De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als dat nog de originele cassette is kan die body na 9 jaar ofzo misschien toch wel wat vet gebruiken :p

Hoe belangrijk is trouwens een momentsleutel bij bv installeren van cassette of terugplaatsen van crankstel?
Sommige filmpjes gebruiken die andere niet.
De cassete is zowat het enige waar ik geen momentsleutel voor gebruik. Als ik me niet vergis moet dat richting de 40 nm gaan. Daar ga je echt niet overgaan met een gewone sleutel van 25-30 cm.

Eerste keer vandaag trouwens met mtb pedalen en multi release. Hoe zalig is dat zeg, voel me er 10x zekerder mee op de offroad stukken.

Idd, crank mtb was zelfs 52 dacht ik :D
Zelfverwijderende dub trapassen als ik het mij goed herinner. Maakt in de praktijk ook niet veel uit als ge ze iets minder vast draait. De stelschroef van de plastieken afstelring van die trapassen wilt ge daarentegen absoluut geen nm te vast draaien, die hele ring knapt doormidden, en dan zijn de gebakken peren er meteen. De schrandere lezer kan zelf wel uitvlooien hoe ik dat geleerd heb. :unsure:

Maar inderdaad, ook voor cassettes maakt het niet bijzonder veel uit, goed vastdraaien is uiteindelijk afdoende, hoeft niet exact op 40nm te staan. Ik heb mij eens laten wijsmaken dat de aangegeven nm vooral dient om ervoor te zorgen dat de bouten niet vast komen te zitten. Geen idee hoeveel waarheid daarachter steekt, al verhindert het alvast dat ge de kop van uw bouten kapot draait, nog zo'n nachtmerrie van een fout die iets te veel mensen maken, zeker als ze met een inbus met een ronde kop werken.

Straks mijn gravel set tubeless zetten. Wat doen jullie nadat het gelukt is? Moet je die een nacht laten staan hard opgepompt ofzo of gewoon op zijn normale druk laten ?

Mag je dan ook direct rijden of best nog wachten?

Straks mijn gravel set tubeless zetten. Wat doen jullie nadat het gelukt is? Moet je die een nacht laten staan hard opgepompt ofzo of gewoon op zijn normale druk laten ?

Van zodra melk erin is:
-oppompen (ventiel bovenaan, zodat je geen sealant in je pomp krijgt)
-goed ronddraaien zodat er overal sealant komt
-een poosje plat leggen op beide kanten (opnieuw, zodat er mooi overal sealant komt langs de randen en de boel mooi gedicht is - gebruik gewoon een emmer zodat je wiel mooi pas ligt)
-een ritje erna is altijd een goed idee

Ga je een compressor of booster proberen? of gewoon met de vloerpomp? Laat me dan ff weten hoe het gegaan is aub.

Ga je een compressor of booster proberen? of gewoon met de vloerpomp? Laat me dan ff weten hoe het gegaan is aub.
Vloerpomp.
Lukt van zo goed als iedereen met de banden en wielen waarmee de grizl geleverd is als ik het zo hoor.. Moest het niet lukken ga ik toch de buur zijn compressor eens vragen.

Castelli, dat is voor inspiratieloze & saaie bompa's. :sick:

Rapha moet het trouwens tegenwoordig vooral hebben van hun Europese klanten, in het Verenigd Koninkrijk zelf hebben die in de fietscommunity een slechte naam gekregen(dat enkel rijke dikzakken er mee rondrijden).

Maar tegenwoordig is voor de exclusievere merken vooral Azië de grootste afzetmarkt, daar is het dragen van "dure" fietskledij nog een groter statussymbool als hier.
Ik zie niet wat er mis zou zijn met castelli kledij maar bon :P
Ze hebben goedkopere lijnen. Maar de hogere lijnen zijn toch echt wel godlike. Denk maar aan een gabba of een perfetto. Maar ook de progetto zeem die beyond comfort is.

Als je je band opgepompt hebt zonder sealant is het dan normaal dat er lichtjes lucht ont snapt langs de zij kant ? Of is dat omdat hij er niet goed ingeplopt is?

Als het laatste het geval is moet je dan je band weer Los maken of gewoon opnieuw blazen?

Als je je band opgepompt hebt zonder sealant is het dan normaal dat er lichtjes lucht ont snapt langs de zij kant ? Of is dat omdat hij er niet goed ingeplopt is?

Als het laatste het geval is moet je dan je band weer Los maken of gewoon opnieuw blazen?
In sommige vallen houdt die perfect lucht zonder sealant, maar da’s eerder uitzonderlijk hoor. Dus volkomen normaal.

Als hij in minder dan een minuut leegloopt zal hij waarschijnlijk niet geseat zijn, dan doe je ‘t best opnieuw

Voilà is volgens mij wel gelukt.. Time will tell.

Als ik 1 tip mag geven: potje water met veel dreft. Dat was ik in het begin vergeten en was niet zeker of het gelukt was. Dan voor de zekerheid eens opnieuw gedaan met zeepsop en dan hoorde ik hem mooi 2x ploppen met de vloerpomp.

Dan plat gelaten, sealant Erin en heb hem nu op iets meer dan 4 bar staan. Er komen hier en daar wel nog wat belletjes uit, maar de. sealant is die plekjes aan het dichten.

Toertje van ongeveer 50km gedaan vanochtend, ferme wind soms zeker in de laatste 15-20km in de polders 😱

Intussen de oude ketting met gemak los gekregen met de pons. De cassette met veel macht losgekregen amai. Paar kransjes met serieuze haaientanden, had dat zelfs niet gezien eerst dus best dat ik een andere besteld heb.

De body wil ik eventueel ook verwijderen om te kuisen of vervangen, zag dat het maar 15€ fzo voor nieuwe is. Maar krijg hem niet los, moet nog eens zoeken naar een 2e sleutel van 17 en hopelijk komt die er dan af 😝

En dan nog crankstel eraf krijgen ook om eens goed te kuisen en eventueel bladen vervangen

Nog eens gaan kijken. Had hem hard opgepompt, maar er is toch wel al wat lucht uit. En ik zie dat hij bij beide velgen precies de lasnaad wil dichten.. Is dat normaal?

Er was daar toch een vrij grote druppel sealant bij beide velgen.

XiR6e5t.jpg

Nog eens gaan kijken. Had hem hard opgepompt, maar er is toch wel al wat lucht uit. En ik zie dat hij bij beide velgen precies de lasnaad wil dichten.. Is dat normaal?

Er was daar toch een vrij grote druppel sealant bij beide velgen.
Ik had dat ook bij mijn wielen van ere research, maar uiteindelijk stopt dat en zijn ze mooi luchtdicht.

Terug
Bovenaan