal andere parameters wattage en hartslag die beiden wel gebruikt worden in de trainingsleer maar waarbij er zowel voor als nadelen zijn bij beiden.

Fwiw: ik heb een achtergrond in de inspanningsfysiologie en ben er ook professioneel mee bezig dus voor wat meer info vraag gerust.
Daarom dat je ook met vermogenzones werkt eh.
Het hangt ook serieus van de sport af natuurlijk, in het lopen is vermogen nog niet zo ingeburgerd en veel minder evident.
Maar je merkt duidelijk wel dat sinds de vermogenmeter in het profpeloton is gekomen dat de renners gewoon gerichter trainen en dus ook beter presteren, en voor wat wij weten zonder enige doping.

Ik zie weinig nadelen in rijden en treinen op power.

Daarom dat je ook met vermogenzones werkt eh.
Het hangt ook serieus van de sport af natuurlijk, in het lopen is vermogen nog niet zo ingeburgerd en veel minder evident.
Maar je merkt duidelijk wel dat sinds de vermogenmeter in het profpeloton is gekomen dat de renners gewoon gerichter trainen en dus ook beter presteren, en voor wat wij weten zonder enige doping.

Ik zie weinig nadelen in rijden en treinen op power.

Treinen begot ;)

In koers wel want ze kunnen veel te goed indelen :p

Ik wil de sealant in de banden van mijn gravel bike eens vervangen. Zijn er aanraders qua merken? En hoe lang blijft zo sealant goed? Want ik zie veel bussen van 500 ml maar dat is wel veel als ik het nadien moet weggieten.
In de gravelbike maakt het volgens mij niet zoveel uit welk merk door de lagere bandendruk gaat het altijd wel sealen.

Ik heb muc off.

Je wilt niet weten hoeveel mensen er valsspelen op het niet professioneel niveau hoor.
Je denkt dan onmiddellijk aan de mensen van de fitness. Maar in het wielrennen gebeurt het evengoed hoor. En voor wat? Wat prijzengeld en de “eer” om een kermiskoers te winnen.
Nja, Zwift zit er ook vol mee natuurlijk. Gewicht met 10% verlagen om dan mee te kunnen in een categorie die ze niet aankunnen en eventueel een podiumplek te behalen waar werkelijk niemand één bal om geeft.

Voor wat betreft die vermogensmeter: Ik had de voorbije jaren vaak wat het gevoel van overtraining. Combinatie van én te veel trainen, maar vooral ook te veel in de grijze zone. Mijn winterperiode (op de rollen) vaak een pak uitgeruster door wat minder uren, maar ook door wat mindere wattages te trappen door smart rollen. Sinds ik een powermeter heb (in combinatie met Join trainingsschema) wel fameuze stappen vooruit gezet. In tijd op de fiets zit ik ongeveer aan dezelfde uren, misschien zelfs nog iets meer, maar ben een pak meer uitgerust doordat ik op een training veel langere stukken aan een iets lagere intensiteit doe. Vroeger was dat dan 3 uur gaan bollen tegen 80% FTP (of soms zelfs meer) om dan volledig choco thuis te komen.

Waar ik momenteel woon is't ook heel heuvelachtig (veel klimmen van 40 minuten ongeveer) en dan is een powermeter echt een zegen. Ook langere stukken wind tegen is opvallend hoe snel je eigenlijk veel te hard aan't trappen bent.

Nja, Zwift zit er ook vol mee natuurlijk. Gewicht met 10% verlagen om dan mee te kunnen in een categorie die ze niet aankunnen en eventueel een podiumplek te behalen waar werkelijk niemand één bal om geeft.
Je bedoelt natuurlijk gewicht 10% verhogen zodat ze in wkg toch nog net binnen de category limits kunnen blijven :unsure:

Ik denk er toch aan om op mijn volgende fiets geen powermeter meer te zetten.
Het heeft absoluut zijn voordelen, maar toch ook wel wat nadelen. Ik merk op hellingen dat ik al snel op een bepaald wattage mik en daar dan zeker niet boven wil gaan. Op Zwift races merk ik ook dat ik teveel op dat cijfer zit te letten ipv 'vrij' te koersen. Je legt jezelf een soort van limiet op. Soms heb ik het gevoel dat de data het overneemt van het gewoon gaan fietsen voor het plezier.

Waar ik momenteel woon is't ook heel heuvelachtig (veel klimmen van 40 minuten ongeveer) en dan is een powermeter echt een zegen. Ook langere stukken wind tegen is opvallend hoe snel je eigenlijk veel te hard aan't trappen bent.
Dat klinkt als bergachtig. Waar woon je?

Ik denk er toch aan om op mijn volgende fiets geen powermeter meer te zetten.
Het heeft absoluut zijn voordelen, maar toch ook wel wat nadelen. Ik merk op hellingen dat ik al snel op een bepaald wattage mik en daar dan zeker niet boven wil gaan. Op Zwift races merk ik ook dat ik teveel op dat cijfer zit te letten ipv 'vrij' te koersen. Je legt jezelf een soort van limiet op. Soms heb ik het gevoel dat de data het overneemt van het gewoon gaan fietsen voor het plezier.
Als ik train dan let ik op de cijfers. Als ik koers dan kijk ik daar niet op. Zelfde als ik met vrienden ga rijden. Ik kijk naar de data achteraf.
En soms eens een fly and die doen eh. Achteraf haal je dan soms hogere waardes.

Terug
Bovenaan