De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

HIIT, tijdens de rustblokken verbrand je ook

En voor zware trainingen goed te kunnen afwerken + herstellen heb je die duurtrainingen net nodig ;)
Ik ben volledig akkoord dat het beter is, maar als je maar een paar uur hebt per week kan je het beter intensief aanpakken.

Ik ben volledig akkoord dat het beter is, maar als je maar een paar uur hebt per week kan je het beter intensief aanpakken.
Gewoon maximaal gaan is domste wat je kan doen

Zelfs voor minder uren is polarised beter, en als je echt beperkt bent HIIT maar dat is dus ook interval

Het beste is nog altijd gewoon om plezier te hebben op de fiets.
Met of zonder cijfers, schema’s, strava en whatever more.
Just have fun met wat u gelukkig maakt en stop de zoveelste nutteloze discussie om elkaar te overtuigen wat nu wel of niet het beste is.

Het beste is nog altijd gewoon om plezier te hebben op de fiets.
Met of zonder cijfers, schema’s, strava en whatever more.
Just have fun met wat u gelukkig maakt en stop de zoveelste nutteloze discussie om elkaar te overtuigen wat nu wel of niet het beste is.
Op smalle, droge en harde bospaden rijden maar dat mag niet (veldwetboek) of gaat niet (we gaan wat modder maken want het is zondag en we moeten dus onze zondagse rit doen!)

2u compleet zonder last?
Wat voel je nadien? Zitbotjes? "Soft tissue"? :unsure:
Bij de zitbotjes speelt gewenning zeker een rol, een goeie broek maakt ook een wereld van verschil.
Hoe lenig ben je? Als je zeer lenig bent kan je een compleet vlak zadel gebruiken, als je maar tot half je schenen geraakt neem je beter een zadel dat achteraan wat op loopt.

Een zadel is super persoonlijk, er is geen go-to beste zadel voor iedereen. Het is bv ook niet zo dat je per sé bv een dikker/zachter zadel moet kiezen als je last hebt op je zitbotjes. Voor hetzelfde geld kan je beter een dunner/harder nemen maar met een andere vorm.
Ik raad zeker aan van een aantal verschillende zaken te testen als je kan.

Op mijn oud zadel kon ik een tweetal uur rijden zonder last van de zitbotjes, maar had wel veel sneller last van schuren en ongevoeligheid op bepaalde plekken. Daarom dus nu een ander aan het zoeken.

Qua lenigheid kom ik bijna aan de grond, denk nog een 5cm tussen. Het nieuwe zadel dat ik nu probeer is de Pro Stealth, maar gisteren tijdens de eerste rit dus al heel snel last van de zitbotjes (30m).

Ik zal er waarschijnlijk vandaag nog een aantal bestellen die ik dan kan testen de komende weken.

Er kan zeker een gewenning periode zijn. Toen ik net mijn huidige fiets had was ik de eerste 2 ritten absoluut niet tevreden van mijn zadel, terwijl ik niets van last had op mijn voorgaand zadel.

Nadien is dat weg gegaan en in de tussentijd heb ik al verschillende 8u+ ritten gedaan waarbij zadelongemakken niet eens meer in mijn gedachten voorkomen.
Zal het nieuwe zadel dat ik nu probeer dan misschien nog een kans geven, al was het echt niet aangenaam fietsen gisteren...

Bedankt voor de input iedereen!

Qua lenigheid kom ik bijna aan de grond, denk nog een 5cm tussen. Het nieuwe zadel dat ik nu probeer is de Pro Stealth, maar gisteren tijdens de eerste rit dus al heel snel last van de zitbotjes (30m).

Ik zal er waarschijnlijk vandaag nog een aantal bestellen die ik dan kan testen de komende weken.

Dat zadel is eigenlijk "gemaakt" om bijna vol op uw perineum te zitten, dus als je zo snel pijn hebt aan uw zitbotten staat het sowieso niet goed afgesteld.

Ik heb zelf nog maar 2 ritjes gedaan met mijn fiets, en er zit (naar mijn gedacht) ook een zeer hard zadel op (SELLE ITALIA Q-BIK)
Na 1 rit van 1u30 had ik al pijn aan mijn zitbotjes, maar is deels ook omdat ik gewoon amper gefietst heb de laatste jaren.

Heb nu een broek met zeem, dus hopelijk gaat het hiermee beter. Anders ga ik ook uitkijken naar een ander maar hoe en wat nog geen idee

Advies gezocht van de kenners 😊

Ik heb sinds vorig jaar een Cannondale Topstone 1 waarvan ik zeer tevreden ben.
Momenteel wissel ik altijd mijn banden als ik mee ga fietsen met kameraden met hun koersfiets.

Hiervoor heb ik Strada Bianca challenge banden.

Dit jaar zou ik mezelf een 2e wielset willen aanschaffen zodat ik eenvoudiger kan wisselen tussen beide. Op de 2e wielset wil ik de Strada bianca’s 30m of een echte wegband van 28mm willen leggen.

Klopt het dat als ik er ook een Shimano 105, 11-34 cassette en een Shimano 160mm RT54 schijfrem op zet ik de wielen gewoon kan wisselen zonder de derailleur te moeten bijregelen elke keer?

Specifiek aankoopadvies is ook altijd welkom 😊

Specs van de fiets: Topstone 1 | Gravel Bikes | Cannondale

Momenteel wissel ik altijd mijn banden als ik mee ga fietsen met kameraden met hun koersfiets.

Dit jaar zou ik mezelf een 2e wielset willen aanschaffen zodat ik eenvoudiger kan wisselen tussen beide. Op de 2e wielset wil ik de Strada bianca’s 30m of een echte wegband van 28mm willen leggen.

