De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hier ook voor 29'er aan het twijfelen voor de winter set-up. Momenteel twee Maxxis Ikon's voor zomer/ droog weer.
- Schwable Rocket Ron (F) / Schwalbe Racing Ralph (R)
- Maxxis Forekaster (F) / Maxxis Rekon (R)

Iemand ervaring met één van bovenstaande set-ups?
Een Ron is véél minder winterband dan je zou denken. Je krijgt wel grote noppen, maar het zijn er weinig. Hij loopt wel supersnel, maar is ook niet lekbestendig.

Een Forekaster is een ploeg, ik heb die al een aantal keer gemonteerd als ik dikke drek te verduren kreeg en die laat eigenlijk nooit in de steek. Maar als je vaak stukken asfalt hebt merk je wel dat hij héél veel zwaarder loopt. Het geluid alleen al doet het ergste vermoeden.

Ik zou eens buiten-het-doosje kijken en deze kiezen
https://velo.pirelli.com/nl/nl/scorpion-mtb/xc/xc-s

Ik heb de M en H versie op mijn Lux liggen en mijn Ralph/Ray combo blijft aan de haak hangen. Zijn ze beter dan die laatste, ik kan het niet zeggen. Maar ze zijn ook goed, en smoelen heerlijk in maatje 2.4 op een 30mm ID

Een Rocket Ron wordt ook niet echt in de markt gezet als winterband é, dat is nog steeds een pure XC-band gericht op snelheid. De noppen staan gewoon wat meer verspreid dan bij een Ray of een Ralph (die een rij aaneensluitende noppen hebben in het midden). En ik heb er al twee kapot gereden, dus zo sterk zijn ze niet.

Persoonlijk doe ik ook niet echt aan zomer- of winterbanden. Ook in de winter kan het hard liggen, en in de zomer ligt het ook vaak nat. En slijk zal altijd ambetant zijn, maar das goed voor de techniek :smile:.

Op mijn hardtail liggen er Forekasters in 2.35, en mijn gevoel sluit aan bij wat Poeperman schrijft: hij loopt te zwaar voor onze contreien (waar je sowieso vaak verharde wegen voor de wielen krijgt). Die ga ik ooit wel eens vervangen...

De fully doet het met Specialized Fast Track's.

Een Ron is véél minder winterband dan je zou denken. Je krijgt wel grote noppen, maar het zijn er weinig. Hij loopt wel supersnel, maar is ook niet lekbestendig.

Een Forekaster is een ploeg, ik heb die al een aantal keer gemonteerd als ik dikke drek te verduren kreeg en die laat eigenlijk nooit in de steek. Maar als je vaak stukken asfalt hebt merk je wel dat hij héél veel zwaarder loopt. Het geluid alleen al doet het ergste vermoeden.

Ik zou eens buiten-het-doosje kijken en deze kiezen
https://velo.pirelli.com/nl/nl/scorpion-mtb/xc/xc-s

Ik heb de M en H versie op mijn Lux liggen en mijn Ralph/Ray combo blijft aan de haak hangen. Zijn ze beter dan die laatste, ik kan het niet zeggen. Maar ze zijn ook goed, en smoelen heerlijk in maatje 2.4 op een 30mm ID

Zo'n Scorpion XC M ziet er wel deftig uit.
Weet je of deze significant meer grip bieden in natte omstandigheden dan bv. de Ikon's?
Ik neem aan dat de 2.2" wel nog deftig zullen vallen op een 25mm?

Zo'n Scorpion XC M ziet er wel deftig uit.
Weet je of deze significant meer grip bieden in natte omstandigheden dan bv. de Ikon's?
Ik neem aan dat de 2.2" wel nog deftig zullen vallen op een 25mm?
Yes. Echt veel meer grip dan een IKON, die lijkt veel meer op de H-variant. De Lux kwam standaard met Ikon (A) en Ardent Race (V). Die laatste is trouwens een verschrikkelijke band, daar krijg je geen vertrouwen van.

2.2 op 25mm is ideaal.

