De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Elk jaar dat zelfde verhaal over die Festive500.
Ik vermoed dat het is opgezet om mensen aan het rijden te krijgen en een (online) gemeenschapsgevoel te geven.
Uiteraard moet dat weer afglijden in snobisme waarbij enkel kilometers gereden terwijl het pijpenstelen regent, meetellen. Want enkel dan heb je een hele dikke piemel.

Om het met enige zin voor overdrijving te zeggen.

Ik doe niet mee en heb nog nooit meegedaan.
Georganiseerd door Rapha, het snobmerk bij uitstek.
Dus wat verwacht je dan? :p

En als ik alles hier zo lees, zijn we niet een beetje de essentie van gravel vergeten?
Ik bedoel door modder zitten ploeteren, niet wat gravel is :P

Georganiseerd door Rapha, het snobmerk bij uitstek.
Dus wat verwacht je dan? :p

En als ik alles hier zo lees, zijn we niet een beetje de essentie van gravel vergeten?
Ik bedoel door modder zitten ploeteren, niet wat gravel is :p
Ik vraag me af hoe het eigenlijk komt dat een mtb/gravel/cross fiets bijna altijd gebruikt wordt om door de modder te ploeteren. En dat dezelfde mensen hun koersfiets niet uithalen vanaf dat de banen nat liggen.

OK je kan er idd bredere banden in kwijt, maar het materiaal ziet toch ook enorm af? Of kan dat beter tegen modder dan de onderdelen van een koersfiets op een natte weg?

Ook worden deze fietsen met hogedruk afgespoten terwijl dit op een koersfiets net als vloeken in de kerk is.

Ik vraag me af hoe het eigenlijk komt dat een mtb/gravel/cross fiets bijna altijd gebruikt wordt om door de modder te ploeteren. En dat dezelfde mensen hun koersfiets niet uithalen vanaf dat de banen nat liggen.

OK je kan er idd bredere banden in kwijt, maar het materiaal ziet toch ook enorm af? Of kan dat beter tegen modder dan de onderdelen van een koersfiets op een natte weg?

Ook worden deze fietsen met hogedruk afgespoten terwijl dit op een koersfiets net als vloeken in de kerk is.
Omdat er zijn die denken dat dat de bedoeling is :p

Ik heb geen hogedrukreiniger

Sebiet toch even buiten gaan om achterwiel uit te proberen :p

Omdat een Vlaming maar twee manieren kent om te fietsen zo blijkt :P
Wie ooit begonnen is met een MTB gebruiken als modderploeg geen idee, maar het is en blijft een vreemd idee.

Het materiaal is iets robuuster tegenover wegmateriaal. Maar nu ook niet dat het zo gigantisch veel is hoor.

Waarom zou een hogedruk vloeken in de kerk zijn? Als je daar voorzichtig mee omspringt kan je daar weinig verkeerd mee doen.
Heel het profpeloton hun fietsen worden met de hogedruk afgespoten :P
Hogedruk op gravel of wegfiets houden vrij identieke gevaren in.

Nja als je in vlaanderen offroad wil rijden kom je 8/12 maanden toch gewoon in de modder terecht? Daarbij dat we elke zaterdag en zondag modderploegen op tv zien mss?

Het voordeel van in de winter buiten rijden op de MTB is dat je je iets gemakkelijker warm kan houden, je kan op lage snelheid vrij hoog in hr gaan. Met de crossfiets door de modder is dan geen probleem?

"MTB is een zomersport, in de winter mag je enkel met max 34mm banden op een crossfiets door de modder ploeteren. En ook enkel en alleen als je die fiets als crossfiets hebt gekocht en niet als gravelbike!!!!". Als je van snobisme wil spreken kan da toch ook tellen he :p

Op een strook zowaar zelfs hike-a-bike mogen doen: dwars over de veldwegel een serie diepe sleuven van pakweg 1m breed en 30-50cm diep
Dat moment dat je EXACT weet welke strook dat is ("De Vesten" in Rotselaar). Ik had je beter via de parallelbaan gestuurd, die ligt er altijd wel deftig bij.

Waarom er in de winter voornamelijk met de gravelbike gereden wordt? Stabielere geometrie en banden waar je meer grip mee hebt. Als je ziet hoe ranzig en vuil de fietspaden erbij liggen na het oogstseizoen, is met dunne bandjes rijden soms echt gekkenwerk.

