De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nieuwe handvaten proberen steken. Wat een gesleur zeg. 1 erop de andere 3/4e maar krijg blaren tussen duim en wijsvinger dus ff rust. En ik doe er uiteraard alcohol op (ontsmettingsspray, nx anders in huis)

Zelf die techniek nog nooit gebruikt. Ik zweer bij lock-on grips :)

Het zijn trouwens handvatten

Kijk mensen, we hebben hier km's bossen in de omtrek, Indien ik 10 a 15 km fiets dan kan ik eindeloos aansluiten op verschillende routes, maar moest ik tot daar rijden en dan nog eens een 50k fietsen en terug, dat is wat veel van het goede. Daarom dacht ik dat het een goed idee was die 20 a 30 km snel met ondersteuning tot daar te rijden. Eens in die bossen dan natuurlijk zo min mogelijk. Ook zou dat me toe laten veel verdere tochten te rijden als ik er zin in had en zo andere horizonten te ontdekken. Geen idee wat de bos kapot rijden met mijn lomp gewicht daar mee te maken heeft. TT's doe ik niet dus je zal geen problemen met mij hebben. En nee ik heb geen fietsendrager en ook geen trekhaak. Ik wil gewoon hier de deur uitrijden zonder al dat gedoe, teveel tijdverlies.

Dat was 1. Daarnaast zou ondersteuning me goed lijken om in het weekend eens gewoon met de madam mee op de baan te rijden. Dat was 2.

Maar het lijkt me wel logisch idd dat je zonder ondersteuning heel wat moeite gaat hebben om rond te draaien. Geen idee wat ie weegt tbh. Denk dat een testrit dan maar de doorslag moet geven.
Als je eenmaal gefietst hebt met die ondersteuning ga je nooit fietsen zonder die ondersteuning in de bos. Niet alleen is het in de bos een pak zwaarder om te trappen, zo'n fiets weegt echt belachelijk veel wat het trappen zonder motor nog een pak onaangenamer maakt (gelijkaardig model bij Canyon weegt zo'n 23-24kg, dat is meer dan dubbel zo veel als een gewoon XC fiets).

@Gravetiet met een beetje conditie (ex-loper zal dat wel hebben zeker?) en een degelijke mtb (die veel minder moet kosten dan een e-mtb) kan je ook vrij makkelijk 25km/u rijden op het vlakke, dan ga je even snel als uw madam.

Die 10km door en 10km terug van je mtb ritje zijn dan ook een mooie opwarming en afkoeling.

Ik zou een gewone mtb dus niet afschrikken afschrijven.

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand toevallig voor mij nog een Futurumshop kortingscode die nog actief is?
Ik weet dat er binnenkort (vanaf 8/1) een nieuwe challenge is waar je slechts 300 minuten voor moet fietsen, maar ik zou nu al iets moeten kopen. Dus zou meegenomen zijn moesten er nog geldige codes in omloop zijn hehe. Alvast bedankt.

Wr
Kijk mensen, we hebben hier km's bossen in de omtrek, Indien ik 10 a 15 km fiets dan kan ik eindeloos aansluiten op verschillende routes, maar moest ik tot daar rijden en dan nog eens een 50k fietsen en terug, dat is wat veel van het goede. Daarom dacht ik dat het een goed idee was die 20 a 30 km snel met ondersteuning tot daar te rijden. Eens in die bossen dan natuurlijk zo min mogelijk. Ook zou dat me toe laten veel verdere tochten te rijden als ik er zin in had en zo andere horizonten te ontdekken. Geen idee wat de bos kapot rijden met mijn lomp gewicht daar mee te maken heeft. TT's doe ik niet dus je zal geen problemen met mij hebben. En nee ik heb geen fietsendrager en ook geen trekhaak. Ik wil gewoon hier de deur uitrijden zonder al dat gedoe, teveel tijdverlies.

Dat was 1. Daarnaast zou ondersteuning me goed lijken om in het weekend eens gewoon met de madam mee op de baan te rijden. Dat was 2.

Maar het lijkt me wel logisch idd dat je zonder ondersteuning heel wat moeite gaat hebben om rond te draaien. Geen idee wat ie weegt tbh. Denk dat een testrit dan maar de doorslag moet geven.

