De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb mij gebaseerd op de input van Sluysen he, die sprak zelf over een vervanging van de kettingbladen - na een bezoek aan de fietsenmaker
ik vroeg tegen de fietsenmaker, terwijl die toch binnen was, om een nieuwe ketting te steken want mijn chain checker gaf dit aan.
En toen kwam de uitspraak dat het meteen alles of niets was.

Ik post straks eens wat foto's van de cassette & voorkant. Want zou het momenteel liefst zo cheap mogelijk weer goed zetten en dan idd later volledig vervangen of een andere velo.

Het idee was nu om met beperkt budget te beginnen fietsen en zien of het wel iets voor mij was :p
Intussen zit ik aan 250€ fiets + paar upgrades (nieuwe handvaten en remblokjes) en dan 3 keer zoveel kledij en onderhoudsmateriaal (kuisproduct, ontvetting en smering, borstels, ...) :D

ik vroeg tegen de fietsenmaker, terwijl die toch binnen was, om een nieuwe ketting te steken want mijn chain checker gaf dit aan.
En toen kwam de uitspraak dat het meteen alles of niets was.

Ik post straks eens wat foto's van de cassette & voorkant. Want zou het momenteel liefst zo cheap mogelijk weer goed zetten en dan idd later volledig vervangen of een andere velo.

Het idee was nu om met beperkt budget te beginnen fietsen en zien of het wel iets voor mij was :p
Intussen zit ik aan 250€ fiets + paar upgrades (nieuwe handvaten en remblokjes) en dan 3 keer zoveel kledij en onderhoudsmateriaal (kuisproduct, ontvetting en smering, borstels, ...) :D
Welkom in de fietswereld :unsure:

9-speed is quasi volledig uitgefaseerd waardoor wisselstukken steeds schaarser gaan beginnen te worden. 11 speed gaat nog járen mee gaan, de halve wereld heeft sinds 2020 nog een nieuwe fiets gekocht, slechts een kleine minderheid daarvan zullen 12 speed fietsen zijn. Al die 11 speeds gaat nog geserviced moeten worden de komende jaren...

Toen ik nog in Sint-Niklaas woonde ging ik met mijne Canyon altijd langs bij iemand die fietsmaker was in bijberoep, die werkte er dan aan terwijl ik er bij stond terwijl we dan ondertussen een klapke deden en ik heb diej toch meer dan eens weten zeggen, "smijten ze hier weer zo'n 9 speed binnen, ik geraak dus bijna niet aan stukken". Fietsenmakers kunnen vaak niet zomaar rap rap stukken kopen van één of andere Duitse webshop, ze hangen vaak vast aan dealers. Das een beetje zoals een café niet zomaar Coca Cola kan gaan halen bij de lokale brouwer als hun dealer Pepsi verdeelt (niet helemaal de juiste vergelijking aangezien Shimano, Shimano blijft maar bon, you get my point).
Hier moet ik toch even nuanceren, op nieuwe koersfietsen of mtb's is 11sp inderdaad wel de norm, maar 9sp is echt nog behoorlijk courant buiten die circuits en onderdelen zijn vaak zelfs gemakkelijker te vinden dan recent materiaal. Nu weet ik niet hoe andere fietsenmakers werken, maar met een onkostennota kan ik desgewenst wel Duitse webshops plunderen; het feit dat die stock soms gekocht wordt door andere fietsenmakers betekent wel dat ze niet allemaal alles van het web plukken.

(Minder relevant in België, maar puur naar trekkingfietsen gericht op 'hol van Pluto' locaties buiten Europa heb ik ook eens gepolst bij mensen die daar gefietst hebben, daar wilt ge niet met 10 of 11sp rijden wegens nagenoeg totaal gebrek aan wisselstukken.)

Hij heeft hier toch foto's gepost. Die chainchecker zei dat 2 jaar geleden ook al :unsure:
Risico van 2ehands zeker? Een man van middelbare leeftijd die zegt dat de fiets enkel voor woon-werk verkeer gediend heeft, en recent nog bij de fietsenmaker geweest is zonder grote kosten of zaken die vervangen moesten worden.