Hier bleef het in elk geval doorgaan 'tot het niet meer ging' (was meer dan 250w)

Het zou der nog moeten bijkomen eigenlijk. Uiteindelijk is het een maximale inspanningstest. Als je een FTP van 300 hebt, wat voor nuts heeft het dan een inspanningstest te doen tot 250W, dat is wrs de bovenkant van je tempo zone.
Ik spreek van cardiologische test voor uw hart, niet over inspanningstest.
Sorry maar daarvoor dient een ziekenhuis imo niet

Yes. Echt veel meer grip dan een IKON, die lijkt veel meer op de H-variant. De Lux kwam standaard met Ikon (A) en Ardent Race (V). Die laatste is trouwens een verschrikkelijke band, daar krijg je geen vertrouwen van.

2.2 op 25mm is ideaal.
Ik heb idd nog gehoord dat de Ardent echt plots uit het niets gewoon wegschuift zonder waarschuwing.
Is 2.4” eigenlijk haalbaar op 25mm. Of af te raden?

Ik heb idd nog gehoord dat de Ardent echt plots uit het niets gewoon wegschuift zonder waarschuwing.
Is 2.4” eigenlijk haalbaar op 25mm. Of af te raden?
Het kan wellicht wel, temeer omdat ze op de verpakking zetten: 2.4” on a 30mm wide rim, dus collega-fabrikanten noemen diezelfde band misschien 2.30 of 2.35.

Maar ik denk persoonlijk dat een 2.25 lekkerder zal rijden op 25mm.

Een inspanningstest heeft toch 0 preventie voor iets?

Tenzij omdat je u altijd eerst moet laten keuren :p

Dat het aan universiteit gelinkt is snap ik nog wel

Een deftig uitgevoerde inspanningstest is met hartmonitoring tijdens en na de inspanning om zo hartritmestoringen op te zoeken.

van de website UZ Gent
De inspanningstest zelf verloopt met progressief toenemende belasting (tot uitputting) waarbij de lactaatconcentratie, zuurstofopname, hartfrequentie en werking van het hart (elektrocardiogram) worden gemonitord.

Een inspanningstest heeft toch 0 preventie voor iets?

Tenzij omdat je u altijd eerst moet laten keuren :p

Dat het aan universiteit gelinkt is snap ik nog wel
ze kunnen daar wel zien of je eventuele hartproblemen hebt zoals overslagen, hartritmestoornissen, e.d waarmee je beter niet kan sporten.

Dus die combineren cardiologische test met inspanningstest? Vreemd
Of is dat gewoon een manier om de kosten van de test (deels) te kunnen terugvorderen?

Normaal doe je eerst cardiologische test om te zien of er geen problemen zijn (terugbetaling etc) en daarna als die ok was inspanningstest

Wordt meer gecombineerd hoor, wordt hier ook gedaan. En terugbetaling is niet mogelijk dus heeft er weinig mee te maken.

Dit is vooral omdat bepaalde hartritmestoornissen enkel duidelijk zijn tijdens of net na de inspanning. Als je dan toch bezig bent en ze hebben het materiaal is het een kleine moeite om dat mee te controleren.

Veel van die testen zijn dan ook voor sporters als keuring voor hun vergunning.

Wordt meer gecombineerd hoor, wordt hier ook gedaan. En terugbetaling is niet mogelijk dus heeft er weinig mee te maken.
Ziekenhuizen zijn toch (deels) gesubsidieerd ;)
Lijkt me dus oneerlijke concurrentie voor niet gesubsidieerde bedrijven die inspanningstesten afnemen.

Cardiologische test in UZ Leuven is alvast geen inspanningstest waag je uw zones etc kunt laten bepalen (tenzij dat veranderd is). Je moet echt niet tot aan het gaatje gaan om hartafwijkingen vast te stellen

Je moet tout court altijd tot het gaatje gaan.
Heb nu zo een trainingsschema met zaken daarin zoals “trage duur” en “rustig tempo”, waardeloos.
Gewoon vanaf seconde 1 diep in het rood, de vriendin die mij moet helpen uitklikken en mij moet dragen naar de zetel.

Terug
Bovenaan