De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb bitter weinig nodig als de fiets gereed staat. Ik denk een minuutje of 20. Mijn eten laat ik zelden zakken, gewoon niet te heftig beginnen.

2 koffiers, potje havermout of een plennyshake, kleren aan en bingo.

De afgelopen 2 jaar heb ik wel een zoon, en de vrouw blijft nog altijd even graag liggen als voordien, dus die taken neem ik er meestal ook nog bij.

Zeker anderhalf uur, misschien iets meer zelfs. Fiets & gerief zorg ik voor dat dat de avond voordien klaar staat, drinkbussen op het aanrecht zodat ik ze zeker niet vergeet te vullen. Maar inderdaad: opstaan, ontbijten, eten rustig laten zakken, er een "number two" uitpersen, dan omkleden, en vlak voor vertrek nog snel iets extra van eten binnenduwen.

Hoeveel tijd zit er bij jullie tussen het aflopen van de wekker en vertrekken voor een ritje in de ochtend?

Mijn vriendin zegt dat ik ontzettend inefficiënt en traag ben aangezien ik minstens een uur nodig heb.
Een uur is niet extreem overdreven imo.
Als ik alles de avond voordien klaar zet kan 45minuten ook en zelfs 30, maar dan moet je zo beginnen rondvliegen.
Mijn vriendin doet dat wel en die loopt dan als een kieken zonder kop rond en vertrekt dan eigenlijk te laat waardoor ze onderweg nog moet haasten haasten haasten... Daar ben ik te oud voor geworden :unsure: .

Ik reken op 45 minuten, maar dat vind ik dan nog vrij ruim zodat ik me zeker niet moet haasten. Kledij leg ik de avond op voorhand wel klaar, been of - armstukken raak ik precies altijd kwijt :unsure:
Shake maken, dieren eten geven, shake drinken, number 2 doen, kleren aan, bidons vullen en eten meepakken, vertrekken.

1)Kan je op strava of garmin connect ergens je PR´s terugvinden qau wattage´s? Beste 1min,5min,20min...?

2) Vanmorgen een rondje gereden met de MTB maar niet offroad gegaan. Ik heb het gevoel dat ik veel meer kracht kan geven in vergelijking met mijn koersfiets. Iedere trap lijkt echt wel raak te zijn en dat heb ik veel minder bij mijn koersfiets. Zijn er nog die dit zo ervaren of zou het aan mijn positie kunnen liggen op de koersfiets?

Laatst bewerkt:
Wahoo elmnt vraagje.
Sinds enkele ritten synced die iedere rit naar Strava met als trainingstype : training.

Waardoor er bv geen segmenten worden weergegeven.

Rit wijzigen in Strava naar "fietsrit" en alles is ok.
Iemand een idee waarom die plots "training" pakt als activiteit en hoe te wijzigen?

1)Kan je op strava of garmin connect ergens je PR´s terugvinden qau wattage´s? Beste 1min,5min,20min...?

2) Vanmorgen een rondje gereden met de MTB maar niet offroad gegaan. Ik heb het gevoel dat ik veel meer kracht kan geven in vergelijking met mijn koersfiets. Iedere trap lijkt echt wel raak te zijn en dat heb ik veel minder bij mijn koersfiets. Zijn er nog die dit zo ervaren of zou het aan mijn positie kunnen liggen op de koersfiets?
Zal er ook mee te maken hebben dat je rechter zit op de mtb. Op de koersfiets moet je het vooral hebben van je aerodynamica.

Wahoo elmnt vraagje.
Sinds enkele ritten synced die iedere rit naar Strava met als trainingstype : training.

Waardoor er bv geen segmenten worden weergegeven.

Rit wijzigen in Strava naar "fietsrit" en alles is ok.
Iemand een idee waarom die plots "training" pakt als activiteit en hoe te wijzigen?
Beetje harder fietsen. Uwe GPS denkt dat ge een trainingsritje gedaan hebt omdat ge het rustig aan gedaan hebt :biglaugh: .

Alle gekheid op een stokje. Ik heb geen idee. Maar het kan wel goed zijn dat activityfix dat automatisch kan omzetten naar "fietsrit". Heerlijke website trouwens die activityfix (https://www.activityfix.com/)

Kan zijn dat je dat "raak" gevoel krijgt door de vering of minder harde banden. Rechters positie misschien ook.

