De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wielen die je online vindt voor €249. Je moet wel ballen hebben om dat in een fiets van +5k te durven duwen 😁
https://cyclexperience.nl/webshop/dt-swiss-wielset-r470-db/
En die fiets is uitgerust met rival axs, dat is wel een ander niveau als ultegra di2. Normale verkoop 5600 euro. Voor 3600 euro koop je bij Scott ook een addict met alu wielen en rival.
Oké.
Ik ken niks van elektrische groepen.

Wielen waren me wel opgevallen dat het goedkope wielen leken. Hij zei dat dat een goede prijs was vergeleken met andere merken.

Toen ik een MTB was aan het zoeken viel mij toen ook wel op hoe schandalig duur Specialized toen was.

Schitterende fiets, maar toch een vraag waar ik mee zit

Hoe leg je aan uw partner uitv dat je 3 jaar oude carbonnen fiets nood heeft aan vervanging?
Dat is juist het voordeel aan een hobby hebben waar ze niks van kennen. "Goh kijk hij heeft al bijna 40000 kms dat is versleten e."

Toch vreemde tijden waarin we leven:

€4800 is “spotgoedkoop”

- Niet eens het top tier carbon, nee integendeel, het minste van 3 soorten

- Niet eens de top tier groepset

- Bij een online only merk

Extreme Canyon fan hier (heb er 2 in de sjuur) en ik begrijp absoluut dat het in verhouding met de collega’s een supermooie deal is, maar god. €4800 knotsen voor een racefiets.

Op een full suspension MTB kan ik daar nog beter inkomen: zoveel meer tech in dempers, in framedesign, in linkages, keuzes/compromissen en dus ook testen.

Maar waarom een racer zoveel geld moet kosten tegenwoordig 🙃

€4800 is “spotgoedkoop”

Extreme Canyon fan hier (heb er 2 in de sjuur) en ik begrijp absoluut dat het in verhouding met de collega’s een supermooie deal is, maar god. €4800 knotsen voor een racefiets.

Op een full suspension MTB kan ik daar nog beter inkomen: zoveel meer tech in dempers, in framedesign, in linkages, keuzes/compromissen en dus ook testen.

Ik snap daar ook geen snars van :)

MTB's begrijp ik nog min of meer. Hoewel als ze beginnen met €10.000.... Dat is duurder dan ne KTM 450 crossmoto...

€4800 is “spotgoedkoop”

[...]

Daar zit idd een groot verschil waar de veel consumenten geen rekening mee houden. Carbon kan je op -tig manieren leggen en vormen, er zit heel veel verschil in dat proces. Maar de meesten kijken natuurlijk niet verder dan groepset (en soms nog de wielen).
En laten we ook eerlijk zijn, al die hippe hoge velgen, het ziet er misschien wel goed uit, maar een echt aero voordeel haalt de amateur er ook niet uit he.

€4800 is “spotgoedkoop”

Héél simpel...
Ik geef liever mijn geld uit aan een veel te dure fiets dan veel te dure energie factuur. 🤣

En laten we ook eerlijk zijn, al die hippe hoge velgen, het ziet er misschien wel goed uit, maar een echt aero voordeel haalt de amateur er ook niet uit he.
Dat strookt niet met verschillende artikels die ik hier al over gelezen heb.
Een amateur haalt net meer voordeel uit hoge velgen. Hoge velgen helpen vooral om de zijdelingse drag te counteren maar doen eigenlijk quasi niks aan frontal drag. Hoe trager hoe groter de zijdelingse drag wordt en hoe hoger de efficientie van hoge velgen, hoe sneller je rijdt hoe sterker de frontal drag wordt en hoe minder impact zijdelingse drag heeft.

Dat het voor amateur eigenlijk niet uit maakt of hij 29kph of 30kph rijdt daar kan je een zaak voor maken maar ik denk dat de meesten mij wel gelijk gaan geven dat fietsen altijd leuker is je voelt dat het vooruit gaat, daarvoor zijn wielen de beste upgrade die je kan doen.

€4800 is “spotgoedkoop”

Langs de ene kant heb ik dezelfde reactie, we hadden er gisteren op het werk ook nog over. Ik maakte daar de vergelijking met mijn Ultimate CF SLX van 2014 die toen 2.7k betaald heb (mét korting, normaal 3.2k) én dat was de kader waar Movistar toen mee reed. Maar als ik eerlijk ben is dat geen eerlijke vergelijking.

