De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Edit: moeilijk om scherpe foto's te nemen blijkbaar :D hier en daar een tandje die plat is dus toch not good.
Achteraan kan ik aflezen "Hyperglide HG"

Ik merkte ook en toe gekraak, precies in het achterwiel.
Volgens mij een rollement dus, kan ik dat vergelijken met mijn skateboard van vroeger of zit dat ingewikkelder in elkaar bij een fiets? :p
Platte tandjes kunnen ook gewoon aan het ontwerp liggen, de vorm van de tandwielen zorgt ervoor dat de ketting beter opgepikt wordt - en daar horen soms ook plattere tandjes bij. Doorgaans is het beter te kijken hoe scherp en puntig ze zijn. Hoe dunner, scherper en puntiger, hoe slechter.

Hyperglide is gewoon de naam van de tech/vormgeving die ervoor zorgt dat ketting en tandwielen beter schakelen.

Rollement vanachter kan je testen door aan het frame te voelen terwijl het wiel draait zonder weerstand. Sterke/onregelmatige trillingen in het kader wijzen op problemen. Gaat u niet alles over de staat van het wiel en de as vertellen, maar sowieso goed om eens na te gaan. Gekraak achteraan kan ook andere oorzaken hebben.

Rollement vanachter kan je testen door aan het frame te voelen terwijl het wiel draait zonder weerstand. Sterke/onregelmatige trillingen in het kader wijzen op problemen. Gaat u niet alles over de staat van het wiel en de as vertellen, maar sowieso goed om eens na te gaan. Gekraak achteraan kan ook andere oorzaken hebben.
Oh yes, je voelt echt wel serieuze trillingen. Zal na de volgende rit eens mijn wiel uithalen en proberen aflezen welk rollement, want er zijn precies veel code's & maten

De grootste financiële vergissing in mijn leven was beginnen met fietsen.
Met hetgeen ik al in die hobby heb gestoken kon ik mijn huis al zeer deftig afwerken :P

Het rijdt al snel op als je wat degelijk gerief wilt. Goed gerief zorgt er ook echt voor dat uw rit zoveeeeel aangenamer is.
Rijden met gewoon simpele handschoentjes of gewone casual regenjas werkt ook. Tot je dan eens echt goeie handschoenen hebt en een echte fietsjas, wereld van verschil.
De fout die de meeste maken is denken ik doe goedkoop, want ik weet niet of ik het volhou. Maar dat is vaak de reden dat ze het niet volhouden, het gebrek aan deftig materiaal die de ervaring zoveel beter maakt.

Met hetgeen ik al in die hobby heb gestoken kon ik mijn huis al zeer deftig afwerken :p

Het rijdt al snel op als je wat degelijk gerief wilt. Goed gerief zorgt er ook echt voor dat uw rit zoveeeeel aangenamer is.
Rijden met gewoon simpele handschoentjes of gewone casual regenjas werkt ook. Tot je dan eens echt goeie handschoenen hebt en een echte fietsjas, wereld van verschil.
De fout die de meeste maken is denken ik doe goedkoop, want ik weet niet of ik het volhou. Maar dat is vaak de reden dat ze het niet volhouden, het gebrek aan deftig materiaal die de ervaring zoveel beter maakt.
Ik ken er ook veel die met iets willen beginnen, er direct veel geld tegen gooien en dan staat het er na verloop van tijd.

Ik ben nu misschien te goedkoop begonnen op vlak van fiets, maar als ik bij fietsenmakers in de buurt keek zat ik al snel aan 600+ voor de goedkoopste mtb's. Dus ik heb nog wat marge op te upgraden/vernieuwen tegen ik daar aan zit.

Ik wil ook echt wel leren hoe alles werkt en in elkaar zit om zoveel mogelijk zelf te kunnen doen. En dan is een splinternieuwe fiets minder geschikt daarvoor denk ik.

Met hetgeen ik al in die hobby heb gestoken kon ik mijn huis al zeer deftig afwerken :p

Once you go bike, you never go back 😆

Ik steek daar ook veel te veel geld in.

Indien iemand een Futurumcode op overschot moest hebben, dan mag je deze altijd in een PB sturen.
Ik zou de km’s zelf bij elkaar rijden, maar ik zit in quarantaine vanwege corona aka lichte verkoudheid.
Hoe lang wacht je best alvorens weer te sporten?
Ik heb zeer milde symptomen…

Oh yes, je voelt echt wel serieuze trillingen. Zal na de volgende rit eens mijn wiel uithalen en proberen aflezen welk rollement, want er zijn precies veel code's & maten
Waarschijnlijk gaat er naafsleutels (dunne steeksleutels) nodig zijn om het echt open te krijgen en te kijken hoe het binnenwerk er aan toe is. Als enkel de kogeltjes beschadigd zijn, valt het op te lossen door die te vervangen. Vaak zijn echter de cups waarin ze zitten ook mee uitgesleten, en dan is de goedkoopste optie in dit geval vermoedelijk gewoon een nieuw wiel. Een 26" wiel met schijfrem & cassette-aansluiting hoeft niet al te duur te zijn.