Wat is uw doel juist?
Want ik las dat je niet graag veel bezig bent met fietsen. Ik moet u dan teleurstellen, maar fietsen is een duursport waar je toch al snel meer dan 5u op de fiets zit wil je iet of wat training doen die rendeert.
De meeste fietsers draaien weken van 8u en meer.

Wil je korte maar krachtige trainingen dan is de enige optie indoor fietsen, daar kan je een warm-up doen en dan een blok echt gericht trainen. Dat kan je niet op de weg of in de bos verwekelijken.
Ik weet ook niet waar je woont maar ik denk dat je ook zwaar overschat hoe matig sommige bossen zijn, als je in uw buurt een echt parcours hebt cva, maar als het gewoon wat door de modder of zand rijden is dan valt dat dik tegen.

Zo een E-MTB is zoals al gezegd goed als je een mindere conditie hebt of mee wilt kunnen met mensen die sterker zijn dan u.
Maar op een goeie MTB rij je zonder ondersteuning ook 25 op de weg hoor.

En wil je überhaupt wel een MTB?

Heeft er iemand toevallig voor mij nog een Futurumshop kortingscode die nog actief is?
Ik weet dat er binnenkort (vanaf 8/1) een nieuwe challenge is waar je slechts 300 minuten voor moet fietsen, maar ik zou nu al iets moeten kopen. Dus zou meegenomen zijn moesten er nog geldige codes in omloop zijn hehe. Alvast bedankt.
Sent ya one.

E-bike zonder ondersteuning: dat gaat niet.

Ik zou dat persoonlijk nooit kopen. Tenzij ge in de Ardennen woont.

Wr

Wat is uw doel juist?
Want ik las dat je niet graag veel bezig bent met fietsen. Ik moet u dan teleurstellen, maar fietsen is een duursport waar je toch al snel meer dan 5u op de fiets zit wil je iet of wat training doen die rendeert.

Wil je korte maar krachtige trainingen dan is de enige optie indoor fietsen, daar kan je een warm-up doen en dan een blok echt gericht trainen. Dat kan je niet op de weg of in de bos verwekelijken.
Ik weet ook niet waar je woont maar ik denk dat je ook zwaar overschat hoe matig sommige bossen zijn, als je in uw buurt een echt parcours hebt cva, maar als het gewoon wat door de modder of zand rijden is dan valt dat dik tegen.

Zo een E-MTB is zoals al gezegd goed als je een mindere conditie hebt of mee wilt kunnen met mensen die sterker zijn dan u.

kom kom, niet overdrijven.
Er zijn er genoeg die enkel op zondag een toertje gaan rijden, dat kan 2u zijn, misschien ook 4u, maar dat zal al niet voor iedereen zijn.
Wil je effectief trainen en groeien, dan ben ik akkoord dat je snel 5-8u per week op de fiets gaat zitten, maar opnieuw, dat is niet voor iedereen.

Bij ESI’s krijg je van zijn leven die tiewraps niet onder de grip ;) Die zijn echt next level moeilijk.

Maar wel de beste grips die er zijn 🙌
Enkele maanden geleden ook esi’s gekocht en kreeg ze droog totaal niet gemonteerd. Dan toch maar snel naar brico voor spuitbus alcohol spray zoals de handleiding voorschrijft en hiermee ging het supervlot. (Enig verband met iets anders is puur toeval😉)
Nu na een paar maanden zie ik al wel duidelijke gebruikerssporen op de grips, zo van die stukjes mouche die eruit zijn.
Dat had ik niet verwacht en slaagt wel tegen.
Qua comfort zijn deze wel goed maar niet exeptioneel wat mij betreft.
Prijs/kwaliteit wel top natuurlijk.

Wat is uw doel juist?

Met helemaal niets akkoord. Als je elke week 3 trainingen doet van bv 1u-1u-2u30 zal je zeker al progressie zien. Ook op de baan kan je kort en krachtig trainen dmv hartslagmeter of powermeter. Als je offroad gaat, zelf op een vrij gemakkelijke bloso route zal je hartslag onmiddellijk de hoogte inschieten.

Meer dan 5u op de fiets tegen dat je training rendeert? Wat kraam jij toch uit.

Met helemaal niets akkoord. Als je elke week 3 trainingen doet van bv 1u-1u-2u30 zal je zeker al progressie zien. Ook op de baan kan je kort en krachtig trainen dmv hartslagmeter of powermeter. Als je offroad gaat, zelf op een vrij gemakkelijke bloso route zal je hartslag onmiddellijk de hoogte inschieten.