Ik post straks foto's van de tandwielen. Met wat geluk kan ik het nu cheap oplossen met gewoon ketting & cassette (en de tools om dat te vervangen :unsure:)

Ik vraag me nu vooral af wat ge allemaal hebt gekocht aan kledij en onderhoud voor 750 euro.

Dat is wel veel als ge bij de goedkopere merken shopped toch?

Ja de initiële kost is wel immens (fiets, producten, kleding) Eenmaal je die allemaal hebt is het vooral onderhoud die duur blijft.
producten en kledij valt allemaal wel mee, vind ik persoonlijk. Ik zou eerst en vooral niet weten welke 'producten' je nodig hebt, behalve wat kettingolie (ontvetter kan ook handig zijn).
Onderhoud zou ik ook niet bepaald duur noemen. Als je je fiets wat onderhoudt, kruipt daar heel weinig geld in. Enkel verende vorken zijn wat moeilijker om zelf te doen.
Qua kledij, tsja, kan je zo zot in gaan als je wil. Maar mijn eerste jaar had ik 1 koersbroek met zeem (bioracer, niet slecht, maar zeker niet de hoofdprijs) en 1 shirtje. De rest deed ik gewoon met de kleren waarmee ik ook ging lopen (met de gravel/mtb steekt dat allemaal niet nauw). Enkel schoenen zijn moeilijk goedkoop te krijgen (hoewel decathlon betaalbare dingen heeft).
Ook heel lang gereden met slechts 1 lange winterbroek. Zat die in de was, tsja, dan met een gewone loopbroek. Dat lukt ook allemaal (mss niet aan te raden voor ritten van 100+k, maar voor 50-60.... maakt geen hol uit).

Banden, kettingen, cassettes, lagers, kliksystemen, ...
Da's toch allemaal niet gratis hé :)

Met 1 broek kom ik eerlijk gezegd niet toe, hangt natuurlijk ook af van hoe vaak je fietst hé.

Daarnaast, 2 paar schoenen, overtrekken, helm, gps, ...

Dat blijft maar komen :)

ik vind ook dat het vooral de kledij is die geld kost, en dat is eigenlijk hetgeen je makkelijkst kan beperken :D

- 4 paar schoenen: zomer Mtb NW Rebel, zomer koers NW Revolution, flat pedal MTB Adidas XXX met 5ten zool, winter MTB NW Arctic
da's al meer dan €750
- bibs: 2 assos, 1 rapha, 3 La Passione, en nog heel wat andere - bijna €1000
- shirts: teveel, veel te veel: zeker €400-€500
- gilets: 1 La passione, 1 rapha: €195
- jassen: 1 assos, 1 rapha, 2 endura: €600
- kousen: da's nog 't ergste van al, zeker €150
- Helmen: een aerodynamische Bell Z20Aero en een allround POC voor de gravelbike en MTB. En dan nog een Mavic Crossride voor naar de bakker te rijden. Nog eens bijna €500
- Overtrekken, buffs, handschoenen, brillen (die koop ik ubercheap), beenstukken, armstukken

Da's meer dan €3500 aan gerief (EDIT: kledij) dat ik vandaag actief gebruik, niet eens wat er doorheen de 5j dat ik fiets al verteerd is aan schoeisel en kledij.

Toch even bij stilstaan wat een waanzinnig dure hobby fietsen kan zijn. Want met een hele kast vol kledij kan je helaas nog niet gaan rijden. Ik was ook wat aan het rondneuzen op Rapha om een leuke sale te vinden, maar door het was op te lijsten toch wel redelijk snel beseft dat ik niets meer nodig heb.

Ik compenseer dan wel door met een Canyon Endurace van €1899 en een Lux van €2599 te rijden, waar ik bij sommige andere merken die €3000 kwijt was aan de fietsen zelf.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me nu vooral af wat ge allemaal hebt gekocht aan kledij en onderhoud voor 750 euro.