Iemand toevallig nog een futurum code op overschot? Ik ben toe aan nieuwe schoenen 🙂
Er is een Strava challenge dus hup hup doe zelf moeite :p

Maar merci voor de tip want had hem zelf nog niet en ineens hem gebruikt voor paar schoenen :D

Iemand trouwens ervaring met https://www.mantel.com/be/ergon-tp1?
Indien iemand een Futurumcode op overschot moest hebben, dan mag je deze altijd in een PB sturen.
Ik zou de km’s zelf bij elkaar rijden, maar ik zit in quarantaine vanwege corona aka lichte verkoudheid.
Hoe lang wacht je best alvorens weer te sporten?
Ik heb zeer milde symptomen…
Ik wou net hetzelfde vragen :scream:
Ik zat in quarantaine dus dacht hem indoor te behalen, nu natuurlijk ook goed wat symptomen en positief getest :sarcastic:

Waarschijnlijk gaat er naafsleutels (dunne steeksleutels) nodig zijn om het echt open te krijgen en te kijken hoe het binnenwerk er aan toe is. Als enkel de kogeltjes beschadigd zijn, valt het op te lossen door die te vervangen. Vaak zijn echter de cups waarin ze zitten ook mee uitgesleten, en dan is de goedkoopste optie in dit geval vermoedelijk gewoon een nieuw wiel. Een 26" wiel met schijfrem & cassette-aansluiting hoeft niet al te duur te zijn.
En dan komen we natuurlijk bij de vraag of het sop de kolen wel waard is. Natuurlijk kan je met een 26” mtb blijven rijden, maar als je bovenop de hele aandrijflijn (als de kettingbladen ook op zouden zijn) ook al wielen moet vervangen… ik ben bijzonder benieuwd naar de staat van de voorvork 🤣

En dan komen we natuurlijk bij de vraag of het sop de kolen wel waard is. Natuurlijk kan je met een 26” mtb blijven rijden, maar als je bovenop de hele aandrijflijn (als de kettingbladen ook op zouden zijn) ook al wielen moet vervangen… ik ben bijzonder benieuwd naar de staat van de voorvork 🤣
Maar hij heeft hem net gekocht ;)

Ik zat in quarantaine dus dacht hem indoor te behalen, nu natuurlijk ook goed wat symptomen en positief getest :sarcastic:
Zeker als je symptomatisch bent zou ik zeer sterk afraden van te fietsen de komende dagen en ook nadien eerste zeer rustig terug te starten.
Gisteren ook tijdens dat TdZ event non hoop volk "tested positive but stil riding!"... das dus gewoon niet slim.

Alleszins snel beterschap gewenst!

Zeker als je symptomatisch bent zou ik zeer sterk afraden van te fietsen de komende dagen en ook nadien eerste zeer rustig terug te starten.
Gisteren ook tijdens dat TdZ event non hoop volk "tested positive but stil riding!"... das dus gewoon niet slim.

Zever!

'Heb je koorts of klachten beneden de nek, zoals spierpijn en slap niet fit gevoel: train dan niet. Heb je alleen klachten boven de nek, zoals een verstopte neus, keelpijn of hoesten: dan kun je trainen. Het advies is om alleen matige intensieve inspanningen te doen, oftewel inspanningen waar je binnen één dag van hersteld bent.'

Wat na een booster prik? Gisteren gehad. Buiten last van de arm heb ik niets.. Google zegt dat je best een dag of 5 wacht met intensief sporten.

Met tour de zwift begin ik altijd met het gedacht van kalm aan te doen, maar het is sterker dan mezelf..

Thanks!
Zever!

'Heb je koorts of klachten beneden de nek, zoals spierpijn en slap niet fit gevoel: train dan niet. Heb je alleen klachten boven de nek, zoals een verstopte neus, keelpijn of hoesten: dan kun je trainen. Het advies is om alleen matige intensieve inspanningen te doen, oftewel inspanningen waar je binnen één dag van hersteld bent.'
Ja het zit er niet in om te fietsen hoor, zit ook op mijn kamer weg van de rest, maar lichamelijk zou het ook niet gaan. Koorts, keelpijn, spierpijn, hoofdpijn en hoesten.
Nadien sowieso rustig aan. 👍

Wat na een booster prik? Gisteren gehad. Buiten last van de arm heb ik niets.. Google zegt dat je best een dag of 5 wacht met intensief sporten.

Met tour de zwift begin ik altijd met het gedacht van kalm aan te doen, maar het is sterker dan mezelf..
Ik ben daags na mijn tweede vaccinatie gaan mtb'en en mijn hartslag ging toen pijlsnel de hoogte in (tot 200 bpm). Ik heb mij maar kalm gehouden en de rit op gezapig tempo uitgereden. Maar voorzichtigheid is met andere woorden wel geboden...

Bij iedereen die ik ken heeft de booster er stevig ingehakt.
Enkel een paar 60+ers die amper iets gevoeld hebben. Maar voor de rest allemaal op zijn minst 1 dag slecht met uitschieters tot 3 dagen.
Meestal begint het al enkele uren na de prik. Ik ben woensdag aan de beurt, ik zal volgende week maar een rustweek inplannen :P

Ik heb er toch geen last van gehad, en ben geen 60+ hoor (woensdag gekregen)... Het kan gewoon alle kanten op, en het kan idd geen kwaad om met worst case rekening te houden dan kan het alleen maar meevallen!
Ik trek straks toch eens naar buiten met de mtb.

Terug
Bovenaan