Meer dan 5u op de fiets tegen dat je training rendeert? Wat kraam jij toch uit.
In 2014 (of zoiets), toen ik voor het eerst sinds mijn kindertijd terug op een fiets zat, moest ik (samen met wat vrienden in hetzelfde schuitje) tijdens een bloso lus van 25km minstens 2 keer stoppen om iets te eten, te drinken en op adem te komen.
Allemaal ook zwaar uitgerust met een all-mountain helm, baggybroek en camelbak :biglaugh:

We hebben toen afgesproken om wekelijks één keer samen te komen om te fietsen. Meer dan 2u per week reden we nooit, maar na eenpaar maanden zag je al duidelijke progressie. Eigenlijk zag je zelfs elke week progressie. Voor veel mensen is dat ook gewoon voldoende om "fit" te zijn, of om met de E-bikevrouw mee te rijden.

Natuurlijk zal de progressie met die trainingload natuurlijk heel snel stagneren. Dat werd ook duidelijk toen ik er nog een midweeks ritje bijnam, en mijn vrienden bij die ene weekendrit bleven hangen. Zij puffen nog steeds (als ze al eens fietsen tegenwoordig) bij een rit van 2u en zijn eigenlijk niet beter geworden dan na 6 maanden, maar als je niet meer ambieert dan gewoon fit zijn en een beetje verbeteren hoef je helemaal geen 8u te trainen.

Ik moet ook dringend in gang schieten met mijn 'trainingen' voor Smugglers Path (165km gravel).
Heb er even tussenuit gelegen (virale infectie) en het is precies alsof ik van 0 moet beginnen.
Gisteren toertje gaan fietsen met de gravelbike, door de wind en de regen zat ik al snel aan HS160-170 :wtf:
Na 1u15 begon ik er wat door te komen en ik heb in totaal een goeie 2 uurtjes gefietst (met de extra regenbuien).

Ik probeer nu 3x per week met de fiets naar het werk te rijden (2 x 16km/dag); bij relatief 'goed' (lees: droog) weer probeer ik een omweg te maken zodat ik rond de 20/25km op de terugweg kom.
Elke donderdagavond (om de 2 weken) doe ik een ritje met mijn broer, heel rustig tempo.

Ik heb vrienden die vanaf de eerste minuut het volle pond kunnen geven, 2 uur lang.
Heel lastig om daar mee mee te rijden, omdat ikzelf een zeer trage diesel ben.
Ik heb het gevoel dat ik er nog 1,5u pas echt begin door te komen...

Hopelijk gaat het snel wat droger weer worden, want door die bagger rijden daar word ik niet vrolijk van...

Ik moet ook dringend in gang schieten met mijn 'trainingen' voor Smugglers Path (165km gravel).
Heb er even tussenuit gelegen (virale infectie) en het is precies alsof ik van 0 moet beginnen.
Gisteren toertje gaan fietsen met de gravelbike, door de wind en de regen zat ik al snel aan HS160-170 :wtf:
Na 1u15 begon ik er wat door te komen en ik heb in totaal een goeie 2 uurtjes gefietst (met de extra regenbuien).

Ik probeer nu 3x per week met de fiets naar het werk te rijden (2 x 16km/dag); bij relatief 'goed' (lees: droog) weer probeer ik een omweg te maken zodat ik rond de 20/25km op de terugweg kom.
Elke donderdagavond (om de 2 weken) doe ik een ritje met mijn broer, heel rustig tempo.

Ik heb vrienden die vanaf de eerste minuut het volle pond kunnen geven, 2 uur lang.
Heel lastig om daar mee mee te rijden, omdat ikzelf een zeer trage diesel ben.
Ik heb het gevoel dat ik er nog 1,5u pas echt begin door te komen...

Hopelijk gaat het snel wat droger weer worden, want door die bagger rijden daar word ik niet vrolijk van...
HR160-170 is redelijk hoog om dergelijek afstanden te doen. Simpelste oplossing: iets trager rijden :)
Dat is de moeilijkheid bij lange ritten, doseren en niet te enthousiast beginnen.
Lange ritten inplannen om het wat gewoon te worden. Rijd eens 50k, dan 60, 75, 100.... Eenmaal dat vlot lukt, zit je wel goed. Zeker voor lange afstand: je mag gerust een paar minuten stoppen!

Terug
Bovenaan