De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Om niet te zeggen allemaal :p
Profatleten hebben het allemaal. Maar zelfs amateurs die het fietsen wat serieus nemen hebben het.
Hebben het en uw trainingen erop baseren is wel iets anders natuurlijk. Denk dat er genoeg rondrijden die de powermeter vooral hebben om te stoefen welke waardes ze gestampt hebben, maar nog nooit een interval training erop hebben gebaseerd :-)

Ik train niet met mijn powermeter buiten, dat doe ik op de rollen, ik pace echter wel met mijn powermeter, hoofdzakelijk op langere klimmen.

Hebben het en uw trainingen erop baseren is wel iets anders natuurlijk. Denk dat er genoeg rondrijden die de powermeter vooral hebben om te stoefen welke waardes ze gestampt hebben, maar nog nooit een interval training erop hebben gebaseerd :)
Die indruk heb ik toch ook vooral.
Die zeggen na hun rit hoeveel watt te hebben getrapt. Maar echt daar nuttig gebruik van maken?

Voor 5200€? Daar geloof ik geen snars van. Die SL7 dat is deze :https://www.specialized.com/be/nl/tarmac-sl7-comp---rival-etap-axs/p/199523?color=321387-199523
Het is al straf dat uw vriend 5200€ heeft betaald voor deze fiets, geen idee welke specialized dealer hij zo zot heeft gekregen om 400€ van de prijs af te doen.
Laat staan voor dat geld dan nog eens powermeter zou hebben. Zelfs in leasing met 10% korting kan het niet.
De sponsor van de fietsclub van hier in het dorp.
En dat is inderdaad die fiets ja.

Die zeggen na hun rit hoeveel watt te hebben getrapt. Maar echt daar nuttig gebruik van maken?
Lange duur probeer ik of onder aerobe drempel (vlakke) of boven de anaerobe te rijden (bergop maar dat is max 3min hier in de buurt)
Bij interval ook, met zeker eerste rustmoment op recup-wattage (<2w/kg)

Daar zit idd een groot verschil waar de veel consumenten geen rekening mee houden. Carbon kan je op -tig manieren leggen en vormen, er zit heel veel verschil in dat proces. Maar de meesten kijken natuurlijk niet verder dan groepset (en soms nog de wielen).
En laten we ook eerlijk zijn, al die hippe hoge velgen, het ziet er misschien wel goed uit, maar een echt aero voordeel haalt de amateur er ook niet uit he.
Ik wil gerust geloven dat het Speci frame beter is als het Scott frame. Maar koop dan een duurdere Tarmac he, toch niet eentje met zo'n wielen er in.
Zoals al gezegd zijn wielen de beste upgrade voor een fiets, nuttiger als van Rival naar Force gaan of van 8kg naar 7,5kg.

maar uw drempels zijn toch HR-gerelateerd?
Nee toch? Drempels in vermogen hé... HR drempels zijn uiteindelijk geen vast gegeven: als je bij 5°C gaat rijden en de week nadien is het 20°C is de kans zeer groot dat je HR drempels verschoven worden alleen door temperatuur en dan laat ik alle andere randzaken nog buiten beschouwing. Vermogen is ook geen compleet fixed gegeven maar toch minder variabel van dag tot dag dan hartslag.

Er zijn er ook hoor, als je met een trainer werkt krijg je nu toch bijna altijd schemas op basis van wattage, dus wordt wel degelijk veel gedaan. Ongeveer 60% van mijn buitenritten doe ik blokken op basis van wattage..

maar uw drempels zijn toch HR-gerelateerd?
Ik had na inspanningstest beide
Maar ben wel mis ivm aerobe: ik blijf onder de vetdrempel want de aerobe was precies stuk hoger :D

HF/minWatt
Vetdrempel
144

228
Aerobe drempel,
In de curven SV1

167

289
Fysiologische drempel, RQ= 1
172

301
Tolerantiedrempel anaerobe drempel “overslagpols” SV2
175

322
Maximale hartfrequentie
184

357

wel hartslag based:
Recuperatietrainingonder de 125
Extensieve duurtrainingtussen 125 en 145
Extensief tempotussen 145 en 165
Intensief duur165en 170

nadeel van HS is dat die idd meer fluctueert en trager reageert

En nu vraag ik me dus af of ik dan meer naar de aerobe drempel moet trainen :D
Maar dat is dan wel geen vogeltjes kijken meer ze :D

Laatst bewerkt:
Nee toch? Drempels in vermogen hé... HR drempels zijn uiteindelijk geen vast gegeven: als je bij 5°C gaat rijden en de week nadien is het 20°C is de kans zeer groot dat je HR drempels verschoven worden alleen door temperatuur en dan laat ik alle andere randzaken nog buiten beschouwing. Vermogen is ook geen compleet fixed gegeven maar toch minder variabel van dag tot dag dan hartslag.
Dat snap ik hoor, en het klopt natuurlijk wel dat dat veel preciezer is.