Neen, vanwege lockdowns, waarbij mensen niet buiten mochten fietsen.
Je leest verkeerd wat er staat. Ik zeg niet dat er staat dat het in het leven geroepen is om allen online te rijden, maar wel om mensen over de hele wereld op de fiets te krijgen en zo een online gemeenschapsgevoel ("all in this together") te creëren.

Haha, de hoeveelheid azijn in jouw ontbijtkoffie kan toch ook tellen ze 🤣
Ik drink geen koffie.

Inzake gravel en winter: veel vetzakkerij zelfs op de gewone baan hier in de winter, en er zijn ook heel wat gravelbanen die er 's winters behoorlijk bij blijven liggen op wat plassen na. Gisteren bv. vanuit Mechelen een heel stuk over gravel langs de Dijle gedaan.
Dat moment dat je EXACT weet welke strook dat is ("De Vesten" in Rotselaar). Ik had je beter via de parallelbaan gestuurd, die ligt er altijd wel deftig bij.
Beste van al is dat ik eerst effectief op de parallelbaan zat en daar inderdaad nog gewoon mijn tempo kon houden, tot ik zag dat ik de afslag gemist had en teruggekeerd ben. :unsure:

Omdat er zijn die denken dat dat de bedoeling is :p

Ik heb geen hogedrukreiniger

Sebiet toch even buiten gaan om achterwiel uit te proberen :p
Was vergeten dat daar nog corsa's op lagen dus snel Pirelli 4s erop gezwierd. 7.3 bar voor mijn gewicht volgens de bijsluiter, lijkt me toch wat van het goede teveel :unsure:
Nja als je in vlaanderen offroad wil rijden kom je 8/12 maanden toch gewoon in de modder terecht? Daarbij dat we elke zaterdag en zondag modderploegen op tv zien mss?

Het voordeel van in de winter buiten rijden op de MTB is dat je je iets gemakkelijker warm kan houden, je kan op lage snelheid vrij hoog in hr gaan. Met de crossfiets door de modder is dan geen probleem?

"MTB is een zomersport, in de winter mag je enkel met max 34mm banden op een crossfiets door de modder ploeteren. En ook enkel en alleen als je die fiets als crossfiets hebt gekocht en niet als gravelbike!!!!". Als je van snobisme wil spreken kan da toch ook tellen he :p
Je maakt de modder natuurlijk door bij regenweer er te gaan doorrijden...

Was vergeten dat daar nog corsa's op lagen dus snel Pirelli 4s erop gezwierd. 7.3 bar voor mijn gewicht volgens de bijsluiter, lijkt me toch wat van het goede teveel :unsure:

Je maakt de modder natuurlijk door bij regenweer er te gaan doorrijden...

De 1 bar per 10kg lichaamsgewicht is nog uit de tijd van 23mm bandjes 😃

Beste van al is dat ik eerst effectief op de parallelbaan zat en daar inderdaad nog gewoon mijn tempo kon houden, tot ik zag dat ik de afslag gemist had en teruggekeerd ben. :unsure:
Een maand geleden nog op die parallelbaan gepasseerd. Toen was daar geen centimeter asfalt te bespeuren over pakweg 500m, dan had je gedacht dat je juist was 😀

De modder is mijn schuld? :biglaugh:

Heel de winter is het nat he in belgie.. :)
Nee niet heel de winter is nat
En als dat water in de grond trekt heb je gewoon droge wegen maar nee we fietsen dat kapot want op zondag moeten we gaan fietsen ook als het regent!

(Niet elke weg maar er zijn echt plaatsen met modder dat je kan vermijden door er bepaalde dagen niet te fietsen)

Wel, ik heb een verschrikkelijk oriëntatievermogen en ik onthou ook nooit de wegen waar ik al heb gereden. Zo tracht ik in de regio Oudenaarde altijd “den doorn” te vermijden maar moet ik er mij al op voorhand bij neerleggen dat ik hem tóch voorgeschoteld zal krijgen.
Den Doorn in Eine/Oudenaarde is inderdaad een brutaal stukje kasseien :rofl:

Hoeveel tijd zit er bij jullie tussen het aflopen van de wekker en vertrekken voor een ritje in de ochtend?

Mijn vriendin zegt dat ik ontzettend inefficiënt en traag ben aangezien ik minstens een uur nodig heb.

Terug
Bovenaan