3.2k naar 4.8k lijkt een extreem maar:
* Het carbon is dan niet meer top grade maar misschien (waarschijnlijk) is de huidige CF SL wel gewoon beter dan de CF SLX van 8 jaar geleden
* Mijn fiets heeft geen DI2
* Wel vrij dure klimwielen maar by no means Aero wielen.
* Geen power meter
* Geen schijfremmen

Die 4 zaken én in acht genomen dat 8 jaar later de materiaalprijzen van ALLES keihard gestegen zijn, zeker in het laatste anderhalf jaar, maakt toch dat je die 4.8k enigszins in perspectief moet plaatsen. Hoewel ik akkoord ga dat het gruwelijk veel geld is.

Gisteren nog eens een duurtraining van een drietal uurtjes gedaan op de indoortrainer. Beetje variatie (65 tot 75% FTP) in de te trappen wattages, maar in het derde uur moest ik gewoon de intensiteit verlagen, ik kreeg mijn hartslag aan die wattages nietmeer comfortabel in de Z2 ipv de Z3, ongeacht hoeveel aandacht ik spendeerde aan mijn ademhaling. Echt een slechte basis dus lol. Dat gaat nog wat geven eens ik weer buiten willen knallen 😅

* Geen power meter
Dat zit trouwens wel in mijne kameraad zijne specialized tarmac...
Geen idee of dat dat in die Scott die je daar noemt ook zit? Ook geen idee wat dat kost.
Ik zie daar compleet het nut niet van in. Wattages kijken is voor op de rollen. Daar heb ik buiten gene tijd voor.

Geen idee of dat dat in die Scott die je daar noemt ook zit? Ook geen idee wat dat kost.
Ik zie daar compleet het nut niet van in. Wattages kijken is voor op de rollen. Daar heb ik buiten gene tijd voor.
Vanaf 300 euro heb je degelijke powermeter (mss dat je ze in korting zelfs goedkoper hebt)
Maar als je het nut er niet van inziet dan fiets je en train je niet :unsure:

€4800 is “spotgoedkoop”

In die prijs zitten twee zaken in. Het frame en de groepset.
Een setje ultegra di2 is een stukje duurder dan een setje xt Di2.
En een raceframe is een vrij complex geheel omdat het licht moet zijn, heel stijf moet zijn, maar tegelijk ook heel flexibel want comfort is ook belangrijk en het moet nog aerodynamisch zijn want elke watt die je uitspaart is belangrijk.
En dat trekt zich door in elke component die liefst zo strak, aerodynamisch en licht moet zijn. Die R&D kost nu eenmaal geld en moet terugbetaald worden.

Maar de hype speelt ook een rol natuurlijk, en het feit dat de zot het ervoor wilt geven. Want ja een Tarmac SL7 frame is beter dan een ultimate CF SL frame. Maar ook niet veel.
Dat terwijl de prijs tussen beide afgewerkte fietsen echt wel in de grootorde van 1200€ en meer is.

Op de rollen doet ge wattage training.

Op de weg gaat dat toch niet?
Waarom niet? Is nochtans super handig, ik zou niet meer zonder willen.

Op het vlakke is het soms ook handig maar zeker als je naar de Ardennen rijdt en helemaal als je echt naar de bergen trekt is het heel handig om te weten exact hoe hard je kan/mag om op een deftige manier naar boven te rijden zonder dat je halverwege de berg ineens moet vaststellen "shit, veel te hard vertrokken".

Voor 5200€? Daar geloof ik geen snars van. Die SL7 dat is deze :https://www.specialized.com/be/nl/tarmac-sl7-comp---rival-etap-axs/p/199523?color=321387-199523
Het is al straf dat uw vriend 5200€ heeft betaald voor deze fiets, geen idee welke specialized dealer hij zo zot heeft gekregen om 400€ van de prijs af te doen.
Laat staan voor dat geld dan nog eens powermeter zou hebben. Zelfs in leasing met 10% korting kan het niet.

Powermeter is trouwens zonder discussie het beste wat je op uw fiets kan hebben als je deftig wilt fietsen. De waarden die je daaruit haalt zijn gewoon van goud.
Als je een beetje deftig wilt trainen en fietsen dan is het iets wat vrij onmisbaar is.
Veel competitie atleten doen niets anders...
Om niet te zeggen allemaal :P
Profatleten hebben het allemaal. Maar zelfs amateurs die het fietsen wat serieus nemen hebben het.

Terug
Bovenaan