En rij je dan ook effectief sneller?

Iemand tips om de vettigheid van een nieuwe KMC ketting te krijgen?
Ketting was aan vervanging toe en zou graag voor de eerste keer van die squirt chain lube gebruiken.
Al weet ik niet of dat goed pakt op die plakboel :unsure:

Nee racefiets blijft wel iets sneller. Ik beeld het me waarschijnlijk in maar toch valt het me dikwijls op hoe makkelijk ik toch (naar mijn doen) redelijke snelheid haal met de mtb
Kan zijn omdat eens die MTB bolt hij ook blijft bollen.
En omdat lagere druk in uw banen iets vlotter bolt.
Of het kan ook puur tussen uw oren zitten :P

Als je het echt tot in de kern ontvet wilt hebben (wat moet voor Squirt): whitespirit, en dan erna de whitespirit wegwassen met Dasty, en dan met zeepsop.

Anders: Dasty en schrobben.

Maareh, Squirt in de winter zou ik maar afraden, het spoelt per direct van je ketting als je in de nattigheid rijdt. Perfect voor in de droge zomer zodat er geen stof aan je ketting blijft kleven, maar niet zo geschikt voor het natte seizoen.

Festive500: 358/500

Ben al een tijdje op zoek naar het juiste zadel.
Heb nu 8000km gefietst op mijn eerste zadel, en na langere tijd kreeg ik altijd last aan mijn zitbotjes.
Eerst zelf de afstand tussen de zitbotjes proberen te meten en een zatel besteld op mantel, dat zat echt gigantisch slecht dus maar meteen terug gestuurd.
Nu maar eens naar de fietsenmaker gegaan, heeft die mijn opgemeten met zo een toestel.
Kreeg keuze uit 2 zadels (1van 80 en 1 van 180 euro), ben maar voor die van 80 gegaan om te beginnen.
Nu 3 keer mee gefietst, en is eigenlijk nog steeds veel slechter dan mijn originele zadel.
Ben dat zadel eens gaan opzoeken waar ik 80 euro voor betaald heb, op internet vindt ge dat voor 40-45 euro :oink:.
Dan zijn ze verwonderd dat mensen niet meer naar de fietsenmaker gaan maar alles online bestellen (oke ge betaald ook voor de service, maar in dit geval stelde de service niet veel voor en om dan meteen het dubbele te vragen..)

Denk dat ik nu toch maar voor een bikefit met zadeldrukmeting ga gaan, kost wel wat maar dan ben ik tenminste zeker. (hoop ik toch)
Iemand aanraders? Regio Limburg.

Als je het echt tot in de kern ontvet wilt hebben (wat moet voor Squirt): whitespirit, en dan erna de whitespirit wegwassen met Dasty, en dan met zeepsop.

Maareh, Squirt in de winter zou ik maar afraden, het spoelt per direct van je ketting als je in de nattigheid rijdt. Perfect voor in de droge zomer zodat er geen stof aan je ketting blijft kleven, maar niet zo geschikt voor het natte seizoen.

Is die e-bike squirt niet beter bestand tegen de regen?

Ketting was aan vervanging toe en zou graag voor de eerste keer van die squirt chain lube gebruiken.
Al weet ik niet of dat goed pakt op die plakboel :unsure:
Gewoon in bakje leggen en ontvetter op doen (ik pak Morgan Blue) en dat laten weken. En eens borstelen op einde.

In februari/maart krijg ik normaal een extra bonus. Ik zou graag een (extra) wielset bijkopen maar ik twijfel tussen 650b en 700c.
Mijn stockwielen zijn ook 650b WTB-velgen met een 105-naaf, maar ze zijn aan de zware kant.
Nieuwe wielen zullen met een DT 350 of 240 naaf worden.

Zijn er nog mensen die met 650b’s rijden?

Is die e-bike squirt niet beter bestand tegen de regen?
Ik gebruik die e-bike squirt sinds deze zomer en 0 klachten van, ook tijdens het rijden in de regen.

Enkele weken terug bij overstroming nog al fietsend tot aan mijn enkels in het water gezeten (ketting zit dan ook onder), en geen problemen mee gehad.

Terug
Bovenaan