De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hangt er van af... als je gewoon hetzelfde blijft eten als voordien dan gaan die 2uur wel een verschil maken. Als je 2 uur stevig doorjast kom je wel op pakweg 1400-1500 kcal uit wat op een maand toch tegen de 7000kcal uit komt of omgerekend de energie van 1kg vet...

Ik heb er ook 18maand over gedaan om 25kg af te vallen... maar 10 jaar later zijn ze er nog steeds af. Dat kan je bij veel sneller dieten vaak niet zeggen.
Dat is 200w voor 2u dus gewoon LSD voor mij :lol:

Iemand die zowel de ventoux al eens heeft opgereden alsook de volledige RVV?
Welke van de 2 is het zwaarste? Wellicht zijn de 2 niet te vergelijken, maar ben toch benieuwd.

Welke van de 2 is het zwaarste? Wellicht zijn de 2 niet te vergelijken, maar ben toch benieuwd.

Klassiek wordt vanuit Bedoin als de moeilijkste kant beschouwd. Ik vind via Malaucène echter ook pittig en misschien zelfs evenwaardig. De eerste is hele tijd +- hetzelfde stevig percentage, waar de tweede wat meer varieert (maar dus ook wel echt pittige stroken heeft van +10% voor x kilometer).

Mooiste is (imo) sowieso vanuit Malaucène.

Edit: vraag totaal verkeerd gelezen sorry :unsure:. Wat mr. Fingers zegt + persoonlijk vind ik volledige RVV vermoeiender (om de eenvoudige reden dat het een pak langer duurt

Laatst bewerkt:
Twee TOTAAL verschillende disciplines hé. Het 1 is een marathonrit van ~230 kilometer over met momenten bedenkelijk wegdek, met korte explosieve klimmetjes die het sap uit de benen wringen. Het ander is 32 kilometer tegen ~10% omhoog kreffelen doorheen verzengende hitte, bijtende vliegen en vervolgens koude lucht een een venijnige wind.

Beiden zijn hard en onaangenaam en episch, maar op hun eigen manier.

Moest je nu de RvV vergelijken met de Cannibale :). 1 keer de Ventoux is pakweg 2u afzien, RvV is een dagvullende marathon onderneming.

Klassiek wordt vanuit Bedoin als de moeilijkste kant beschouwd. Ik vind via Malaucène echter ook pittig en misschien zelfs evenwaardig. De eerste is hele tijd +- hetzelfde stevig percentage, waar de tweede wat meer varieert (maar dus ook wel echt pittige stroken heeft van +10% voor x kilometer).

Mooiste is (imo) sowieso vanuit Malaucène.

Edit: vraag totaal verkeerd gelezen sorry :unsure:. Wat mr. Fingers zegt + persoonlijk vind ik volledige RVV vermoeiender (om de eenvoudige reden dat het een pak langer duurt
Deze zomer de drie kanten gedaan (op verschillende dagen wel) en vond qua omgeving Sault eigenlijk de mooiste om te beklimmen. Wel heel toegankelijk en in afstand iets langer, maar vond die veel rustiger en aangenamer om te beklimmen.

Bedoin wel mytischer natuurlijk, het bos doet veel kraken.

Niet te vergelijken in feite.
Als je getraind bent dan is de Ventoux oprijden relatief makkelijk.
Kijk maar naar de rit die WVA won, dat was meermaals de Ventoux oprijden.
Het probleem is dat dit een inspanning is van 1,5u-2u op uw omslagpunt, en vele amateurs zijn daar niet genoeg op getraind.

De ronde is vooral een lange duurinspanning, en de eerste 80km is puur vulsel. Maar het zijn net die laatste kilometers die heel zwaar zijn en waar je al pieredood zal zitten.

Puur energetisch zal RVV met kop en schouders boven de Ventoux uitsteken. Ook 400m meer hoogtemeters natuurlijk die je moet overbruggen.

Ee zijn genoeg mensen die nog geen 1000km gefietst hebben die de Ventoux kunnnen opklimmen als ze niet obees zijn. Aan een laag tempo, maar het kan wel (heb ik zelf ook gedaan vele jaren terug, in 2u10 oid).

Een volledige RVV dat ware toen onmogelijk geweest. Een halve ook.

Zelfs als ik énkel de zwaarste 50km had moeten doen ging dat niet gelukt zijn.

Ik heb een aantal jaar geleden de Ventoux opgereden zonder echte voorbereiding, de 4 maanden ervoor misschien 8-9 keer geen fietsen. Dat was toen 2u afzien, maar dat lukt wel, uzelf niet opblazen in de start en doorbijten op die steilere stukken. Heb toen malaucène gedaan, das op km 15 en 16 alsk mij ni vergis ff door de grens gaan en dood gaan. Sault is langer, maar rustiger en beter te doseren omdat je ook glooiende stukken hebt waarop je kan recupereren. Dit jaar heb ik de Ventoux 3 keer gedaan en nadien ook de RvV, die doe je niet zonder deftige voorbereiding, enorm verschil. Zoals al gezegd, de tijd op de fiets alleen al en dan heb je al 150km gereden vooraleer alle pittige heuvels en kasseistroken komen

@Mr.Fingers : gezien jij de Canyon-kenner (en inside man? :unsure: ) bij uitstek bent, enig idee hoe het met de voorraden zit? Zit al even te wachten tot de Grizl terug in voorraad komt.

Nu, als dat niet meer voor 2022 gaat zijn, misschien toch maar eens de andere merken afromen (Scott, Cannondale, Orbea) misschien daar meer geluk?
Een heel aantal merken vielen bij mij al af, oa Cube en Focus atlas (raar hub systeem dat wisselen van wielset moeilijk maakt).

@Mr.Fingers : gezien jij de Canyon-kenner (en inside man? :unsure: ) bij uitstek bent, enig idee hoe het met de voorraden zit? Zit al even te wachten tot de Grizl terug in voorraad komt.

Nu, als dat niet meer voor 2022 gaat zijn, misschien toch maar eens de andere merken afromen (Scott, Cannondale, Orbea) misschien daar meer geluk?
Een heel aantal merken vielen bij mij al af, oa Cube en Focus atlas (raar hub systeem dat wisselen van wielset moeilijk maakt).
Die was vorige week terug op stock in de meeste maten... Ik krijg bijna wekelijks een bericht op FB met een stockaanvulling bij Canyon

De Grizl Suspension is op dit moment in alle maten in voorraad, de gewone Grizl CF SL8 staat bestelbaar met leverdatum eind februari in praktisch elke maat.

Hier kan je alle Canyon Gravelbikes die op voorraad zijn bekijken:

:nono::nono: TIS HIER DE GRIZL GANG!!

Ee zijn genoeg mensen die nog geen 1000km gefietst hebben die de Ventoux kunnnen opklimmen als ze niet obees zijn. Aan een laag tempo, maar het kan wel (heb ik zelf ook gedaan vele jaren terug, in 2u10 oid).

Een volledige RVV dat ware toen onmogelijk geweest. Een halve ook.

Zelfs als ik énkel de zwaarste 50km had moeten doen ging dat niet gelukt zijn.

Ik denk dat de *opeenvolging* van hellingen(/inspanningen) doorgaans echt onderschat wordt. Bv de koppenberg en dan meteen Marriaborre-Steenbeekdries. Serieus op de gevoekt de eerste keer dat ik hem deed.

Terug
Bovenaan