Maar ik dacht dat aeroob/anaeroob (lactaatgerelateerde termen) altijd aan de hartslag werden gelinkt omdat het letterlijk gaat over zuurstofgehalte in bloed en de toevoer ervan = pompen van het hart.

Dat snap ik hoor, en het klopt natuurlijk wel dat dat veel preciezer is.

Maar ik dacht dat aeroob/anaeroob (lactaatgerelateerde termen) altijd aan de hartslag werden gelinkt omdat het letterlijk gaat over zuurstofgehalte in bloed en de toevoer ervan = pompen van het hart.
Anaerobe drempel == FTP he

Volgens mij is de overslag uwe FTP
overslag is anaerobische drempel (alle zo lees ik mijn verslag toch):
Anaerobe drempel: ook wel tolerantiedrempel of overslagpols genoemd, eens hier voorbij kan je de inspanning niet lang meer volhouden en ben je volop in de weerstandszone, de weerstand tegen de oplopende verzuring.

Dus ja ook FTP :D

Ik wil gerust geloven dat het Speci frame beter is als het Scott frame. Maar koop dan een duurdere Tarmac he, toch niet eentje met zo'n wielen er in.
Zoals al gezegd zijn wielen de beste upgrade voor een fiets, nuttiger als van Rival naar Force gaan of van 8kg naar 7,5kg.
Gohja, ik zie ook wel functie voor zo'n wielen, eerlijk gezegd. Perfect voor de winter, dan krijgt dat al wat meer storen te verduren. Die snelheidsefficiëntie merk je dan toch veel minder, in het donker.

Compleet akkoord trouwens dat wielen de beste upgrade zijn hoor, toch als je al een kwalitatief frame hebt. Maar de meeste mensen hebben een beperkt budget, €5000 is véél geld! En zo'n budget is ook absoluut niet nodig om je op een fiets te amuseren. Je zou op den duur nog denken dat je enkel sneller gaat rijden door meer geld uit te geven.... :crazy:

De sponsor van de fietsclub van hier in het dorp.
En dat is inderdaad die fiets ja.
Amai goeie sponsor dan :P Zo wil ik er ook wel eentje.
Voor alle duidelijkheid wil ik niet zeggen dat jij of uw vriend liegen hoor. Ik vind het gewoon echt wel heel straf dat hij die fiets heeft kunnen kopen voor 5200€ met powermeter bij. Dat is retailprijs al snel 5800€, dus 600€ korting is toch al netjes in deze tijden op een specialized.
Lol een betere... Je bedoelt dan de volgende in lijn zijnde deze https://www.specialized.com/be/nl/t...mano-ultegra-di2/p/199467?color=321601-199467
Is maar 1400€ duurder. En ok die roval C38's zijn goed eh, maar dan ook weer niet gigantisch goed. Dus ja dan zit je daar met een fiets van 7k waarvan je moet zeggen dat de wielen niet top zijn.
Vorig jaar kon je trouwens de SL7 nog kopen met deze C38 wielen met mechanische ultegra voor 5600€.

overslag is anaerobische drempel (alle zo lees ik mijn verslag toch):
Anaerobe drempel: ook wel tolerantiedrempel of overslagpols genoemd, eens hier voorbij kan je de inspanning niet lang meer volhouden en ben je volop in de weerstandszone, de weerstand tegen de oplopende verzuring.

Dus ja ook FTP :D

Functional threshold power in het nederlands is inderdaad anaerobe drempel vermogen.
In theorie is op dit punt de aanmaak en afbraak van lactaat in balans, en daarom kan je dit een uur volhouden (in theorie want in de praktijk kan dit afwijken). Het is dus geen inspanning waar je dus meer lactaat gaat maken dan je kan afbreken en je dus gaat verzuren of uw zelf opblazen.

. Je zou op den duur nog denken dat je enkel sneller gaat rijden door meer geld uit te geven.... :crazy:
Dat is wel de beste manier om zonder veel moeite sneller te worden ja :P
Goed materiaal helpt gewoon immens veel bij zowel de effectieve als de gepercipieerde prestaties. Op een damesfiets kan ik ook 220 watt beuken, maar ik doe het toch liever op mijn lichte koersfiets met hoge wielen.

Dat is wel de beste manier om zonder veel moeite sneller te worden ja :p
Goed materiaal helpt gewoon immens veel bij zowel de effectieve als de gepercipieerde prestaties. Op een damesfiets kan ik ook 220 watt beuken, maar ik doe het toch liever op mijn lichte koersfiets met hoge wielen.
Nee dat is EPO :unsure:

Terug
Bovenaan