Klopt het dat als ik er ook een Shimano 105, 11-34 cassette en een Shimano 160mm RT54 schijfrem op zet ik de wielen gewoon kan wisselen zonder de derailleur te moeten bijregelen elke keer?

Yup, of andere compatibele onderdelen.

Denk van wel.
Persoonlijk wel fan van dt Swiss wielen, neem aan dat die wielen gewoon symmetrisch zijn?

Op mijn oud zadel kon ik een tweetal uur rijden zonder last van de zitbotjes, maar had wel veel sneller last van schuren en ongevoeligheid op bepaalde plekken. Daarom dus nu een ander aan het zoeken.

Zal het nieuwe zadel dat ik nu probeer dan misschien nog een kans geven, al was het echt niet aangenaam fietsen gisteren...

Bedankt voor de input iedereen!
Ben je trouwens ook zeker dat je zadelbreedte correct is? Want ook dat kan een zeer grote impact hebben. Standaard zadels zijn voor mij bv gewoon altijd te smal, ik moet eigenlijk bij bijna alle zadels het brede type hebben.

In theorie zouden wielsets gewoon zo verwisselbaar moeten zijn, maar in de praktijk merk je dat dat wel eens bij een theoretische oefening kan blijven, en de positie van de remschijf wel eens een millimetertje durft verschillen, wat natuurlijk tot een slepende rem leidt. Kan opgelost worden met een shimwasher of een andere vorm van spacer.

Voor de derailleur: Als die afgeregeld staat voor een 11-34, kun je ook probleemloos een 11-32 of zelfs een 11-30 cassette gebruiken, zonder dat het schakelen merkbaar nadelig beinvloed wordt door een kettingkooi die iets te ver van de cassette staat.

Zoals EnigeKerel hierboven al zegt: met een DT-Swiss setje kun je eigenlijk weinig verkeerd doen. Als je niet krapper dan 28mm gaat, zou ik zelfs voor een crosswiel durven gaan, met een iets bredere velg (C1800). Anders is een P1800 of een E1800 een zeer goede keuze.

In theorie zouden wielsets gewoon zo verwisselbaar moeten zijn, maar in de praktijk merk je dat dat wel eens bij een theoretische oefening kan blijven, en de positie van de remschijf wel eens een millimetertje durft verschillen, wat natuurlijk tot een slepende rem leidt. Kan opgelost worden met een shimwasher of een andere vorm van spacer.

Voor de derailleur: Als die afgeregeld staat voor een 11-34, kun je ook probleemloos een 11-32 of zelfs een 11-30 cassette gebruiken, zonder dat het schakelen merkbaar nadelig beinvloed wordt door een kettingkooi die iets te ver van de cassette staat.

Zoals EnigeKerel hierboven al zegt: met een DT-Swiss setje kun je eigenlijk weinig verkeerd doen. Als je niet krapper dan 28mm gaat, zou ik zelfs voor een crosswiel durven gaan, met een iets bredere velg (C1800). Anders is een P1800 of een E1800 een zeer goede keuze.
Ge moet geen 6-bout nemen he maar center lock!
Al is de klauw ook snel los gezet, centeren en terug vast :p

Vriendin heeft 11-34, op rollen staat 11-28 en die kan daar idd probleemloos op fietsen

Gewoon maximaal gaan is domste wat je kan doen
Mijn comment sloeg op duurtraining, ik ben akkoord dat duurtraining beter is. Natuurlijk is een basis bouwen beter, maar niet iedereen heeft er tijd voor.
Mijn voorbeeld van maximaal gaan ging puur over vetverbranding en was kort door de bocht, mijn punt was dat vetverbranding in lage zone enkel is omdat je dat lang kan volhouden.

Volgens wat ik vind online zijn de aluminium Topstones niet-Ai, en de carbon Topstones wel.

Jij zou dus geen problemen mogen ondervinden met "normale" wielsets met 142mm naven.
Als je heel vaak wil wisselen, en zeker(der) wil zijn dat je weinig tot niks moet afregelen kan je natuurlijk best dezelfde naaf kiezen.

Het lijkt een basis wielset met Formula naven, dus als je geen high-end onderdelen zoekt wil ik wel eens bekijken wat een handgevlochten setje moet kosten voor jou (DM als je dat wil).

Werken met shims is een andere mogelijkheid want zoals @Mr.Fingers zegt zullen de potentiële problemen zich eerder afspelen bij de schijf dan aan de derailleur.

Die statements voelen allemaal toch wat elitair aan. Als je geen 8 uur traint per week en een vermogen meter koopt, met een carbonnen fiets van zeker 4000 euro dan begin je er beter niet aan.

Dat is niet de bedoeling, het is vooral mij erom te doen dat je realistische verwachtingen moeten hebben.
En laat ons een kat een kat noemen, met 2uur op een week te fietsen ga je heel snel op een plateau zitten. En op een plateau waar je in feite niet echt kan spreken dat je super fit bent.
Ook ga je qua verbrande calorieën op weekbasis niet kunnen spreken dat je daar van gaat afvallen.

Heb nu eens snel gekeken op de BG Strava, maar de echte kilometervreters zijn daar niet present precies :P

Ook ga je qua verbrande calorieën op weekbasis niet kunnen spreken dat je daar van gaat afvallen.
Hangt er van af... als je gewoon hetzelfde blijft eten als voordien dan gaan die 2uur wel een verschil maken. Als je 2 uur stevig doorjast kom je wel op pakweg 1400-1500 kcal uit wat op een maand toch tegen de 7000kcal uit komt of omgerekend de energie van 1kg vet...

Ik heb er ook 18maand over gedaan om 25kg af te vallen... maar 10 jaar later zijn ze er nog steeds af. Dat kan je bij veel sneller dieten vaak niet zeggen.

Terug
Bovenaan