Dat is wel veel als ge bij de goedkopere merken shopped toch?
tzal eerder naar 500 gaan, exacte prijzen heb ik niet van alles meer maar ongeveer:
* spd schoenen van decathlon + plaatjes +- 45€
* mtb winterbroek van decathlon = 55
* onderbroek met zeem +- 30
* 3 paar handschoenen, vergeten dat kouder werd :D maar in totaal maar 45€
* helm = 25/30
* helmmutsje = 7,5
* thermisch ondershirt +- 20
* winter schoenovertrekken +- 25

En dan nog een mtb short, tshirt en longsleeve maar dat was omdat solden was :D

Andere stuff:
* handvatten 25€
* 2 setjes remblokken 30€
* Mucoff spray 10€
* borstelset 20€
* voorspatbordje (zo'n buisding) 6€
* co2 pompje en cartouchen +- 15
* zakje voor gsm & andere op buis (rij graag voorgemaakte routes via komoot) 10€
* brake cleaner, ontvetter & ketting vet +-25€
* zo'n bakje om over je ketting te doen met borstels in 15 (wel vergeten vloeistof te kopen om daarin te doen)

Op zich geen zotte kosten gedaan denk ik, alles is wel nuttig, zeker in het koudere weer

Zijn inderdaad geen zotte kosten, op die 3 paar handschoenen na misschien :cool:
Telt inderdaad sneller op dan ik dacht.

+ onderbroek met zeem :help:

helmmuts heb ik niet, gewoon een buff over mijn oren en al de buffs die ik heb zijn gewoon gratis (met reclame op) :D
Ja die onderbroek is iets wat ik hier ook heb liggen.
Ik denk nooit aangedaan. Of één keer.

Dat is voor onder van die enduro broeken zeker.

En ter vervanging van mutsen vangt ge inderdaad in de loop van de tijd wel grtis buffs op. Maar om te beginnen, in de winter, is een mutske misschien wel handig.

Over kosten gesproken.
Lijkt dat de steekas van mijn achterwiel kapot is (zie barst).

Is zo'n DT Swiss RWS systeem (12mm), maar geen idee hoe lang die juist is. Hoe wordt dat juist gemeten?
Ook even zitten googlen, maar vind precies vooral modellen voor de MTB...

Indien ik niet dezelfde type kan vinden (fiets is van begin 2018), merk maakt niet uit vermoed ik? Zolang lengte en dikte maar klopt?

ik vind ook dat het vooral de kledij is die geld kost, en dat is eigenlijk hetgeen je makkelijkst kan beperken :D

- 4 paar schoenen: zomer Mtb NW Rebel, zomer koers NW Revolution, flat pedal MTB Adidas XXX met 5ten zool, winter MTB NW Arctic
da's al meer dan €750
- bibs: 2 assos, 1 rapha, 3 La Passione, en nog heel wat andere - bijna €1000
- shirts: teveel, veel te veel: zeker €400-€500
....

Da's meer dan €3500 aan gerief (EDIT: kledij) dat ik vandaag actief gebruik, niet eens wat er doorheen de 5j dat ik fiets al verteerd is aan schoeisel en kledij
Jij rijdt dan ook mee met die snob-club uit Gentbrugge ;)

Ik vind trouwens dat je de modestjes ook moet meetellen!

Zijn inderdaad geen zotte kosten, op die 3 paar handschoenen na misschien :cool:
Telt inderdaad sneller op dan ik dacht.
fingerless van de Stock Americain: 4€
met vingers maar kunnen niet tegen de regen (en kou blijkbaar ook niet): 8€
EKOI Ice Zipper Hipora - 35€ (was normaal 70€)

Ik heb een buff maar ik had eigenlijk vooral koud op mijn hoofd via de gaatjes in helm. Maar het regende toen ook dus eerder daardoor :p
En idd die MTB broek van decathlon is zonder zeem (ook de korte versie)
Dus vandaar een boxer met zeem, minder cool dan zo'n broek met bretellen I know :D

Edit: moeilijk om scherpe foto's te nemen blijkbaar :D hier en daar een tandje die plat is dus toch not good.
Achteraan kan ik aflezen "Hyperglide HG"

Ik merkte ook en toe gekraak, precies in het achterwiel.
Volgens mij een rollement dus, kan ik dat vergelijken met mijn skateboard van vroeger of zit dat ingewikkelder in elkaar bij een fiets? :p

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan